Презентація “Урок – основна форма організації навчально-виховного процесу “ (ділова гра) визначає основні тенденції розвитку сучасної підготовки молодих спеціалістів, учителів 1-х класів, з урахуванням компетентнісної моделі навчання”
Компетентнісний підхід, запропонований ще на початку ХХ століття, вимагає від учителів та учнів чималих зусиль під час освоєння робочих прийомів, організації навчальної діяльності. Цей підхід допомагає школярам набути навичок і вмінь, без яких не обійтися в реальному житті, незалежно від обраної в майбутньому професії. *
Особливості уроку на засадах компетентнісного підходу: По-перше, на компетентнісному уроці 80% часу діти повинні працювати самостійно, а 20% - педагог має витрачати на організацію самостійної роботи учнів. По-друге, повинен відображати структуру діяльності: По-третє, навчати дітей вчитися із задоволенням.
Сучасний компетентнісно - спрямований урок повинен будуватися за таким алгоритмом: 1. Конкретизація загальної мети (цілі) уроку(визначення предметної та ключової(ключових) компетентностей до конкретного уроку) 2. Поділ змісту виучуваної теми на навчальні ситуації в залежності від його структури — теоретичні знання, знання способів діяльності, знання в дії або вміння тощо. 3. Формулювання цільового завдання до кожної навчальної ситуації. 4. Вибір методів навчання, адекватних цільовим завданням за їх дидактичними функціями (засвоєння, формування, узагальнення) та змісту навчального матеріалу (теоретичний, емпіричний чи практичний). 5. Вибір форм організації навчальної діяльності учнів (індивідуально-самостійна, парна, групова, загальнокласна, фронтальна чи їх оптимальне поєднання) адекватно змісту та методам роботи. 6. При виборі змісту, методів і форм орієнтація на цільову установку й уявлення очікуваного результату спільної діяльності (кожний проміжний результат).
Орієнтовна структура уроків гуманітарного циклу на засадах компетентнісного підходу Самовизначення до діяльності. Актуалізація опорних знань. Підготовчі артикуляційно – слухові вправи. Постановка навчального завдання. Визначення теми уроку. Цілепокладання. Відкриття нових знань. Включення нових знань у систему. Рефлексія уроку.
На уроках вирішуються такі завдання : Збагачування та здобуття нових знань; формування у учнів основ дослідницької діяльності; Розвиток зв’язного мовлення, творчих здібностей, пізнавальних інтересів; Складання умов для самостійного набуття знань; Виховання особистої відповідальності, комунікативних компетентностей, бережного відношення до природи, до всього навколишнього.
Рекомендую такі форми роботи: колективну, індивідуальну, роботу в парах, групову діяльність учнів. Методи: інформаційно- пошукові, інтегровані, дослідницькі, інтерактивні, самостійна практична робота. Прийоми: «Мозкова атака», «Асоціативний кущ», «Незакінчене речення», складання ребусів, казок, творів – мініатюр, використовую тестові завдання, ресурси ІКТ.
Визначення проблем. 1. Організація уроку Міра залучення учнів до визначення теми і завдань уроку. Усвідомлення учнями мети своєї діяльності на уроці. Плануванні роботи на урок. Вдалість мотивації навчальної діяльності. Виникнення в учнів бажання здобувати нові знання, уміння. Розподіл часу на основні етапи уроку.
Визначення проблем. Зміст уроку Відповідність структури уроку його змісту і меті: послідовність, логічний зв’язок між основними етапами уроку, зміна видів діяльності протягом уроку та їх доцільність; .Особистісна орієнтація освіти: врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів Наявність диференціації й інтеграції змісту навчання; створення ситуації вибору та успіху. Вибір завдань з точки зору активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Системність і глибина засвоєння знань. Впровадження компетентнісного підходу (спрямованість на досягнення результату на рівні ключових, предметних та загальнопредметних компетентностей) Учень має уявлення, знає, розуміє, застосовує, виявляє ставлення, оцінює). Вміння учнями та вчителем оцінювати висловлювати оцінні судження, висловити своє ставлення до змісту матеріалу, до процесу і результату навчання. Визначення проблем. Результативність роботи
Висновки: Компетентнісний підхід є об`єктивним процесом еволюції освіти. Жодна інноваційна технологія не є універсальною. Запровадження будь-якої інновації потребує змін – матеріально-технічних, психологічних ( психології вчителя, учня). Запровадження інновацій потребує програмного і методичного забезпечення; знання методики запровадження інновацій. Уроки на засадах компетентнісного підходу потребують змін всього життя класу, а також багато часу для підготовки як учнів, так і педагога. Починати впроваджувати потрібно поступово, адже до них треба звикнути. Використання педагогічних інновацій – не самоціль. Це лише засіб досягнення навчальної мети. Кожен учитель – творець власної технології.