В роботі зібрані питання, які передбачені для учнів 8 класу нині чинною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів і вимагають відповіді у вигляді формул, одного-двох слів, невеликого речення, обчислення простої задачі, написання рівнянь хімічних реакцій тощо.
1
ЗМІСТ
Вступ 4
1.1. Використання різних типів диктантів при вивченні теми:
«Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами» 7
1.2. Використання різних типів диктантів при вивченні теми:
«Основні класи неорганічних сполук» 11
1.3. Використання різних типів диктантів при вивченні теми:
«Періодичний закон та періодична система хімічних елементів
Д.І.Менделєєва. Будова атома» 23
1.4. Використання різних типів диктантів при вивченні теми:
«Хімічний зв'язок. Ступінь окиснення» 31
Висновки 35
Список використаних джерел 36
Додатки 37
ВСТУП
Двадцять перше століття кидає виклик усьому, що нас оточує. Стрімко змінюється техніка та технології, і щоб не відчувати себе викинутими за борт сучасного життя, треба постійно вчитися. Найкращі вчителі всього світу шукають нові підходи до навчання. Як говорив А.П. Макаренко: «Дзвоники в душах дітей видають диво-мелодії – відповідна реакція на творчий підхід учителя…»
Як створити найефективнішу школу у світі? Треба зібрати найкращі ідеї, які були вже втілені, і далі застосовувати те, що найбільше відповідає нашим потребам. Хочу навести слова Джаннетт Вос, американського педагога: «Навчання – найкраща у світі гра й розвага. Усі діти народжуються з такими переконаннями і живуть із ними, поки ми не заставимо їх повірити, що це важка й неприємна праця. Тільки деякі діти все ще залишаються на своїх позиціях, маючи переконання, що навчання приносить радість, що це чи не єдина гра, в яку варто бавитись. Ми знаємо, як називати цих дітей. Це генії».
Важливою частиною процесу навчання є контроль результатів навчання. Його мета полягає в тому, щоб визначити, в якій мірі досягнуті цілі навчання. Об’єктом оцінювання навчальних досягнень учнів є знання, вміння, навички, досвід творчої діяльності учнів, досвід емоційно-ціннісного ставлення до навколишньої дійсності.
Під час контролю навчальних досягнень учнів аналізу підлягають:
- характеристики відповіді учня: елементарна, фрагментарна, неповна, повна, логічна, доказова, обґрунтована, творча;
- якість знань, правильність, повнота, осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;
- ступінь сформованості загально навчальних та предметних умінь і навичок;
- рівень оволодіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
- досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми, формулювати гіпотези, розв’язувати проблеми);
- самостійність суджень.
Контроль результатів навчання дозволяє учню коректувати свої знання та уміння. Перевірка навчальних досягнень привчає учнів самостійно працювати, звітувати перед класом за якість набутих знань та умінь. В учнів виробляється почуття відповідальності, намагання досягти кращих результатів. Контроль виховує наполегливість, цілеспрямованість, працьовитість, вміння перебороти труднощі.
Форми контролю залежать від способу організації або подачі інформації від учнів до вчителя. Розрізняють індивідуальну, диференційовану, групову, експериментальну, усну, письмову, комп’ютерну форми контролю знань учнів.
Важливою і актуальною є письмова форма контролю знань, яка включає такі методи: хімічний диктант, контрольна робота, самостійна робота тощо. На власному досвіді переконалася, що важливе значення в освоєнні предмета відіграють хімічні диктанти як одна з форм письмової перевірки знань. Під час проведення диктантів створюється атмосфера психологічного комфорту, що досягається в ситуації успіху, коли кожен учень включений у роботу, коли незрозуміле стає доступним.
При проведенні хімічних диктантів активізується розумова діяльність учнів, запам’ятовуються спеціальні відомості по предмету.
Хімічний диктант дає додаткову інформацію до теми, що вивчається, допомагає зрозуміти використання хімічних знань на виробництві, медицині, побуті. Він підтверджує зв'язок науки з життям, здійснює міжпредметні зв’язки.
Цінність диктанту в тому, що в процесі його написання учні привчаються до активної і організованої колективної праці, адже за один і той самий час треба виконати однакове завдання. Диктант привчає учнів працювати з максимальним зосередженням уваги, розвиває пам'ять, зір, слух.
Дидактичне призначення хімічних диктантів як засобу забезпечення засвоєння матеріалу може бути реалізоване на основі виконання певних вимог:
- для написання диктанту учень повинен використовувати знання саме того навчального матеріалу, засвоєння якого за допомогою диктанту і перевіряється;
- інформація, отримана під час аналізу відповідей на питання диктанту, повинна містити достовірні дані для визначення змісту та прогнозування наступної навчальної роботи;
- вибір форми проведення хімічного диктанту визначається характером знань учнів.
Відповідно до теми хімічні диктанти поділяються на:
- тренувальні;
- контрольні;
- закріплювальні;
- систематизаційні.
Їх можна використовувати на таких етапах заняття:
- для формування певних навичок (наприклад, складання формул речовин за назвами);
- для здійснення оперативного контролю засвоєння учнями навчального матеріалу;
За формою написання, хімічні диктанти поділяються на такі види: формульні, вибіркові, фразеологічні, логічно-ланцюжкові, стехіометричні. Хімічні диктанти мають переваги над усним опитуванням: не займають багато часу на уроці; вчитель здійснює опитування не 1-5 учнів, а всіх учнів класу.
Мені подобається ідея – використовувати хімічні диктанти як форму поточного контролю засвоєння учнями навчальної інформації.
КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ УЧНІВ
1.1.Використання різних типів диктантів при вивченні теми: «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами»
Єдиний шлях, що веде
до знання, - це діяльність.
Б.Шоу
Перед учителем сьогодні висувається складне завдання: потрібно не давати суму знань, а навчити учнів орієнтуватися в цілому світі, щоб вони могли застосовувати свої знання на практиці.
Готових уніфікованих рецептів організації контролю навчальної діяльності учнів не існує. Кожен учитель вільний у виборі засобів та методів його організації та стимулювання. Але він повинен здійснювати індивідуально-диференційований підхід з урахуванням цілей та методів навчання, намагаючись при цьому об’єктивно оцінювати результати навчальної діяльності учнів.
Формуючи вміння і практичні навички хімічних обчислень з використанням понять «кількість речовини», «моль», «стала Авогадро», «молярна маса», «молярний об’єм газів», «відносна густина» використовую стехіометричні диктанти. Диктанти такого типу виконують контрольну і тренувальну функції. Учні пригадують формули, які знадобляться під час розв’язання розрахункових задач, використовують набуті знання для розрахунків за хімічними формулами молярної маси, маси, кількості речовини, об’єму газів за нормальних умов.
Диктант 1.
а) Що означає запис:
N (P) – (кількість атомів Фосфору)
n (H2O) – (кількість речовини води)
Mr (CuO) – (відносна молекулярна маса купрум(ІІ) оксиду)
m (H2) – (маса водню)
NA – (число Авогадро)
m (H) – (маса Гідрогену)
Ar (Fe) – (відносна атомна маса Феруму)
W (O) – (масова частка Оксигену)
б) Запишіть, користуючись символами:
1300 атомів Фосфору – (N (Р))
120 г Кальцію – (m (Ca))
3 моль елементу Калію – (n (K))
1,5 моль алюміній оксиду – (n (Al2O3))
2·1023 молекул сульфур(ІV) оксиду – (N (SO2))
Диктант 2.
1. Скільки атомів міститься у сірці кількістю речовини 0,5 моль, 1 моль, 2 моль? (3,01∙1023; 6,02∙1023; 12,04∙1023)
2. Обчисліть кількість речовини 3,01·1023 атомів Сульфуру, 12,04·1023 атомів Сульфуру. (0,5 моль; 2 моль)
3. Вставте пропущені числа: порція заліза 112 г відповідає кількості речовини…… моль. У цій порції міститься …… атомів Феруму. (2 моль; 12,04·1023)
4. Якій кількості речовини відповідають такі маси: 8 г сірки, 54 г срібла, 2,3 г натрію. (0,25 моль; 0,5 моль; 0,1 моль)
Диктант 3.
1. Обчисліть молярну масу сполук елементів з Гідрогеном: амоніаку NH3, хлороводню НСI, сірководню H2S, метану CH4. (17г/моль; 36,5 г/моль; 34 г/моль; 16 г/моль)
2. Обчисліть:
а) масу заліза і сірки кількістю речовини 1 моль; (56 г ; 32 г)
б) масу води кількістю речовини 0,5 моль і 3 моль; (9 г ; 54 г)
в) число молекул, що містяться у воді масою 36 г. (12,04∙1023)
3. Де міститься більше атомів:
а) у магнії масою 1 г чи у вуглеці масою 1 г; (N (Mg) < N (C) у 2 рази)
б) у залізі масою 16,8 г чи у кремнії масою 16,8 г; (N (Fe) < N (Si) у 2 рази)
У скільки разів?
Диктант 4.
1. Обчисліть об’єм кисню (н.у.) кількістю речовини 0,3 моль. (6,72 л)
2. Обчисліть кількість речовини водню об’ємом 112 л (н.у.). (5 моль)
3. Обчисліть масу кисню об’ємом 67,2 л (н.у.). (96 г)
4. Обчисліть об’єм, який займає за нормальних умов кисень масою 2 г. (1,4 л)
Диктант 5.
Заповніть таблицю, виконавши розрахунки за початковими даними (таблиця накреслена на дошці):
Речовина - гази |
Кількість речовини, моль |
Маса речовини, г |
Об’єм газу, л |
Число молекул |
Азот |
0,5 |
14 |
11,2 |
3,1∙1023 |
Сірководень |
2 |
68 |
22,4 |
12,04∙1023 |
Карбон (ІІ) оксид |
0,25 |
7 |
5,6 |
1,5∙1023 |
Диктант 6.
Обчисліть молярні маси газів, що наведено в таблиці за відомою густиною (таблиця накреслена на дошці):
Назва газу |
Хімічна формула |
Густина за нормальних умов г/л |
Молярна маса М (газу), г/моль |
Карбон (ІV) оксид, або вуглекислий газ |
СО2 |
1,98 |
44 |
Повітря
|
Суміш газів |
1,29 |
29 |
Хлор |
Сl2 |
3,2
|
72 |
Наведені хімічні диктанти я використовую на початку уроку для формування певних навичок, для здійснення оперативного контролю засвоєння учнями навчального матеріалу, а також після пояснення нового матеріалу з метою його осмислення та систематизації. Відомо, що школяра не можна успішно навчити, якщо він ставиться до навчання і знань байдуже, без інтересу. Активна пізнавальна діяльність – ось що робить урок цікавим для підлітка, ось що саме по собі сприяє організації його уваги.
1.2. Використання різних типів диктантів при вивченні теми:
«Основні класи неорганічних сполук»
Розум людський завжди в діяльності
й не терпить безперервного спокою.
Цицерон.
У ході навчання я періодично перевіряю розуміння учнями того, що було викладено, запитуючи «Усі зрозуміли?», «Чи є у когось запитання?». Пропоную повторити визначення основних понять, викласти зміст основних думок, які були розглянуті на уроці. Ставлю учням питання для обговорення. Перевіривши розуміння та засвоєння матеріалу, я можу запропонувати учням короткочасну перевірочну роботу – хімічний диктант.
Вивчаючи склад, назви, класифікацію оксидів, кислот, основ, солей, розвиваючи вміння й навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оксидів, основ, кислот, солей, пропоную учням формульні, фразеологічні, логічно-ланцюжкові, вибіркові (графічні) типи диктантів.
Формульні диктанти мають здебільшого тренувальний характер. Наприклад, за назвами речовин написати їх молекулярні формули, або я диктую назву речовини – учні записують формулу, якщо я диктую формулу - учні записують назву речовини. Пропонується 12 пунктів диктанту, оцінка відповідає кількості правильних відповідей.
Диктант 1.
Написати формули оксидів.
Диктант 2.
- Алюміній оксид – (Al2O3)
- Р2О5 – (Фосфор(V) оксид)
Диктант 3.
Написати формули основ, що відповідають оксидам і навпаки, написати формули оксидів, що відповідають основам.
Оксиди Основи Основи Оксиди
З метою осмислення та систематизації нового матеріалу з теми «Оксиди, основи, кислоти, солі, їх склад, назви. Класифікація оксидів, основ, кислот, солей» практикую хімічні диктанти «Вибери сам» з використанням таблиці1 (Додаток 1).
Після пояснення теми «Оксиди, їх склад, назви. Класифікація оксидів», пропоную учням (робота в парах) із свого варіанту (диктант 4):
Вивчивши матеріал з теми «Основи, їх склад, назви. Класифікація основ», учні пишуть диктант аналогічно попередньому (диктант 5):
При вивченні теми «Кислоти, їх склад, назви. Класифікація кислот» пропоную зі свого варіанту (диктант 6):
Ознайомивши учнів зі складом, назвою, фізичними особливостями солей, сформувавши навички складання формул солей за їхніми назвами, пропоную зі свого варіанту (диктант 7):
Фразеологічний диктант 8: «Незакінчене речення».
10) Кислота, яка міститься у шлунковому сокові… (хлоридна, HCl)
11) Готуючи розчин кислоти, треба лити… (кислоту у воду)
12) Для консервування використовують…(оцтову ) кислоту.
Графічні (схематичні) диктанти виконують як контрольну, так і тренувальну функції. Вони сприяють розширенню знань учнів про класифікацію, хімічні властивості основних класів неорганічних сполук.
Диктант 9. Графічний.
Учні повинні підтвердити чи спростувати твердження.
Умовні позначення відповіді: «-» - ні, «+» – так.
10) Мідь реагує з розчином сульфатної кислоти з утворенням солі і водню. (-)
11) Усі кислоти взаємодіють як з основними, так із кислотними оксидами. (-)
12) Оксигеновмісну кислоту можна добути за реакцією кислотного оксиду з водою.(+)
Диктант 10. Усний експрес – диктант.
1. Які основи називаються лугами? (б)
а) нерозчинні;
б) розчинні;
в) будь – які.
2. До складу основ обов’язково входить: (а)
а) гідроксогрупа;
б) кислотний залишок;
в) неметал;
3. Кислоти реагують: (в)
а) тільки з основами;
б) тільки з основними оксидами;
в) і з основами і з основними оксидами.
4. Реакцію NaOH + HCl = NaCl + H2O називають реакцією: (а)
а) нейтралізації;
б) заміщення;
в) розкладу.
5. Речовини, формули яких NO2, Fe2O3, N2O називають: (г)
а) солями;
б) кислотами;
в) основами;
г) оксидами.
6. Речовини, формули яких KOH, Fe (OH)2, NaOH називають: (в)
а) солями;
б) кислотами;
в) основами;
г) оксидами.
7. Речовини, формули яких HNO3, HCl, H3PO4, H2SO4 називають: (б)
а) солями;
б) кислотами;
в) основами;
г) оксидами.
8. До якого типу належить реакція: Fe + H2SO4 = FeSO4 + H2 ? (в)
а) сполучення;
б) розкладу;
в) заміщення;
г) обміну.
Узагальнюючи тему «Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук», пропоную учням формульні та логічно-ланцюжкові диктанти. Під час написання таких диктантів учні не просто відтворюють здобуті знання, а й прогнозують властивості речовин, демонструють розуміння генетичних зв’язків між класами неорганічних речовин.
Диктант 11.
Якщо я диктую формулу, учні записують назву речовини, якщо назву – формулу.
Диктант 12.
Диктант 13. «Естафета» (Учні передають один одному право коментувати написання рівнянь реакцій згідно ланцюжка перетворень)
Запропонуйте ряд послідовних перетворень магнію на натрій хлорид, складіть відповідні перетворення за допомогою рівнянь хімічних реакцій.
(Магній магній оксид магній гідроксид магній карбонат магній хлорид натрій хлорид)
(2Mg + O2 → 2MgO
MgO + H2O → Mg(OH)2
Mg(OH)2 +CO2 → MgCO3 + H2O
MgCO3 + 2HCl → MgCl2 + CO2 + H2O
MgCl2 + Na2CO3 → 2NaCl + MgCO3)
Диктант 14. «Естафета» (Учні передають один одному право коментувати написання рівнянь хімічних реакцій згідно ланцюжків перетворень)
Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити такі перетворення:
а) барій барій оксид барій гідроксид барій карбонат;
б) сірка сульфур(ІV) оксид сульфітна кислота кальцій сульфіт
в) Сa CaO Ca(OH)2
Ca3(PO4)2
P P2O5 H3PO4
( a)2Ba + O2 → 2BaO
BaO + H2O → Ba(OH)2
Ba(OH)2 + CO2 →BaCO3 + H2O
б) S + O2 → SO2
SO2 + H2O → H2SO3
H2SO3 + Ca(OH)2 → CaSO3 + 2H2O
в) 2Сa + O2 → 2CaO
CaO + H2O → Ca(OH)2
4P + 5O2 → 2P2O5
P2O5 + 3H2O → 2H3PO4
2H3PO4 + 3Ca(OH)2 → Ca3(PO4)2 + 6H2O)
Після вивчення теми «Основні класи неорганічних сполук» пропоную хімічний диктант, що дозволяє перевірити знання учнів про властивості оксидів, кислот, основ, солей. Він розвиває в учнів здатність легко розрізняти формули основних класів неорганічних сполук. Я записую на дошці вивчені терміни і зачитую твердження, в яких мова йде про дані сполуки. Учні записують номер того терміна, яке відповідає даному твердженню.
Диктант 15. Цифровий.
1) Представник цієї групи речовин використовується для приготування їжі і носить назву натрій хлорид. (Сіль – NaCl)
2) Ці сполуки утворюються при горінні простих речовин . (Оксиди)
3) Продукти реакції нейтралізації. (Оксид Н2О, сіль)
4) Речовина калій гідроксид відноситься до цього класу сполук. (Основа, луг)
5) Вони бувають кислотними, основними, амфотерними. (Оксиди)
6) При розчиненні сульфур(ІV) оксиду у воді утворюється сполука, яка відноситься до класу … (Кислоти, H2SO3 – сульфітна кислота)
7) Ці сполуки складаються із катіонів металічного елемента і гідроксид – аніонів. (Основи, луги)
8) Розчинні у воді основи… (Луги)
9) Ці сполуки бувають середніми, основними, кислими… (Солі)
10) Сполуки цього класу речовин використовують під назвою «сода» у побуті. (Солі – Na2CO3, NaHCO3)
11) Сполуки складаються із катіонів металічних елементів і аніонів кислотних залишків. (Солі)
12) Сполуки, загальний склад яких виражається загальною формулою RxOy, називаються … (Оксиди)
13) При розкладі нерозчинних у воді основ утворюються … (Оксиди)
14) З речовинами даного класу можуть реагувати не всі метали, а лише ті, що стоять в ряду активності металів до Гідрогену. (Кислоти)
15) При відновленні цих сполук воднем утворюються чисті метали. (Оксиди)
Цікавими, на мій погляд, є шифрові диктанти.
Диктант 16. Шифровий. (Оксиди)
На дошці записані слова-відповіді:
а) основні, кислотні, амфотерні;
б) кислотні;
в) не взаємодіє;
г) сіль та вода;
д) СаО;
ж) лужні;
з) RxOy;
е) оксид;
є) основні;
і) силіцій(IV) оксид;
к) вода;
л) СО.2.
Я задаю запитання і пропоную вибрати правильні відповіді.
1) Які типи оксидів вам відомі? (а)
2) Які оксиди розчиняються у воді з утворенням кислоти? (б)
3) Оксиди яких металів розчиняються у воді з утворенням лугів? (ж)
4) Яка речовина утворюється внаслідок взаємодії силіцій(IV) оксиду з водою? (в)
5) Які речовини утворюються внаслідок взаємодії основних оксидів з кислотами? (г)
6) Який оксид у твердому стані називають «сухим льодом»? (л)
7) Який оксид можна назвати «негашеним вапном»? (д)
8) Назвіть загальну формулу оксидів. (з)
9) Які оксиди будуть реагувати з кислотами? (є)
10) Який оксид є найпоширенішим оксидом в атмосфері й гідросфері? (к)
11) Який оксид є найпоширенішим оксидом в літосфері? (і)
12) Сполука, утворена двома хімічними елементами, один з яких є Оксиген, називається … . (е)
Диктант 17. Шифровий. (Основи)
На дошці записані слова-відповіді:
а) основа;
б) розчинні та нерозчинні;
в) за кількістю гідроксильних груп;
г) амфотерні;
д) 20;
ж) реакція обміну;
з) нерозчинні;
е) «вапняне молоко» - гашене вапно;
є) 40;
і) сіль та вода;
к) гідроксид-йони;
л) реакція нейтралізації.
Учні вибирають правильні відповіді.
1) Сполука, що складається з катіонів металічного елемента й гідроксид-аніонів, називається… (а)
2) На які групи поділяються основи? (б)
3) Які основи розкладаються під час нагрівання? (з)
4) Яке молоко в хімії не можна пити? (е)
5) У присутності яких йонів змінюється забарвлення розчину фенолфталеїну? (к)
6) Як називається реакція між кислотою і основою? (ж)
7) Що утворюється внаслідок взаємодії лугу з кислотним оксидом? (і)
8) До якого типу реакцій відносять взаємодію лугу з кислотами? (л)
9) Яку молярну масу має їдкий натр? (є)
10) До яких основ належить алюміній гідроксид? (г)
11) Обчисліть масу 0,5 моль натрій гідроксиду? (д)
12) Як визначити кислотність основ? (в)
Диктант18. Шифровий. (Кислоти).
На дошці записані слова-відповіді:
а) реакція нейтралізації;
б) індекс Гідрогену;
в) 98;
г) оксигеновмісні та безоксигенові;
д) ортофосфатна або метафосфатна;
ж) основні;
з) одноосновні, двохосновні, трьохосновні;
е) ортофосфатна, сульфатна;
є) сильні, середньої сили;
і) 49;
к) індекс Гідрогену;
л) метали в ряду активності металів мають стояти до Гідрогену.
Я задаю учням запитання і пропоную їм вибрати правильні відповіді та записати їх у зошити.
1) Як визначити основність кислоти? (б)
2) Як визначити валентність кислотного залишку? (к)
3) Як називається реакція між кислотою і лугом? (а)
4) Яку кислоту утворює оксид Р2О5? (д)
5) Назвіть молярну масу сульфатної кислоти. (в)
6) На які дві групи поділяють кислоти з наявністю або відсутністю атомів Оксигену. (г)
7) За кількістю атомів Гідрогену кислоти поділяють на… . (з)
8) За хімічною активністю кислоти поділяють на … . (є)
9) Обчисліть масу 0,5 моль сульфатної кислоти. (і)
10) Існують дві оксигеновмісні кислоти з однаковими значеннями відносних молекулярних мас 98. Назвіть ці кислоти. (е)
11) За яких умов реагують всі безоксигенові кислоти та сульфатна кислота в розбавленому розчині з металами? (л)
12) Які оксиди реагують з кислотами? (ж)
Диктанти, що містять ігрові моменти сприяють розвитку пізнавального інтересу учнів до навчального предмета, формують уміння аналізувати, кожну фразу як носія інформації, створюють ситуацію зацікавленості
1.3. Використання різних типів диктантів при вивченні теми: «Періодичний закон та періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома»
Вважай невдалим той день і час,
коли не засвоїв нічого нового
та нічого не додав до своєї освіти.
Я.А. Коменський
На всіх етапах вивчення даної теми використовую хімічні диктанти різних типів з метою узагальнення знань про структуру періодичної системи хімічних елементів Д.І.Менделєєва; формування уявлень учнів про періодичну зміну властивостей хімічних елементів з огляду на їх положення в періодичній системі; розширення знань про радіоактивність і будову атома; формування вмінь характеризувати хімічні елементи за положенням у періодичній системі та розраховувати кількість протонів, нейтронів та електронів в атомі.
Диктант 1. (графічно-фразеологічний)
1. Закінчити схему.
2. В періодах (зліва-направо):
а) металічні властивості … (спадають)
б) неметалічні властивості … (посилюються)
в) валентність у вищих оксигенових сполуках … (зростає)
г) валентність в летких водневих сполуках… (зменшується)
д) властивості оксидів та гідроксидів змінюються від… через… до… (від основних через амфотерні до кислотних)
3. Закінчити схему:
4. В головних підгрупах будь-якої групи:
а) металічні властивості … (посилюються)
б) неметалічні властивості … (спадають)
в) номер групи в періодичній системі вказує на … (вищу валентність в оксигенових сполуках)
Диктант 2. «Схеми – кишеньки»
1. Позначте заряд йона, що утворюється приєднанням двох електронів до атома. (в)
а) + 2
б) +4
в) – 2
г) – 4
2. Які з частинок, що входять до складу атомів, мають позитивний заряд? (а)
а) протони
б) електрони
в) нейтрони
г) йони
3. Які з частинок, що входять до складу атомів, мають негативний заряд? (б)
а) протони
б) електрони
в) нейтрони
г) йони
4. Позначте заряд йона, що утворюється в разі втрати атомом трьох електронів: (а)
а) + 3
б) + 6
в) – 6
г) – 3
5. Найдрібніша електронейтральна частинка речовини, яка складається з позитивно зарядженого ядра й негативно заряджених електронів, які рухаються навколо нього: (б)
а) йон
б) атом
в) хімічний елемент
г) електрон
6. Вкажіть число протонів для атома ізотопу 13С: (г)
а) 11
б) 6
в) 13
г) 12 Ключ
|
а |
б |
В |
Г |
1 |
|
|
+ |
|
2 |
+ |
|
|
|
3 |
|
+ |
|
|
4 |
+ |
|
|
|
5 |
|
+ |
|
|
6 |
|
|
|
+ |
Диктант 3.
1. Визначте, атомам яких елементів відповідають наступні електронні схеми:
1S22S22p4 (О)
1S22S22p2 (С)
1S22S22p5 (F)
1S22S22p63S1 (Na)
2. Вкажіть правильну відповідь: однакову кількість енергетичних рівней мають атоми елементів: (а)
а) 3 і 4; б) 3 і 11; в) 29 і 37; г) 19 і 37; д) 16 і 24; е) 16 і 34.
3. Напишіть електронні формули атомів елементів з порядковими номерами
11, 13, 15, 17, 19.
(1S2 2S2 2p6 3S1
1S2 2S2 2p6 3S2 3p1
1S2 2S2 2p6 3S2 3p3
1S2 2S2 2p6 3S2 3p5
1S2 2S2 2p6 3S2 3p7)
4. Знайдіть помилку:
1S2 2S1 ІІ період, 1 група, головна підгрупа
1S2 2S2 2p3 ІІ період, 3 група, головна підгрупа
1S2 2S2 2p4 ІІ період, 6 група, головна підгрупа
1S2 2S2 2p6 ІІ період, 8 група, головна підгрупа
(Учні пишуть диктант під музику Бетховена «До Елізи». Це улюблена музика Д.І.Менделєєва)
Диктант 4.
Визначити, які величини, що характеризують будову атома і положення хімічного елемента в періодичній системі хімічних елементів, чисельно рівні між собою. Букви, що відповідають правильним відповідям, утворюють назву хімічного елемента, виявленого в 1868 р в сонячному спектрі. (Таблиця накреслена на дошці; я читаю поняття, учні виписують букви, що відповідають правильним відповідям).
Будова атома |
Положення хімічного елемента в періодичній системі |
||
порядковий номер |
номер періода |
номер групи |
|
Заряд ядра |
г |
д |
ж |
Число електронів в атомі |
е |
з |
к |
Число протонів в ядрі атома |
л |
м |
н |
Число нейтронів в ядрі атома |
ю |
у |
с |
Число електронів в зовнішньому енергетичному рівні |
о |
п |
і |
Число енергетичних рівнів |
ч |
й |
я |
Диктант 5.
Визначити, в головних підгрупах яких груп таблиці періодичної системи знаходяться хімічні елементи, електронні схеми атомів яких наведені в першій колонці таблиці. Букви, що відповідають правильним відповідям, дадуть назву однієї з елементарних частинок. (Таблиця накреслена на дошці. Я називаю електронні схеми атомів, учні виписують букви, що відповідають правильним відповідям)
Електронні схеми |
Групи |
||||
І |
ІІ |
ІV |
V |
VІІ |
|
2) 4) |
щ |
ж |
е |
я |
ю |
2) 8) 2) |
к |
л |
м |
н |
о |
2) 1) |
е |
з |
ч |
х |
ц |
2) 8) 5) |
д |
г |
и |
к |
с |
2) 8) 18) 8) 1) |
т |
у |
в |
і |
а |
2) 8) 7) |
б |
й |
п |
т |
р |
2) 8) 18) 4) |
е |
и |
о |
а |
у |
2) 7) |
л |
м |
ж |
с |
н |
Диктант 6. (письмове щадне опитування)
1) Як змінюються основні властивості в періодах? (Зменшуються)
2) Як змінюються кислотні властивості в групах? (Збільшуються знизу вгору)
3) Скільки електронів та протонів має йон Na? (11 протонів і 10 електронів)
4) У якому стані – нормальному чи збудженому – знаходяться атоми Сульфуру в молекулі сульфатної кислоти? (У збудженому стані)
5) Який з елементів – С чи О – має більшу енергію спорідненості до електрона? (Оксиген)
6) Який з елементів – Na чи Al – має більшу енергію йонізації?
7) Укажіть число протонів, електронів у атомі Cu. (Протонів – 29, електронів – 29, нейтронів – 35)
8) Назвіть загальну формулу оксидів для елементів ІV A групи. (RO2)
9) Чому дорівнює масове число атома? (Числу нуклонів атома)
10) Атоми якого елемента мають електронну конфігурацію останнього шару … 4S2 4p5. (Br)
11) Атом якого елемента має на два електрони більше, ніж сульфід – йон? (Кальцій)
12) Чим відрізняються атоми ізотопів одного елемента? (Числом нейтронів)
13) Скільки електронів на зовнішньому енергетичному рівні має катіон Магнію? (10 електронів)
14) Скільки груп у періодичній системі хімічних елементів? (8 груп)
15) Назвіть малі періоди періодичної системи хімічних елементів. (1,2,3)
16) Скільки електронів на d-підрівні? (10 електронів)
17) Назвіть загальну формулу гідроксидів для елементів ІІ А групи. (R(ОН)2)
18) Який з елементів – N чи Cl має більшу кількість електронів? (Сl)
19) Назвіть три ізотопи Гідрогену. (Протій H, Дейтерій D, Тритій T)
Усні («Чи вірите ви, що…», «Інтелектуальний тир»), фразеологічні (щадне опитування) диктанти дозволяють в короткий час узагальнити й систематизувати знання учнів з теми, визначити їхній рівень підготовки до тематичного оцінювання.
Диктант 7.
На заключних уроках – конференціях, присвячених життю та діяльності російського вченого – хіміка Д.І.Менделєєва, громадянина, людини всебічних інтересів, чудового учителя, справжнього джентельмена, цікавого співрозмовника, знавця мистецтва – пропоную диктант «Стежка Хоми невірного». Пояснюю учням, що того, хто у всьому сумнівається, називають Хомою невірним і запитую у них: «А ви вірите що…?». Диктант 8.
1) Д.І.Менделєєв любив мистецтво та випускав рецензії на картини. (Так)
2) У своїх листах і виступах учений інколи вживав українські слова («нема»), народні прислів’я і цілі вислови («та нехай йому»). (Так)
3) За кордоном учений познайомився з українською письменницею Марко Вовчок. (Так)
4) Д.І.Менделєєв відкрив першу хімічну лабораторію в Росії. (Ні)
5) Військове міністерство Росії прийняло бездимний порох, одержаний Менделєєвим. (Ні)
6) У всьому світі користуються менделєєвими терезами. (Так)
7) По вівторках Менделєєв збирав у себе композиторів, музикантів, художників. (Ні)
8) Менделєєв підтримував вимоги петербурзьких студентів до уряду. (Так)
9) Очолюючи Головну палату мір і ваг, давав службовцям безкоштовні квартири й додаткову плату після народження дитини. (Так)
10) Менделєєв один на аеростаті піднявся вище хмар спостерігати сонячне затемнення. (Так)
11) Геніальний вчений виготовив для чеків спеціальний папір, який практично неможливо фальсифікувати. (Так)
12) За власним проектом дістався Північного полюсу. (Ні)
13) Менделєєв був блискучим оратором. (Так)
14) Відкрив Закон збереження маси речовин. (Ні)
15) Бажаючих здавати екзамен Менделєєву було багато. (Ні)
Запропоновані диктанти підвищують інтерес учнів до хімічної науки, сприяють активізації розумової діяльності, формують логічне мислення, вміння узагальнювати, робити висновки, вміння самостійної роботи з додатковою літературою, прагнення до самоосвіти, творчого застосування своїх знань.
Дана форма поточного контролю засвоєння учнями навчальної інформації дозволяє виявляти здібних, обдарованих і талановитих дітей, сприяє формуванню самоосвітньої, комунікативної, полікультурної компетентностей.
1.4. Використання різних типів диктантів при вивченні теми: «Хімічний зв'язок. Ступінь окиснення»
Просто знати – це не все, знання
потрібно використовувати.
Й. Гете
Будучи елементом загальної системи, хімічний диктант органічно пов'язаний з усіма іншими її елементами. Такий зв'язок створюється завдяки тому, що всі форми роботи учнів на уроках підкорюються єдиним принципам. Головний з них – спрямованість завдань на формування і розвиток основних понять хімії. Інший важливий принцип – це підпорядкованість завдань для хімічних диктантів цілям розвитку предметних і загально навчальних умінь.
Закріплюючи знання про елекронегативність, види хімічного зв’язку, розвиваючи навички написання електронних формул речовин, уміння визначати вид хімічних зв’язків у молекулах за будовою атомів, що утворюють молекулу, використовую вибіркові, усні (щадне опитування), фразеологічні диктанти.
Диктант 1. Усно-фразеологічний.
а) флуор чи хлор;
б) натрій чи силіцій?
2) Який з елементів має меншу елекронегативність:
а) оксиген чи флуор;
б) силіцій чи германій?
3) Порівняйте отримані відповіді в п. 1) та 2), а також положення названих елементів в періодичній системі. Сформулюйте самостійно узагальнюючі висновки:
а) в малих періодах електронегативність зліва-направо … (збільшується)
б) в головних підгрупах елекронегативність знизу-догори … (збільшується)
в) самим електронегативним елементом є … (Флуор)
Диктант 2. Вибірковий.
Розмістити наведені формули речовин згідно типів хімічних зв’язків:
Br2, NaBr, H2, HBr, K2S, H2O, N2O, NaF, F2, CH4, CaCl2, KCl, H2S, I2, PH3, SiH4, NH3.
Ковалентний Ковалентний Йонний
неполярний полярний зв’зок
зв’зок зв’зок
Br2 HBr, NaBr
H2 H2O K2S
F2 N2O CaCl2
I2 CH4 NaF
PH3 KCl
SiH
NH3
З метою розширення та систематизації знань учнів про окисно-відновні реакції та їх значення у природі й житті людини; закріплення навичок складання хімічних рівнянь на прикладі різних окисно-відновних реакцій, застосування методу електронного балансу для правильного розміщення коефіцієнтів у рівняннях окисно-відновних реакцій, а також уміння визначати окисник і відновник за рівняннями хімічної реакції пропоную учням вибіркові та фразеологічні диктанти.
Диктант 3. «Вибери сам».
а) окисно-відновна реакція; (реакції, які відбуваються зі зміною ступенів окиснення елементів, називають окисно-відновними.)
б) відновлення; (приєднання атомами, йонами електронів.)
в) окисник; (атоми, йони, що приєднують електрони.)
г) окиснення; (віддача атомами, йонами електронів.)
д) відновник. (Атоми, йони, що віддають електрони)
2) У процесі окиснення ступінь окиснення елемента змінюється так: (а)
а) збільшується;
б) зменшується;
в) не змінюється.
3) У процесі відновлення ступінь окиснення елемента змінюється так: (б)
а) збільшується;
б) зменшується;
в) не змінюється.
4) Запишіть число електронів, яке було прийнято або віддано атомом елемента в такій схемі:
а) Н0 2Н+ (2)
б) N-3 N+5 (8)
Диктант 4. Шифровий.
На дошці записані слова-відповіді:
а) ступінь окиснення елемента;
б) металічний;
в) хімічний зв'язок;
г) основні оксиди, луги, солі, а також інші бінарні сполуки типових металічних елементів;
д) нуль;
ж) йонна;
з) взаємодія між протилежно зарядженими йонами;
е) ковалентний;
і) не проводять;
к) проводять;
л) не проводять.
Я задаю запитання і пропоную вибрати правильні відповіді.
1) Умовний цілочисельний заряд атома в речовині. (а)
2) Чому дорівнює сума ступінів окиснення всіх атомів у кожній речовині? (д)
3) Взаємодію між атомами, молекулами, йонами, називають… (в)
4) Що називають йонним зв’язком? (з)
5) Чи проводять електричний струм речовини атомної та молекулярної будови в будь-якому агрегатному стані? (і)
6) Чи проводять електричний струм йонні речовини у твердому стані? (л)
7) Чи проводять електричний струм йонні речовини в рідкому або розплавленому стані? (к)
8) Яку кристалічну гратку мають речовини з йонним зв’язком? (ж)
9) Які речовини належать до йонних сполук? (г)
10) Зв'язок між атомами, зумовлений утворенням спільних електронних пар, називають… (е)
11) Який зв'язок у металів? (б)
Перевірка диктантів відбувається разом з учнями: виправляються помилки, неточності, оцінюються результати.
Власний педагогічний досвід свідчить, що хімічні диктанти бажано застосовувати регулярно під час вивчення кожного розділу або великої за обсягом теми. Саме за таких умов у школярів будуть сформовані необхідні вміння й навички щодо їх проведення. Не слід надавати перевагу одному типу хімічних диктантів, доцільно чергувати їх і постійно урізноманітнювати.
Хімічні диктанти розвивають і формують творчі здібності школярів, їх здатність до самостійної роботи, привчають до парної та групової робіт та, що є дуже важливим, збуджують інтерес до вивчення хімії.
ВИСНОВКИ
Узагальнюючи вище зазначене, можна дійти таких висновків:
а) перевірка й оцінювання якостей засвоєного матеріалу;
б) визначення рівня засвоєння навчальної програми всього класу й оцінювання якостей навчального процесу;
в) планування корегуючих засобів щодо запобігання виявленим недолікам у навчальній діяльності й закріплення досягнень.
2) Використовуючи хімічні диктанти як форму поточного контролю засвоєння учнями навчальної інформації, я дотримуюсь таких основних принципів:
а) толерантне ставлення до учнів і темпів реалізаці їх задатків, розвитку здібностей;
в) системність і послідовність;
г) доступність (тексти хімічних диктантів повинні відповідати рівню знань і вмінь учнів);
д) індивідуалізація та диференціація;
ж) оптимальність – використання таких типів хімічних диктантів, які сприяють швидкому зростанню якісних показників;
з) створення позитивного емоційного фону оціночних ситуацій без порушення загальної творчої атмосфери;
е) використання оцінки як засобу зворотного зв’язку, а не теоретичного контролю, психологічного тиску.
3) Застосовуючи хімічні диктанти, учитель повинен уявляти, яким чином включати їх на уроці, на якому етапі уроку, як важливу діяльність учнів поєднувати з поясненням навчального матеріалу вчителем.
4) Правильно сплановане та організоване використання хімічних диктантів на всіх етапах уроку – шлях підвищення ефективності уроку.