Інтелектуальна гра для 6 класу "Кращий знавець творів художньої літератури"

Про матеріал
Мета: повторити вивчене протягом року з метою узагальнення матеріалу; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчі здібності учнів, зв'язне мовлення, навички виразного читання; виховувати любов до літературного слова
Перегляд файлу

6 клас

Інтелектуальна гра

“Кращий знавець творів художньої літератури»

1. Презентація команд (по 6 чоловік в команді).

    Вибір назви, девізу, емблеми, капітана команди.

2. Пояснення умов гри (0,5 – 1 хв. на обговорення. Додаткові змагання між турами:      конкурс виразного читання віршів, інсценізація уривків з художніх творів і т.п.)

3. Презентація журі.

 

І тур. Чи знаєш ти письменників?

 

1. Назвіть імена письменників

1 ком. 1) Крилов;                  2 ком. 1) Гоголь;

            2) Діккенс;                             2) Верн;

            3) Чехов;                                3) Пушкін;

            4) Лондон;                             4) Бернс.

 

2. За фрагментами біографій назви імена письменників:

1 ком. 1) У двадцять вісім років письменник уперше відвідав Крим. А за десять років придбав ділянку в Ялті, на якій звів будинок, названий Білою дачею. Біля неї було розбито сад, де він власноруч саджав квіти й дерева. (А.П.Чехов)

            2) Однак дехто сприймав його дошкульні твори як особисті образи. Аби помститися зухвальцю, недоброзичливці підкинули в його торбину золотий кубок, викрадений із храму, і звинуватили його в злочині.(Езоп)

            3) У дванадцять років почав працювати. Однак заробіток був копійчаний, тож невдовзі хлопець вирішив стати устричним піратом. Позичивши триста доларів, він придбав шлюп і швидко навчився цьому ризикованому ремеслу, що й справді виявилося прибутковим. (Дж.Лондон)

 

2 ком. 1) Батько митця витрачав багато грошей, ніж міг собі дозволити, тож зрештою опинився в борговій в’язниці. Відтак дванадцятирічний письменник, перервавши навчання, мусив піти працювати на фабрику з виробництва вакси. (Ч.Діккенс)

           2) У період навчання в Ніжинській гімназії вищих наук він почав збирати твори українського фольклору, а також поглиблено вивчати вітчизняну історію та літературу.

Саме з українською темою був пов’язаний і перший творчий успіх молодого літератора в Санк-Петербурзі. (М.В.Гоголь)

           3) Згодом потяг до творчості привів його на архітектурне відділення Академії мистецтв. Однак невдовзі юнак покинув навчання, щоб стати льотчиком. У двадцять один рік майбутній митець записався в авіаційний полк. (А.де Сент-Екзюпері)

 

ІІ тур. Упізнай за цитатою твір:

           (За уривками визначте автора та назву твору)

1 ком. А) «Ці страшні муки тривали тисячоліття, але ніщо не змогло здолати титана. Жодного разу не попросив він пощади, не зрікся своєї приязні до смертних. Сам громовержець уже хотів помиритися з ним, бо й досі не знав тієї таємниці про себе».

(Міф про Прометея)

            Б) «Тоді вони спитали її, чому вона не заготувала собі харчів улітку, а вона їм:»Мені все було ніколи, я співала». На це вони, сміючись, відповіли:»Якщо ти співала влітку, то потанцюй узимку». (Байка Езопа «Мурашки і Цикада»)

            В) «Коли  піднявся він від землі на таку висоту, що нічого вже не міг бачити внизу, та полетів, як муха, під самим місяцем так, що якби не нахилився трохи, то зачепив би його шапкою. Однак трохи згодом він підбадьорився і вже став навіть кепкувати з чорта». (М.Гоголь «Ніч перед Різдвом»)

            Г) «Я стомивсь від ваших сварок,

                   Від незгод і суперечок,

                   Від кривавих війн народів,

                   Молитов про помсту люту.

                   Ваша сила тільки в згоді,

                   А безсилля – в ворожнечі!» (Г.Лонгфелло «Люлька згоди» (З «Пісні про Гайавату»)

2 ком. А) «Вода в струмку була чиста й прозора. Як у дзеркалі, відбивалося в ній усе навколо. Нахилився герой до струмка, спершись руками на камінь, що виступав з води, і віддзеркалився в воді весь, в усій своїй красі». (Міф «Нарцис»)

            Б) «Одного тільки я не розумію: як він міг тебе вкусити? Хіба він достане до пальця? Він маленький, а ти он який здоровило!» (А.П.Чехов «Хамелеон»)

            В) «Негіднику! Звідкіль таке нахабство в світі?

                   Пригадую, як ти в позаторішнім літі

                   Зі мною надто грубий був.

                   Цього я, друже мій, ще не забув!» (І.А.Крилов «Вовк і Ягня»)

            Г)  «Він простягнув руку, безтямно мавпуючи інших, ухопив клапоть маслянистого полотна і смикнув, видерши його, а потім упав, і стусани винесли його на край натовпу».

(Р.Бредбері «Усмішка»)

 

ІІІ  тур. Хто автор цього твору?

1 ком. 1) «Різдвяна пісня в прозі» (Ч.Діккенс); 2 ком. 1) «Острів скарбів» (Р.Стівенсон);

            2) «Лебідь, Рак та Щука» (І.А.Крилов);              2) «Товстий і Тонкий» (А.П. Чехов);

            3) «Жага до життя» (Дж.Лондон);                     3) «Сліпий музикант» (Короленко);

            4) «Запах думки» (Р.Шеклі)                                4) «Листівки з видами міст» (Родарі)

 

ІV тур. Чи знаєте ви теорію літератури?

             1. За визначенням назвіть літературознавчі поняття:

1 ком. А) стародавня оповідь про походження й будову Всесвіту, діяння богів, таємниці народження й смерті людини, життя правителів і героїв (міф);

            Б) різновид комічного, зображення смішного в життєвих явищах, людських характерах, учинках, стосунках (гумор);

            В) традиційний для японської поезії неримований трирядний вірш, що містить сімнадцять складів (хоку).

 

2 ком. А) стисла віршована або прозова розповідь, в основу якої покладено алегоричний сюжет повчального характеру (притча);

            Б) різновид комічного, прихована насмішка; вона спрямована на осуд висміюваного явища (іронія);

            В) великий за обсягом прозовий твір, у якому на тлі суспільних подій, зображено значну частину життя головного героя або його долю в цілому (роман).

 

            2. Визначте жанрову належність творів:

1 ком.  А) «Вовк та Ягня» (байка);                  2 ком.А) «Товстий і тонкий» (оповідання);

             Б) «Різдвяна пісня у прозі» (повість);       Б) «П»ятнадцятирічний капітан»(роман);

             В) «Любов до життя» (оповідання);           В) «Маленький принц» (казка);

             Г) «Соловейко» (казка)                                Г) «Листівки з видами міст» (вірш)

 

 

 

            3. Дайте визначення літературним термінам:

1 ком. Композиція, тема;

2 ком. Алегорія, ідея.

 

V тур. Літературна мозаїка

 

1. Назвіть імена цих людей (визначити за портретами)

 

2. Питання з давньогрецької міфології:

1 ком. А) Стайні чиї? (Авгієві);                         2 ком. А) П’ята чия? (Ахіллесова)

            Б) Хто визволив Прометея? (Геракл)                Б) Скільки подвигів здійснив Геракл?

            В) Хто помер від кохання до самого                      (12)                                                       

                 себе? (Нарцис)                                                В) Хто господар Олімпу? (Зевс)

            Г) Ім’я царя підземного світу мертвих.             Г) Скульптор, який закохався у свій

                (Аїд)                                                                       витвір. (Пігмаліон)

            Д) Продовж назву: «Міф про Дедала                Д) «Міф про Орфея та …» (Евридіку)

                 та …» (Ікара)

3. Звідкіля прийшов афоризм?

    Поясни смисл афоризму та визнач, з якого він літературного твору:

    1 ком.                                                                 2 ком.

    А) «У сильного безсилий винен завсігди»      Б) «А Васька слухає та їсть»

         (І.А.Крилов «Вовк та Ягня»);                         (І.А.Крилов «Кот і повар»);

    Б) «Ахіллесова п’ята».                                     В) «Авгієві стайні»

 

VІ тур. Ти мені – я тобі (Учні задають питання команді-суперниці)

 

VІІ тур. Виразне читання напам’ять віршів або уривків з художніх творів

 

 5. Підведення підсумків. Оголошення команди-переможниці

 

doc
Додано
1 листопада 2021
Переглядів
613
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку