Дизайн і технології. 2 клас
ТЕМА. Робота з пластичними матеріалами .
Створюємо іграшку із солоного тіста.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти :
працює з інструментами й пристосуваннями, дотримуючись безпечних прийомів і норм санітарії;
організовує робоче місце; виготовляє поетапно виріб за інструкцією з визначеною послідовністю самостійно або спільно з по-окремим розподілом частин роботи;
розмічає деталі на матеріалі за допомогою шаблонів, трафаретів або креслярських інструментів та вирізує їх;
обробляє деталі виробу за потреби; удосконалює технологію виготовлення виробу за потреби.
Мета: Розвивати навички роботи з пластичним матеріалом (солоним тістом); визначати форму і пластику окремих складових частин виробу, відтворювати їх образи в ліпленні; ліпити виріб з кількох частин, правильно поєднуючи їх в одне ціле. Формувати вміння працювати акуратно.
Матеріали: борошно, сіль, вода, миска, фарби, качалка, форми для печива, пензлик, стакан з холодною водою, зразки готових робіт.
Хід уроку
Організаційна частина
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
♦ Які іграшки ви полюбляєте? Чому?
♦ Чи є серед них найулюбленіша іграшка?
♦ Чим вона відрізняється від решти іграшок?
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Удома у кожного з вас є багато іграшок. Деякі з них найулюбленіші, а є й такі, якими ви навіть і не граєтеся. Чи не так?
А чи є у когось народна іграшка? Не Барбі та Кен, яких випускають іграшкові фабрики, а іграшки, створені добрими, чуйними та вмілими руками народних майстрів. Може, є іграшки, що зробили для вас мама чи бабуся? Сьогодні ми поринемо у сиву давнину і спробуємо дізнатися, як і з чого створювали майстри іграшки для дітей.
4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Зі стародавніх часів люди створювали різні іграшки і забавки для своїх дітей. Але іграшка завжди була не тільки предметом гри, а й оберегом для дитини.
В Україні діти любили гратися іграшками, виконаними з деревини, глини, сиру та тіста, а дівчаткам дуже подобались ляльки-мотанки. Чи знаєте ви, що це за іграшки? Це ляльки-обереги, які виготовляли з тканини (демонстрування наочності). Цікавим є те, що у таких ляльок не зображували обличчя. Це пов’язано з тим, що лялька в минулому виконувала роль обрядового, навіть магічного предмета. Така безлика лялька захищала дитину від злих духів.
Поряд із мотанками існували й інші іграшки-тваринки — пташки, баранці, коники (демонстрування наочності). їх виготовляли з соломи, деревини, глини. А в Західній Україні досі створюють сирні іграшки, які дуже нагадують коників (демонстрування наочності).
Але мало виготовити іграшку. Майстри декоративно-прикладного мистецтва обов’язково прикрашають свої творіння, щоб іграшка подобалася дітям. Придивіться уважно до фотографій з народними іграшками (демонстрування наочності).
♦ Чим прикрашені зображені на фотографіях народні іграшки?
Робота над темою заняття.
Вступна бесіда
Тісто — на диво пластичний матеріал для ліплення різних фігур і композицій: ніжний, м’який, на відміну від звичайного пластиліну, не забруднює рук.
Здавна відомі пластичні властивості солоного тіста. Наші прабабусі ліпили з нього фігурки різних птиць і тварин, так званих «жайворонків», з якими зустрічали весну, бублики, пряничні «козулі», якими одарували своїх друзів і родичів під Новий рік і на Різдво, до дня народження у знак любові й поваги. Вироби з тіста використовувались як дитячі іграшки.
Перш ніж перетворитися на дитячі іграшки, фігурки з тіста мали обрядове значення. З давніх часів відомі обряди, пов’язані з зерном і хлібом, традиційні для народів Росії, України, Білорусі, Польщі, Болгарії, Чехії. Згідно з цими обрядами весною, перед поверненням птахів з теплих країв, пеклися фігурні вироби з тіста, в основному мали вид стилізованої птиці. Фігурки називалися «жайворонками».
В Україні такі вироби з тіста виготовлялися не тільки для весняних обрядів, але і для зимових свят, а також весіль. Фігурки дарували разом з побажаннями здоров'я, благополуччя, багатства і вдачі.
Мистецтво виготовлення виробів з тіста не забуте до сьогодні, а сувеніри , які зроблені своїми руками, користуються великим попитом. Це чудовий подарунок до урочистості та свята.
З солоного тіста можна виготовити прості фігурки і вироби, наприклад листочки, грибочки, яблука, і достатньо складні варіанти — дерева, фігурки тварин і людей, а також різні багатопланові композиції.
Викладання нового матеріалу
Відгадайте загадки:
В воді росте, в воді кохається,
А кинь у воду — злякається. (Сіль)
Як навколо об’їси —
Серединки не проси.
Ми такі гостинці:
Дірка в серединці.(Бублики)
В землю кидалося,
На повітрі розгулялося,
В печі гартувалося,
Запахом своїм всіх приваблює. (Хліб)
Приготування тіста
2 частини муки, 2 частини мілкої солі і 1 частина води (обов’язково холодна).
Муку і сіль добре перемішати, поступово додаючи холодну воду до отримання однорідної маси. Готове тісто не повинно прилипати до рук або кришитися. Тісто повинно бути еластичним і достатньо крутим. Для того щоб воно не висихало під час роботи, його слід держати в целофановому пакеті або в закритій посудині.
Технологія виготовлення:
1. Виліпити основу фігурки зайчика з кульки потрібного розміру.
2. Легкими рухами витягнути мордочку.
3. Позначити очі і рот. Носиком буде невелика кулька з тісту.
4. Вушки зайчика виготовити таким чином: розкачати з тіста ковбаску; розрізати її на однакові шматочки і скатати їх у кульки; кожній кульці придати форму конуса.
5. Змочити деталі водою та з’єднати між собою.
Фізхвилинка
(Руками імітувати вимішування тіста. На перші рядки дуже енергійно стискати та розтискати кулачки (одночасно і по черзі). Потім руками виконувати рухи, наче ліпимо пироги.)
Солоне тісто узяли у мами,
Його жужмили і м’яли,
Пирогів напечемо,
Зі сметаною з’їмо!
Практична діяльність учнів
- Виконання ескізу
- Підготовка тіста
- Ліплення виробів за задумом
- Підготовка додаткових деталей
- Розфарбовування готових виробів
- Заключне оформлення композиції
Виставка учнівських робіт.
Підведення підсумків заняття.Рефлексія.
Який рецепт солоного тіста? Що ще можна зліпити з тіста? Як треба сушити готові вироби?