Добірка дидактичних матеріалів для 10 класу з теми "ОБЛАШТУВАННЯ ПОВОЄННОГО СВІТУ"

Про матеріал
Представлені в добірці різноманітні вправи та завдання спрямовані на розвиток критичного мислення, вміння встановлювати причинно наслідкові зв’язки та формувати компетентності. Розробку побудовано відповідно до чинної навчальної програми. Вона допоможе вчителю в доборі необхідного матеріалу на кожен урок. Для створення завдань використовувалися матеріали та ілюстрації з відкритих джерел мережі Інтернет.
Перегляд файлу

image

1.   Question

Коли розпочала роботу Паризька конференція, метою якої було розроблення й підписання мирних договорів із переможеними країнами?

image

Video link: https://www.youtube.com/watch?v=aHZmwR9Bb58

image

2.   Question

Хто відкривав Паризьку мирну конференцію?

image

image

image

3.   Question

Вкажіть міжнародну організацію.

image

image

image

image

/ 0.5 points

4.   Question

Укажіть одне з положень «14 пунктів» В. Вільсона.

image

image

image

/ 1.5 points

5.   Question

Встановіть відповідність.

 

 

затвердженн я верховним органом

державної влади

міжнародног

о договору, який з

моменту

ратифікації набирає

юридичної сили для держави

відшкодуван

ня

державою, яка

розв’язала

агресивну війну,

збитків,

заподіяних

державі, що зазнала нападу

загальна назва

колишніх колоній

Німеччини й деяких

володінь

Туреччини, переданих

після Першої світової

війни Лігою

Націй для управління країнам-

переможниця м на основі мандата

договір,

укладений

однією або кількома

державами без відома

чи згоди своїх

союзників,

або окремо

від групи держав-

учасниць договору

грошові суми, які

переможена держава

виплачує

переможцю після

закінчення війни. 

Розмір, умови та форми

виплати

визначались

виключно на розсуд переможця

Мандатні території

image

image

image

image

image

Сепаратни й договір

image

image

image

image

image

Репарація

image

image

image

image

image

Контрибуц

ія

image

image

image

image

image

Ратифікаці я

image

image

image

image

image

image

/ 1.5 points

6.   Question

Встановіть відповідність.

 

 

 

 

укладений

 

 

 

договір з

Австрією, підписаного

10 вересня

1919 р.,

колишня Австро-

Угорська монархія

припинила своє

існування.

Частина

Південного

Тіролю переходила до Італії, Чехія та

Моравія стали

частиною нової

держави —

Чехословачч

ини,

Буковина передавалас ь Румунії

мирний

договір з

Угорщиною, за яким

Хорватія, Бачка й західна

частина

Банату передавалис

ь

Королівству сербів,

хорватів і

словенців;

Трансільвані я та східна частина

Банату —

Румунії,

Словаччина

й

Закарпатськ а Україна —

Чехословачч ині.

офіційно

завершив

Першу світову

війну,

підписали у

Beрслалі (що за 18 км від

Парижа) 28 червня 1919

р. Німеччина, котра

зазнала

поразки у війні, з

одного боку, і «союзники

та об’єднані держави»,

які здобули

перемогу, — з іншого

державами-

переможниц ями з

Туреччиною

10 серпня

1920 р., зафіксував поділ

Османської імперії, яка втрачала

близько 80 % своїх

володінь

(Палестину,

Трансйордан ію, Ірак,

Сирію, Ліван та інші

території).

Туреччині лишили

частину

півострова

Мала Азія та смужку

європейсько ї території з містом

Константино поль.

договір дев’яти

держав

(США,

Великої

Британії,

Франції,

Японії, Італії, Бельгії,

Нідерландів,

Португалії та Китаю) був спрямовани

й на

дотримання принципу

«відкритих дверей» у

Китаї і проти домагань

Японії на монопольне

панування в цій країні.

Він був підписаний 6 лютого 1922

р.

 

Версальськи й мирний договір

image

image

image

image

image

Севрський договір

image

image

image

image

image

Сен-

Жерменськи й договір

image

image

image

image

image

Договір дев’яти держав

image

image

image

image

image

 

 

 

 

 

 

й мирний договір

image

image

image

image

image

 

 

Тріанонськи Тріанонськи

image

/ 2 points

7.   Question

Які територіальні зміни відбулися у світі на 1923 р. у порівнянні з 1913 р.?

image

imageimageКордони Німеччини, відповідно до статей договору, зазнали значних змін. Французькі провінції Ельзас Лотарингія , загарбані Німеччиною 1870 р., передавалися Англії

Франції Бельгії . До неї також перейшли копальні в Саарській області

Рейнській області . Союзники окуповували ліве узбережжя Майну Рейну на 15 років, там створювалась, так звана, демілітаризована зона (зона, де ліквідовано військові об’єкти, заборонено розміщення збройних сил). Заборонялося об’єднання

imageАвстрії та Німеччини .

 Австрія Румунія Бельгія отримала Буковину, а Польща захопила Галичину.

imageЧехословаччині було передано Ельзас Закарпатську Україну Холмщину .

У 20-х рр. арабські володіння Османської імперії перейшли за мандатами Ліги Націй

imageАвстрії Франції Великій Британії (Ірак, Трансйорданія, Палестина) та Великій Британії Австрії Франції (Сирія, Ліван).

imageimageЗа рішенням Паризької мирної конференції до Польщі було приєднано частини Помор’я Пруссії  Познань .

image

/ 1 point

8. Question

«Українське питання» на Паризькій конференції . Позначте три варіанти.

image

Video link: https://www.youtube.com/watch?v=TPR5ds-3wfc

У січні 1919 р. на Паризьку мирну конференцію прибула об’єднана делегація УHP і ЗУНР на чолі з Г. Сидоренком.

Українців вважали прибічниками сильної Польщі на противагу Англії та Франції.

imageУ Польщі намагалась переконати учасників конференції в тому, що утворення незалежної Української держави — цілком в інтересах німців та австрійців; що українці нібито охоплені пробільшовицькими настроями, і це становить загрозу для Європи.

image«Українське питання», тобто визнання Української держави, розглядалося західними державами лише в контексті двох інших питань: «російського питання» та формування східних кордонів Польщі.

Радянська Росія брала участі в Паризькій конференції.

image

/ 0.5 points

9.       Question

Український пакет документів на Паризькій конференції — «Пам'ятка про Незалежність України...» — включала цю Maпy 1919 р.

Обґрунтування права українців на незалежну державу та представлення бажаних кордонів УНР

image

10.   Question

На які країни, позначені на фрагменті карти, поширювалися обмеження, котрі містилися у мирних договорах, що були підписані після Першої світової війни?

image

image

image

11.   Question

Процедура підписання якого договору описана в документі?

«У центрі Дзеркальної зали споруджено невелике приміщення...  Клемансо сідає у центрі довгого столу, обличчям до вікон. Справа від нього — Прези-дент Сполучених Штатів Вільсон, зліва — Ллойд-Джордж... Б’є третя година. До зали входить дуже блідий, у старому чорному сюртуку, новий німецький міністр закордонних справ Норман Мюллер... О третій годині п’ятдесят хвилин підписання договору повноважними представниками закінчується...»

image

image

/ 1 point

12.   Question

Які завдання мала вирішити Ліга Націй?

Свідчать документи. Зі Статуту Ліги Націй.

Стаття 10. Члени Ліги зобов'язуються поважати і зберігати від будь-якого зовнішнього нападу територіальну цілісність та існуючу політичну незалежність усіх членів Ліги.

Стаття 11. Рішуче оголошується, що будь-яка війна чи загроза війни, стосується вона прямо чи ні будь-якого із членів Ліги, цікавить Лігу в цілому і що остання повинна вжити заходів, спроможних належним чином захистити мир націй.

Стаття 16. Якщо член Ліги вдається до війни, то він сприймається як такий, що здійснив акт війни проти всіх інших членів Ліги...

image

image

/ 0.5 points

13.   Question

Яка з провідних країн світу відмовилася стати членом Ліги Націй?

image

image

/ 0.5 points

14.   Question

Італія входила до складу держав-переможниць у Першій світовій війні.

image

image

image

Перегляд файлу

Практичне заняття

«Вогнища напруження в міжнародних відносинах: причини, сторони та наслідки протистояння».

image  Джерела нестабільності міждержавних відносин. Всесвітня історія 10 клас

1.     Створіть глосарій з теми.

2.     Дайте відповіді на запитання:

     Які держави відіграли провідну роль в облаштуванні повоєнного світу?

     Які держави були «ображені» або їхні інтереси були проігноровані під час облаштування повоєнного світу? Поясніть свою точку зору.

3. На контурній карті відмітити:

  «Великі держави», які відстоювали свої геополітичні інтереси.

  Держави Європи і Азії, які намагалися відстоювати свої регіональні геополітичні інтереси.

  Нові країни Європи, що утворилися після Першої світової війни.

image

4. Розгляньте політичну карикатуру щодо підписання Рапалльського договору (1922) між Росією та Німеччиною.

image

4.1.         

image

Як художник зобразив російсько-німецькі відносини після підписання сепаратного договору?

4.2.          Якою була реакція європейських країн (зображені на карикатурі на задньому плані) на підписання цього договору?

5. Розгляньте англійський політичний плакат на тему Версальського договору.

5.1.   Які події, на Вашу думку, на ньому зображені?

5.2.   Як Ви розумієте гру англійських слів: reparations (репарації) і preparations (приготування)?

image(Унизу напис: «Тільки для захисту». Німеччина:

«Мені ніколи не подобалося це слово»).

Перегляд файлу

imageУзагальнення знань за розділом II «Облаштування повоєнного світу»

1.  Пригадайте з раніше вивченого

1.1. Зробіть вибір: «правда» чи «неправда» щодо тверджень:

     Усупереч запевненням держав-переможниць про прагнення справедливого вирішення міжнародних проблем розв'язання ними «українського питання» мало суперечливий характер. У результаті цього українські землі на тривалий час були розділені кордонами чотирьох держав.

     Нездатність Німеччини сплачувати репарації    примусила держави-переможниці знизити їх загальну суму та надати кредити для відбудови її економіки.

1.2.     Хто з лідерів Західного світу, присутніх на Паризькій конференції, категорично заперечував анексію західноукраїнських земель Польщею?

1.3.     Законодавчий орган якої країни відмовився ратифікувати Версальський договір й ініціював підписання окремої угоди з Німеччиною?

1.4.     Скільки держав брали участь у Вашингтонській конференції 1921—1922 рр.?

1.5.     Які держави уклали Рапалльський договір?

1.6.     Відповідно до умов Договору дев’яти держав

     А договір 1902 р. між Великою Британією та Японією оголошувався недійсним

 Б оголошувався принцип «відкритих дверей» і «рівних можливостей» у Китаї

 В Велика Британія та США мали право на однакові військово-морські флоти

 Г учасникам договору гарантувалося збереження їхніх колоніальних володінь на островах у Тихому океані

1.7.     Укажіть термін, що відповідає наведеному визначенню.

…      — умовна назва східного кордону Польщі, визнаного Антантою 8 грудня          1919  р.       після  завершення Першої світової війни й розпаду Російської          імперії.       Назва походить   від     імені  автора       пропозиції британського дипломата Дж. Керзона.

2. Установіть відповідність між поняттями та їх значеннями:

А ратифікація

Б пакт

В демілітаризація

Г контрибуція

Д демаркація

1   міжнародний договір політичного змісту;

2   затвердження органами верховної законодавчої влади міжнародного договору;

3   платіж переможеної держави державі-переможниці;

4   роззброєння, ліквідація згідно з міжнародним договором військових озброєнь та укріплень.

3.  Розташуйте структурні підрозділи Ліги Націй у логічній послідовності, за рівнем повноважень:

А секретаріат на чолі з Генеральним Секретарем;

Б асамблея Ліги Націй; В мандатна комісія Ліги Націй; Г Рада Ліги Націй.

4.  Установіть хронологічну послідовність подій.

                А    укладення    Договору    дев’яти    держав    та    Вашингтонській

конференції

Б підписання 15 державами в Парижі «пакту Бріана — Келлога»

В підписання Лозаннського мирного договору

Г підписання Севрського мирного договору

5.  Установіть відповідність між мирними договорами і країнами, долі яких там вирішувалися:

А

Сен-Жерменський

1

Німеччина;

Б

Тріанонський

2

Угорщина;

В

Нейїський

3

Австрія;

Г

Севрський

4

Туреччина;

 

 

5

Болгарія.

6.  Завдання відкритої форми з короткою відповіддю, які передбачають запис прізвища діяча, назви події або явища, поняття, року, коли відбувалася подія, або речення (залежно від вимог завдання).

6.1. «Цього року був прийнятий новий план щодо суми репарацій Німеччини. Терміни виплат продовжувалися до 1966, а згодом — до 1988 р. Даний план ліквідовував всі види контролю союзників над фінансами і господарством Німеччини».

1)  Вкажіть рік, коли відбулися описані події.

2)  Яку назву мав цей план?

3)  Назвіть країну, що стала ініціатором цих нововведень.

6.2. «…Система — це території колишніх колоній Німеччини і деяких володінь Туреччини, що були передані після Першої світової війни Лігою Націй під управління країнам-переможницям. Після Другої світової війни ця система була замінена системою опіки ООН».

1)  Укажіть назву системи.

2)  Назвіть країни-переможниці, яким надавалося право на управління цими територіями.

3)  Назвіть території, що потрапили під дану систему.

7. Розгляньте карикатури. Запишіть, які події та явища вони відображають.

image(Дядько Сем: «Хлопці! Не дайте їй відкрити по нас вогонь!»)

Представники        країн     Східної                півкулі засівають насінням      майбутніх      війн землі від Владивостока, Сибіру, Близького Сходу до Тиролю та Саару. Дядько Сем із Західної півкулі: «І це провідні члени Ліги Націй, що сприяють встановленню миру в усьому

світі?!»

Версальська система і партія Гітлера.


image

Перегляд файлу

Вашингтонська конференція.

Завершення формування

Версальсько-Вашингтонської системи, її суперечності.

Міжнародні договори 1921-1929 рр.

Вик    йте са     тійно!

Перегляньте відео.

Заповніть пропуски в тексті

Міждержавні суперечності на Далекому Сході

Азіатсько-Тихоокеанський      регіон         був    серйозним  центром міждержавних суперечностей. Основними конкурентами в цьому регіоні виступали __________, ________________ та ___________ .

Стрижневими питаннями, що викликали незгоду між указаними державами, були:

  контроль над ___________;

  недоторканність колоніальних ___________;

  баланс ___________ озброєнь.

Мирні договори з Німеччиною та її союзниками були доповнені серією угод, підписаних на ___________ конференції (12 листопада

___________ р. — 6 лютого ___________ р.), присвяченій питанням обмеження ___________ озброєнь та відносинам в

Азіатсько-Тихоокеанському регіоні.

У роботі конференції взяли участь США, _______________(також були репрезентовані її домініони та Індія), ___________, Франція, Італія, Бельгія, Нідерланди, Португалія, ___________ .

На конференції підписали три угоди. Договір ___________ держав

(___________, Англія, Японія, ___________) гарантував збереження його учасникам володінь у басейні Тихого океану.

                   Договір ___________ держав (Англії,     США,   Японії,  Франції,

___________) про обмеження морських озброєнь установлював пропорції у співвідношенні військово-морських флотів 5:5:3:1,75:1,75 вказаних держав. Учасники договору зобов'язуються не будувати лінкорів тоннажністю понад ___________ тис. тонн. Установлювалися обмеження тоннажу і для крейсерів. Це був перший в історії договір про обмеження ___________ озброєнь.

6 лютого 1922 р. було підписано трактат ___________ держав, який проголошував принцип суверенітету й територіальної цілісності … .

Два - чо        - в і ра      !

Розгляньте карикатури.

   Назвіть сильні й слабкі сторони Версальської системи. Які з них, на Вашу думку, переважали?

image

Карикатура на Версальську систему Уілла Дайсона (1919 р.)

image

Вик    йте са     тійно!

  

image

Використовуючи текст підручника та додаткові джерела, заповніть таблицю «Міжнародні конференції 1920-х років XX ст.».

Місце проведення

Дата

Учасники

Питання, що обговорювались

Результати

 

 

 

 

 

Під у   йте с ої з а н !

   Перейдіть за посиланням і за допомогою сервісу Wordwall виконайте онлайн-вправу.

zip
До підручника
Всесвітня історія (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Щупак І.Я., Морозова Л.В.)
Додано
1 листопада 2023
Переглядів
1390
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку