Дискусія-узагальнення «У чому сенс життя» (за твором Осипа Турянського «Поза межами болю»)

Про матеріал
Матеріали уроку допоможуть здобувачам освіти зрозуміти суть твору - розкриття анти людяного, нищівного характеру війни, осягнути важливість звичайних загальнолюдських категорій, виховувати бажання боротись за життя в критичних ситуаціях, за будь-яких обставин залишатися людиною. Є важливим аргументом у проведенні паралелей з сучасністю, вчить робити висновки самостійно та неупереджено.
Перегляд файлу

Урок розвитку зв`язного мовлення

Тема уроку: Дискусія-узагальнення «У чому сенс життя» (за твором Осипа Турянського «Поза межами болю»)

Мета:

  • допомогти здобувачам освіти сформувати думки щодо головної ідеї твору – розкриття анти людяного, нищівного характеру війни;
  • зрозуміти важливість звичайних загальнолюдських категорій, які надають сенсу існуванню – дружби, людяності, милосердя, любові;
  • вчити проводити паралелі з сучасністю, адже ми живемо в страшних умовах війни, коли цінуються розум, сила духу і воля до життя;
  • виховувати бажання жити, боротись за життя в критичних ситуаціях, за будь-яких обставин залишатися людиною, наповнювати своє життя сенсом

 

Хід уроку

Учитель: Вітаю! Наша зустріч сьогодні – це підсумок вивчення поеми у прозі Осипа Турянського «Поза межами болю». Ми ознайомились зі змістом твору, за основу якого взято реальні події, їх учасником був сам письменник. Спробували зрозуміти умовність художнього зображення, яку створив автор, його антивоєнні міркування. Ми поглянули на кожного героя, які йшли «дорогою смерті», не лише очима митця, але й змогли за невеликими епізодами з  минулого життя зрозуміти їх теперішній духовний стан. Але найголовніше – ми дійшли висновку, що в  складних життєвих обставинах потрібно залишатися людиною й боротися за життя.

Сьогодні на нас чекає дискусія, в процесі якої ми маємо дати відверті відповіді на актуальні життєві питання і поглянути на твір Осипа Турянського з позиції війни, в умовах якої ми живемо: чи справді загальнолюдські категорії – дружба, людяність, милосердя- надають сенсу існуванню та виживанню в складних обставинах. Висновки, яких ми дійдемо, ляжуть в основу твору-роздуму, який буде вашим домашнім завданням. Отож, запрошую до дискусії, і проблемним питанням, від якого ми відштовхнемося, є: Що для кожного з вас означає війна? ( здобувачі освіти дають відповіді)

Наше спілкування проходитиме в таких важливих напрямах:

-         боротьба людини за життя в критичній ситуації

-         в найскладніших життєвих обставинах потрібно залишатися людиною

-         заперечення будь-яких цінностей цивілізованого світу в умовах війни

-         сенс існування дають дружба, людяність, милосердя, любов

-         воля до життя дає порятунок

-         війна та апофеоз шляхетного й гуманного

-         перед небезпекою смерті всі люди рівні

-         антилюдяний, нищівний характер війни і сьогодення

 

Учень 1: Справді, герої поеми у прозі «Поза межами болю» різні, але в критичній ситуації усі вони намагаються вижити, підтримати інших. Згадаймо, як підбадьорували найслабшого Бояні, який був схильний до паніки. І це робилось, щоб приглушити передсмертні страждання хлопця. В цю мить він побачив іскру людяності в очах угорця Сабо, почув його теплі слова, заспокоївся, заснув і помер. Вражає те, що в останні миті свідомості він згадав матір і попросив передати їй добре слово, що він помер «у теплій хаті…на білій постелі» Таким чином він намагається згладити біль найріднішої людини.

Учень 2:Духовна воля до життя яскраво виявляється у перемозі над біологічними інстинктами, коли серб Ніколич не дає ні собі, ні іншим стати людоїдами. Його фраза «Хай згину, а людського тіла не буду їсти, і ніхто з вас не їстиме» красномовно засвідчує, як цей герой звільнив товаришів від «несамовитого важкого гніту». І в їхні душі влилася «якась дивно святочна хвиля». Тобто ми бачимо, як важливо було прийняти це рішення.

Учень 3: Свою думку щодо цінностей цивілізованого світу, які стають смішними в складних умовах життя, я аргументував би тим, що автор переконує: в  таких ситуаціях гроші не варті нічого. Порятунок дають людяність, милосердя, почуття дружньої підтримки. Поділитись шматочком цукру, випадково знайденим у кишені, принести в жертву дорогі книги – це ніщо в порівнянні принести в жертву себе, своє життя.

Учениця 4: Згадаймо епізод, як воля до життя керує вчинками героїв твору. Усім їм загрожує смерть, і єдиним порятунком стає вогонь, який можна розпалити лише одягом когось з товаришів. Їхню суперечку вирішує танець смерті: багаття запалять з одягу того, хто знесилиться й упаде. Цей танець символізує, на мою думку, волю до життя. Я цим вражена.

Учениця 5: Є у творі людина мистецтва – сліпий австрієць Штранцінгер. Він молодий, і здається, найбільш байдужий з усіх. Але в критичний момент його скрипка стала його голосом та очима. Повага до нього полягає в тому, що розпалити багаття скрипкою не наважиться ніхто. Мене це вразило до глибини душі!

Учень 6: Взагалі, кожен з героїв, втрапивши  в тенета війни, намагається залишатись людиною. А от війна набуває ознак живої істоти, тієї зловісної природи, що чатує на людину і несе їй загибель. Українець Добровський (колись був балетмейстером) проклинає цілий світ і родичів, які дали йому життя, бо війна «знизила людей до рівня найдикіших звірів». Згадаймо епізод, коли капрал б`є сербського жовніра по обличчю, бо в того немає жодної крони в кишенях. Думаю, справа не в грошах, а в обставинах, які зробили з людини звіра.

Учитель: Справді, в інших обставинах ці люди були б, можливо, іншими  Але війна має анти людяну, нищівну суть. Вона несе смерть, і саме в таких обставинах цінуються дружба, любов, милосерда і людяність. В цьому ми переконались, вивчаючи твір «Поза межами болю», у цьому ми переконуємось щомиті, бо живемо в умовах війни і тисячі юних життів, тай не тільки юних, під загрозою смерті.

Не можу не навести приклад, як молода медикиня з Житомира з перших днів війни стала на захист України. Під кулями, в найнебезпечніших ситуаціях рятує життя наших воїнів. Були миті, коли вона мала перерву і працювала в госпіталі на спокійній території. І, уявіть, не змогла там прижитись, бо впевнена: тут мало хто розуміє, що таке війна. Самопожертва, порятунок людей – це те, що вивищує, робить звичайну дівчину героєм. Тож низький уклін усім захисникам України, які в надважких умовах доводять свою любов до Вітчизни! Сьогодні кожен з нас має цінувати те, що маємо можливість жити, навчатись, працювати в обраній сфері, саме тому сенс життя – це те, що дає нам сили залишатись людьми в найскладніших ситуаціях – заради миру і перемоги.

Дякую усім за активну позицію в дискусії, ваші думки були цікавими і відповідали темі уроку.

 

Домашнє завдання: Написати твір-роздум на тему « Обличчя війни: яке воно?»

 

 

На все добре!

docx
Додано
13 червня
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку