(Дитяча вистава)
Мета. Закріпити уявлення учнів про товариські взаємини, дружбу; виховувати почуття поваги до однолітків, готовність бути з ними ввічливими, доброзичливими, не ображати і не кривдити.
Дійові особи. Вчителька, Фея, діти.
Перед глядачами ігрова кімната для дітей. На підлозі килим, на ньому іграшки. Неподалік столик та стільці. Трохи далі стіл, застелений скатертиною. На ньому стоїть ваза і велика, в яскравій палітурці, книга.
( До кімнати заходить вчителька, а за нею цілий гурт дітей).
Дівчинка. Ой! Як тут гарно! І скільки іграшок! (Розводить руками).
Хлопчик. (Дивиться на вчительку). А можна нам погратися трішки?
Дівчинка (Бере за руку вчительку). А що, сьогодні у нас немає уроків?
Вчителька. Так, сьогодні уроків у нас немає. І я дозволяю кожному вибрати іграшку та погратися.
( Діти поспішають до іграшок, а вчителька сідає за стіл і спостерігає за ними. Тиша. Діти спокійно граються. Згодом починається сварка).
( Дівчатка відвертаються одна від одної і нахиляють голови. Перша дівчинка імітує плач. За столом виникає конфлікт у хлопчиків).
Сергій. (Сердито): А от і ні, добре! (Відходить).
( Один із хлопчиків починає бігати і забирати у дітей іграшки, кидає їх на килим. Здіймається крик).
Вчителька чекає, а потім встає, бере книгу і підходить до дітей. Діти затихають.
Вчителька. В одній казковій країні, де панує Дружба, Щедрість і Злагода живе добра і лагідна Фея. Там ніхто ніколи не свариться, бо Фея не пускає в ту країну Жадність, злість і Заздрість. Там усі дружно живуть і допомагають один одному.
Якщо ви впустите в цю кімнату Дружбу, Щедрість і Злагоду, то Фея завітає до вас з цієї чарівної книги.
Діти вигукують. Так, впустимо!
Вчителька. Але для цього ви закрийте долонями очі, а я тихенько прокажу чарівні слова. (Чути звуки музики).
Діти закривають очі. В кімнаті з’являється Фея. Вона в довгому платті, на плечах прозорий шарф. Фея торкається голівки кожної дитини і ті відкривають очі.
Хлопчик: Ой, Фея!
Дівчинка. Справжня – справжня! Ти з казки?
Фея. Так… Я дружу з дітьми і завжди їм допомагаю своїми казками. І сьогодні з’явилася до вас, бо відчула, що дуже потрібна тут.
Фея бере з рук вчительки чарівну книгу і сідає. Діти сідають біля неї на килим.
Фея. Я прочитаю вам казку Василя Сухомлинського «Чому плакав Сергійко».(Читає).
- Три тижні не був у школі Сергійко: хворів. Скучив за товаришами й за вчителькою.
Радісний, збуджений прийшов хлопчик до школи. Ось і його парта, ось і товариші.
Думалось йому: в очах товаришів побачить радість і привітність. Та їхні очі були спокійні і незворушні.
-А ти виконав сьогодні завдання? – тільки й спитав сусіда по парті.
-Виконав, тихо сказав Сергійко й заплакав.
Хлопчик. Мені дуже жаль Сергійка! Чому на нього ніхто не звернув уваги? Я б його обов’язково провідав хворого!
Дівчинка. А я б допомогла з уроками.
Діти. (голосно). І я! І я!
Фея. Я бачу, що ви добрі. Тому у вас буде багато друзів.
Дівчинка. Шановна Феє! Прочитай нам ще казочку.
Фея читає казку В. Сухомлинського «Конвалії перед Наталиним вікном».
По закінченню казки одна з дівчаток із захопленням говорить:
Хлопчик. А яка рада була Наталя, коли побачила конвалії! Нам теж слід так дружити. А то ми… Та що там, часто сваримось і не завжди допомагаємо своїм товаришам.
Дівчинка. А давайте дружити по справжньому! Згодні!
Усі діти разом. Згодні!
Оля. ( Встає і дає свою ляльку подрузі). На , візьми! Мені зовсім не шкода. Я завжди буду з тобою дружити.
Хлопчики ( ті, що на початку гралися за столом, звертаються до Сергійка).
Вибач нам, Сергійку! Ми тебе більше не будемо ображати.
Сергійко. Та, нічого! (Махає рукою). Я теж буду старатися і ми подружимося.
Одна з дівчаток піднімається і звертається до дітей.
Рано – вранці з-за дрібнички
Посварились дві сестрички.
-Не чіпай моєї книжки!
-Не бери ведмедя Мишки!
-Віддавай мій олівець,
Що поламаний кінець.
І шматок отої стрічки,
І лялькові черевички.
В мій кутачок не ходи!
Ми у сварці назавжди!
Посідали по кутках
І надулись - глянуть страх!
А надворі дощ і вітер,
Дуже сумно так сидіти.
Де не глянеш – скрізь краплинки
Навіть просвітку нема.
…Посиділи дві хвилинки,
Обернулись крадькома.
Вдвох одразу обернулись.
Одвернулись і надулись.
Що за гра на самоті?
І ляльки якісь не ті…
І, забувши всі дрібнички,
Помирились дві сестрички.
Фея. Де б ви не були: в класі чи вдома. Скільки б вас не було п’ять чи двадцять п’ять, треба завжди жити дружно. Слухайте батьків, вчительку… Пам’ятайте, з хорошим товаришем легше в біді, веселіше в радощах.
Хлопчик. (Підходить до Феї, дивиться їй в очі). Я навіть пісеньку знаю про дружбу. Можна заспівати?
Фея. Так!
Хлопчик починає співати і всі діти йому підспівують.
Одна з дівчаток. (Гордо).
Під кінець таночка Фея непомітно наближається до дверей і виходить з кімнати.
Хлопчик . (Здивовано). Фея зникла… Невже їй не сподобався наш танок і вона образилась на нас? (Діти сумно повертаються на свої місця).
Вчителька. Зовсім не образилась Фея! Їй дуже сподобався ваш танок і вона помітила, що ви стали дружніші. Але їй час повертатися назад, у казку. Там на неї чекають малята, які будуть читати казки. Ось і ви можете зустрітися з нею ще не раз на сторінках улюблених книжок.
Діти. Ми будемо читати ці книги!
Разом. Пробачте нам за сварку! Ми будемо гратися завжди дружно!
(Діти разом виконують пісню «Справжній друг»).