Дітям про їхні права і як їх захищати

Про матеріал

Тема «Дітям про їхні права» Теоретичний і практичний матеріал даного тренінгу має на меті краще пізнати себе, допомогти учням усвідомити глибинний зміст і суть прав дітей, навчитись аналізувати, регулювати свою поведінку, ознайомитися з правилами та механізмом захисту прав дитини.

Перегляд файлу

Права дитини дітям

Тема сьогоднішнього заняття «Що необхідно знати дітям, щоби вміти захищати свої права?» Теоретичний і практичний матеріал сьогоднішнього тренінгу має на меті краще пізнати себе, допомогти вам усвідомити глибинний зміст і суть прав дітей, навчитись аналізувати, регулювати свою поведінку, ознайомитися з правилами та механізмом захисту прав дитини.

Після цього можна провести стисле обговорення за такими запитаннями:

  •                   Як ви гадаєте, для чого дитині потрібні права?
  •                   Чи актуальна нині охорона прав дитини?

 

Таємнича хвилина.

- У мене в руках чарівна скринька, у ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.(Діти по черзі заглядають у скриньку).

- То кого ви побачили у чарівній скриньці?(Діти називають себе, бо на дні скриньки дзеркало).

- Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Людина найцінніший скарб.

 

Вправа  «Які умови необхідні для захисту прав дитини?» 

 

Обладнання: сім листків самоклейкого паперу (або сім смужок паперу, що кріпляться шпильками для шиття), на кожній з яких великими буквами (так, щоб можна було прочитати із залу) написано одне з таких слів: «ДІВЧИНКА», «РОДИНА», «ДІМ», «ОСВІТА», «ЛЮБОВ», «ПРАВА», «НАДІЯ»; 7 різнобарвних товстих вовняних ниток (1,5 м), ножиці.

Хід проведення

Вправа починається зі вступного слова тренера: «Народжується дитина. Щоб вона стала людиною, слід оточити її любов'ю, піклуванням. Звернемось до Конвенції ООН «Про права дитини», де записано: «Кожна людська істота до досягнення 18-річного віку - дитина».

ВІДЕО «ДІТЯМ ПРО КОНВЕНЦІЮ З ПРАВ ЛЮДИНИ»

 

 

Чому для захисту прав дитини було прийнято окремий законодавчий акт, який називають «Світовою конституцією прав дитини», - Конвенцію про права дитини? Тому, що дитину ані в чому не можна порівнювати з дорослими».

Для сприяння зміні фокуса точки зору учасників на проблему порушення прав дитини та наочно продемонструвати соціальні й емоційні зв'язки, що забезпечують необхідні умови для виживання та розвитку дитини, тренер пропонує випробувати методику «Нитки». Перед початком випробування методики тренер просить групу сісти півколом, щоби створити своєрідний амфітеатр. Потім із числа учасників тренер вибирає сім осіб, які одержують картки зі словами. Учасники майбутньої дії стають спиною до аудиторії - «глядача» - та прикріплюють свої картки на груди так, щоб до визначеного часу «глядачі» їх надпис прочитати не могли. У центр півкола викликається учасник, який одержав картку зі словом «ДИТИНА». Потім тренер починає розповідати історію, запрошуючи у визначених моментах увійти в коло дії по черзі інших з вибраних ним шести учасників. Кожний із них один із кінців кольорової нитки, запропонованої тренером, затискає в руці, а інший кінець віддає «ДИТИНІ». Таким чином, поступово «ДИТИНА» опиняється в колі, з'єднана з кожним з інших учасників дії кольоровою ниткою.

Вчитель.  Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Тренер виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)

Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)

Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)

Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.)

У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)

Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)

Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенесши лиха, що прийшло, вмерли один за одним. Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Тренер входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА».)

А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».)

У дівчинки не стало й ДОМУ. (Тренер ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Тренер обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА».) Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).

Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). Дівчинка відчуває, що її люблять (тренер зав'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуваєш себе затишно й комфортно (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»). Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). Дівчинка знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»). Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.

Є ще багато життєвих історій зі щасливим кінцем, і кожний із дорослих може допомогти дитині в захисті її прав, у вирішенні конкретних життєвих ситуацій.

Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання: які ж умови необхідні кожній дитині для повноцінного життя та розвитку. Давайте обміняємось думками.

Після обговорення тренер питає, чи хотіли б діти прямо зараз більше дізнатись про законодавство, яке захищає їхні права, та висловлює надію, що обговорення стане підґрунтям для глибокого вивчення даної проблеми.

 

Слайд-шоу про документи в галузі прав людини.

 

У нашій грі беруть участь команди.

Ведучий. Правила нашої гри такі: ведучий ставить пи­тання, звучить сигнал гонгу, команди беруться за обговорення. Свою відповідь ви повинні записати на картках, що лежать на ваших столах. Після сигналу «Час» наші помічники збирають картки і передають їх експертам з прав людини — нашого по­важаного журі. Дозвольте вам його представити. Знайомство з членами журі.

Ведуча. Отже, команди готові?

  1.   Розминка.
    Командам пропонується дати відповіді на 30 запитань. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. 

    Питання до І туру (10 запитань )
    1. Які основні міжнародні документи закріплюють права дитини? (Конвенція про права дитини 1989р., Декларація прав дитини 1959р.)
    2. Який орган захищає права та свободи людини?
    - Суд
    3. Дочка Урана і Геї, друга дружина Зевса. За однією з версій, мати Прометея. Богиня передбачення. Передавала людям повеління Зевса. Зображувалась з пов’язкою на очах (символ неупередженості), терезами в одній руці і мечем в другій. Хто вона? (Феміда).


4. До якого віку людина вважається дитиною? (До 18років, якщо за законом вона не досягла повноліття раніше.)

5. Як називається політично- правова властивість держави, яка характеризується повною незалежністю і самостійністю?

- Суверенітет

6. У Шрі-Ланці він називається асамблеєю, в Ісландії – альтингом, Норвегії – стортингом, в Ірані – меджлісом. А як він називається в Україні? (Парламентом).


7. Чи є країни, яким заборонено приєднання до Конвенції ООН про права
дитини?
- Ні
8. Нормативний акт вищого представницького органу держави. (Закон)
9. Здатність особи мати права і обов’язки. (Правоздатність).


10. Правовий зв’язок особи та держави. (Громадянство)


Питання до II туру (10 запитань)

1. Основний документ, який засвідчує приналежність особи до держави. (Паспорт).


2. Перед вступом на посаду народні депутати складають присягу перед
президентом України. Так чи ні?
- Ні (перед Верховною радою)
3. Як називаються правила поведінки людей, що відображають уявлення суспільства про честь, совість, добро, справедливість ?
- Мораль
4. На цій мові розмовляли Юлій Цезар і Цицерон, Юліан Клавдій і Корнелій. У V столітті вона почала вмирати. На ній записані "Пакти і конституції законів та вольностей Війська Запорізького". Сьогодні цією мовою широко користується медицина. (Латинь).



5. Це слово є синонімом термінів "посередник", "проведор", "комісар". Воно означає особу, яку наділив парламент обов’язком здійснювати контроль за дотриманням прав та інтересів людини і громадянина. (Омбудсмен).


6. У наш час це слово є крилатим словом і юридичним терміном: так називають, наприклад, право постійного члена Ради Безпеки ООН заборонити прийняття рішення, з яким він не згоден. Цим правом користується і Президент України. Яке це слово? (Вето).

7 Автор першої в історії українського народу справді демократичної конституції. (Пилип Орлик).


8. Перше невід’ємне право кожної дитини. (Право на життя).


9. Конституційний принцип, за яким особа, яка підозрюється у скоєнні злочину, вважається невинною до того часу, поки її вину не буде доведено. (Презумпція невинності).


10. Особа, що має громадянство одночасно двох держав?
 

 

Раунд. Фільм, фільм, фільм

Увага на екран. Перегляньте уривки з мультфільмів і дайте відповіді на питання.

 

Про які права дітей сказано в даних відео?

Які права дітей порушено?

Ситуації.

  1.               Пригадайте відому казку «Снігова королева». Могутня королева ви­крала Кая та перемістила його до Лапландії, бажаючи зробити його своїм спадкоємцем. Які Конституційні права при цьому були пору­шені?

- право на захист выд викрадення

- позбавлення дитини власної думки і волі

 

  1.               Астрід Ліндгрен, «Малюк та Карлсон, що живе на даху»:

 

«Нічого, нічого, — сказала фрекен Бок, — у мене і діти, і собаки швидко стають шовковими!».
Ст. 19,28. Не можна навчати дітей і підтримувати дисципліну жор­стокістю і приниженням.

 

  1.               Російська народна казка «Царівна-жаба»:

 

«Навіщо ти, Іване-царевичу, спалив мою жаб'ячу шкіру? Шукай тепер мене тридев'ятому царстві, у Кощія Безсмертного».

 

Ст. 12, 14, 15, 16. Дитина, як і будь-яка інша людина, має право на особисте життя, на свою таємницю.

 

 

  1.               Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки?

(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку.)

 

  1.               Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?

(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)

 

  1.               Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?

(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)

 

  1.               Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?

(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.

 

 

 

 

Зосередьтесь, будь ласка,

Завданням вашим буде казка.

Ви, не тратячи ні хвилини,

Знайдіть в ній порушення права дитини

І розкажіть, як двічі два,

Де тут порушені права

В казці “Дюймовочка” і “Попелюшка”

Таких порушень ціла смужка!

 

“Подорож в країну казок та літературних героїв”

І. Виявити знання основних положень “Конвенції ООН про права дитини”

Завдання для команди №1

  1.              
    Назвіть не менше 5-ти прикладів порушення прав Попелюшки


право на повагу гідності людини

  •                  
    право на відпочинок
  •                  
    право на свободу думки і слова
  •                  
    захист дітей від експлуатації
  •                  
    право на піклування


Завдання для команди №2
 

  1.              
    Назвіть не менше 5-ти прикладів порушення прав Дюймовочки
  •                  
    право на достатній життєвий рівень
  •                  
    право на захист від свавільного втручання в особисте життя
  •                  
    право дитини на збереження своєї індивідуальності
  •                  
    право захисту від посягання


право на піклування

 

 

У житті не все так добре, як на папері. Позбав­лені батьківського піклування, діти жебракують, блукають і тікають, щоб не потрапити до притулків і дитячих будинків. Часто навіть живучи в сім'ї, діти зазнають принижень образ, катування.

Наші «дослідники» зібрали інформацію про життя дітей на планеті та в Україні.

Іди вперед і сумніви відкинь
Попереду країна під назвою “Латинь”
Тут творяться закони, відоме Римське право,
Хто нам про це розкаже, тому ми скажем “Браво”!

 

Конкурс «Права в малюнках»

Учасники обрали собі права, які зазначені в Конституції. Дане право необхідно було намалювати. А команда суперників повинна його відгадати.

 

Конкурс “Аукціон ідей”

За 2-3 хвилини представники команд мають виступити перед товаришами і запропонувати найцікавіші ідеї стосовно захисту прав дитинства у світі.

 

 

Наступне завдання нашої програми має назву “Розвідка боєм”. Кожна команда повинна дати відповідь на 5 запитань, які отримає від суперників. Командам надається 30 секунд на обмірковування запитань та відповіді. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.

 (Команди відповідають на запитання).

Питання І-ї команди:

1.    Розшифрувати абревіатуру СБУ. (Служба безпеки України).

2.    Вищий орган виконавчої влади. (Кабінет Міністрів).

3.    Головний документ про права людини. (Загальна декларація прав людини).

4.    На які три гілки поділяється державна влада в Україні? (Законодавча, виконавча, судова).

5.    Дострокове звільнення з ув’язнення? (Амністія).

 

Питання ІІ-ї команди:

1.    Політичний режим України? (Демократичний).

2.    З якого віку громадянам України надається виборче право? (З 18 років).

3.    Людина, яка виступає в судовому процесі захисником звинуваченого? (Адвокат).

4.    Форма правління, при якій Верховна рада належить одній людині? (Монархія).

5.    Певні правила і норми соціальної поведінки людини? (Мораль).

ІІ ведучий:  Це завдання показало, що обидві команди добре знають Конституцію України, свободи та обов’язки громадян, та не допустять їх порушувань.

 

 

Питання І команди:

  1.               Документ, що засвідчує особу. (Паспорт).

2.    Влада народу. (Демократія).

3.    Статус міста Києва в Україні. (Столиця).

4.    Волевиявлення народу. Форма безпосередньої демократії. (Вибори).

5.    Грошова одиниця в Україні. (Гривня).

6.    Форма державного правління в Україні. (республіка).

 

Питання ІІ команди:

1.    Акт, виданий Президентом. (Указ).

2.    Усна або письмова угода між власником та працівником. (Договір).

3.    Перевірка, виконання функцій чи обов’язків. (Контроль).

4.    Звільнення від кримінальної відповідальності; прощенне. (Амністія).

5.    Рішення, яке виноситься судом присяжних. (Вердикт).

6. Форма захисту працюючим своїх економічних та соціальних прав. (Страйк).

 

«Що може зробити кожна дитина для захисту своїх прав?».

Хід вправи

Тренер. Як один із варіантів «емоційної точки» пропоную казку «Сніжинка». Нехай це буде казка натхнення! Отже, слухайте уважно:

— Скажи мені, скільки важить сніжинка? — спитало Мишеня в Голуба.

— Не більше, ніж нічого, — відповів той.

— Тоді я розкажу тобі одну дивну історію, — сказало Мишеня.

Я сидів на ялинковій гілочці, біля самого стовбура, коли почав падати сніг. Це було схоже на безтурботний сон. Щоб якось убити час, я рахував сніжинки, які легенько падали на хвою моєї гілки. Я нарахував приблизно 3741952 сніжинки. Коли впала ще одна, то своєю вагою (не більше, ніж нічого...) зламала гілку». Розказавши цю історію, Мишенятко зникло. А Голуб подумав: «Напевно, для того, щоб настав мир у цьому світі, не вистачає голосу всього однієї людини».

Можливо, діти, саме вашого голосу не вистачає, щоб захистити права тих, хто має в цьому велику потребу. Тому зараз напишіть ваші ідеї до проекту «Що може зробити кожна дитина для захисту своїх прав?»

Після написання ідей листки самоклеючого паперу прикріплюються до великого аркуш ватману.

 

 

 

1

 

doc
Додано
18 квітня 2018
Переглядів
2859
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку