Доброта - це краса людської душі

Про матеріал
Виховування в учнів почуття доброти, чуйності, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; формувати активну життєву позицію, яка проявляється в дієвій допомозі знедоленим, немічним, стареньким; формувати в учнів уміння формувати моральні судження; виховувати високі моральні якості.
Перегляд файлу

Тема: «Доброта – це краса людської душі».

Мета: виховувати в учнів почуття доброти, чуйності, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; формувати активну життєву позицію, яка проявляється в дієвій допомозі знедоленим, немічним, стареньким; формувати в учнів  уміння формувати моральні судження; виховувати високі моральні якості.

Матеріали: деформовані  прислів’я, дерево «Доброти», «Ромашка», картки з незакінченими ситуаціями.

Тип заняття: бесіда.

Використана література: Журнал «Початкове навчання та виховання», «Розкажіть онуку»,  мережа Інтернет.

Хід заняття

1. Організація класу до заняття.

1.1. Привітання

– Добрий день діти! Ось, вже пролунав дзвінок і ми починаємо наше заняття.

1.2.  Створення психологічного комфорту.

– Діти, який у вас сьогодні настрій?

– Я вам пропоную подарувати один-одному чудовий настрій за допомогою дотику.  Адже без гарного настрою, ми не зможемо плідно співпрацювати. Доторкніться один одного по черзі «ланцюжком». Я розпочну, а ви продовжите.

1.3. Перевірка готовності робочого місця.

– Подивіться, чи на партах немає нічого зайвого. Заховайте речі, щоб вони вас не відволікали. Залиште кольорові олівці, фломастери.

2. Оголошення теми заняття.

2.1. Створення проблемної ситуації.

 Поверніться, будь-ласка, один до одного, зловіться за руки. Ви відчуваєте тепло його руки. Це тепло його серця і тепло душі. Воно зігріває вас, так як і багатство ваших душ може зігріти ближнього.

Розпочинається година доброти,

Тож прошу Вас серця свої відкрити,

Щоб зрозуміти і запам’ятати,

Лише з добра усе бере початок!

Мудрець сказав: «Краса врятує світ!»

Але уже на протязі століть

Панує істина проста:

«Наш світ рятує доброта».

– Послухавши вірша, як ви гадаєте, про що ми будемо говорити на занятті? (відповіді дітей).

2.2. Оголошення теми заняття та мотивація навчальної діяльності.

– Дорогі друзі! В людському житті є речі, що ніби й не мають ваги, непомітні і виміряти їх неможливо. Але без них біднішим стає наше життя, сірими, безбарвними будні. Серед усіх людських чеснот саме доброта займає особливе місце. І тема сьогоднішнього заняття буде звучати так: «Доброта – це краса людської душі».

Давайте кожен із вас  подумає і скаже, як уявляє Добро.

1.      Чи можна доторкнутися до Добра?

2.      Чи можна покуштувати?

3.  Чи можна понюхати?

Отже, це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями, як Душа, Дух. Добро –  одне  із понять моральної свідомості, вчинок, який приносить людям щось корисне.

 А зараз, я зачитаю слова.  Якщо слово символізує добро, ви повинні плеснути в долоні, а якщо зло – розводити руками.

 любов, заздрість, байдужість, біль, повага, злагода, тривога, жадібність, ніжність, сум, хвороба, справедливість, ненависть, війна, чуйність, співпереживання , обман,  щиросердечність.

Молодці!

3. Робота над матеріалом заняття.

3.1. Робота над легендою «Роби добро».

– Діти, можливо хтось з вас знає  оповідання чи легенди про добро? ( Якщо так, то коротко розкажіть).

 Хочу зачитати вам одну легенду. Уважно слухайте, щоб потім ви змогли пояснити: Чи правильно вчинив чоловік, їдучи по дорозі?

 У легенді будуть зустрічатися, можливо, незрозумілі для вас слова. Погляньте на дошку, спробуємо разом їх пояснити.

  •      наладував – навантажив;
  •      фіра – віз;
  •      плахта – частина жіночого українського національного вбрання, типу спідниці;
  •      оден – один;
  •      здоймив – підняв;
  •      голоден – голодний;

«Роби добро»

Українська народна казка Гуцульщини

Був у однім селі великий багач. У нього померли батько та й мама. У рік захотів той багач зробити обід за них. Пішов у місто і замовив у пекаря двісті калачів.

– Добре, попечу тобі це, чоловіче, – сказав пекар.

Договорилися, на котрий день має приїхати багач за тими калачами. В той день впряг багач пару коней у віз та й поїхав у місто до пекаря. Наладував повну фіру та й рушив додому. Їде дорогою і стрічає по дорозі чоловіка. Той чоловік дуже бідний був, з далекої дороги йшов і дуже зголоднів. Ударив йому попід ніс запах хліба. А ті калачі були накриті плахтою. Каже бідний чоловік багачеві:

– Брате милий, дай мені оден калач з’їсти. Багач каже йому:

– Іди геть! Я роблю обід за тата та й за маму. І напросив на ці калачі двісті осіб. Як мені забракне, що я дам людям?

Та й ударив нагло коні, коні раптово шарпнули віз, та й оден калач упав з воза ззаду. А той бідний чоловік здоймив калач з дороги, поцілував та й каже:

 Прийми, Боже, його тата та й мами душі. Та й з’їв його смачно, бо дуже голоден був.

А той багач зробив великий обід. Але мало що давав за душі тата та й мами.  Більше давав за свою душу.

І помер той багач. Пішов на той світ та й думав, що всі калачі будуть перед ним. А то ні одного калача не було, лиш тільки той оден, що з’їв голодний на дорозі. Перед інших померлих душ усякі добра, а перед багачем лиш оден калач. А він такий голодний, що з’їв би вола.

Та й каже Богові той багач:

– Боже, чому перед усіх людей є що їсти, а переді мною нема?

– Та бо ти фальшивий, – сказав Бог. – Ти робив обід та ситим давав даром, а бідних обминав.

– Пустіть, Боже, мене на той світ, у долину. Я буду робити добро.

  Було тоді робити добро людям, коли ти там жив. А тепер пізно.

 Ну що ж: Правильно вчинив чоловік, їдучи по дорозі?  А як би вчинили ви на його місці?  Чому Бог сказав на чоловіка, що він фальшивий? Чого вчить ця легенда?

 Отож, доброта виражається у ставленні до людей і навколишнього світу, до тварин і рослин. Адже людина повинна вміти співчувати, допомагати ближньому, по-дружньому ставитися до товаришів і до всіх людей.

3.2. Робота в  командах. «Хвилинка фантазії».

 А зараз я поділю вас на 6 команд. Кожна команда намалює Добро, так, як його уявляє. Можливо це сонечко чи квітка, а може руки матусі.  Візьміть фломастери і олівці і починайте малювати.  Все, закінчуйте. А тепер, хтось один із команди підійдіть до дошки і повішайте малюнок.

 Діти, як ви бачите, кожен з вас уявляє добро по різному, але  все ж таки є одна спільність – це щось гарне, приємне, хороше.

3.3. Робота в групах  «Твори добро».

 Для вас є ще одне завдання, яке ви повинні виконати в групках. Погляньте на дашку. Перед вами не закінченні ситуації. Ви повинні знайти різні способи допомоги людям чи тваринам у тій чи іншій ситуації. Тихенько обговоріть це і один представник з команди відповість.

1. Ви дізналися, що поруч живе самотня бабуся…

2. У когось важко захворіла близька людина…

3. Хлопчик забув в автобусі ранець з підручниками…

4. Ви знайшли біля свого будинку маленьке кошеня…

 Молодці діти. Ось бачите, хоч ви ще маленькі, але вже багато можете зробити добрих справ.

 Попереду у нас ще багато справ, тому зараз ми наберемося нових сил, та трішки відпочинемо.

Музична пауза

3.4.  Робота над легендою.  «Легенда про добро і зло».

 Продовжуємо наше заняття. Послухайте ще одну легенду. А зачитає її _____

Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один зробив іншому велике зло. Ображений чоловік, прагнучи відповісти помстою, вирушив до мудреця за порадою. Що ж мудрець йому запропонував? Відповісти зловмиснику добром! Сусід послухався, а у відповідь знову був «нагороджений» злом. Мудрець і тут порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався, віддячив добром. Але через деякий час у відповідь отримав зло. Сусід прийшов до мудреця і той знову йому сказав  віддячити добром.

 Але я вже стомився віддячувати йому добром, – заперечив сусід.

 Якщо зловмисник не стомився від зла, то чому ти стомився від добра? – відповів йому мудрець.

Мудрець сказав: живи, добро звершай

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи й звіра.

Нехай ця істина стара:

Людина починається з добра.

 Як ви думаєте, чому мудрець весь час радив на  зло відповідати добром?

– Чому сусід втомився робити добро?

– А ви відповідаєте добром на зло?

  Отож, доброта – це людська риса, здатність людини творити добро іншим. І щоб жилось усім нам добре, у мирі і в злагоді, спокійно і затишно, треба щохвилини, щоденно творити добро. Власне, людина для того і приходить у світ, щоб творити добро. В народі кажуть: «Не одежа красить людину, а добрі діла», «Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого».

Діти, Запам’ятайте! Не накопичуйте в серці образ і зла, щоб не стати жорстокими і лютими. Умійте прощати!

3.5.  Гра «Ромашка».

– А зараз ми пограємо цікаву гру. На дошці прикріплена квітка ромашка. За бажанням, вийдіть до дошки і зірвіть одну пелюстку. Із зворотнього боку пелюстки буде вказане завдання, яке зачитайте, а потім виконайте.

Назви хороші якості свого товариша по парті.

Розкажи про добрі вчинки своєї однокласниці .(назви її ім’я)

Пригадай, кого ти ненавмисно образив з класу, знайди спосіб загладити вину.

Розкажи, який добрий вчинок ти зробив.

Зроби комплімент сусідові (сусідці) по парті.

  Надіюся під час виконання цього завдання, ви були чесними, не тільки з нами, а насамперед з собою. Діти, давайте кожного дня, кожен з вас буде робити тільки  хороші вчинки, щоб змінювати світ на краще.

3.6.  Фронтальна робота. Блок «Гарні слова та гарні справи»

– Скажіть, будь ласка, а яку людину можна назвати доброю?

– А як ви гадаєте, доброта зажди справжня?

– Я зачитаю невеличку розповідь, а ви спробуйте здогадатись, де прояв дійсної доброти, а де було одягнуто її маску.

Серед поля стоїть маленька хатинка, її побудували, щоб у негоду люди могли сховатись і пересидіти у теплі. Одного разу серед літнього дня захмарило, і пішов дощ. А в лісі було в цей час троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як із неба ллє дощ, як з відра. Коли бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому мокра, як хлющ. Він тремтить від холоду.

І ось один із тих хлопчиків, що сиділи в сухому одязі, сказав: «Як мені тебе шкода». Другий теж промовив красиві жалісливі слова: «Як страшно опинитись у зливу серед поля. Мені шкода тебе!». А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку і подав її змокрілому хлопчику! Той скинув мокру сорочку та одягнув суху.

– Діти, скажіть, хто, на Вашу думку, проявив справжню доброту?

– Чи завжди гарні слова і гарні справи співпадають?

– Так, дійсно, справжня доброта німа. Людина, яка робить добро за велінням серця, ніколи не буде вихвалятися цим, хизуватись своїм вчинком перед іншими.

3.7.  Фронтальна робота. Завдання-гра «Знайди пару».
– Поміркуйте та скажіть, як можна зробити світ добрішим?

– Погляньте на дошку, перед вами половинки вислову, їх потрібно правильно з’єднати і скласти пораду.  Хто склав, піднімайте руку.

1.Роби добро … … 6.як хочеш, щоб вони ставилися до тебе.

2.На зло завжди … … 5.своїх батьків.

3.Будь прикладом … … 4.немов Господові,а не людям!

4.І все, що чините, робіть від душі … … 2.плати добром.

5.Завжди слухайся і поважай … … 1.остерігайся зла!

6.Стався до людей так, … … 3.для інших людей.

– Діти, а як ви їх розумієте. Хто хоче пояснити? Молодці!

– Я би дуже хотіла, щоб ці поради ви запам’ятали на все своє життя і дотримувалися їх.

3.8. Фронтальна робота. « Дерево надії, ласки і добра».

– Я бачу ви добре розумієте, що таке добро. Добро – це перш за все добрі вчинки. Тож давайте зараз утворимо з вами дерево хороших справ. Ось подивіться на дошку, наше дерево не має жодного листочка. Давайте його прикрасимо.  Я зараз роздам листочки, на яких ви повинні написати хороші вчинки, які маєте виконати протягом тижня. Та повісимо їх на дерево. Ну що ж, нехай тоді оживе наше «дерево надії, ласки і добра».

– Ось і дерево готове. А через тиждень, підійдіть до дерева, знайдіть свій листочок і перевірте чи досягли поставленої мети. Тож діти, давайте  цих хороших справ будемо дотримуватися не лише цього тижня, а завжди. Щоб кожен з вас виріс доброю, людяною, милосердною людиною.

 

4. Підсумок.

4.1.  Підсумкова бесіда.

– Ось і добігла кінця наша розмова . Діти, про що ми говорили на нашому занятті?

– Що корисного ви взяли для себе?

– Як ви вважаєте, роблячи добрі вчинки, ми змінимо світ на краще?

4.2. Прощання з класом.

– Молодці. Я надіюсь, ви будете чемними, слухняними. І давайте, сьогодні і кожного дня будемо допомагати ближнім і своїм батькам. Бо щоб змінити світ, перш за все, потрібно починати із себе. До побачення.

 

docx
Додано
20 листопада
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку