ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ
В ЗАКЛАДІ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ:
ОСОБЛИВОСТІ, ДОСВІД, ВИКЛИКИ
(з досвіду роботи КПНЗ «Палац дітей та юнацтва» Ізмаїльської міської ради)
ПОМАЗАН ТЕТЯНА ІГНАТІВНА,
заступник директора з навчальної роботи
КПНЗ «Палац дітей та юнацтва»
Пандемія, спричинена гострою респіраторною хворобою COVID-19, змусила систему освіти частково чи повністю перейти на дистанційне навчання, що спричинило справжній інформаційний вибух та активне обговорення серед освітян, батьків та громадськості.
Дистанційне навчання для позашкілля є інновацією, але елементи дистанційного навчання впроваджувалися в навчальний процес набагато раніше ніж цьогорічний карантин. З моменту розвитку, появи та доступності сучасних інформаційних гаджетів та технологій пройшло вже більше десяти років: Skype – 2003 рік, YouTube – 2007 рік; Viber – 2011, Instagram – 2010, мережа Facbook з 2004 року, а Facbook Messenger з 2011року. Небайдужі педагоги під час щорічних зимових карантинів та під час хвороби завжди підтримували своїх вихованців, допомагали готуватися до фестивалів та конкурсів, змагань та концертів, проводили он-лайн заняття та майстер-класи, а не тільки займалися організаційно-методичною діяльністю. Іншими словами, дистанційне навчання – це постійна взаємодія педагога та учня, які знаходяться віддалено один від одного, з метою набуття та розвитку компетентностей.
В Україні датою офіційного початку запровадження дистанційного навчання можна вважати 21 січня 2004 року, коли наказом № 40 Міністерства освіти і науки України було затверджено «Положення про дистанційне навчання», яке поклало початок запровадженню нових технологій у галузі освіти. МОН України дає офіційне визначення такому виду навчання. Дистанційне навчання – це процес набуття компетентностей дітьми, який відбувається зазвичай за опосередкованої взаємодії віддалених одне від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Дистанційна форма навчання передбачає:
Рекомендації щодо організації дистанційного навчання є у листі МОН України від 19.05.20 № 6/643-20 «Організаційно-методичні рекомендації щодо навчання за допомогою дистанційних технологій в позашкільній освіті».
Налагодження дистанційної комунікації – це складний процес, подання інформації у форматі он-лайн ускладнює проведення групових занять, особливо гуртків хореографії, вокальних, декоративно-прикладної творчості ОБТМ чи гуртків спортивного профілю. Особливо актуальним постає питання соціального партнерства з батьками. Саме від того, як педагог вибудує взаємодію з вихованцями та батьками в період обмежень під час карантину, залежить продуктивна робота колективу гуртка, його життєздатність, а в цілому – збереження та подальший розвиток системи позашкільної освіти
Найдоступнішими та найлегшими засобами зв’язку з вихованцями гуртків та проведення онлайн-занять (чат-заняття або веб-заняття) залишаються:
Вибір засобів зв’язку залишається за педагогом, але він повинен враховувати технічні можливості, вік вихованців (доступність для дітей з особливими потребами), безпечність, універсальність, здатність досягти очікуваних результатів тощо.
Проаналізуємо, які засоби комунікації для навчання обрали педагоги Палацу дітей та юнацтва.
Ще з березня 2020 року головним засобом спілкування педагогічного колективу (проведення нарад, семінарів, педрад, засідань методичних об’єднань) став сервіс Zoom з високою якістю відео зображення, аудіо- та великою кількістю додаткових інструментів. Саме тому, проведення групових занять в режимі Zoom-коференції обрали для себе майже всі керівники гуртків. Такий формат також дуже зручний для проведення підсумкових занять з запрошенням адміністрації закладу, колег та батьків. Але у кожного педагога є ще багато власних інформаційно-комунікативних майданчиків.
На початку карантину були скореговані та пристосовані до умов карантину навчальні плани хореографічних колективів, туристсько-краєзнавчих гуртків, дитячого театру «Соняшник», вокального ансамблю «Соловейко».
Гуртки художньо-естетичного, науково-технічного, соціально-реабілітаційного, гуманітарного напрямків використовують групи у вайбері, платформу «На Урок», групу у Facebook, Google meet, Youtube-канал керівника гуртка та Палацу дітей та юнацтва.
Заняття шахових гуртків проходять також на шаховій платформі lichess.org з використанням Скайпу http://xt.od.ua/114-dystantsiina-robota/monitorynh-navchalno-vykhovnoi-roboty-karantyn/shakhovi-hurtky/1903-bronza-v-oblasnikh-zmagannyakh .
Туристські гуртки користуються додатком Strava. Андроїд-додаток Strava - це GPS-трекер бігу та велоспорту. Це водночас спортивний трекер, соціальна мережа, своєрідний фітнес-інстраграм, планувальник маршрутів, аналізатор темпу і навантажень. В Strava є можливість віртуально стежити за тренуваннями своїх підопічних по маршруту і навіть почати тренуватися разом, перебуваючи в різних місцях http://xt.od.ua/113-dystantsiina-robota/monitorynh-navchalno-vykhovnoi-roboty-karantyn/hurtok-veloturyzm/1961-novitni-tekhnologiji-u-veloturistiv-pdyu .
Ще одна актуальна проблема – дистанційне навчання з дітьми з особливими освітніми потребами. У Палаці дітей та юнацтва працює інклюзивний гурток «Нитяна графіка», якому у 2019 році було присвоєно звання «Зразковий художній колектив». Першим завданням керівника гуртка на початку карантину було переконати батьків у необхідності продовження навчання (телефон, група Viber); необхідною умовою в організації дистанційного навчанні стало активне включення у процес комунікації батьків учнів. У групі Viber та під час індивідуального відео зв’язку проходила робота з кожною дитиною, надання спеціалізованої допомоги кожному учню. Але для пояснення завдання у дистанційному навчанні зв’язку Viber недостатньо. Керівник гуртка розробив власні відео уроки для кожного завдання, яке розділялось на етапи послідовного заповнення та створив свій власний You Tube - канал. https://www.youtube.com/channel/UCHkQjjcce8YTdLN3iy3WnwQ/videos?view=0&sort=dd&shelf_id=0 ). Кожна дитина могла крок за кроком, з зупинками, а також самостійно, навчитись послідовно виконувати роботу, створюючи оригінальні вироби. Для соціалізації дітей, підведення підсумків, спілкування, переглядів робіт всієї групи проходили спільні заняття у Zoom. Тільки за період дистанційного навчання у березні-травні було створено три персональні виставки дітей з особливими освітніми потребами, вони стали переможцями у міжнародному онлайн-фестивалі «Зірка». Таким чином, навіть при дистанційному навчанні можливо достигнути непоганих результатів в інклюзивних гуртках.
Ще одне питання дистанційного навчання – це спроможність офіційно довести системність та якість організації дистанційної освіти. Головним офіційним інформаційно-комунікативним майданчиком дистанційного навчання у КПНЗ «Палац дітей та юнацтва» є
сайт закладу http://xt.od.ua/;
група у мережі facebook https://www.facebook.com/palace.izmail;
ютуб-канал https://www.youtube.com/channel/UCNtkfLLqR7fuLrYzaImJPMw.
Вже більше п’яти років на сайті Палацу дітей та юнацтва проходять он-лайн конкурси, відкриті голосування; педагоги, батьки, гуртківці, гості залишають коментарі та поширюють матеріали на власних сторінках у соціальних мережах. Саме тому, у березні 2020 року сайт став першим засобом зв’язку; на сторінках гуртків вихованці отримували перші завдання, ставали учасниками майстер-класів тощо. За офіційною статистикою сайтом щоденно користуються близько 200 відвідувачів, які здійснюють більш ніж 500 переглядів.
З 1 вересня 2020-2021 навчального року місто Ізмаїл знаходиться у червоній зоні, саме тому з 1 по 15 вересня набір та комплектація гуртків відбувалися он-лайн: http://xt.od.ua/pro-nas/novyny/1928-palats-ditej-ta-yunatstva-ogoloshue-nabir . Тільки за 1 вересня було надіслано більше 100 заяв батьків (форми на гугл-диску). Додаткові можливості для розповсюдження інформації щодо комплектації груп та набору дають соціальні мережі: https://www.facebook.com/osvita.izmail ; https://www.youtube.com/watch?v=VPr1x2YDFPI&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=9JgJam4XSkg
Для організації дистанційного навчання на сайті Палацу дітей та юнацтва з 12 березня 2020 року діє окремий розділ http://xt.od.ua/104-dystantsiina-robota/1930-distantsijna-robota-2020-2021-navch-rik , головними напрямками якого були у минулому навчальному році та систематизовані для нового 2020-2021 навчального року наступні підрозділи:
Особливою популярністю серед гуртківців користуються он-лайн концерти, екскурсії, пізнавальні відео-програми, он-лай виставки ДПМ тощо, наприклад:
Всі активні посилання на власні сторінки у соціальних мережах та на освітні платформи педагоги Палацу дітей та юнацтва вказують у власних звітах, які систематизуються у загальний звіт закладу. Такий звіт про організацію дистанційного навчання у відкритому доступі на офіційному сайті, наприклад: https://drive.google.com/file/d/1EFyjHURV0blnyA554ScKB0UiwPi1IXk8/view .
З метою удосконалення роботи з організації дистанційного навчання методист Палацу дітей та юнацтва з інформаційних технологій Михаленко Наталія Петрівна пройшла навчання та отримала сертифікат в рамках курсу «Розгортання та використання середовища G SUITE в діяльності освітньої установи» (сертифікат №01399 від 25.08.2020 р.)
Таким чином, дистанційне навчання – це зовсім новий формат роботи, складний та, водночас, гнучкий і творчий процесс, який допомагає створити єдине освітнє середовище; стимулює розвиток та підвищення кваліфікації педагогів; залишається актуальним та має право на існування у подальшому поряд з традиційними формами навчання.