Тема: «Доброта – це краса людської душі».
Мета: виховувати в учнів почуття доброти, чуйності, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; формувати активну життєву позицію, яка проявляється в дієвій допомозі знедоленим, немічним, стареньким; формувати в учнів уміння формувати моральні судження; виховувати високі моральні якості.
Матеріали: деформовані прислів’я, дерево «Доброти», «Ромашка», картки з незакінченими ситуаціями.
Тип заняття: бесіда.
Використана література: Журнал «Початкове навчання та виховання», «Розкажіть онуку», мережа Інтернет.
Хід заняття
1. Організація класу до заняття.
1.1. Привітання
– Добрий день діти! Ось, вже пролунав дзвінок і ми починаємо наше заняття.
1.2. Створення психологічного комфорту.
– Діти, який у вас сьогодні настрій?
– Я вам пропоную подарувати один-одному чудовий настрій за допомогою дотику. Адже без гарного настрою, ми не зможемо плідно співпрацювати. Доторкніться один одного по черзі «ланцюжком». Я розпочну, а ви продовжите.
1.3. Перевірка готовності робочого місця.
– Подивіться, чи на партах немає нічого зайвого. Заховайте речі, щоб вони вас не відволікали. Залиште кольорові олівці, фломастери.
2. Оголошення теми заняття.
2.1. Створення проблемної ситуації.
– Поверніться, будь-ласка, один до одного, зловіться за руки. Ви відчуваєте тепло його руки. Це тепло його серця і тепло душі. Воно зігріває вас, так як і багатство ваших душ може зігріти ближнього.
Розпочинається година доброти,
Тож прошу Вас серця свої відкрити,
Щоб зрозуміти і запам’ятати,
Лише з добра усе бере початок!
Мудрець сказав: «Краса врятує світ!»
Але уже на протязі століть
Панує істина проста:
«Наш світ рятує доброта».
– Послухавши вірша, як ви гадаєте, про що ми будемо говорити на занятті? (відповіді дітей).
2.2. Оголошення теми заняття та мотивація навчальної діяльності.
– Дорогі друзі! В людському житті є речі, що ніби й не мають ваги, непомітні і виміряти їх неможливо. Але без них біднішим стає наше життя, сірими, безбарвними будні. Серед усіх людських чеснот саме доброта займає особливе місце. І тема сьогоднішнього заняття буде звучати так: «Доброта – це краса людської душі».
– Давайте кожен із вас подумає і скаже, як уявляє Добро.
1. Чи можна доторкнутися до Добра?
2. Чи можна покуштувати?
3. Чи можна понюхати?
– Отже, це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями, як Душа, Дух. Добро – одне із понять моральної свідомості, вчинок, який приносить людям щось корисне.
– А зараз, я зачитаю слова. Якщо слово символізує добро, ви повинні плеснути в долоні, а якщо зло – розводити руками.
любов, заздрість, байдужість, біль, повага, злагода, тривога, жадібність, ніжність, сум, хвороба, справедливість, ненависть, війна, чуйність, співпереживання , обман, щиросердечність.
Молодці!
3. Робота над матеріалом заняття.
3.1. Робота над легендою «Роби добро».
– Діти, можливо хтось з вас знає оповідання чи легенди про добро? ( Якщо так, то коротко розкажіть).
– Хочу зачитати вам одну легенду. Уважно слухайте, щоб потім ви змогли пояснити: Чи правильно вчинив чоловік, їдучи по дорозі?
– У легенді будуть зустрічатися, можливо, незрозумілі для вас слова. Погляньте на дошку, спробуємо разом їх пояснити.
«Роби добро»
Українська народна казка Гуцульщини
Був у однім селі великий багач. У нього померли батько та й мама. У рік захотів той багач зробити обід за них. Пішов у місто і замовив у пекаря двісті калачів.
– Добре, попечу тобі це, чоловіче, – сказав пекар.
Договорилися, на котрий день має приїхати багач за тими калачами. В той день впряг багач пару коней у віз та й поїхав у місто до пекаря. Наладував повну фіру та й рушив додому. Їде дорогою і стрічає по дорозі чоловіка. Той чоловік дуже бідний був, з далекої дороги йшов і дуже зголоднів. Ударив йому попід ніс запах хліба. А ті калачі були накриті плахтою. Каже бідний чоловік багачеві:
– Брате милий, дай мені оден калач з’їсти. Багач каже йому:
– Іди геть! Я роблю обід за тата та й за маму. І напросив на ці калачі двісті осіб. Як мені забракне, що я дам людям?
Та й ударив нагло коні, коні раптово шарпнули віз, та й оден калач упав з воза ззаду. А той бідний чоловік здоймив калач з дороги, поцілував та й каже:
– Прийми, Боже, його тата та й мами душі. Та й з’їв його смачно, бо дуже голоден був.
А той багач зробив великий обід. Але мало що давав за душі тата та й мами. Більше давав за свою душу.
І помер той багач. Пішов на той світ та й думав, що всі калачі будуть перед ним. А то ні одного калача не було, лиш тільки той оден, що з’їв голодний на дорозі. Перед інших померлих душ усякі добра, а перед багачем лиш оден калач. А він такий голодний, що з’їв би вола.
Та й каже Богові той багач:
– Боже, чому перед усіх людей є що їсти, а переді мною нема?
– Та бо ти фальшивий, – сказав Бог. – Ти робив обід та ситим давав даром, а бідних обминав.
– Пустіть, Боже, мене на той світ, у долину. Я буду робити добро.
– Було тоді робити добро людям, коли ти там жив. А тепер пізно.
– Ну що ж: Правильно вчинив чоловік, їдучи по дорозі? А як би вчинили ви на його місці? Чому Бог сказав на чоловіка, що він фальшивий? Чого вчить ця легенда?
– Отож, доброта виражається у ставленні до людей і навколишнього світу, до тварин і рослин. Адже людина повинна вміти співчувати, допомагати ближньому, по-дружньому ставитися до товаришів і до всіх людей.
3.2. Робота в командах. «Хвилинка фантазії».
– А зараз я поділю вас на 6 команд. Кожна команда намалює Добро, так, як його уявляє. Можливо це сонечко чи квітка, а може руки матусі. Візьміть фломастери і олівці і починайте малювати. Все, закінчуйте. А тепер, хтось один із команди підійдіть до дошки і повішайте малюнок.
– Діти, як ви бачите, кожен з вас уявляє добро по різному, але все ж таки є одна спільність – це щось гарне, приємне, хороше.
3.3. Робота в групах «Твори добро».
– Для вас є ще одне завдання, яке ви повинні виконати в групках. Погляньте на дашку. Перед вами не закінченні ситуації. Ви повинні знайти різні способи допомоги людям чи тваринам у тій чи іншій ситуації. Тихенько обговоріть це і один представник з команди відповість.
1. Ви дізналися, що поруч живе самотня бабуся…
2. У когось важко захворіла близька людина…
3. Хлопчик забув в автобусі ранець з підручниками…
4. Ви знайшли біля свого будинку маленьке кошеня…
– Молодці діти. Ось бачите, хоч ви ще маленькі, але вже багато можете зробити добрих справ.
– Попереду у нас ще багато справ, тому зараз ми наберемося нових сил, та трішки відпочинемо.
Музична пауза
3.4. Робота над легендою. «Легенда про добро і зло».
– Продовжуємо наше заняття. Послухайте ще одну легенду. А зачитає її _____
Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один зробив іншому велике зло. Ображений чоловік, прагнучи відповісти помстою, вирушив до мудреця за порадою. Що ж мудрець йому запропонував? Відповісти зловмиснику добром! Сусід послухався, а у відповідь знову був «нагороджений» злом. Мудрець і тут порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався, віддячив добром. Але через деякий час у відповідь отримав зло. Сусід прийшов до мудреця і той знову йому сказав віддячити добром.
– Але я вже стомився віддячувати йому добром, – заперечив сусід.
– Якщо зловмисник не стомився від зла, то чому ти стомився від добра? – відповів йому мудрець.
Мудрець сказав: живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай ця істина стара:
Людина починається з добра.
– Як ви думаєте, чому мудрець весь час радив на зло відповідати добром?
– Чому сусід втомився робити добро?
– А ви відповідаєте добром на зло?
– Отож, доброта – це людська риса, здатність людини творити добро іншим. І щоб жилось усім нам добре, у мирі і в злагоді, спокійно і затишно, треба щохвилини, щоденно творити добро. Власне, людина для того і приходить у світ, щоб творити добро. В народі кажуть: «Не одежа красить людину, а добрі діла», «Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого».
Діти, Запам’ятайте! Не накопичуйте в серці образ і зла, щоб не стати жорстокими і лютими. Умійте прощати!
3.5. Гра «Ромашка».
– А зараз ми пограємо цікаву гру. На дошці прикріплена квітка ромашка. За бажанням, вийдіть до дошки і зірвіть одну пелюстку. Із зворотнього боку пелюстки буде вказане завдання, яке зачитайте, а потім виконайте.
Назви хороші якості свого товариша по парті.
Розкажи про добрі вчинки своєї однокласниці .(назви її ім’я)
Пригадай, кого ти ненавмисно образив з класу, знайди спосіб загладити вину.
Розкажи, який добрий вчинок ти зробив.
Зроби комплімент сусідові (сусідці) по парті.
– Надіюся під час виконання цього завдання, ви були чесними, не тільки з нами, а насамперед з собою. Діти, давайте кожного дня, кожен з вас буде робити тільки хороші вчинки, щоб змінювати світ на краще.
3.6. Фронтальна робота. Блок «Гарні слова та гарні справи»
– Скажіть, будь ласка, а яку людину можна назвати доброю?
– А як ви гадаєте, доброта зажди справжня?
– Я зачитаю невеличку розповідь, а ви спробуйте здогадатись, де прояв дійсної доброти, а де було одягнуто її маску.
Серед поля стоїть маленька хатинка, її побудували, щоб у негоду люди могли сховатись і пересидіти у теплі. Одного разу серед літнього дня захмарило, і пішов дощ. А в лісі було в цей час троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як із неба ллє дощ, як з відра. Коли бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому мокра, як хлющ. Він тремтить від холоду.
І ось один із тих хлопчиків, що сиділи в сухому одязі, сказав: «Як мені тебе шкода». Другий теж промовив красиві жалісливі слова: «Як страшно опинитись у зливу серед поля. Мені шкода тебе!». А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку і подав її змокрілому хлопчику! Той скинув мокру сорочку та одягнув суху.
– Діти, скажіть, хто, на Вашу думку, проявив справжню доброту?
– Чи завжди гарні слова і гарні справи співпадають?
– Так, дійсно, справжня доброта німа. Людина, яка робить добро за велінням серця, ніколи не буде вихвалятися цим, хизуватись своїм вчинком перед іншими.
3.7. Фронтальна робота. Завдання-гра «Знайди пару».
– Поміркуйте та скажіть, як можна зробити світ добрішим?
– Погляньте на дошку, перед вами половинки вислову, їх потрібно правильно з’єднати і скласти пораду. Хто склав, піднімайте руку.
1.Роби добро … … 6.як хочеш, щоб вони ставилися до тебе.
2.На зло завжди … … 5.своїх батьків.
3.Будь прикладом … … 4.немов Господові,а не людям!
4.І все, що чините, робіть від душі … … 2.плати добром.
5.Завжди слухайся і поважай … … 1.остерігайся зла!
6.Стався до людей так, … … 3.для інших людей.
– Діти, а як ви їх розумієте. Хто хоче пояснити? Молодці!
– Я би дуже хотіла, щоб ці поради ви запам’ятали на все своє життя і дотримувалися їх.
3.8. Фронтальна робота. « Дерево надії, ласки і добра».
– Я бачу ви добре розумієте, що таке добро. Добро – це перш за все добрі вчинки. Тож давайте зараз утворимо з вами дерево хороших справ. Ось подивіться на дошку, наше дерево не має жодного листочка. Давайте його прикрасимо. Я зараз роздам листочки, на яких ви повинні написати хороші вчинки, які маєте виконати протягом тижня. Та повісимо їх на дерево. Ну що ж, нехай тоді оживе наше «дерево надії, ласки і добра».
– Ось і дерево готове. А через тиждень, підійдіть до дерева, знайдіть свій листочок і перевірте чи досягли поставленої мети. Тож діти, давайте цих хороших справ будемо дотримуватися не лише цього тижня, а завжди. Щоб кожен з вас виріс доброю, людяною, милосердною людиною.
4. Підсумок.
4.1. Підсумкова бесіда.
– Ось і добігла кінця наша розмова . Діти, про що ми говорили на нашому занятті?
– Що корисного ви взяли для себе?
– Як ви вважаєте, роблячи добрі вчинки, ми змінимо світ на краще?
4.2. Прощання з класом.
– Молодці. Я надіюсь, ви будете чемними, слухняними. І давайте, сьогодні і кожного дня будемо допомагати ближнім і своїм батькам. Бо щоб змінити світ, перш за все, потрібно починати із себе. До побачення.