Дистанційне навчання в закладі позашкільної освіти

Про матеріал
В матеріалі узагальнюється досвід КПНЗ "Палац дітей та юнацтва" щодо організації дистанційного навчання.
Перегляд файлу

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ

В ЗАКЛАДІ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ:

ОСОБЛИВОСТІ, ДОСВІД, ВИКЛИКИ

 (з досвіду роботи КПНЗ «Палац дітей та юнацтва» Ізмаїльської міської ради)

 

ПОМАЗАН ТЕТЯНА ІГНАТІВНА,

заступник директора з навчальної роботи

КПНЗ «Палац дітей та юнацтва»

 

         Пандемія, спричинена гострою респіраторною хворобою COVID-19, змусила систему освіти частково чи повністю перейти на дистанційне навчання, що спричинило справжній інформаційний вибух та активне обговорення серед освітян, батьків та громадськості.

        Дистанційне навчання для позашкілля є інновацією, але елементи дистанційного навчання впроваджувалися в навчальний процес набагато раніше ніж цьогорічний карантин. З моменту розвитку, появи та доступності сучасних інформаційних гаджетів та технологій пройшло вже більше десяти років: Skype – 2003 рік, YouTube – 2007 рік; Viber – 2011, Instagram – 2010, мережа Facbook  з 2004 року, а  Facbook Messenger з 2011року.   Небайдужі педагоги під час щорічних зимових карантинів та під час хвороби завжди підтримували своїх вихованців, допомагали готуватися до фестивалів та конкурсів, змагань та концертів, проводили он-лайн заняття та майстер-класи, а не тільки займалися організаційно-методичною діяльністю.   Іншими словами, дистанційне навчання – це постійна взаємодія педагога та учня, які знаходяться віддалено один від одного, з метою набуття та розвитку компетентностей.

В Україні датою офіційного початку запровадження дистанційного навчання можна вважати 21 січня 2004 року, коли наказом № 40 Міністерства освіти і науки України було затверджено «Положення про дистанційне навчання», яке поклало початок запровадженню нових технологій у галузі освіти. МОН України дає офіційне визначення такому виду навчання.  Дистанційне навчання це процес набуття компетентностей дітьми, який відбувається зазвичай за опосередкованої взаємодії віддалених одне від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.

      Дистанційна форма навчання передбачає:

  • доступ до Інтернету;
  • технічне забезпечення (комп’ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу;
  • володіння педагогами технологіями дистанційного навчання.

      Рекомендації щодо організації дистанційного навчання є у листі МОН України від 19.05.20  6/643-20 «Організаційно-методичні рекомендації щодо навчання за допомогою дистанційних технологій в позашкільній освіті».

Налагодження дистанційної комунікації – це складний процес, подання інформації у форматі он-лайн ускладнює проведення групових занять, особливо гуртків хореографії, вокальних, декоративно-прикладної творчості ОБТМ чи гуртків спортивного профілю. Особливо актуальним постає питання соціального партнерства з батьками. Саме від того, як педагог вибудує взаємодію з вихованцями та батьками в період обмежень під час карантину, залежить продуктивна робота колективу гуртка, його життєздатність, а в цілому – збереження та подальший розвиток системи позашкільної освіти

Найдоступнішими та найлегшими засобами зв’язку з вихованцями гуртків та проведення онлайн-занять (чат-заняття або веб-заняття) залишаються:

  • месенджери (чат, групу, спільноту можна організувати на платформі Facebook);
  • Телеграм (створення групи для переписки та обміну файлами, голосові повідомлення);
  • Інстаграм (бесіда для переписки (фото не зберігається, лише створення скріншотів), запис голосових повідомлень та включення педагога у прямий ефір (в режимі онлайн діти можуть задавати запитання);
  • Вайбер (чат для переписки та обміну файлами, можливе підключення понад 20 осіб,  відеозв’язок);
  • Skype (можливість підключити в бесіду зі зв’язком хорошої якості до 30 осіб);
  • YouTube-канали (можливість через посилання надавати доступ до відео-занять або ж поширювати вже змонтовані освітні ролики згідно обраної теми).
  • Zoom https://zoom.us/ це сервіс для організації онлайн-конференцій та відеозв’язку. Допоможе легко проводити онлайн-уроки. Тут можна організовувати конференції та веб-семінари для різної кількості користувачів і спікерів.
  • Освітній проект «На Урок» https://naurok.com.ua/ для вчителів – сервіс для створення інтерактивних завдань для контролю знань і залучення учнів до активної роботи у класі та вдома. Також містить вебінари для вчителів від вчителів, інтернет-конференції та інтенсиви.
  • Електронна пошта – це сервіс для обміну повідомленнями як у формі звичайних текстів, так і в інших формах (графічній, звуковій, відео).

         Вибір засобів зв’язку залишається за педагогом, але він повинен враховувати технічні можливості, вік вихованців (доступність для дітей з особливими потребами), безпечність, універсальність, здатність досягти очікуваних результатів тощо.

         Проаналізуємо, які засоби комунікації для навчання обрали педагоги Палацу дітей та юнацтва.

       Ще з березня 2020 року головним засобом спілкування педагогічного колективу (проведення нарад, семінарів, педрад, засідань методичних об’єднань) став сервіс Zoom з високою якістю відео зображення, аудіо- та великою кількістю додаткових інструментів. Саме тому, проведення групових занять в режимі Zoom-коференції обрали для себе майже всі керівники гуртків.  Такий формат також дуже зручний для проведення підсумкових занять з запрошенням адміністрації закладу, колег та батьків. Але у кожного педагога є ще багато власних інформаційно-комунікативних майданчиків.

На початку карантину були скореговані  та пристосовані до умов карантину навчальні плани хореографічних колективів,  туристсько-краєзнавчих  гуртків, дитячого театру «Соняшник», вокального ансамблю «Соловейко».

       Гуртки художньо-естетичного, науково-технічного, соціально-реабілітаційного, гуманітарного напрямків використовують групи у вайбері, платформу «На Урок», групу у Facebook,  Google meet, Youtube-канал керівника гуртка та Палацу дітей та юнацтва.

        Заняття шахових гуртків проходять також на  шаховій платформі lichess.org з використанням Скайпу http://xt.od.ua/114-dystantsiina-robota/monitorynh-navchalno-vykhovnoi-roboty-karantyn/shakhovi-hurtky/1903-bronza-v-oblasnikh-zmagannyakh .

     Туристські гуртки користуються додатком Strava. Андроїд-додаток Strava - це GPS-трекер бігу та велоспорту. Це водночас спортивний трекер, соціальна мережа, своєрідний фітнес-інстраграм, планувальник маршрутів, аналізатор темпу і навантажень.  В Strava є можливість віртуально стежити за тренуваннями своїх підопічних  по маршруту і навіть почати тренуватися разом, перебуваючи в різних місцях http://xt.od.ua/113-dystantsiina-robota/monitorynh-navchalno-vykhovnoi-roboty-karantyn/hurtok-veloturyzm/1961-novitni-tekhnologiji-u-veloturistiv-pdyu .

          Ще одна актуальна проблемадистанційне навчання з дітьми з особливими освітніми потребами. У Палаці дітей та юнацтва працює інклюзивний гурток «Нитяна графіка», якому у 2019 році було присвоєно звання «Зразковий художній колектив». Першим завданням керівника гуртка на початку карантину було переконати батьків у необхідності продовження  навчання (телефон, група Viber); необхідною умовою в організації дистанційного навчанні стало активне включення у процес  комунікації батьків учнів. У групі Viber  та під час індивідуального відео зв’язку проходила  робота з кожною дитиною,  надання спеціалізованої допомоги кожному учню. Але для  пояснення завдання у дистанційному навчанні зв’язку  Viber  недостатньо. Керівник гуртка розробив власні  відео уроки для кожного завдання, яке розділялось на етапи послідовного заповнення  та створив свій власний You Tube - канал. https://www.youtube.com/channel/UCHkQjjcce8YTdLN3iy3WnwQ/videos?view=0&sort=dd&shelf_id=0 ). Кожна дитина могла крок за кроком, з зупинками, а також самостійно, навчитись послідовно виконувати роботу, створюючи оригінальні вироби. Для соціалізації дітей, підведення підсумків, спілкування, переглядів робіт всієї групи проходили спільні заняття у Zoom.   Тільки за період дистанційного навчання у березні-травні було створено три персональні виставки дітей з особливими освітніми потребами, вони стали переможцями у міжнародному онлайн-фестивалі «Зірка».       Таким чином, навіть при  дистанційному навчанні можливо достигнути непоганих результатів в інклюзивних гуртках.

       Ще одне питання дистанційного навчання – це спроможність офіційно довести системність та якість організації дистанційної освіти. Головним офіційним інформаційно-комунікативним майданчиком  дистанційного навчання у  КПНЗ «Палац дітей та юнацтва» є

сайт закладу http://xt.od.ua/;

група у мережі facebook https://www.facebook.com/palace.izmail;

ютуб-канал https://www.youtube.com/channel/UCNtkfLLqR7fuLrYzaImJPMw.

      Вже більше п’яти років на сайті Палацу дітей та юнацтва проходять он-лайн конкурси, відкриті голосування; педагоги, батьки, гуртківці, гості залишають коментарі та поширюють матеріали на власних сторінках у соціальних мережах. Саме тому, у березні 2020 року сайт став першим засобом зв’язку; на сторінках гуртків вихованці отримували перші завдання, ставали учасниками майстер-класів тощо. За офіційною статистикою сайтом щоденно користуються близько 200 відвідувачів, які здійснюють більш ніж 500 переглядів. 

      З 1 вересня 2020-2021 навчального року місто Ізмаїл знаходиться у червоній зоні, саме тому з 1 по 15 вересня набір та комплектація гуртків відбувалися он-лайн: http://xt.od.ua/pro-nas/novyny/1928-palats-ditej-ta-yunatstva-ogoloshue-nabir . Тільки за 1 вересня було надіслано більше 100 заяв батьків (форми на гугл-диску). Додаткові можливості для розповсюдження інформації щодо комплектації груп та набору дають соціальні мережі: https://www.facebook.com/osvita.izmail ;  https://www.youtube.com/watch?v=VPr1x2YDFPI&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=9JgJam4XSkg

      Для організації дистанційного навчання на сайті Палацу дітей та юнацтва з 12 березня 2020 року діє окремий розділ http://xt.od.ua/104-dystantsiina-robota/1930-distantsijna-robota-2020-2021-navch-rik , головними напрямками якого були у минулому навчальному році та систематизовані для нового 2020-2021 навчального року наступні підрозділи:

    Особливою популярністю серед гуртківців користуються он-лайн  концерти, екскурсії, пізнавальні відео-програми, он-лай виставки ДПМ тощо, наприклад:

 

       Всі активні посилання на власні сторінки у соціальних мережах та на освітні платформи педагоги Палацу дітей та юнацтва вказують у власних звітах, які систематизуються у загальний звіт закладу. Такий звіт про організацію дистанційного навчання у відкритому доступі на офіційному сайті, наприклад: https://drive.google.com/file/d/1EFyjHURV0blnyA554ScKB0UiwPi1IXk8/view .

        З метою удосконалення роботи з організації дистанційного навчання методист  Палацу дітей та юнацтва з інформаційних технологій Михаленко Наталія Петрівна  пройшла навчання та отримала сертифікат в рамках курсу «Розгортання та використання середовища G SUITE в діяльності освітньої установи» (сертифікат №01399 від 25.08.2020 р.)

         Таким чином, дистанційне навчання – це зовсім новий формат роботи, складний та, водночас, гнучкий і творчий процесс, який допомагає створити єдине освітнє середовище; стимулює розвиток та підвищення кваліфікації педагогів; залишається актуальним та має право на існування у подальшому поряд з традиційними формами навчання.

         

 

 

docx
Пов’язані теми
Позашкільна освіта, Інші матеріали
Інкл
Додано
18 вересня 2020
Переглядів
1509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку