Аліна НАДВІРНЯК, учитель англійської мови Січинецької гімназії
Дунаєвецької міської ради
Діяльнісний підхід як засіб формування ключових компетентностей здобувачів освіти на уроках англійської мови
Нова українська школа – середовище інтегрованого навчання, де діти можуть розвивати навички, які стануть їм у пригоді в реальному житті більше, ніж підручникова теорія. Такий підхід отримав назву діяльнісного, а його ідеї знайшли розвиток в основах Державного стандарту початкової освіти Нової ураїнської школи та Типовій освітній програмі для закладів загальної середньої освіти, підготовленій під керівництвом О. Я. Савченко [1;4].
Ключові слова: діяльнісний підхід, гра; ігрова діяльність; ключові компетентності; здобувачі освіти; іноземна мова.
Діяльнісний підхід – це спосіб реалізації ідей та змісту НУШ. Впровадження ігрових та діяльнісних методів навчання в освітній процес є необхідним для всебічного розвитку дитини, формування в неї наскрізних умінь, які дадуть їй можливість бути конкурентоспроможною у майбутньому [7]. Звертаючись до світових наукових досліджень та освітніх практик, сьогодні ми можемо з упевненістю сказати, що діяльнісний підхід («навчання через гру») – це найкращий і найприродніший спосіб підготувати дитину сьогодні до світу завтра, передусім розвинути наскрізні вміння, які є надважливими у сучасному світі. Діяльнісний підхід – це переосмислення та зміна підходів педагогів від схеми «пояснив, закріпив, перевірив» до «відкритого завдання – запитання – роботи в команді – власного пошуку – обґрунтування власної думки – радості від процесу навчання і відповідальності за те, що я можу, хочу, буду, знаю і вмію». Саме тому діяльнісний підхід в освіті – це спосіб реалізації ідей та змісту Нової української школи [6].
Маємо усвідомити, що школа для дитини не має бути місцем отримання теоретичних знань. Це простір для прояву та реалізації дитячої креативності, місце, де діти вчаться бути ініціативними, і як результат – успішними. Отже, завдання вчителя – створити для учнів ситуацію, яку вони мають вирішити. В молодшому шкільному віці найпростіше це зробити через гру. Адже гра - це форма діяльності в умовах ситуацій, що спеціально створюються з метою закріплення й активізації навчального матеріалу в різних ситуаціях спілкування [2;3]. Дитина має відчути і зрозуміти, що вона вчиться щось робити (наприклад, читати) не тому, що так треба, а тому що це дає можливість для подальшого розвитку.
Педагогам і батькам важливо усвідомлювати різницю між звичайною грою для відпочинку та власне діяльнісним підходом. Адже діяльнісний підхід – не окрема гра чи активність-п’ятихвилинка на уроці. Це наскрізний процес, спосіб взаємодії педагога з дитиною, з допомогою якого дитина вчиться мислити, шукати та використовувати інформацію. Діяльнісний підхід – дієвий інструмент тренування, який дозволяє ставити питання до світу навколо, не боятися помилок, ризикувати, пробувати знову і знову. При застосуванні діяльнісного підходу у центрі процесу має перебувати сама дитина. Учні в навчальному процесі мають бути глибоко вмотивованими, ментально включеними, почуватися комфортно й радісно, при цьому беручи на себе відповідальність. Тоді діти охоче ініціюють власну діяльність, розвивають свою ідею і саме в такий спосіб навчаються. Діяльнісний підхід – більше, ніж гра. Це успішна методика, що дозволяє учням залишатися дітьми, але при цьому навчатися, розвивати навички та вміння. Навчання через гру не лише допомагає вчитися самому, на власному досвіді. Такий підхід дозволяє учням швидше адаптуватися до шкільного життя. Це допомагає налагодити комунікацію в колективі та розвинути навички командної роботи вже у наймолодших школярів.
Ігри, що забезпечують формування ключових компетентностей на уроках іноземної мови.
У нормативних документах про початкову освіту акцентується увага на важливості оволодіння здобувачами початкової освіти низкою ключових компетентностей. Виділяють три види ігор [5], спрямованих на формування цих компетентностей у процесі вивчення іноземної мови учнями молодшого шкільного віку.
1. Ігри для формування предметних компетентностей.
Провідною для оволодіння іноземною мовою здобувачами початкової освіти є компетентність «Спілкування іноземними мовами», тобто комунікативна компетентність, яка реалізується через предметні компетентності: мовну, мовленнєву, соціокультурну, загальнонавчальну.
1.1. Мовна компетентність передбачає опанування знаннями з лексики, граматики, фонетики й орфографії та формування відповідних навичок: фонетичних, лексичних, граматичних, морфологічних. Ця компетентність забезпечує вивчення мовного матеріалу з метою його використання в усному й писемному мовленні.
Мета гри: тренування засвоєння знаків транскрипції, навчання читання, формування фонетичних умінь.
Обладнання: плакат із зображенням соняшника, картки зі словами.
Хід гри: на пелюстках соняшника написано знаки транскрипції (пелюстки пронумеровано, наприклад, від 1 до 10), а на картках — слова, у яких жирним шрифтом виділено й підкреслено по одній літері. Плакат лежить на столі вчителя, діти збираються навколо. Учитель показує дітям картку зі словом і голосно читає його. Діти повторюють слово за вчителем, потім називають номер пелюстки, на яку потрібно покласти картку.
1.2. Мовленнєва компетентність передбачає розвиток мовленнєвих умінь у чотирьох видах діяльності: аудіюванні, говорінні, читанні, письмі.
Мета гри: навчання монологічного мовлення.
Обладнання: кубик із зображенням погоди.
Хід гри: на кожній із шести сторін кубика зображено різну погоду (сонячно, хмарно, вітряно, дощить, сніжить тощо). Учні по черзі кидають кубик і складають монолог відповідно до зображення на стороні кубика. Інші слухають і доповнюють його.
(країнознавча, лінгвокраїнознавча, соціолінгвістична) передбачає засвоєння учнями знань соціокультурних особливостей країни, мова якої вивчається, культурних цінностей та морально-етичних норм свого й іншого народів, а також формування вмінь їх використовувати у практичній діяльності.
Мета гри: формування соціокультурної компетентності, узагальнення знань учнів про країну, мова якої вивчається.
Обладнання: папір для малювання, кольорові олівці/фломастери.
Хід гри: діти отримують завдання намалювати країну (наприклад, Англію), як вони її уявляють, символи, пам’ятні місця тощо. Потім учні представляють свої малюнки, розповідаючи, що вони зобразили, проводячи аналогію з рідною країною та порівнюючи їх характерні риси.
1.4. Загальнонавчальна компетентність (прагматична, стратегічна, функціональна, дискурсивна) передбачає вміння учнів розрізняти і продукувати незнайомі звуки; розуміти і зв’язувати незнайомі звукові відрізки; стежити за презентованою інформацією; ефективно співпрацювати під час парної та групової роботи.
Мета гри: навчання учнів користуватися різними стратегіями вербального і невербального спілкування.
Обладнання: ляльки, ляльковий одяг.
Хід гри: клас ділиться на дві команди. На столі лежать дві ляльки та велика кількість одягу. Команди повинні порадитися й обрати погоду, а потім одягнути ляльку відповідно до погоди, яку вони обрали. Після цього команди обмінюються ляльками. Завдання кожної команди —
відгадати, яку погоду загадала інша команда. Наприклад: It’s a frosty, sunny, windy day. The doll is wearing a sweater, boots, a fur coat and gloves.
Перемагає команда, яка швидше правильно виконає завдання.
2. Ігри для формування метапредметних компетентностей. Метапредметні компетентності — це компетентності, які можуть формуватися відразу засобами всіх навчальних предметів, у тому числі й іноземної мови, і спрямовані на формування в учнів здатності застосовувати здобуті знання й уміння в реальних життєвих ситуаціях.
2.1. Компетентність «Уміння вчитися впродовж життя» передбачає вміння самостійно працювати з підручником, шукати нову інформацію з різних джерел та критично оцінювати її; організовувати свій час і навчальний простір; оцінювати власні навчальні досягнення.
Мета гри: активізація лексичного й граматичного матеріалу з теми «Світ навколо нас», залучення учнів до колективної роботи, навчання передавати свої знання іншим однокласникам.
Обладнання: картки зі словами, словосполученнями і реченнями.
Хід гри: учитель роздає кожному учневі тематичну картку з написаним одним словом/словосполученням/реченням (наприклад: world around us, mountains, oceans, forests, seasons, wild animals, domestic animals тощо). Упродовж 2–3 хвилин учні читають інформацію на картці. Учитель вибірково підходить до учнів і перевіряє, чи розуміють вони прочитане. Після цього учням пропонується підходити до однокласників і знайомити їх зі своєю інформацією. Учень може одночасно говорити тільки з кимось одним (це може бути монолог або діалог). Завдання полягає в тому, щоб поділитися своєю інформацією і самому отримати інформацію від іншого учня. За відведений час необхідно забезпечити спілкування кожного школяра з максимальною кількістю інших для одержання якомога повнішої інформації з теми уроку. Насамкінець, учні мають розповісти, що вони дізналися від своїх однокласників. Найкращі та найоригінальніші відповіді вчитель записує на дошці.
2.2. Компетентність «Ініціативність і підприємливість» передбачає вміння визначати пріоритети та планувати дії, ініціювати усну, писемну, зокрема онлайн взаємодію іноземною мовою для розв’язання конкретної життєвої ситуації.
Мета гри: навчити вмінню самостійно ініціювати пропозицію щодо розв’язання проблемних ситуацій або конкретних життєвих завдань.
Хід гри: учитель звертається до дітей з пропозицією придумати назву дитячого кафе і намалювати його логотип (пояснює учням, що таке «логотип»). Для прикладу педагог дає назви дитячих кафе: «Веселий Вулик», «Буратіно» тощо. Назву учень записує спочатку українською мовою, а потім разом з учителем — англійською.
Після виконання завдання учні презентують свої напрацювання та самостійно визначають переможця.
2.3. Компетентність «Екологічна грамотність і здорове життя» передбачає вміння пропагувати здоровий спосіб життя засобами іноземної мови та розв’язувати елементарні екологічні проблеми.
Мета гри: формування у школярів ідеї цілісності природи, розвиток уміння розв’язувати елементарні екологічні проблеми.
Обладнання: картки із зображенням тварин і рослин.
Хід гри: учитель на дошці малює три вписаних кола. У колі посередині прикріплює картки із зображенням тварин і рослин. Потім пояснює, що це коло означає планету Земля, де живуть люди, тварини і рослини. Потім учитель дає команду жителям планети Земля: «У центрі буде побудовано місто. Звільніть територію і розмістіть усіх у двох інших районах (колах)». Після того як учні виконають це завдання, учитель дає іншу команду: «У другому районі будуть побудовані дороги, заводи. Розмістіть усіх у третьому районі». Для стимулювання в учнів уміння аналізувати ситуацію та з’ясування, як вони уявляють роль тварин у житті людей і природи, учитель пропонує обговорити ситуацію за допомогою таких запитань:
У результаті чого тварини опинилися в цій ситуації?
Як впливає людина на природу?
Який зв’язок ви бачите між природою і здоров’ям людини?
Доцільно також використовувати здоров’язберігаючі ігри: пальчикові ігри, ігрирелаксації (пантоміми), ігри з м’ячиком, рухливі ігри, фізкультхвилинки тощо.
2.4. Соціальна та громадянська компетентності передбачають розвиток уміння усвідомлювати дитиною власних прав і обов’язків; формування толерантного ставлення до інших; уміння співпрацювати з іншими на результат, спілкуючись іноземною мовою.
Мета гри: формування почуття власної гідності та поваги до себе та інших.
Обладнання: картки зі словами.
Хід гри: учитель перед початком гри пояснює, що кожна людина має право на ім’я (стаття 294 Цивільного кодексу України так і називається — Право на ім’я). Насамперед це означає право кожної людини з моменту її народження бути названою. Клас ділиться на 2–3 команди, кожен гравець отримує картку зі своїм ім’ям. У гру вступає перша команда. Усі гравці цієї групи представляються, називаючи своє ім’я і прізвище, трохи розповідають про себе, відповідаючи на запитання: «Хто я?» (хлопчик/дівчинка, син/дочка, місце проживання, хобі тощо). Після цього всі картки з іменами гравців першої команди віддають гравцямсуперникам. Вони, порадившись, повинні правильно роздати картки гравцям першої команди та згадати ім’я і прізвище кожного, назвавши їх вголос. За кожну правильну відповідь команда отримує очко. Потім у гру вступає друга команда.
3. Ігри для формування інших ключових компетентностей. Окрім провідної компетентності «Спілкування іноземними мовами», в учнів молодшого шкільного віку на уроках іноземної мови формуються й інші ключові компетентності, у тому числі і за допомогою дидактичних ігор.
3.1. Компетентність «Спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами» передбачає вміння використовувати українознавчий компонент в усіх видах мовленнєвої діяльності; засобами іноземної мови популяризувати Україну, українську мову, культуру, традиції.
Мета гри: активізація нової лексики за допомогою перекладу рідною мовою.
Обладнання: м’яч.
Хід гри: учні стають в коло, учитель — у центрі кола. Учитель по черзі кидає учням м’яч і вимовляє різні словосполучення українською мовою. Учні називають їх англійською мовою і кидають м’яч назад учителю. Наприклад: Велике дзеркало — a big mirror. Дивитися телевізор — to watch TV. Жовтий килим — a yellow carpet тощо. Ведучими по черзі можуть бути й учні.
3.2. Математична компетентність передбачає вміння розв’язувати комунікативні та навчальні проблеми, застосовуючи логіко-математичний інтелект.
Мета гри: розвиток логіко-математичного мислення, активізація країнознавчої лексики.
Обладнання: трикутники/багатокутники з цупкого паперу.
Хід гри: клас ділиться на дві команди. Учитель заздалегідь готує дві геометричні фігури, кожна з яких складається з трикутників або багатокутників. На паралельних гранях написано парні слова: слово і його переклад (однакові для обох фігур). Потім кожна фігура розрізається на окремі трикутники (багатокутники). Гравці обох команд повинні знову скласти великі фігури, підбираючи до кожної грані свою пару. Після того, як пазл зібрано, усі його частини перевертаються, і на зворотному боці виходить зображення, наприклад, Тайм Сквер. Виграє команда, яка швидше й правильно виконає завдання.
3.3. Основні компетентності у природничих науках і технологіяхпередбачають уміння описувати іноземною мовою природні явища, аналізувати та оцінювати їх роль у життєдіяльності людини.
Мета гри: розвивати уміння описувати природні явища, закріплення лексики з теми «Кольори».
Обладнання: плакат, кольорові олівці/фломастери, аркуші паперу. Хід гри: перед початком гри учні повторюють назви кольорів англійською мовою, після чого вчитель протягом однієї хвилини показує учням плакат із кольоровою веселкою, потім ховає його. Дітям пропонується уявити себе художниками і намалювати веселку на аркушах паперу кольоровими олівцями чи фломастерами. Коли учні закінчують роботу, учитель закріплює на дошці малюнок з веселкою, який демонструвався на початку гри.
Потім кожен учень порівнює свій малюнок зі зразком, показує і розказує своїм однокласникам, чи правильно він намалював веселку. Якщо не зовсім правильно, то зазначає, де помилився (у кольорах, у їх кількості чи розташуванні).
3.4. Інформаційно-цифрова компетентність передбачає вміння оволодівати іноземною мовою з використанням спеціальних програмних засобів, ігор, соціальних мереж; створювати інформаційні об’єкти іноземними мовами; спілкуватися іноземною мовою з використанням інформаційно-комунікаційних технологій; застосовувати ІКТ відповідно до поставлених завдань.
Мета гри: поточний контроль за процесом оволодіння учнями лексикою з теми «Пори року».
Обладнання: онлайн-курс «Невгамовні малюки» (“Rugrats”).Хід гри: учитель розповідає учням про персонажів мультсеріалу «Невгамовні малюки» («Rugrats»), які не вміють розповідати про погоду, не знають пір року та назв місяців. Педагог пропонує школярам усім разом навчити цих малюків. Наприклад, допомогти Кімі з’єднати запитання з найкращими варіантами відповідей, Чакі — вставити пропущені слова в реченнях, Анжеліці — описати малюнки тощо. Учні за допомогою сторінок з відео-завданнями, інфографікою та тестової сторінки навчають малюків.
3.5. Компетентність «Обізнаність і самовираження у сфері культури» передбачає вміння висловлювати іноземною мовою власні почуття, переживання і судження.
Мета гри: формувати вміння висловлюватися з теми «Різдво».
Обладнання: скринька, іграшкові подарунки.
Хід гри: учні повинні уявити, що до них напередодні приїжджав гість з Англії і розповідав про особливості святкування Різдва в його країні. Учитель повідомляє учням, що гостю в Україні дуже сподобалося і він хоче віддячити за теплий прийом. Учитель дістає скриньку і каже, що це посилка від гостя. У ній знаходяться подарунки для дітей на Різдво. Але гість просив не віддавати їх просто так, а учні повинні відгадати, що там знаходиться. Для цього їм потрібно згадати, що в Англії дарують один одному на Різдво,
чим прикрашають свої будинки, ялинку тощо. Перемагає учень, який найбільше назве слів з теми.
Проаналізовані вище ігри, спрямовані на формування у здобувачів освіти ключових компетентностей у процесі оволодіння ними іноземною мовою, доцільно використовувати в усіх класах, починаючи з першого. При цьому їх зміст має відповідати комунікативним потребам учнів, тематиці ситуативного спілкування відповідно до чинної програми, віку та рівня підготовленості дітей. Зберігаючи наступність із дошкільним періодом дитинства, особливо важливо поєднувати гру з навчанням на першому циклі початкової школи (1–2 класи), коли відбувається поступова зміна одного виду основної діяльності на інший — ігрової на навчальну.
Отже, діяльнісний підхід є ефективним засобом формування предметних, метапредметних та інших ключових компетентностей. Зокрема, ігрова діяльність допомагає в оволодінні іноземною мовою, а крім того, учні відчувають емоційне задоволення як у процесі гри, так і при досягненні результатів. Використання ігрового матеріалу у процесі навчання активізує дітей, сприяє досягненню високої результативності знань та виховує любов до іноземної мови. Крім того, перед іноземною мовою, як і перед будь-яким іншим навчальним предметом, стоїть завдання формувати загальнонавчальні вміння, котрі представлено в Державному стандарті та навчальній програмі. Усе це говорить на користь збалансованого підходу до поєднання двох видів діяльності на уроках іноземної мови — навчальної та ігрової.
Список використаних джерел
1. Державний стандарт початкової освіти / Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 87 // Режим доступу:
http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87–2018-%D0%BF
2. Полонська Т. К. Сутність ігрових технологій у навчанні іноземних мов учнів початкової школи на компетентнісних засадах / Т. К. Полонська // Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць / [ред. кол.; голов. ред. — О. М. Топузов]. — К.: Пед. думка, 2018. — Вип. 20. — С. 317–326.
3. Полонська Т. К. Ігри як засіб компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів початкової школи / T. K. Полонська // Український педагогічний журнал. — 2017. — № 3. — С. 109–115 (англ. мовою).
4. Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти / Рекомендовано МОН України для використання в початкових класах закладів загальної середньої освіти від 20.08.2018 р. № 1/9 // Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/ zagalna-serednya-osvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
5. Полонська Т.К. Ігрова діяльність як засіб формування ключових компетентностей здобувачів початкової освіти на уроках іноземної мови
DOI https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-334-346 УДК
373.3.016:81’243
6. Концепція «Нова українська школа» [Електронний ресурс].– http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B
8%20
7. Олександра Дмитренко. Більше, ніж гра: діяльнісний підхід у Новій українській школі. //https://osvita.ua/school/method/85081/