Тема: Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.
Мета: розкрити причини духовного переродження Скруджа; розвивати навички
зв’язного мовлення , логічного мислення, уміння виділяти головне,
розвивати навички виразного читання, переказу тексту, вміння
висловлювати думки, аргументувати їх; виховувати гуманізм,
загальнолюдські цінності, прагнення до творення добра.
Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, презентація на тему:
«Різдвяна пісня в прозі», підручник, зошит, карта світу, малюнки, текст.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети
Дитина народжується доброю, чистою та безгрішною. А потім в наслідок оточення, виховання та самовиховання набуває не тільки позитивних рис характеру, а й негативних. Так трапилося й з Скруджем.
Сьогодні на уроці ми розглянемо характеристику образу героя та з’ясуємо, чи зможе Скрудж змінити свою непривабливу сутність, якщо так, то що стане причиною його переродження.
Проблемне питання : чи зможе Скрудж змінити свою непривабливу сутність, якщо так, то що стане причиною його переродження?
ІІ. Актуалізація опорних знань
Очікувана відповідь
Скрудж і Марлі були компаньйонами з давніх - давен. Він був єдиною довіреною особою Марлі, його єдиним уповноваженим в усіх справах, його єдиним виконавцем спадщини, його єдиним законним спадкоємцем, його єдиним товаришем і єдиною людиною, яка провела його на кладовище. Та все ж, Скруджа смерть Марлі пригнітила не настільки, аби його ділова схватка могла його зрадити. Тому саме в день погребіння Скрудж уклав вигідну оборудку. Наш герой не викреслив навіть з вивіски ім’я Марлі, йому було байдуже, навіть байдуже як його називають: Марлі чи Скрудж.
Він був страшенною скнарою. Це той, хто вмів витискати юшку, витягати жили, заганяти у домовину, заграбастувати, обдирати. Це був кремінь, а не чоловік. Потайний, замкнений, самітній, він ховався немов слимак у мушлю. Душевний холод заморозив зсередини старечі риси його обличчя, загострив гачкуватий ніс, зморщив шкіру на щоках, скував ходу, змусив посиніти вуста і почервоніти очі, зробив крижаним його скрипучий голос. Скрудж заморожував своїм холодом свою контору навіть влітку. Його душа ніколи не могла відтанути навіть в свята.
Ніхто ніколи не зупиняв Скруджа на вулиці радісним вигуком: «Любий, Скрудж, як поживаєте, коли зайдете нас провідати?» Ніхто ніколи не просив у нього милостиню, жоден малюк не осмілювався запитати у нього, котра година, ніхто ніколи не звертався до нього. Здавалося, що навіть собаки, проводирі сліпців, розуміли , що він за людина і, зустрівши його, тягли господаря в под’їзд, або підворіття.
«Та про мене, людина без очей, як ось ти, господарю, далебі краща, аніж з лихим оком».(Зачитати). Але й це не засмучувало Скруджа. Він долав свій життєвий шлях, цураючись усіх, і ті, хто добре його знали, цуралися його. Скруджу від цього було солодко. Герой – справжній скряга . Не дозволяв клерку брати вугілля, мало йому платив. Крім того, він не признавав племінника, не допомагав йому. Цікава позиція у Скруджа відносно свят. Різдво він вважає «нісенітницею і дурницею».
«Я б такого бевзя, котрий бігає та галасує «Веселі святці, веселі святці», зварив би живцем, вкупі з начинкою, для святкового пудингу, а в могилу йому застромив кілок з падуба». Скрудж ніколи не знав слова «щедрість».(Зачитати)
«Я не бавлю себе на свята і не маю коштів бавити гультіпак».(Зачитати). Він завжди був задоволений собою. Іноді він вважає себе ображеним, коли плате клерку гроші даремно. Скрудж завжди похмурий, і все, що оточує його теж похмуре. Він ніколи ні за ким не сумував.
ІУ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1.Лексична робота. Значення слова «динаміка».
Динаміка –1) рух, розвиток, зміни; 2) наука про рух тіла.
Учитель
(Звучить скрегіт заліза, дзвоники. З’являється учень – Марлі та учень – Скрудж)
2.Робота з текстом. Виразне читання діалогу в особах (куплет І «Привид Марлі», сторінка 86). Прийом «Я - актор»
Учитель
(Учні роблять висновки від імені Скруджа)
Очікувана відповідь
Дух минулого привів мене в дитинство, розбудив приємні спогади та примусив розчулитися. Звикнувши всі стосунки вимірювати вигодою, я раптом згадав, що можна бути щасливим і від простої, щирої дружби. У мене навіть появилося почуття каяття, бо недавно я так грубо обійшовся з таким само бідним хлопчиком, яким був сам колись.
Коли я жив в батьківській родині, дуже любив свою молодшу сестру і та відповідала мені взаємністю. З роками цей зв'язок утратився через моє захоплення грошима. Я відчув докори совісті.
Очікувана відповідь
Дивлячись на щасливу родину своєї колишньої нареченої, я вперше пожалкував, що не створив сім’ї, не маю дітей, які б скрасили мою старість.
Побувавши таємно в родині свого клерка Боба Кретчита й побачивши, як бідно, але щасливо вона живе, зрозумівши жах батьків хворої дитини, я просив Духа пощадити бідолашну дитину, але Дух відповів мені моїми словами про скорочення надлишку населеня. Мені стало дуже соромно, я готовий був розкаятися.
Очікувана відповідь
Страшне видовище власної смерті. Вона не викликала ні в кого співчуття.
Потрясіння від побаченого підштовхнуло до прозріння й розбудило давно забуте відчуття каяття.
Спокуса гріхів веде до очищення.
У. Рефлексія навчальної діяльності
- Який життєвий урок ви сьогодні отримали?
УІ. Домашнє завдання
Гр. а) написати продовження.
Гр.. б) дібрати подібні образи в українській літературі.
Гр. в) святкування Різдва в різних країнах