Розробка уроку математики у 2 класі на тему "Додаємо і віднімаємо числа різними способами" за програмою НУШ, підручник С. СКВОРЦОВА.
Тема. Додаємо і віднімаємо числа різними способами.
Мета:
Обладнання: мультимедійна презентація, дидактичний матеріал для самостійної роботи, фізкультхвилинка.
Тип заняття. Комбінований.
Література:
1. Скворцова С. О. Нова українська школа: методика навчання математики у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах інтегративного і компетентнісного підходів : навч.-метод. посіб. / Світлана Скворцова, Оксана Онопрієнко. — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — (с. 73-125)
2. Скворцова С. О. Математика : підруч. для 2 кл. закл. загал. серед. освіти / Світлана Скворцова, Оксана Онопрієнко. — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — (с. 94)
3. Віршовані задачі вчителя початкових класів Запорізької ЗОШ №91 Десятерик Яни Сергіївни (https://yanasergeevna92.blogspot.com/2015/09/blog-post_91.html)
ХІД УРОКУ
I. Організація учнів до уроку. (1 хв)
II. Перевірка та поглиблення знань. (8 хв)
1. Усні обчислення. Казковий герой.
- Діти, погляньте на дошку. На ній зображені приклади, але в цих виразах зашифровані ім’я казкового героя. Кожен вираз має певну букву. Щоб його розшифрувати нам потрібно розв‘язати вирази.
- Обчисліть суму чисел 53 + 31.
- Правильно, 84.
- Яка буква була зашифрована у цьому виразі? (буква О)
- Наступний вираз, 75 - 23.
- Яка різниця цього виразу? (52)
- Молодці, що за буква знаходиться біля виразу? (буква І)
- Продовжуємо рахувати.
44 – 23 = 21 (буква А)
25 + 21 = 46 (буква П)
67 – 33 = 34 (буква К)
64 + 34 = 98 (буква П)
46 + 17 = 63 (буква С)
57 – 13 = 44 (буква А)
- Чудово, розташуйте відповіді у порядку зростання.
- Яке число буде перше? (98)
- Яке останнє? (21)
- Давайте перевіримо.
- Який казковий герой зашифрувався за цими сумами та різницями? (Посіпака)
- Молодці!
- Сьогодні до нас на урок завітав Посіпака і приніс багато завдань, щоб зацікавити вас. Тому, давайте будемо уважними та активними, щоб старання Посіпаки не були даремним.
- А з якого мультика цей герой? (Нікчемний Я)
- Чудово, ви з впорались з цим завданням.
2. Самостійна робота.
- Діти, одним з завданням Посіпаки є самостійна робота. У вас на партах лежать картки, підпишіть їх та виконайте завдання записане на картках. Вам потрібно знайти периметр фігури. Будьте уважні.
- Виконуємо завдання. Термін виконання – 5 хвилини.
- Діти, ви виконали завдання?
- Здавайте, будь ласка, на перевірку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. (5 хв)
1. Розклади на розрядні доданки.
- Діти, на дошці зображені числа з кружечками. Це Посіпака розгубив та не може знайти їх. Він просить вас, щоб ви йому допомогли.
- Допоможемо йому?
- Ці числа потрібно розкласти на розрядні доданки.
- На які розрядні доданки, ми можемо розкласти число 27? (20 + 7)
- А число 34? (30 + 4)
- На які два числа розкладемо число 73? (70 + 3)
- Які два числа відповідають числу 46? (40 + 6)
- Молодці!
2. Розклади на зручні доданки.
- Діти, Посіпака не вміє розкладати числа на зручні доданки. Давайте йому допоможемо та покажемо як правильно потрібно розкладати, щоб він не плутався.
- Як розкладемо число 92? (80 + 12)
- А число 64? (50 + 14)
- Як знайдемо у числі 76? (60 + 16)
- Молодці, Посіпака, передає вам вітання та дякує вам за допомогу.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. (1 хв)
- Сьогодні на уроці, ми продовжимо вчитись додавати та віднімати двоцифрові числа різними способами. Будьте уважні.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. (20 хв)
1. Додавання порозрядним способом.
- Погляньте на екран та поясніть прокоментоване розв’язання за схемою. Вправа №2 на сторінці 94.
- Що зробили з доданком? (розклали на порозрядні доданки)
- Який наступний крок? (7 + 4)
- Який вираз одержимо? (20 + 11)
- Яка сума цього виразу? (31)
- Правильно. Зверніть увагу на перший доданок. Ми розклали його на розрядні доданки: 20 і 7. До 7 одиниць додаємо 4 одиниці одержуємо 11 одиниць. Потім, до 20 додаємо 11 одиниць. Одержуємо суму виразу: 31 одиниці.
- Розглянимо наступний вираз та його схему.
- Назвіть перший доданок (27)
- Назвіть другий доданок (34)
- Що зробили з цими числами? (розклали на розрядні доданки)
- На які розрядні доданки розклали число 27? (20 + 7)
- На які розрядні доданки розклали число 34? (30 + 4)
- Який вираз ми одержали? (20 + 7 + 30 + 4)
- Як будемо додавати? (20 + 30 = 50, 7 + 4 = 11, 50 + 11 = 61)
- Зверніть увагу, ми додавали двоцифрові числа за такою пам’яткою: розклали числа на розрядні доданки; до десятків додаємо десятки; до одиниць додаємо одиниці; додали одержані результати.
- Такий спосіб називається порозрядним додаванням.
- Діти, що відмінного у цих прикладах?
2. Віднімання різними способами.
- Подивіться на вправу 3, що на сторінці 94.
- Яке число будемо розкладати на зручні додатки та на які числа? (73, 60 + 13)
- Який наступний крок? (13 – 6 = 7, 60 + 7 = 67)
- Правильно. Отже, зверніть увагу на зменшуване. Ми розклали його на зручні доданки: 60 і 13. Від 13 одиниць віднімаємо 6 одиниць одержуємо 7 одиниць. Потім, до 60 додаємо 7 одиниць. Одержуємо різницю виразу: 67.
- Йдемо далі, наступний слайд.
- Назвіть зменшуване (73)
- Назвіть від’ємник (46)
- Що зробили з цими числами?
- На які доданки розклали число 73? (60 + 13)
- На які доданки розклали число 46? (40 + 6)
- Який вираз ми одержали? (60 + 13 - 40 - 6)
- Як будемо обчислювати? (60 - 40 = 20, 13 - 6 = 7, 20 + 7 = 27)
- Діти, що відмінного у цих прикладах?
- Молодці. Переходимо до наступного пункту.
VІ. Закріплення і застосування набутих знань. (10 хв)
1. Обчислення виразів.
- Розкриваємо свої зошити та записуємо число, класна робота. (17 березня)
- Розгляньте вправу 4 на сторінці 94.
- Зараз будемо обчислювати вирази. Один учень виконує на дошці, а ви записуєте в зошит.
- До дошки піде… учень та знайде суму чисел 27 і 48.
- Що будемо робити? (будемо розкладати на розрядні доданки)
- Прокоментуй розв'язання за схемою. (20 + 7 + 40 + 8 = 20 + 40 + 7 + 8 = 60 + 13 = 73)
- Хто піде до дошки та знайде різницю 85 – 39?
- На які доданки потрібно розкласти зменшувальне та від'ємник, щоб знайти різницю?
- На які зручні доданки розкладемо число 85? (70 + 15)
- На які доданки розкладемо число 39? (30 + 9)
- Який наступний крок? (70 – 30 = 40, 15 – 9 = 6, 40 + 6 = 46)
- Давай перевіримо.
- Діти, … правильно обчислили вираз? У всіх вийшла така відповідь? (Так)
- Отже, при додаванні ми розкладаємо на розрядні доданки, а при відніманні зменшувальне розкладаємо на зручні доданки, а від'ємник на розрядні. Будьте уважні, щоб не помилятись.
Фізкультхвилинка
(https://www.youtube.com/watch?v=CqOr8xqBiK4&t=24s)
- Діти, ви вже втомилися? Давайте, трохи відпочинемо та зробимо декілька вправ. Вставайте тихенько із-за парт і станьте біля свого робочого місця.
- Повторюйте за рухами дівчинки.
- Вам сподобалась руханка?
- А тепер тихенько сідайте за парти.
2. Знаходження значення виразів трьома способами.
- Покладіть пальчик на завдання №5. Всі побачили це завдання?
- Нам потрібно знайти суму та різницю трьома способами.
- Давайте обчислимо значення першого прикладу за трьома способами?
- Перший спосіб. Записуємо 38 + 27.
- Який доданок будемо розкладати? На які доданки? (другий, на розрядні доданки – 20 + 7)
- Який наступний крок? (38 + 20 + 7 = 65)
- Молодець!
- Другий спосіб. Наступна схемка, що тут потрібно зробити? (розкласти обидва числа на розрядні доданки)
- На які доданки розкладаємо число 38? (30 + 8)
- А 27 на які доданки розкладаємо? (на 20 + 7)
- Що потрібно далі зробити? (30 + 20 = 50, 7 + 8 = 15, 50 + 15 = 65)
- Молодець. Останній спосіб.
- Що в цьому випадку потрібно зробити? (друге число розкласти на зручні доданки)
- Тобто, число 27 ми розкладаємо на 2 та 25.
- Що після цього потрібно зробити? (38 + 2 = 40 + 25 = 65)
- Чудово, сідай.
- Хто хоче розв'язати другий приклад трьома способами?
- Записуємо 92 – 75.
- Що потрібно зробити за першою схемою? (потрібно від'ємник розкласти на розрядні доданки, 70 + 5)
- Який наступний крок? (92 – 70 = 22 – 5 = 17)
- Розумник!
- Наступна схема, що в цій схемі потрібно зробити? (зменшувальне потрібно розкласти на зручні доданки, а від'ємник на розрядні)
- На які доданки розкладемо число 92? (80 + 12)
- Що будемо робити з числом 75? (розкладаємо на 70 та 5)
- Які наступні дії? Як знайти різницю? (80 – 70 = 10, 12 – 5 = 7, 10 + 7 = 17)
- Переходимо до третього способу.
- Що потрібно зробити за третім способом? (потрібно розкдасти на зручні доданки)
- Тобто, 75 ми розкладаємо на 2 та 73.
- Які наступні дії? (92 – 2 = 90 – 73 = 17)
- Молодці, ці вирази ми розв'язували різними способами.
VІІ. Підсумок уроку. (3 хв)
1. Віршовані задачі.
- Діти, давайте розв'яжимо логічні задачі, щоб перевірити ваші знання.
- Задача №1. Мишка в полі працювала,
Зернечко пшеничне залюбки збирала.
Дев'ять зернин вона знайшла,
Потім – ще п'ять.
Поки в нірку їх несла –
Чотири зернини загубила.
Хто тепер з вас відповість,
Скільки мишка зерен з’їсть?
- Яка відповідь має бути? (10 зернин)
- Як ви дізнались? Поясніть свою відповідь. (9 + 5 = 14 (з.) – Мишка знайшла зернинки, 14 – 4 = 10 (з.) - залишилось)
- Молодці. Наступна задача. Слухайте уважно.
- Задача №2. 12 яблук Сергійко мав.
Троє яблук мамі дав,
5 – малій сестрі Іринці.
Скільки ж залишив собі він?
- Яка відповідь? (4 яблука)
- Як ви вирішили цю задачу? (12 – 5 – 3 = 12 – 8 = 4 (я.))
- Остання задача. Задача №3. На узліссі 9 дубочків,
Поряд з ними – 4 кленочків.
Поміркуйте і скажіть:
Всі дерева полічіть.
- Скільки дерев на узліссі? (9 + 4 = 13 (д.))
- Розумники, чудово впорались з цим завданням.
2. Рефлекція.
- Діти, ось ми підходимо до кінця уроку. Давайте закінчимо речення про наш сьогоднішній урок:
- Розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання: завдання №4 на сторінці 94.
- Молодці, сьогодні ви всі були організовані та активні. Урок закінчено, до побачення!