Дивослово для веселих та кмітливих. Картки для опитування («Іменник», «Дієслово», 4 клас)

Про матеріал

Даний матеріал допоможе вчителю української мови підготуватися до цікавого аба відкритого уроку. Картки для опитування («Іменник», «Дієслово», 4 клас)

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Дивослово для веселих та кмітливих

Картки для опитування
(«Іменник», «Дієслово», 4 клас)

Тамара Мільшина,

Учитель початкових класів Харківської гімназії №144

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Визнач серед спільнокореневих слів ті слова, що є назвами дій. Випиши їх, виділи префікс.

Біг, бігун, вибігати, бігунець, перебігти, біговий, забігати.

Багатство, розбагатіти, багатий, багач, забагатіти, багачка.

Весело, розвеселитися, веселощі, веселун, повеселитися, веселий.

Вітер, вітерець, вивітритися, вітрило, провітритися, вітряний.

Єднання, об‘єднатися, єдність, приєднуватися, роз‘єднати.

Мороз, паморозь, обморозити, морозець, розморозити.

  1.    Як можна сказати інакше

Надути губи -______________________________________________.

Як кістка в горлі -__________________________________________.

Накивати п‘ятами -_________________________________________.

Бити байдики -_____________________________________________.

Ні сном ні духом -__________________________________________.

Робити з мухи слона -_______________________________________.

Пекти раків -_______________________________________________.

  1. Підбери префікси, які слід поставити ??? і зліва по колу, щоб прочитати по чотири споріднених слова у кожній групі буквосполучень.
  2. C:\Users\scorpion\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image1.jpeg


 

  1. Перебудуйте текст так, щоб вийшов вірш Т.Г. Шевченка. Визнач час дієслів, їх дієвідміну. Розбери їх за будовою.

іМж огарим исатрй іДрноп, еНанеч в омілцо датини, ярасує Кеть, сбьуюлєтя аН свю кУїнрау.

А ондпа мин зюленітье иркШїоі асле,

А у схаел у евеихсл І лиюд слевіе.

(Т.Г. Шевченко)

  1. Перебудуй текст так, щоб вийшов вірш І. Кульської «Осінь». Визнач час дієслів. Розбери їх за будовою.

Поспішає лелека з далекої Африки на свою Україну. А прилетить додому - нема гнізда. Ось і стоїть та й роздумує.

Лелека - красивий і розумний птах. Люди, бережіть красу!

  1.               Поставити у відповідній формі і визначити відмінок словосполучень.

Творити з (гордість);

присісти (на, лавка);

думати над (задача);

пливти (по, річка);

відпочивати на (річка);

йшли (по, стежка);

 вкрилася (зелень);

працювати з (любов);

летіти над (круча);

прочитав багато (книга);

за синім (море).

 


  1.   Визначити відмінки іменників.

Зимового ранку ми зібралися на шкільному подвір’ї. Сьогодні у нас лижна прогулянка. Бадьорим кроком з лижами ми ідемо за село. З нами вчитель Петро Васильович.

Яскраве сонячне проміння освітлює околиці. Дерева стоять у пухнастому вбранні. Як хороше на свіжому повітрі!

Ми підходимо до крутого берега Дніпра. З веселим гуком спускаємося вниз. Ідемо в ліс на лижах п’ять кілометрів. Відпочиваємо і радіємо активному відпочинку.

  1.   Утворити родовий відмінок множини від іменників.

земля -

межа -

груша -

парта -

хуртовина -

вежа-

книга -

куля -

дитя -

круча -

задача -

пуща -

річка -

трава -

каша -

криниця -

вишня -

мережа -

зоря -

площа -

квітка -

 


 

  1. Запиши текст, поставивши іменники в потрібному відмінку. Познач закінчення і відмінки іменників.

Зима одягла ліси в (ковдра) зимової (краса). Дрімає ліс. Холод скував (деревами) і запорошив їх (сніг). Застигли білі (березам) і могутні (дубів). Немов наречені стоять (ялинами) і (соснами),

Іноді пролунає дрібне (стукотінням) (дятел). Але мелодійно продзвенить (голос) лякливої (синичка). Ось (зайчика) сховався під (кущик) і прислухається, чи не йде (лисичкою). А там (білочки) скаче з (гілочка) на (гілочка). Вона тримає в (зубки) (шишка). (Козулям) шукають собі (їжа). На (сніг) видно кругом чиїсь (слідів). Все навкруги чарує нас своєю (краса).

оКил ован зянгале в сда - яНлальсєт мсоко ндорвига.

І сілки ляукба етерн кодолСі тьсаутн, чане мде. лоКи елонгя нишабат - апНснутья дорго анувки І зсятьпаєшна в сктхаху втасТо путєкаа ан гхдаряк. кЯ понєадмру оп хгая З чнівмари пменлез у арукх - еВс лєроюзма ан упті, езрБен ньсутат лтзіоо!

(І. Кульська)

 

  1. Записані у дужках дієслова постав у теперішньому часі. Визнач їх особу, число і дієвідміну. Виділи закінчення.

Вже осінь (ходити) берегами.

На вербах (трусити) листячко руде!

А Гриць бадилля (тягнути) за ногами,

(Йти) маленький, (дибати), (йти)...

(Ліна Костенко)

  1. Спиши текст, дієслова в дужках постав у минулому (теперішньому, майбутньому) часі.

(Прийти) весна. Тепле проміння сонця (зігнати) сніги. З гір (потекти) струмочки. (Зазеленіти) молода травичка. Діти радісно (зустріти) весняних гостей. Вони (прикріпити) на деревах шпаківні.

  1. Встав замість крапок пропущені букви.

Буд...мо, працю...мо, руба...ш, змага...мось, сто...ш, нос...ш, пиш...ш, малю...ш, бач...ш, гра...ідея, ліну...шся, бав...шся, крут...мо, вч...те, воз...те, ід...те, чита...те, сто...те, раху...те, біж...те, дума...те, посад...мо, люб...мо, пиш...мо, друж...мо, шепоч...мо, сто...мо, прибіж...мо, намалю...мо, співа...ш.

  1. Вставити в закінченнях дієслів пропущені букви. У дужках після дієслів вкажіть дієвідміну.

Поїд...ш далеко, побач...ш багато. Вправо глян...ш - там гудуть заводи, вліво глян.-.ш - там цвітуть поля. Ранком ти встан...ш, умива...шся, одяга...шся і йдеш до школи. Що було накупа...шся в Росі, налаз...шся по тих високих скелях.

  1. Списуючи, додай закінчення дієслів у минулому часі. У дужках познач число і рід цих дієслів. Визнач відмінки іменників.

Прийш... перший весняний місяць - березень. Пригріл... сонечко. Обсохл... земля. Повія... ніжний південний вітерець. Високо в небі заспіва... жайворонок. На полях загуркоті... трактори. Тепле сонячне проміння розбуди... перші квіти - проліски та фіалки. Дівчата вибіг... на край села, закликаючи птахів. Далекими дорогами прийш... до нас весна.

  1. Подані дієслова запиши у 1-й та 2-й особах однини і множини теперішнього часу, постав наголос.

Стерегти - Нести – Говорити –

 

 

 

  1. До поданих слів підібрати спільнокореневі дієслова: І стовпчик - у теперішньому часі; II стовпчик - у минулому часі; III стовпчик - у майбутньому часі.

 

Синій -

Друкар -

Біг -

молодий -

сміх -

спів -

сивий -

вчитель -

перемога -

сухий -

говір -

мовчання -

веселий -

дим -

хвиля -

 


 

17.Записати в три стовпчики дієслова в алфавітному порядку: І стовпчик - у минулому часі; II стовпчик - у теперішньому часі; III стовпчик - у майбутньому часі. За другими буквами прочитати назву весняного обрядового свята українського народу.

Лічила, зобразить, вберігає, гартувався, вбереже, влетить, зорієнтувалася, зосереджується, згаснуть, гадає, згрузив, квасився, квітнуть, квапитиметься, згинають, перевів, лікуватимуть, вбачав, сніжить, ощаджував, переадресує, гальмуватиме, ліниться, унюхала, снідатиме, влаштовувала, влучають, ощасливить, уносить, ощупує, уявляє, снився, уникне, перебігають, уяснив, уявить.

18.Подані дієслова запиши у формі 2-ї особи множини теперішнього часу. Визнач закінчення, дієвідміну.

Шити - Тримати - Стелити - Летіти -

19. 3 поданих слів склади прислів‘я. Поясни його значення, записавши свої

міркування. Підкресли дієслова, визнач їх граматичні ознаки.

\

Двічі, скупий, а, ледачий, платить, двічі, робить.

 

     20. Зміни форму дієслова «буду слухати» за особами і числами у майбутньому часі.  Познач закінчення.

 

21. 3амінити одним словом ці вислови. Поставити отримані дієслова у теперішньому часі однини, зміни їх за особами, визнач закінчення і дієвідміни.

Поставити запитання, зберігати мовчання, прийняти рішення, заводити знайомство, почати співати пісню.

 

 

 

22. Спишіть. До дієслів допишіть закінчення. У дужках запишіть ці ж дієслова в III особі множини.

Вийд...ш ранком у поле, оглян...ся навколо і не намилу...ся красою. Диха... на повні груди свіжим повітрям, слуха... веселе щебетання жайворонка. Сто... і насолодж...ся тією чарівною піснею степу. Нахил...ся до землі, зірв... духмяний пучечок чебрецю, дих... і не надуха...ся п‘янким запахом. Серед різнотрав‘я побач... білосніжну ромашку, там зачару...ся блакитною волошкою в житі.

23.Виправ помилки в поданих прислів‘ях. Запиши правильно прислів‘я. Підкресли дієслова, визнач їх граматичні ознаки.

а) Вовка боятися - хто хоче вчитися.

З ремеслом дружити - в ліс не ходити.

Не на користь книжку читати, в житті не тужити.

На чужу роботу дивишся - коли лише вершки хапати.

Добре того вчити, ситому не бути.

б) Як спішити, розуму набратися.

Якщо добре працювати - то двічі робити.

Тяжко тому жити, скрізь успіх будеш мати.

За діло взятися - сором - небажання знати.

Незнання - не сором, хто не хоче робити.

в) Щоб людиною стати, як рибку звати.

Хоч три дні не їсти, а вийшло смішно.

Хотів зробити спішно, треба працювати.

Хороший рибак мусить знати, що не зможу виконати.







24.Запиши через риску, які дієслова можна утворити за звуками, які видають ці тварини. Вкажи дієвідміну.

  1.                 Прочитай текст. Перебудуй його так, щоб дієслова виражали завершену дію.

Школярі готуються до зустрічі з відомим поетом. Вони вивчають напам‘ять його вірші, малюють ілюстрації до його творів, оформляють альбом. Деякі учні пишуть свої вірші.

  1.     Постав прислів‘я в логічній часовій послідовності.

Уночі почав орать, а вдень плющить.

Як почав брать, то в сопілку не грать.

Весна багата на квітки, а осінь - на сніпки.

Кидай сани, бери віз.

Сій вчасно - родить рясно.

  1.          Утворити н. ф. дієслова та форму 3-ї особи множини теперішнього часу. У теперішньому часі визнач дієвідміну і закінчення.

Коса - розум -

робота - зима -

загадка - майстер -

дзвін -

  1.          Утворити дієслова: І стовпчик - з особа множини, II стовпчик - 2 особа множини теперішнього часу. Визнач дієвідміну і закінчення.

 

  1. Утворити усі можливі форми майбутнього часу. Позначити дієвідміну.

Червоніє пишуть -

  1.          Поставити дієслова в дужках у минулому часі. Визначити рід і число дієслів, позначити закінчення.

Аж ось весна (прийти). Привітно (посміхатися) вона сонцю, небу, лісу, степу. І (ожити) вони після зимової дрімоти, (посвітлішати), (повеселішати). Берізка сережками (зашелестіти), тополя листячком (затріпотіти), дзвіночки ніжно (задзвеніти). А пташки (загомоніти, заметушитися, заспівати), радіючи сонцю й теплу. Скрізь співи, крики. Весна (прийти)!

  1.          Визначити граматичні ознаки дієслів (час, особи, число, дієвідміну).

Білка стрибає з дерева на дерево, слово передається з уст в уста. Високо злетів, та низько сів. Задер носа, що кочергою не достанеш. Життя прожити - не дощову погоду перестояти. Мавпа мавпою залишиться, хоч би й золотий перстень носила. Знає кішка чиє м‘ясо з'їла.

  1. Поставити дієслова у 2-й особі множини теперішнього часу, виділити закінчення. Визначити дієвідміну.

Мовчати - розважати - бігти -

стрибати - стояти - вирішувати -

лікують - берегти -

учити - водити -

  1.           3 дієслів, додаючи префікси, утвори нові дієслова. Запиши їх у 2-й особі однини майбутнього часу. Познач закінчення, визнач дієвідміну.

Співати, фотографувати, косити, тривожити, малювати, . читати, подорожувати, йти, писати, стрибати, працювати, дружити, дивитися.

34. До поданих дієслів добери антоніми, запиши їх через риску у формі 3-ї особи множини теперішнього часу, визнач закінчення, вкажи дієвідміну.

співати - темніти - хвалити – товстішати

бачити -

      сидіти -

 

З5. Запиши дієслова, вставляючи пропущені букви, в І стовпчик - з ненаголошеними е, и; в II стовпчик - з орфограмами у префіксах; в III стовпчик - з іншими орфограмами. Розбери за будовою слова РОЗВ'ЯЗАТИ, ПОВЕЧЕРЯЄ, ПОЧЕРВОНІЄМО.

Ро...зв'язати, закр...чати, клювати, ...ходити, під...їжджати, ро...рубати, об...єднати, пам...ятати, ро...в,..язати, ш...потіти, бл...изати, поч...рвоніти,

св. ..стіти, пов...черяти, Д...МІТИ, в... с... литися, ...варити, ...мерзнути,

ро. ..шумітися, ...трусити, ...будувати, з...явився, ...бліднути, заст...лити, закл...кати, поп...тати, зд...вувати, ро...клеїти, ...почивати.

  1.           Спиши текст, дієслова в дужках постав у теперішньому часі. Підкресли дієслова, визнач їх особу, число і дієвідміну.

Весна (вступити) у свої права. Вона (прискакати) на голубому коні полем. І (приїхати) до лісу. (Змахнути) чарівною паіличкою - і (набубнявіти) на деревах клейкі бруньки, (зазеленіти) травичка. А ось (з'явитися) й ведмежатка. Вони (повилазити) на дерево і (вітати) весну.

  1.          Спиши рецепт салату «Класний», вставляючи пропущені літери. Визнач закінчення, час та дієвідміну дієслів. Знайти і виписати слова, які б складалися з префікса, кореня та закінчення.

Запеч...ш у духовці кілька стручків зеленого перцю. Знім...ш шкірочку. Стручки розріж...ш на 4 частини, виклад...ш на тарілку. Почиет...ш часник, розітр...ш у ступці, добав...ш солі, оцту й олії до смаку. Полл...ш цією сумішшю перець, посипл...ш зеленню й тертим сиром. Смакота! Пальчики оближ...ш!

  1.          Від поданих іменників утвори дієслова минулого, теперішнього та майбутнього часу. Зміни 2 дієслова теперішнього часу за особами та числами.

Навчання, праця, повага, письмо, читання, малювання.

  1. Утвори від дієслів початкової форми дієслова теперішнього часу 2-ї особи множини, визнач дієвідміну.

Ображатись - трудитись -

митись - милуватись -

  1. Спиши, заповнюючи пропуски.

Глян...ш - заплач...ш, подив...шся - скрив...шся, але яснішого світі не знайд...еш. У воді вод...ться, з хвостом род...ться, а як вироста..., хвіст відпада.... Признавайся, як ти зве...ся, що на зиму, на холодну, без одежі зостає...ся.

41.3аповни пропуски й устав пропущені букви.

Хто любить труди...ся, тому без праці не _________________. Скоро казка

мови...ся, та не скоро діло _____________. За сто робіт бере...ся, а жодна не

________. З ледарем поведе...ся, горя не___________.

  1.                  Випиши спочатку дієслова І дієвідміни, потім II дієвідміни. З виділених букв виписаних слів утвори та запиши прислів‘я.

Обминає, носити, несеш, полетиш, зацвіте, шуміти, покуштуєш, порадити, пахнути, крутити, здобудеш, гоїти, трясеться, любиш, вибігати, ловити, стоїть, дивитися.

  1. Спиши дієслова, устав пропущені букви. Познач у них наголос.

пиш...ш, лєж...мо, поліч...мо, 6іж...ш, ход...мо, друж...те, запрос...те, стогн...ш, уч...ш, перемож...мо, вирост...ш, полет...мо, люб...ш.

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
6344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку