Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення ялинкової прикраси. Виготовлення шаблонів та заготовок.

Про матеріал
Трудове навчання - хлопці. Урок по темі "Ялинкова прикраса". Тип уроку комбінований. Основні поняття: деревина, ДСП,ДВП, фанера, шаблон, технологія.
Перегляд файлу

 6 КЛАС    Вчитель: Ширінова Г.С.

УРОКИ 25 - 26

Тема: Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення ялинкової прикраси. Виготовлення шаблонів та заготовок. Слайд  №1

Мета:

навчальна: забезпечити засвоєння знань про матеріали й інструменти для виготовлення сувенірів з деревини; формувати практичні вміння;

розвивальна: розвивати технологічне мислення, увагу;

виховна: виховувати відповідальність, бережливе ставлення до матеріалу й інструментів.

Основні поняття: деревина, ДВП,ДСП, фанера, шаблон, технологія виготовлення сувеніра.

Обладнання: олівець, лінійка, циркуль, зошит, проектор, комп’ютер, картки, таблиці.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування учнів на творчу співпрацю.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ЖИТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Прийом «Інтерв’ю»

  • Учитель пропонує учням по черзі дати відповіді на запитання:
  • З якими конструкційними матеріалами ви вмієте працювати?
  • Що таке конструкційний матеріал?
  • А що таке деревина?
  • Що таке проект?
  • Як ви розумієте висловлювання – метод біоформ?
  • Яку модель на попередньому уроці ми з вами обрали як ялинкову прикрасу?
  • Якими інструментами ви вже навчилися працювати?
  • Чи маєте ви бажання навчитися чомусь новому?

Прийом «Відгадай слова»  Слайд  №2

Завдання: розшифруйте слова, які будуть на уроці «у центрі уваги».

О-Л-И-Б-К-З (лобзик)             РЕ-ДЕ-НА-ВИ (деревина)        В-Ж-Н-І-К-А-О (ножівка)

Х-Т-Н-Г-О-Л-І-О-Я-Е (технологія)                 НЕ-ФА-РА (фанера)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

Завдання уроку:  Слайд  №3

  • визначити матеріали, які найбільш підходять для виготовлення сувенірів;
  • зрозуміти технологію виготовлення сувенірів із деревини;
  • обрати матеріал для виготовлення ялинкової прикраси;
  • виконати шаблон.

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Мотиваційні запитання:

  • Яке значення особисто для мене має тема уроку?
  • Чи потрібно мені знати, з яких матеріалів найкраще виготовляти сувеніри?
  • Для кого я навчаюсь у школі?

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ  Слайд  № 4

1 Конструктивні матеріали для виготовлення сувенірів

Організація інформаційного міні-проекту

1. Запуск проекту

Визначення проблеми

  •  З яких матеріалів найкраще виробляти сувеніри?
  •  Які властивості найважливіші для сувеніра?

Учні мають знайти потрібну інформацію і скласти перелік рекомендованих матеріалів для виготовлення сувенірів.

2. Аналітично-дослідницький етап

Використовуючи інформаційні картки й додаткову інформацію, учні визначають основні властивості деревинних матеріалів.  Слайд  № 5-9                                       Додаток 1

Інформаційна картка № 1

ДВП

Деревно-волокниста плита — листовий матеріал, виготовлений шляхом гарячого пресування або сушіння килима з деревних волокон з уведенням за необхідності сполучних і спеціальних добавок

Інформація

Замітки на полях

Деревоволокнисті плити ДВП — це  листовий обшивальний матеріал для облицювання каркасних перегородок, стін, стель житлових будинків.

Розрізняють м’які, напівтверді, надтверді й облагороджені деревно-волокнисті плити.

М’які ДВП характеризуються високою пористістю, малою теплопровідністю й низькою міцністю, їх використовують переважно як звуко- і теплоізоляційний матеріал на будівництві.

Напівтверді ДВП застосовують для виробництва задніх стінок меблів, висувних ящиків та інших внутрішніх елементів меблів.

Облагороджені ДВП використовують як оздоблювальний матеріал для стін і стель, а також як внутрішні елементи меблів.

У процесі виробництва ці плити просочують барвником, а потім ламінують

 

Висновок про придатність використання матеріалу для виготовлення сувенірів _________

______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

 

 

Слайд  № 10 -13       Додаток 2

Інформаційна картка № 2

ДСП

Деревинно-стружкова плита — листовий композиційний матеріал, вироблений гарячим пресуванням деревинних частинок, переважно стружки, із уведенням спеціальних добавок (6–18 % від маси стружок)

Інформація

Замітки на полях

Швидко насичується вологою, що призводить до набрякання деревинних складників із розбуханням та розтріскуванням.

ДСП екологічно небезпечний матеріал: сполучальні смоли, що їх застосовують у виробництві, виділяють шкідливий для людини формальдегід.

ДСП застосовують для виробництва корпусних, м’яких та інших меблів, будівельних елементів, тари.

Плити можуть бути облицьовані шпоном, папером, полімерними плівками, пластиком. У разі застосовування в житлових та окремих виробничих приміщеннях облицювання обов’язкове, а в окремих випадках використовувати такі плити заборонено

 

Висновок про придатність використання матеріалу для виготовлення сувенірів _________

______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

 

Слайд  № 14- 16       Додаток 3

Інформаційна картка № 3

Фанера

Фанера — це шарувата клеєна конструкція, що складається з трьох і більше листів деревини із взаємно перпендикулярним розташуванням волокон у суміжних шарах

Інформація

Замітки на полях

Фанера має підвищену міцність у різних напрямках, стабільність форми, що є безперечною перевагою порівняно з натуральною деревиною.

Фанера — матеріал, що легко піддається обробці. Поверхню її обробляють різними способами: ламінують, покривають струганим шпоном, фарбами, лаками

 

Висновок про придатність використання матеріалу для виготовлення сувенірів _________

______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

 

Слайд  № 17-19       Додаток 4

Інформаційна картка № 4

Деревина

Деревина — внутрішня частина дерева, що знаходиться під корою і використовується як сировина для будівництва, виготовлення меблів тощо

Інформація

Замітки на полях

Механіко-технологічні властивості: міцність, твердість, деформівність, питома в’язкість, експлуатаційні характеристики, технологічні характеристики, зносостійкість, здатність утримувати кріплення, гнучкість;

фізичні: зовнішній вигляд (текстура, блиск, колір), вологість (усушка, жолоблення, водопоглинання, гігроскопічність, щільність), теплові (теплопровідність, теплоємність), звукові (акустичний опір, звукопровідність), електричні (діелектричні властивості, електропровідність, електрична міцність)

 

Висновок про придатність використання матеріалу для виготовлення сувенірів _________

______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

 

 

Слайд  № 20-29                                                                                  Додаток 5     Таблиця 1

Дослідження видів деревини

Вид деревини

Інформація про деревину

Замітки на полях

Сосна

Деревина сосни міцна, легка й не викликає ніяких труднощів під час обробки. Крім того, унаслідок високого вмісту смоли вона дуже стійка до гниття і впливів атмосферних явищ.

Деревина сосни (особливо сосни, що росте в західних районах України) має високі фізико-механічні властивості

 

Смерека

Деревину смереки цінують за м’якість, легкість, однорідність будови, малу смолистість, рівномірний білий колір, котрий з часом не тьмяніє. Вона має дрібні волокна й рівномірний приріст по діаметру, що забезпечує і резонансні властивості

 

Тополя

Деревину тополі використовують для виготовлення нецінних виробів — у виробництві целюлози та пиломатеріалів

 

Дуб

Висока міцність і твердість деревини дуба сприяє виготовленню дрібних, але в той же час міцних кріпильних з’єднань.

Завдяки високому вмісту дубильних речовин дуб вважають найстійкішим до гниття з усіх листяних порід.

Також він здатний гнутися, має гарну текстуру і колір

 

Ясен

Деревина ясеня має високу міцність і в’язкість, не схильна до розтріскування. Також ця порода довговічна, стійка до загнивання, з досить гарною текстурою, подібна до деревини дуба, під час сушіння мало жолобиться й добре гнеться.

Міцність за статичного вигину, ударна щільність і торцева твердість вищі, порівняно з деревиною дуба, у середньому на 15 %

 

Бук

Деревина бука має високу міцність, гарну текстуру на радіальному розрізі, але малу стійкість до гниття.

Порівняно з деревиною дуба густина, твердість і міцність за стиснення вздовж волокон нижча приблизно на 2–10 %, міцність за статичного вигину та ударна в’язкість майже однакові.

У пропареному стані добре гнеться

 

Липа

Липа — це дерево, яке має м’яку деревину, однорідну будову й білий із легким рожевим відтінком колір.

Помітного блиску липі додають численні серцевинні промені в радіальному розрізі. Така деревина майже не розтріскується і не жолобиться.

З липи будують чудові лазні, бо цей матеріал чудово тримає тепло і приємно пахне. Також з липи прийнято робити підлогу: вона тепла й «тиха»

 

 

3. Презентаційний етап

Учні презентують перелік матеріалів, рекомендованих для виготовлення сувенірів.

План виступу

— У результаті проведеного дослідження я презентую такий матеріал, рекомендованих для виготовлення сувенірів.

1. ______________________________________________________________________

Це обумовлено такими відомостями __________________________________________

2 Інструменти  для виготовлення сувенірів із деревини

У ч и т е л ь. Для виготовлення сувенірів вам необхідно добре оволодіти такими інструментами, як лобзик, ножівка, напилок, ручний дриль, шліфувальний папір.

Прийом «Визначення потреби в знаннях»

Учні мають відповісти на запитання й визначити, яких знань їм не вистачає. Після цього вчитель допомагає організувати процес пізнання необхідної інформації.      Додаток 6   Таблиця 2

Дидактичний матеріал до прийому «Визначення потреби в знаннях»

Інструменти

Чи розумію я будову цього інструмента?

Наскільки добре я розумію призначення та прийоми роботи з інструментом?

Як можна оцінити мій досвід використання цих інструментів?

Лобзик

 

 

 

Ножівка

 

 

 

Напилок

 

 

 

Шліфувальний папір

 

 

 

Висновок

Мені слід більше дізнатися про ___________________________________________________

 

 

 

3 Технологія виготовлення сувенірів із деревинних матеріалів

Спільна робота вчителя з учнями Слайд  № 30                                                                                 

Учитель з учнями обговорюють послідовність виготовлення сувеніра з деревинних матеріалів:

  • створення графічного зображення виробу;
  • добір і підготовка матеріалів, інструментів для роботи;
  • виконання шаблона;
  • аналіз виконаної роботи.

Запитання для активізації роботи учнів Слайд  № 31                                                                                 

  •  Яких операцій під час виготовлення сувеніра може не бути?
  •  Яке значення має креслення в процесі виготовлення виробу?

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Лінійний кросворд» Слайд  № 32                                                                                 

Завдання: знайдіть слова, які вивчали на уроці.

          Відповідь


Д

Ф

Л

О

Б

З

Е

А

Н

І

В

И

Р

Н

О

Ж

К

К

Е

Е

Р

А

А

П

В

И

Н

А

Д

В

М

Я

С

Е

Н

Л

А

Т

Е

Р

І

А

Д1

Ф2

Л3

О3

Б3

З3

Е1

А2

Н4

І4

В4

И3

Р1

Н2

О4

Ж4

К4

К3

Е1

Е2

Р2

А2

А4

П6

В1

И1

Н1

А1

Д6

В6

М5

Я7

С7

Е7

Н7

Л5

А5

Т5

Е5

Р5

І5

А5


1 — деревина; 2 — фанера; 3 — лобзик; 4 — ножівка; 5 — матеріал; 6 — ДВП; 7 — ясен.

VІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВИБІР МАТЕРІАЛУ ДЛЯ ВИГОТОВЛЕННЯ СУВЕНІРА»

Послідовність виконання роботи Слайд  № 33                                                                         

  1. Дослідження деревинних матеріалів. Вибір виду матеріалу для виготовлення запланованого виробу.
  2. Виконання  шаблону.
  3. Аналіз  економного використання матеріалу під час роботи . Слайд  № 34                                                                         
  4. Аналіз роботи.

VІІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВИКОНАННЯ ШАБЛОНУ» Слайд  № 35                                                                         

Обладнання й інструменти: олівець, лінійка, циркуль, аркуш.

1. Самостійне виконання учнями практичної роботи

Послідовність виконання роботи

1. Виконати необхідні графічні зображення запланованого для виготовлення виробу.

2. Підготувати аркуш до  виконання  роботи.

3. Проаналізувати свій шаблон

Контроль дотримання правил безпечної праці. Надання учням індивідуальних консультацій. Стимулювання самостійної діяльності учнів. Контроль творчої атмосфери в класі. Надання психологічної підтримки учням, які відчувають труднощі під час здійснення технологічних операцій.

2. Аналіз

Аналіз допущених помилок під час роботи. Демонстрування найкращих досягнень учнів. Емоційна підтримка учнів, які не виконали практичне завдання.

ІХ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

  •  Чи досяг я поставленої мети уроку?
  •  Що нового я дізнався на уроці?
  •  Які питання потребують домашньої самоосвіти?
  •  Наскільки самостійно я виконував практичну роботу?

Х. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ

Прийом «Самооцінювання та звернення до вчителя»

Учні оцінюють свою працю на уроці й підготовлюють звернення до вчителя. Бланк звернення має певну стандартну форму.                                                                                                  Додаток 7

Звернення учня до вчителя

Шановний учителю, після проведення аналізу своєї діяльності на уроці, а саме:

  • дослідив матеріали для виготовлення сувенірів, результат — _____________;
  • дізнався таку інформацію про інструменти для виготовлення сувеніра _____;
  • брав активну участь в обговоренні технології виготовлення сувенірів ______;
  • обрав матеріал для виготовлення власного сувеніра ____________________;
  • зробив шаблон  виробу з таким результатом ___________________________,

та враховуючи такі обставини, як ___________________________________________,

я звертаюся до Вас із проханням урахувати мої висновки з самооцінювання та поставити мені оцінку за урок _________________________________________________.

Буду вдячним, якщо Ви прокоментуєте мою роботу на уроці, висловите свої зауваження та поради.

Учень 6 класу _________________________________________ (П. І. Б.)

Підпис

 

 

ХІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Слайд  № 36                                                                         

Знайти додаткову інформацію про деревинні матеріали, які найбільше зацікавили й викликали бажання дізнаватися про них більше. Підготувати невеликий звіт про виконану роботу.

ХІІ. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ

docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
31 березня 2021
Переглядів
2340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку