Ділова гра "Вчитель - учень: мистецтво спілкування".

Про матеріал
Завдання гри:  Формування сприятливого психологічноггоклімату;  Визначення професійної спрямованості особистості вчителя;  Відпрацювання засобів і способів ефективного індивідуального стилю професійної діяльності;  активізація і зміцнення довіри вчителя до самого себе , до власних бажань і потреб , розвито кйогоіндивідуальності , розширення самосвідомості , пошук ефективного індивідуального стилю педагогічної діяльності;  підвищення рівня самооцінки вчителя;  формування у вчителів емоційно - позитивного ставлення до дітей ;  розвиток у вчителів здатності до педагогічної рефлексії ,аналізу і оцінки наслідків власних виховних впливів;  вивчення стилю і структури міжособистісних відносин та їх особливостей , а також дослідження уявлень про себе, своє ідеальному "Я " , ставлення до самого себе .
Перегляд файлу

КЗ «Білгород-Дністровська СЗШ-інтернат №10

І-ІІ ступенів»

 

 

 

 

 

 

 

 

Ділова гра

«Вчитель – учень:

мистецтво спілкування»

 

 

 

 

Підготувала:

практичний психолог

Олійник М.О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання гри:

  • Формування сприятливого психологічноггоклімату; 
  • Визначення професійної спрямованості особистості вчителя; 
  • Відпрацювання засобів і способів ефективного індивідуального стилю професійної діяльності; 
  • активізація і зміцнення довіри вчителя до самого себе , до власних бажань і потреб , розвито кйогоіндивідуальності , розширення самосвідомості , пошук ефективного індивідуального стилю педагогічної діяльності; 
  • підвищення рівня самооцінки вчителя; 
  • формування у вчителів емоційно - позитивного ставлення до дітей ; 
  • розвиток у вчителів здатності до педагогічної рефлексії ,аналізу і оцінки наслідків власних виховних впливів; 
  • вивчення стилю і структури міжособистісних відносин та їх особливостей , а також дослідження уявлень про себе, своє ідеальному "Я " , ставлення до самого себе . 

Хід гри.

  1. Повідомлення теми, мети, завдань тренінгу.

Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вищеякої вона не в змозі дістати. Зробили позначку й поставили нове завдання: їй запропонували дістати паличку, розміщену дещо вище від поставленої мітки. Через деякий час людина зробила і це. Потім мету було ще змінено: цього разу було поставлено завдання: повісити паличкою капелюха ще вище, але й з цим завданням людина впоралася.

Ця проста фізична вправа наочно демонструє ефект поставленої мети. Отже, Мета нашої гри: прагнення самовдосконалення, рефлексія, постійного підвищення свого професійного рівня через оволодіння новими знаннями, навичками.

 

Психолог:

-Коли я готувалася до гри, то розмірковуючи про сенс і значення великої професії - Учитель, я згадала  притчу:

Мандрівник побачив трьох робітників, які штовхали важконавантажені тачки, і запитав кожного, що він робить.

Перший відповів: "Штовхаю цю важку тачку, будь вона проклята".

Другий сказав: "Заробляю на хліб для своєї родини".

А третій гордо вимовив: "Я будую прекрасний храм".

Троє робітників робили одне і те ж, але відчували себе по-різному. Для першого робота була каторгою, і він був дуже нещасний. Другий відчував себе опорою і годувальником сім'ї. Третій служив для прекрасної мети. Він був гордий і щасливий.

Щастя і успішність вчителя багато в чому залежить від того, який сенс він вкладає у свою працю, як багато він працює над собою, своїм зростанням, своєю незамінністю.  Тому, я пропоную сьогодні допомогти один одному винайти різні прийоми і методи роботи в спілкуванні з дітьми.

2.Вправа «Привітання»

Якби я була новорічною прикрасою, то я була б……., тому що……

Отже, давайте зробимо висновок, що кожен з нас є неповторною, творчою людиною.

  1. Вправа:«Правила роботи в групі»

Для чого в нашому житті необхідні різноманітні правила?

Правила вкрай необхідні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник міг відверто висловлюватись і виражати свої почуття й погляди; не боявся стати об’єктом глузувань та критики; був упевнений у тому, що все особисте, що обговорюється на занятті, не вийде за межі групи; одержував інформацію сам і не заважав отримувати її іншим учасникам.

-Щоб запропонували ви?

-Бути позитивними;

-говорити по черзі;

-бути активними;

-слухати й чути кожного;

-толерантно ставитись один до одного;

-діяти за принципом «тут і зараз».

 

-Чи згодні ви та чи приймаєте ці правила?

  1. Гра-активатор "Один до одного".

Ведучий: Зараз ви гратимете в одну дуже цікаву гру, під час якої все треба робити дуже-дуже швидко. Виберіть собі партнера і швидко потисніть йому руку. А тепер я вам говоритиму, якими частинами тіла вам треба буде дуже швидко " привітатися" один з одним. А коли я скажу: "Один до одного"!, ви повинні будете поміняти партнера. - Права рука до правої руки!

 - Ліва рука до лівої руки!

 - Спина до спини!

- Один до однієї!

- Стегно до стегна!

- Долонька до долоньки!

- П'ята до п'яти!

- Один до однієї!

- Шкарпетка до шкарпетки!

 - Живіт до живота!

- Великий палець руки до великого пальця руки!

- Один до однієї!

- Бік до боку!

- Коліно до коліна!

- Мізинець до мізинця!

- Один до однієї!

- Потилиця до потилиці!

- Лікоть до ліктя!

- Кулак до кулака!

Рефлексія почуттів. Особлива увага приділяється тому, наскільки важко і легко було долати виконувати вправи. Після закінчення цього етюду учасники можуть поділитися один з одним і з усією групою своїм враженням.

  1. Вправа «Конверт проблем»

Поділ учасників на 3 групи : ялинка, прикраси, подарунки

При спілкуванні з учнями слід дотримуватися певних правил. Отже, що треба робити, а чого – категорично не можна.  

- Сформулюйте на аркуші найбільші проблеми у спілкуванні, які виникають уроботі з дітьми і покладіть до конверта. Обміняйтесь між групами конвертами. Дайте поради, як краще вирішити це питання. Вони повинні бути конкретними і дієвими.

  1.                                              Правила спілкування з учнями 

ТРЕБА:  
- проявляти незмінну доброзичливість щодоучня, незважаючи на його репутацію і статус;  
- проявляти турботу про збереження і підвищення престижу кожного учня;  
- давати критичну оцінку конкретних дій, а не особистості в цілому;  
- здійснювати контроль за емоційною тональністю розмови з учнями;  
- бути готовим вибачитися за помилку;  
- виявляти до дитини терпимість;  
- виявляти пошану до особистості дитини, підтримувати в ній почуття власної гідності;  
- визнавати право дитини бути несхожою на інших;  
- проявляти емпатію, прагнути зрозуміти дитину, дивитися на проблему з її позицій, її очима;  
- враховувати індивідуально-психологічні й особистісні особливості дитини;  
- акцентувати увагу на позитивних якостях дитини;  
- дисциплінувати клас за допомогою непрямих дій – перемикання уваги, жарту;  
- бути оптимістом.

НЕ МОЖНА:  
- проявляти дріб’язкову нетерпимість, прискіпливість(«Як тисидиш! Поклади руки на парту!»); 
- здійснювати дисциплінування шляхом натиску, прямого осуду («Досить показувати, який ти розумний!», «Тобі краще б помовчати і пригадати твою двійку!»);  
- вживати загрози, докори, висміювання;  
- принижувати гідність;  
- використовувати лестощі, показну доброту, обман, залякування із маніпулятивною метою.Діти добре відчувають нещирість.  
- не дозволяти домінування експресії песимізму («Нічогісінькови не вмієте. І що мені з вами робити, не розумію»);  
- «заякоряти» проблему дитини, тобто весь час про н еїнагадувати.  

 

 

  1.                                              Вправа "Авторитарний учитель".

Давайте згадаємо, які є стилі спілкування?

 Ведучий: Виберіть з вашої групи одного учасника. Цке буде учень, який провинився. Інші учасники тренінгу -  учителі. Налаштувалися на роль , демократичного, ліберального учителя.

Ваше завдання створити ситуацію і програти її, використовуючи фрази, які притаманні  даному стилю спілкування.

  • Обговорення вправи : Що ви відчули в ролі авторитарного учителя? Що відчув учень?
  1. ДІАГНОСТИКА  ДОМІНАНТНОГО СТИЛЮ СПІЛКУВАННЯ ПЕДАГОГА

ТЕСТ

 

Уважно прочитайте запитання, проаналізуйте свої думки, поведінку, оберіть той варіант відповіді, який вас найбільше характеризує. Зробіть відмітку навпроти обраного вами варіанта відповіді та дивіться ключ.

 

1. Чи вважаєте ви, що дитина має:

  а)ділитися з вами усіма своїми думками, почуттями;

  б) говорити тільки те, що саме захоче;

  в)залишати свої думки й переживання при собі.

2. Якщо учень узяв в іншого олівець або ручку без дозволу, то ви:

  а)поговорите з ним й дасте можливість самому прийняти потрібне рішення;

  б)дасте дітям самим розібратися у своїх проблемах;

  в)повідомте про це всім дітям і змусите повернути взяте з вибаченням.

3. Рухливий, недисциплінований учень сьогодні на занятті був зосереджений, азартний і добре виконав завдання. Як Ви вчините?

  а)похвалите і наголосите на його роботі перед усіма;

  б)виявите зацікавленість, зясуєте, чому так добре вийшло сьогодні; 

  в)скажете: «Завжди б так займався».

4. Учень, заходячи до класу, не привітався з вами. Як ви вчините?

  а) змусите його голосно при всіх привітатися з вами;

  б) не звернете на це уваги;

  в) одразу почнете розмовляти з учнями, не згадуючи про вчинок.

5. Учні спокійно працюють. У вас є вільна хвилина. Що ви робитиме?

  А)спокійно, не втручаючись, спостерігатимете, як вони працюють і спілкуються;

  б)комусь допоможете, підкажете, зробите зауваження;

  в)займетеся своїми справами (записи у журналі, перевірка зошитів).

6. Який погляд здається вам правильним?

  а) почуття, переживання учня – поверхневі, швидкоплинні, на них не варто звертати особливої уваги;

  б)емоції, переживання учня – важливі чинники, за допомогою яких його можна  ефективно навчати й виховувати;

  в)почуття дитини – бурхливі, переживання – сильні, до них потрібно ставитися обережно, тактовно.

7.Ваша позиція в роботі з дітьми:

  а)дитина – слабка, нерозумна, неосвічена істота, і тільки дорослий може й має навчити і виховати її;

  б)у дитини багато можливостей для саморозвитку, а допомога дорослого має спрямовуватися на підвищення активності самої дитини;

  в)дитина розвивається практично некерованою під впливом спадковості, сімї,  тому головне, щоб вона була здоровою, ситою і не порушувала дисципліни.

8.Як ви ставитеся до активності самого учня?

  а)позитивно – без неї неможливий повноцінний розвиток;

  б)негативно – це часто заважає цілеспрямовано й послідовно вести навчання й виховання;

  в)позитивно, але тільки тоді, коли вона погоджена з педагогом.

9.Учень не захотів виконувати завдання, переконуючи, що  він уже зробив це раніше. Ваші дії:

а)скажете щось на кшталт: «Ну й не треба»;

б)змусите виконати роботу;

в)запропонуєте інше завдання.

10. Яка позиція, на ваш погляд, найправильніша?

    а)дитина має бути вдячною дорослим за турботу про неї;

    б)якщо учень не усвідомлює турботи про нього, це його справа, колись пошкодує;

    в)педагог має бути вдячний учням за їхню довіру й любов.

 

БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ

 

відповіді

                                         запитання

  1

  2

  3

  4

  5

  6

  7

  8

   9

 10

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

в

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КЛЮЧ

 

 

                                         запитання

  1

  2

  3

  4

  5

  6

  7

  8

   9

 10

а

  2

  3

  2

  2

  3

  1

  2

  3

  1

  2

б

  3

  1

  3

  1

  2

  2

  3

  1

  2

  1

в

  1

  2

  1

  3

  1

  3

  1

  2

  3

  3

 

Додайте отримані дані

Інтерпретація результатів

25 – 30 балів – домінує демократичний стиль

20 – 24 балів – схильність до авторитарного стилю

  1. – 19 балів – виражений ліберальний стиль

 

  1. Вправа "Що мені не подобається в моїх учнях"?

Ведучий: Ми любимо своїх учнів. У учнях нам багато що подобається. Щось не подобається. Напишемо на листочках про те, яка якість не подобається, що не приймаємо у своєму учневі. Листочки не підписуються, і не пишеться ім'я дитини. На одному листочку пишеться тільки одно якість. Кожен учитель може брати декілька листочків. Учителі можуть написати: ледачий, гіперактивний, байдужий і т. д. Ведучий: Написали? Перемішаємо усі листочки і переведемо негативну якість в позитивну. Наприклад: Ледачий => У ледачого є час подумати про вічний, він не метушиться. Гіперактивний => Він все устигає. Листочки озвучуються. Кожен забирає собі свій листочок.

-Обговорення вправи. Що ви відчули, виконуючи переклад негативної якості в позитивне?

  1. Вправа «Портрет ідеального вчителя»

1 група дається завдання створити портрет невдалого і неуспішного вчителя, вказавши на його помилки і причини такого становища.

-         Які помилки не потрібно допускати, у своїй роботі, щоб не стати неуспішним вчителем-спеціалістом?

2 група описує вчителя успішного і створює його портрет з перевагами, завдяки яким він став успішним.

-         Чому потрібно вчитися, щоб стати успішним педагогом?

3 група потрібно від імені міністерства освіти і науки України запропонувати щось нове щодо структури, змісту освіти, методів і прийомів навчання, поглядів на урок, ролі вчителя в процесі набуття учнями знань.

Обговорення

-         Звичайно, навіть у найуспішнішого вчителя були кризи і поразки та ті факти, які ставили його у глухий кут, але не той учитель успішний, який не припускається помилок, а той, хто зробивши помилку, не опускає руки, а проаналізувавши їх, може прийняти і вдосконалити їх у своїй творчій роботі з учнями. Не бійтеся робити помилки, найголовніше вмійте з них виносити для себе правильні висновки.

 

  1. Вправа «Казковий вернісаж»

А ще вчитель повинен вміти хоча б на декілька хвилин входити в роль учня.Усі ми родом із дитинства. І завжди з ніжністю і любов’ю згадуємо казки, які чули вдома, в дитячому садку, в школі. Адже казка – не просто найпопулярніший фольклорний жанр, це джерело, що дає творчу наснагу кожній творчій людині. Казка дарує радість і дорослим, і дітям.

Тому зараз ми виконаємо вправу «Казковий вернісаж». Кожна група по черз івитягує згортки зі скриньки із описом знайомої всім казки. Група думає над відповіддю, потім зачитує опис казки і свій варіант відповіді.

Наступне завдання самим представити казку на новий лад.

1) У якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своє часному втручанню громадськості все закінчується добре?

                                                                             «Червона шапочка»

2) Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію.                                                                                                               «Рукавичка»

3) Герой якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб.

                                          «Золота рибка;  Про липку та зажерливу бабу»

4) В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто робив їй добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим помешканням, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося  це лише найменшому з усіх учасників експерименту.

                                                                                       «Коза-дереза»

  

5) Назвіть казку, в якій ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до фінішу, протефінал – трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість, він гине.

                                                                                       «Колобок»

6) Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи за для свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі.

                                                                                 «Царівна жаба»

 

12. Вправа «Серцеведення»

-         А зараз поговоримо про те, без чого вся наша праця була б даремною, без чого ми ніколи не досягнемо успіхів у спілкуванні з дітьми.

   Як вигадаєте, про що йтиме мова?

«Той шлях, якийведе до серцялюдини, є найкоротшим».

-         Чи можемо говорити про любов, якщо їй немає де жити? І де поселиться терпіння, якщо його помешкання зачинене? Щоб не розгубити ці та інші чесноти Душі, потрібно створити для них сад, який називається Серцем!

 

-         Я бачу, що всі ви прийшли в школу за покликаннямдуші. У світі існує безліч словників, але немає словника Серця. Давайте спробуємо створити його.

 

-         Серце яке? (Добре, щире, миле, ніжне, гаряче, чесне, палке, любляче, вірне, холодне, кам'яне, материнське, всепрощаюче, багатостраждальне,  віддане, усміхнене, зажурене, розумне, чуйне, дбайливе...).

 

-         Що може робити Серце? (Любити, прощати, сумувати, страждати, боліти, радіти, вітати, хвилюватися, журитися, берегти, шанувати, дарувати, зігрівати, турбуватися, віддавати, ненавидіти, передбачати...).

 

-         З якими іменниками асоціюється слово серце? (Любов, тривога, квіти, сонце, легкість, вага, сльози, посмішка…..)

-         У кожному Серці повинні бути краса і велич Любові, натхнення Віри, відродження Доброти, гордість і суворість Обов'язку, торжество Справедливості, квіти Вдячності, сльози Співпереживання, посмішка Радості, піднесеність Відданості, іскра Щирості, легкістьмПокаяння, нива Благородства...

 

Перегляд притчи.

-         Шановніколеги, я гадаю, щокожен з нас має таки крила і вчить наших дітей літати разом з нами!

 

 

 

 

 

 

 

.

docx
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
1346
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку