Ділова гра "Професійна компетентність сучасного вчителя"

Про матеріал
Ділова гра "Професійна компетентність сучасного вчителя" - у "Методичну скриньку педагога" Розробка гри допоможе в організації професійного самовдосконалення та самоосвіти
Перегляд файлу

           Ділова гра  « Професійна компетентність сучасного  вчителя »

Мета:

  •        активізація творчого потенціалу педагогічних працівників школи;
  •        забезпечення умов вільного спілкування та створення позитивного мікроклімату в колективі;
  •        стимулювати бажання педагогів підвищувати свій фаховий рівень;

Завдання:

  •        ознайомити педагогів із поняттям “професійна компетентність”,
  •        визначити ключові компоненти професійної компетентності педагогічних працівників;
  •        допомогти в організації професійного самовдосконалення та самоосвіти;
  •        розкрити шляхи самореалізації особистості педагогів.

                               

                                                   Щоб запалити вогонь в очах дитини,

                                                                      самому  потрібно    горіти.

                                       Хід гри

 

«Притча про сучасного вчителя»

https://youtu.be/pViPwDGSXfw

 

    -  Професійна діяльність, робота є частиною життя кожної людини. А успіх у роботі є складовою щастя. Якщо говорити про педагогів, то тут варто згадати вислів “Щоб запалити вогонь в очах дитини, самому потрібно горіти”.

     Який же він, ХОРОШИЙ УЧИТЕЛЬ? Хто він? Якими рисами та ознаками характеризується? Про це пропоную поговорити на нашому занятті. Отож тема ділової гри “Професійна компетентність сучасного вчителя”  

Професіонал – це людина, безумовно компетентна, добре розуміється у  своїй праці. Вимоги до рівня компетентності  вчителя весь час зростають, що обумовлено новими соціальними запитами до рівня освіченості учнів й особисто орієнтованою спрямованістю навчально виховного процесу в школі.

Тому першими, хто має оцінити професійну компетентність учителя, є його учні.      

         Готуючись до сьогоднішньої ділової гри, я натрапила  на унікальні дані досліджень, які проводилися в різні роки ХХ століття.

Яким повинен бути  сучасний  учитель?

Учні 30 -х років, включали в портрет сучасного, на їх погляд вчителя:

  • Знання предмета і володіння методикою;
  • Гарні взаємини з учнями;
  • Уміння справедливо оцінювати знання учнів;
  • Дотримання дисципліни;
  • Зовнішній вигляд.

Як бачимо, учні 30 -х років у вчителеві більше цінували знання предмета, загальну ерудицію, високу моральність.

Серед рис, що характеризують ідеального вчителя в очах школярів 60 -х років, описані наступні:

  • Урівноваженість;
  • Авторитет, сильна воля;
  • Знання предмета, уміння говорити логічно і виразно;
  • Приємна зовнішність, розуміння своїх учнів;
  • Вимогливість самостійності, любов до педагогічної роботи.

Тут ми вже бачимо, як поступово на перші місця виходять особистісні якості вчителя.

У 1992 році на базі столичних шкіл було проведено аналогічне анкетування. Педагогам та учням запропоновано розташувати в порядку значимості 58 якостей вчителя. Ось якими якостями наділили Нового вчителя учні того часу:

  • талановитий (85 голосів);
  • цікавий у спілкуванні (81);
  • справедливий у вимогах (80);
  • учитель, який розуміє (75);
  • учитель, який поважає  своїх учнів (53);
  • освічений (45);
  • учитель, який має почуття гумору (40);
  • уважний (35);
  • готовий надати допомогу (35);
  • гарний, добрий (23).

Зауважте, до першої п'ятірки увійшли тільки особистісні характеристики вчителя, а рівень освіченості та знання предмета відійшло на 6 місце! Чітко видно й те, що такій якості, як любов до дітей, школярі віддали одне з перших місць, а педагоги - 28 -е!

Учні XXI століття на питання, яким ви хочете бачити сучасного вчителя, відповіли так:

  • Учитель XXI століття це той, хто в першу чергу вміє знаходити спільну мову зі своїми учнями. Це означає, він повинен бути ідеальним психологом.
  • Крім того, учитель повинен іти в ногу з часом, бути різнобічною людиною, не обмежуватися лише сферою свого предмета.
  • Учитель повинен мати хороший словниковий запас. Це професіонал- ерудит, який знає не лише свій предмет. Вимогливість і суворість не повинні закривати його здатності бути в процесі виховання помічником, порадником і другом своїх учнів.
  • Він повинен бути сучасною інтелігентною людиною, обов'язково володіти новими технологіями. Тільки вчитель, котрий іде в ногу з часом, здатний зрозуміти своїх нових учнів і бути їм цікавим.

Ось якими особистими якостями має володіти  ідеальний вчитель на думку батьків: 

  •   повага до кожного учня, рівне ставлення до всіх 
  •   вміння зацікавити навчанням, надихати учнівство
  •   розуміння дітей, вміння знаходити з ними спільну мову –  
  •   здатність розкривати учнівський потенціал
  •   комунікабельність, відкритість до спілкування
  •   терплячість та самоконтроль
  •   турбота про здоров’я та емоційний стан учнівства
  •   оригінальний стиль викладання 
  •   вміння розв’язувати конфлікти 
  •   досконале знання свого предмета 
  •   –вимогливість до учнівства.

Переглянути відео

Фіналіст «Global Teacher Prize Ukraine» вчитель української мови та літератури Артур Пройдаков

https://youtu.be/e_ksWKdXvcQ

   Проблемне питання

  • Яким ви  бачите  сучасного  компетентного вчителя?

Вправа «Сніжинка»

Кожному з учасників дається аркуш паперу (в нашому випадку, це серветка), який необхідно скласти навпіл, потім ще раз, відрізати правий куточок, вирвати серединку, як у сніжинки, прикрасити свою витинанку вирізаними візерунками. Розгорнути і показати всім свою сніжинку.

Запитання:

  • Чи є дві абсолютно подібні сніжинки?
  • Чи є ті, хто виконав вправу правильно?
  • Кого можна вважати поганим виконавцем завдання? Чому?

У кожного сніжинка – різна. З цього слід зробити висновок, що як різні сніжинки, так само не буває однакових людей і, зокрема, дітей (здобувачів освіти). Ми всі виконували одне завдання, але отримали різні результати. Це не означає, що завдання виконане неправильно, це означає, що ми виявили свою творчість, виконуючи його. Щоб виховувати й формувати креативну особистість , учитель , плануючи кожен урок, повинен проявляти творчість .

 

Вправа «Моє бачення творчого  вчителя»

Вправа називається «Моє бачення творчого вчителя». Ви повинні протягом п’яти хвилин до кожної літери слова  «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують  учителя. (Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію).

 

Наприклад:

 

Т – творчий, толерантний, тактовний;

В – великодушний, відповідальний, винахідливий, вольовий, відвертий;

О – освічений, оптимістичний;

Р – рішучий, романтичний;

Ч – чесний, чуйний, чутливий;

І – ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний;

С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий;

Т – турботливий, терпимий, товариський.

Ь

 ТВОРЧІСТЬ — це прак­тична або теоретична діяльність людини, під час якої з’являються нові результати: знання, рішення, способи діяльності, матеріальні цін­ності. Тобто творчі здібності  так чи інакше притаманні кожній нормальній людині.

Професія  учителя – творча. Саме від рівня інтелектуального потенціалу викладача, його вміння творчо мислити і втілювати свої задуми в життя залежить кінцевий результат навчання й розвитку здобувачів освіти.

На думку багатьох чиновників, для реалізації Нового стандарту освіти державі потрібен Новий учитель - творчий, конкурентоспроможний, різнобічний, культурний, морально і духовно розвинений....

  • Який же він - Новий сучасний учитель?

 

Вправа «Шість капелюхів Едварда де Боно»

 

Портрет сучасного компетентного вчителя .

 

Кожному учаснику було запропоновано обрати кольоровий капелюх.  Що означає колір капелюхів і з чим ця вправа пов’язана?

Мета: навчитися паралельно мислити, швидко і продуктивно знаходити рішення у проблемних ситуаціях професійної діяльності й ефективно планувати роботу, використовуючи інноваційні технології.

Це цікаво знати! Едвард де Боно (19.05.1933 р.) – мальтійський та британський психолог, письменник, винахідник. Є автором більш ніж 70 книг, що перекладені 38 мовами.

Автор терміну «латеральне мислення» (1967 р., занесеного до Оксфордського словника англійської мови), під яким розуміє специфічний процес обробки інформації, спрямований на зміну існуючої стереотипної моделі сприйняття навколишньої дійсності, створення нових альтернативних підходів до розв’язання проблеми. Навчав власним методам мислення працівників урядових установ, корпоративних клієнтів («Nestle», «British Airways», «Ericsson», «Siemens», «Ford», «Nokia» та ін.), організацій та фізичних осіб, особисто або публічно під час групових занять; заснував Всесвітній центр нового мислення, розташований на Мальті. Прихильник спеціального навчання мисленню (у вигляді окремого шкільного предмета). Саме латеральне мислення Едвард де Боно вважає основою креативності. У списку 50 людей, які зробили найбільший внесок в інтелектуальний розвиток бізнесу Едвард де Боно посів 32 місце.

Едвард де Боно є автором книги «Шість капелюхів мислення». Шість капелюхів – це шість різних способів мислення:

білий капелюх – викладення фактів, інформації, статистичних даних. «Примірявши» білий капелюх, ми маємо бути зосереджені лише на фактах і послідовності подій, пов’язаних із самоосвітньою діяльністю вчителя.

жовтий капелюх – це наше позитивне, оптимістичне мислення. Будь-яка подія завжди спричинює позитивні наслідки. Жовтий капелюх допоможе подивитися на ситуацію оптимістично;

чорний капелюх  презентує здатність до критичного мислення;

червоний капелюх символізує наше емоційне мислення. У червоному капелюсі говорять тільки про почуття;

зелений капелюх – символізує творче, креативне мислення;

синій капелюх уособлює продуктивне керування процесом мислення, що починається після того, як ми розглянули ситуацію з різних боків, побачили в ній позитивні та негативні аспекти;

 «Одягання» капелюха фокусує мислення, «зміна» капелюха змінює його напрямок. Використовуючи в якості прикладів ситуації з реального життя, Едвард  де Боно створює сценарії, які показують, як ефективне використання капелюхів змінює мислення.

Отже, для того, щоб навчитися мислити «різними способами», якісно і всебічно оцінювати ситуацію, виходити переможцем з інтелектуальних (та й узагалі з будь-яких) життєвих випробувань, складати прогноз подій, Едвард де Боно закликав інколи «міняти капелюхи» й оцінювати події з різних точок зору.

 

 

Білий капелюх (інформація)

  • Що таке компетентність? Компетентний учитель.

Види компетентностей, якими необхідно володіти сучасному вчителю.

  •    Найголовніші  навички педагогів у контексті впровадження інновацій .

 

         Жовтий капелюх  (логічний позитив)

Описати успішного вчителя, створити його портрет з перевагами, завдяки яким він став успішним і чому для цього потрібно вчитися.

         Чорний капелюх (критика)

Створити портрет невдалого й неуспішного вчителя , указати на його помилки й причини становища. Яких помилок не слід допускати в роботі, щоб не стати неуспішним учителем.

        Червоний капелюх (емоції)

Коли ми говоримо : «Сучасний компетентний учитель». Які емоції викликає в мене ця фраза.

  • Без чого наша праця була б даремною, без чого ми ніколи не досягнемо успіхів у спілкуванні з дітьми?

         Зелений капелюх (креативний)

Від імені Міністерства освіти й науки України запропонувати  щось нове щодо структури, змісту освіти, методів і прийомів навчання, поглядів на заняття, ролі учителя в процесі набуття здобувачами освіти знань.

         Синій капелюх (рефлексія, узагальнення)

Майстерність вчителя в умовах реформування освіти.

Ключові компоненти компетентності вчителя.

 

Який же він - Новий сучасний учитель?

 

Вправа «Сонце»

Намалюйте  на аркуші сонце,а на його промінчиках напишіть свої ідеї

 

Найголовнішими навичками педагогів у контексті впровадження інновацій у навчальному процесі є:

  • бажання та прагнення вчителів до розвитку, а саме здатність навчатись впродовж життя
  • використання творчого підходу до викладання
  • готовність до змін ;
  • постійний пошук та впровадження нових, максимально ефективних інноваційних педагогічних технологій.

 

 

 

Тест  на  визначення  творчого  потенціалу  педагога.

 

Мета: вивчення загального рівня творчого потенціалу особистості вчителя.

Бланк опитувальника:

1.Вам доводиться займатися незнайомою справою. Чи  відчуваєте ви бажання досягти  в ній досконалості?

а) так;

б) як вийде, так і буде;

в) якщо це дуже важко, то так.

 

2.Якщо справа, яку ви не знаєте, вам подобається, чи хочете  ви дізнатися про неї все?

а) так;

б) ні, треба вчитися тільки основному;

в) ні, я тільки хочу задовольнити свою цікавість.

 

3.Коли ви зазнаєте невдачі, то:

а) якийсь час  вперто продовжуєте, навіть всупереч здоровому глузду;

б) відразу махнете рукою на цю затію,  тільки-но зрозумієте її нереальність;

в) продовжуєте робити  свою справу, поки здоровий глузд не покаже нездоланність перешкод.

 

4.Професію потрібно вибирати, виходячи з:

а) своїх можливостей і перспектив для себе;

б) стабільності, значущості, важливості професії, потреби в ній;

в) престижу переваг, які вона забезпечить.

 

5.Подорожуючи, могли б ви легко орієнтуватися на маршруті, по якому вже пройшли?

а) так;

б) ні;

в) якщо місце сподобалося і запам’яталося, то так.

 

6.Чи можете ви пригадати одразу ж після бесіди все, про що під час неї йшлося?

а) так;

б) ні;

в) згадаю все, що мене зацікавило.

 

7.Коли  ви чуєте слово незнайомою мовою, чи можете ви повторити його по складах без помилок, навіть не знаючи його значення?

а) так;

б) ні;

в) повторю, але не зовсім правильно.

 

8.У вільний час ви волієте:

а) залишатися на одинці, поміркувати;

б) перебувати в компанії;

в) мені байдуже, на самоті чи в компанії.

Займаючись якоюсь справою, ви вирішуєте припинити її тільки тоді, коли:

а) справу завершено, вона здається вам відмінно виконаною;

б) ви більш - менш  задоволені виконаним;

в) справа здається зробленою, хоча її можна зробити краще, але навіщо?

 

9.Коли ви на самоті, ви:

а) любите мріяти про якісь речі, можете абстрагуватися;

б) за будь-яку ціну намагаєтеся знайти собі конкретне заняття;

в) іноді любите помріяти, але про речі, які пов’язані з вашими справами.

 

10.Коли якась ідея захоплює вас, то ви думатимете про неї:

а) незалежно від того, де і з ким ви перебуваєте;

б) тільки наодинці;

в) тільки там, де є тиша.

 

11.Коли ви обстоюєте якусь ідею, ви:

а) можете відмовитися від неї, якщо аргументи опонентів здаватимуться вам переконливими;

б) залишитеся при своїй думці, які б аргументи не висувалися;

в) зміните свою думку, якщо опір виявиться надто сильним.

 

 Ключ для обробки

Тепер підрахуйте бали.

За відповідь «а» нараховуються 3 бали, за відповідь «б» - 1 бал, за відповідь «в» - 2 бали. Подані запитання діагностували межі вашої допитливості, впевненість у собі, стабільність, зорову і слухову пам’ять, прагнення до незалежності, здатність абстрагуватися і зосереджуватися. Ці показники і є якостями творчого потенціалу.

 

  Якщо ви набрали 48 і більше балів, то у вас закладений значний творчий потенціал, який дарує широкий спектр творчих можливостей.

Якщо ви зможете використати ваші здібності, то вам доступні найрізноманітніші форми творчості.

 

Якщо ви набрали 24-47 балів, то у вас є якості, які дають змогу вам творити, але є і бар’єри вашої творчості. Найбезпечніший з них - страх, особливо у людей, орієнтованих на обов’язковий успіх. Очікування невдачі сковує уяву – основу творчості. Страх може бути й соціальний – страх громадського осуду. Будь - яка нова ідея проходить через етап несподіванки, подиву, невизнання, засудження оточуючими. Страх осудження за нестандартні судження, незвичну для інших поведінку, погляди, почуття сковує творчу активність, знищує творчу особистість.

 

 

    Учителю!

Будь обережним!

Не помились!

Не нашкодь!

Будь надією для школяра!

Даруй себе дітям!

Знай, чого прагнеш!

Постійно шукай у дитині багатство її душі!

 

 

docx
Додав(-ла)
Малєжик Ірина
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
11 січня 2022
Переглядів
1981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку