Додаємо і віднімаємо числа різними способами.

Про матеріал

Розробка уроку математики у 2 класі на тему "Додаємо і віднімаємо числа різними способами" за програмою НУШ, підручник С. СКВОРЦОВА.

Перегляд файлу

Тема. Додаємо і віднімаємо числа різними способами.

Мета:

  • навчальна: розглянути різні способи додавання та віднімання двоцифрових чисел з переходом через десяток, вдосконалювати навички усних обчислень, повторити поняття периметра прямокутника і формувати вміння знаходити периметр многокутника.
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, уяву, кмітливість, формувати вміння узагальнювати, міркувати.
  • виховна: виховувати самостійність, дисциплінованість, наполегливість, акуратність, працелюбність, колективізм, математичну культуру, бажання вчитись.

Обладнання: мультимедійна презентація, дидактичний матеріал для самостійної роботи, фізкультхвилинка.

Тип заняття. Комбінований.

Література:

1. Скворцова С. О. Нова українська школа: методика навчання математики у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах інтегративного і компетентнісного підходів : навч.-метод. посіб. / Світлана Скворцова, Оксана Онопрієнко. — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — (с. 73-125)

2. Скворцова С. О. Математика : підруч. для 2 кл. закл. загал. серед. освіти / Світлана Скворцова, Оксана Онопрієнко. — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — (с. 94)

3. Віршовані задачі вчителя початкових класів Запорізької ЗОШ №91 Десятерик Яни Сергіївни (https://yanasergeevna92.blogspot.com/2015/09/blog-post_91.html)

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

I. Організація учнів до уроку. (1 хв)

  •              Добрий день, діти!
  •              Сідайте, будь ласка, всі рівненько і приготуйтеся уважно мене слухати.

II. Перевірка та поглиблення знань. (8 хв)

1. Усні обчислення. Казковий герой.

- Діти, погляньте на дошку. На ній зображені приклади, але в цих виразах зашифровані ім’я казкового героя. Кожен вираз має певну букву. Щоб його розшифрувати нам потрібно розв‘язати вирази.

- Обчисліть суму чисел 53 + 31.

- Правильно, 84.

- Яка буква була зашифрована у цьому виразі? (буква О)

- Наступний вираз, 75 - 23.

- Яка різниця цього виразу? (52)

- Молодці, що за буква знаходиться біля виразу? (буква І)

- Продовжуємо рахувати.


44 – 23 = 21 (буква А)

25 + 21 = 46 (буква П)

67 – 33 = 34 (буква К)

64 + 34 = 98 (буква П)

46 + 17 = 63 (буква С)

57 – 13 = 44 (буква А)


- Чудово, розташуйте відповіді у порядку зростання.

- Яке число буде перше? (98)

- Яке останнє? (21)

- Давайте перевіримо.

- Який казковий герой зашифрувався за цими сумами та різницями? (Посіпака)

- Молодці!

- Сьогодні до нас на урок завітав Посіпака і приніс багато завдань, щоб зацікавити вас. Тому, давайте будемо уважними та активними, щоб старання Посіпаки не були даремним.

- А з якого мультика цей герой? (Нікчемний Я)

- Чудово, ви з впорались з цим завданням.

2. Самостійна робота.

- Діти, одним з завданням Посіпаки є самостійна робота. У вас на партах лежать картки, підпишіть їх та виконайте завдання записане на картках. Вам потрібно знайти периметр фігури. Будьте уважні.

- Виконуємо завдання. Термін виконання – 5 хвилини.

- Діти, ви виконали завдання?

- Здавайте, будь ласка, на перевірку.

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань. (5 хв)

1. Розклади на розрядні доданки.

- Діти, на дошці зображені числа з кружечками. Це Посіпака розгубив та не може знайти їх. Він просить вас, щоб ви йому допомогли.

- Допоможемо йому?

- Ці числа потрібно розкласти на розрядні доданки.

- На які розрядні доданки, ми можемо розкласти число 27? (20 + 7)

- А число 34? (30 + 4)

- На які два числа розкладемо число 73? (70 + 3)

- Які два числа відповідають числу 46? (40 + 6)

- Молодці!

2. Розклади на зручні доданки.

- Діти, Посіпака не вміє розкладати числа на зручні доданки. Давайте йому допоможемо та покажемо як правильно потрібно розкладати, щоб він не плутався.

 - Як розкладемо число 92? (80 + 12)

- А число 64? (50 + 14)

- Як знайдемо у числі 76? (60 + 16)

- Молодці, Посіпака, передає вам вітання та дякує вам за допомогу.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку. (1 хв)

- Сьогодні на уроці, ми продовжимо вчитись додавати та віднімати двоцифрові числа різними способами. Будьте уважні.

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. (20 хв)

1. Додавання порозрядним способом.

- Погляньте на екран та поясніть прокоментоване розв’язання за схемою. Вправа №2 на сторінці 94.

- Що зробили з доданком? (розклали на порозрядні доданки)

- Який наступний крок? (7 + 4)

- Який вираз одержимо? (20 + 11)

- Яка сума цього виразу? (31)

- Правильно. Зверніть увагу на перший доданок. Ми розклали його на розрядні доданки: 20 і 7. До 7 одиниць додаємо 4 одиниці одержуємо 11 одиниць. Потім, до 20 додаємо 11 одиниць. Одержуємо суму виразу: 31 одиниці.

- Розглянимо наступний вираз та його схему.

- Назвіть перший доданок (27)

- Назвіть другий доданок (34)

- Що зробили з цими числами? (розклали на розрядні доданки)

- На які розрядні доданки розклали число 27? (20 + 7)

- На які розрядні доданки розклали число 34? (30 + 4)

- Який вираз ми одержали? (20 + 7 + 30 + 4)

- Як будемо додавати? (20 + 30 = 50, 7 + 4 = 11, 50 + 11 = 61)

- Зверніть увагу, ми додавали двоцифрові числа за такою пам’яткою: розклали числа на розрядні доданки; до десятків додаємо десятки; до одиниць додаємо одиниці; додали одержані результати.

- Такий спосіб називається порозрядним додаванням.

- Діти, що відмінного у цих прикладах?

 

2. Віднімання різними способами.

- Подивіться на вправу 3, що на сторінці 94.

- Яке число будемо розкладати на зручні додатки та на які числа? (73, 60 + 13)

- Який наступний крок? (13 – 6 = 7, 60 + 7 = 67)

- Правильно. Отже, зверніть увагу на зменшуване. Ми розклали його на зручні доданки: 60 і 13. Від 13 одиниць віднімаємо 6 одиниць одержуємо 7 одиниць. Потім, до 60 додаємо 7 одиниць. Одержуємо різницю виразу: 67.

- Йдемо далі, наступний слайд.

- Назвіть зменшуване (73)

- Назвіть від’ємник (46)

- Що зробили з цими числами?

- На які доданки розклали число 73? (60 + 13)

- На які доданки розклали число 46? (40 + 6)

- Який вираз ми одержали? (60 + 13 - 40 - 6)

- Як будемо обчислювати? (60 - 40 = 20, 13 - 6 = 7, 20 + 7 = 27)

- Діти, що відмінного у цих прикладах?

- Молодці. Переходимо до наступного пункту.

VІ. Закріплення і застосування набутих знань. (10 хв)

1. Обчислення виразів.

- Розкриваємо свої зошити та записуємо число, класна робота. (17 березня)

- Розгляньте вправу 4 на сторінці 94.

- Зараз будемо обчислювати вирази. Один учень виконує на дошці, а ви записуєте в зошит.

- До дошки піде… учень та знайде суму чисел 27 і 48.

- Що будемо робити? (будемо розкладати на розрядні доданки)

- Прокоментуй розв'язання за схемою. (20 + 7 + 40 + 8 = 20 + 40 + 7 + 8 = 60 + 13 = 73)

- Хто піде до дошки та знайде різницю 85 – 39?

- На які доданки потрібно розкласти зменшувальне та від'ємник, щоб знайти різницю?

- На які зручні доданки розкладемо число 85? (70 + 15)

- На які доданки розкладемо число 39? (30 + 9)

- Який наступний крок? (70 – 30 = 40, 15 – 9 = 6, 40 + 6 = 46)

- Давай перевіримо.

- Діти, … правильно обчислили вираз? У всіх вийшла така відповідь? (Так)

- Отже, при додаванні ми розкладаємо на розрядні доданки, а при відніманні  зменшувальне розкладаємо на зручні доданки, а від'ємник на розрядні. Будьте уважні, щоб не помилятись.

Фізкультхвилинка

(https://www.youtube.com/watch?v=CqOr8xqBiK4&t=24s)

- Діти, ви вже втомилися? Давайте, трохи відпочинемо та зробимо декілька вправ. Вставайте тихенько із-за парт і станьте біля свого робочого місця.

- Повторюйте за рухами дівчинки.

- Вам сподобалась руханка?

- А тепер тихенько сідайте за парти.

2. Знаходження значення виразів трьома способами.

- Покладіть пальчик на завдання №5. Всі побачили це завдання?

- Нам потрібно знайти суму та різницю трьома способами.

- Давайте обчислимо значення першого прикладу за трьома способами?

- Перший спосіб. Записуємо 38 + 27.

- Який доданок будемо розкладати? На які доданки? (другий, на розрядні доданки – 20 + 7)

- Який наступний крок? (38 + 20 + 7 = 65)

- Молодець!

- Другий спосіб. Наступна схемка, що тут потрібно зробити? (розкласти обидва числа на розрядні доданки)

- На які доданки розкладаємо число 38? (30 + 8)

- А 27 на які доданки розкладаємо? (на 20 + 7)

- Що потрібно далі зробити? (30 + 20 = 50, 7 + 8 = 15, 50 + 15 = 65)

- Молодець. Останній спосіб.

- Що в цьому випадку потрібно зробити? (друге число розкласти на зручні доданки)

- Тобто, число 27 ми розкладаємо на 2 та 25.

- Що після цього потрібно зробити? (38 + 2 = 40 + 25 = 65)

- Чудово, сідай.

- Хто хоче розв'язати другий приклад трьома способами?

- Записуємо 92 – 75.

- Що потрібно зробити за першою схемою? (потрібно від'ємник розкласти на розрядні доданки, 70 + 5)

- Який наступний крок? (92 – 70 = 22 – 5 = 17)

- Розумник!

- Наступна схема, що в цій схемі потрібно зробити? (зменшувальне потрібно розкласти на зручні доданки, а від'ємник на розрядні)

- На які доданки розкладемо число 92? (80 + 12)

- Що будемо робити з числом 75? (розкладаємо на 70 та 5)

- Які наступні дії? Як знайти різницю? (80 – 70 = 10, 12 – 5 = 7, 10 + 7 = 17)

- Переходимо до третього способу.

- Що потрібно зробити за третім способом? (потрібно розкдасти на зручні доданки)

- Тобто, 75 ми розкладаємо на 2 та 73.

- Які наступні дії? (92 – 2 = 90 – 73 = 17)

- Молодці, ці вирази ми розв'язували різними способами.

 

VІІ. Підсумок уроку. (3 хв)

1. Віршовані задачі.

- Діти, давайте розв'яжимо логічні задачі, щоб перевірити ваші знання.

- Задача №1. Мишка в полі працювала,

Зернечко пшеничне залюбки збирала.

Дев'ять зернин вона знайшла,

Потім – ще п'ять.

Поки в нірку їх несла –

Чотири зернини загубила.

Хто тепер з вас відповість,

Скільки мишка зерен з’їсть?

- Яка відповідь має бути? (10 зернин)

- Як ви дізнались? Поясніть свою відповідь. (9 + 5 = 14 (з.) – Мишка знайшла зернинки, 14 – 4 = 10 (з.) - залишилось)

- Молодці. Наступна задача. Слухайте уважно.

- Задача №2. 12 яблук Сергійко мав.

Троє яблук мамі дав,

 5 – малій сестрі Іринці.

Скільки ж залишив собі він?

- Яка відповідь? (4 яблука)

- Як ви вирішили цю задачу? (12 – 5 – 3 = 12 – 8 = 4 (я.))

- Остання задача. Задача №3. На узліссі 9 дубочків,

Поряд з ними – 4 кленочків.

Поміркуйте і скажіть:

Всі дерева полічіть.  

- Скільки дерев на узліссі? (9 + 4 = 13 (д.))

- Розумники, чудово впорались з цим завданням.

2. Рефлекція.

- Діти, ось ми підходимо до кінця уроку. Давайте закінчимо речення про наш сьогоднішній урок:

  1. Я дізнався…
  2. Мене зацікавило…
  3. Я відчув труднощі…

- Розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання: завдання №4 на сторінці 94.

- Молодці, сьогодні ви всі були організовані та активні. Урок закінчено, до побачення!

 

doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
28 червня 2022
Переглядів
3445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку