Додатковий матеріал до теми "Склад вод суходолу" допоможе обрати інформацію до уроку, знайти цікаві факти, та повністю викласти тему. Адже Україна багата водою. Але чи забезпечена нею?
Тема: Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини: річище, заплава, тераси, меандри, твердий стік
Мета:
Завдання:
Обладнання: підручники, атласи, фізична, кліматична, геоморфологічна карти України, ІКТ - презентація слайдів на тему «Річкові системи», відеоматеріали
Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок
Форми роботи: розповідь вчителя, демонстрація візуальних та відеоматеріалів, складання опорних схем, таблиць, обговорення, аргументація власної думки
Міжпредметні зв’язки: українська мова – правопис слів та понять, висловлювання власних думок рідною мовою; історія – історичні епохи та періоди формування річкових систем; біологія – ознаки та залежність вигляду рослинного та тваринного світу річкових систем від зовнішнього середовища; природознавство – природні умови середовища та проживання в ньому; топоніміка – походження назв; математика – схеми з геометричних фігур та числові розрахунки; література – опис річок та їх характеристик, рослинного та тваринного світу; медіакультура – використання відеофрагментів.
Опорні і базові поняття: внутрішні води, поверхневі води, річкова мережа, річковий басейн, гідрологічний режим, повінь, паводок, межень, річковий стік, падіння річки, похил річки, базис ерозії, твердий стік.
Географічна номенклатура: моря – Чорне, Балтійське, Азовське; річки – Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай, Вісла.
Очікувані результати: називати річкові системи України та їх місцерозташування, давати основні гідрологічні характеристики річок України, аналізувати карти річкової системи України; розпізнавати способи зображення річок та їх приток першого, другого та третього порядків, порівнювати річкові системи за гідрологічними характеристиками.
ХІД УРОКУ:
ХІД УРОКУ
Вчитель пропонує пригадати всі найбільші річкові системи світу, використовуючи Інтернет-ресурси власного блогу за посиланням http://ludaanatolevna.blogspot.com/2016/06/blog-post_98.html , де учням пропонується на фізичній карті світу пригадати назви найбільших річкових систем за маркерами та запропонованими назвами. Одночасно пригадати інформацію про подану річку.
Прийом «Цікаві факти»
Прийом «Географічний кінозал»
Перегляд відеофрагменту «Річки України»
Розповідь вчителя
Всі водні об’єкти України займають площу близько 24 тис.км.кв. В Україні наявні всі види поверхневих вод, крім льодовиків. Головною складовою є річки. Загальна кількість річок – близько 70 тисяч. З них 8 – з довжиною понад 500 кілометрів. Середня густота річкової мережі – 250 м.км.кв. Розподіл річок по території країни насамперед залежить від рельєфу та клімату. Найбільша густота річкової мережі в Карпатах та Кримських горах; найменша – на Причорноморській низовині. В найбільш посушливій її частині – між Дніпром і затокою Сиваш – постійних водотоків взагалі немає, а тимчасові утворюються лише під час танення снігу або зливових дощів.
Складання опорної схеми «Характеристика поверхневих вод».
Вчитель пропонує скласти опорну схему, спочатку знайти на карті «Внутрішні води» річки України, використовуючи при цьому вірш: «Скільки рік на Україні»
Скрізь на нашій Україні грають ріки голубині!
Угорі орли літають, а внизу потоки грають.
Не відома горам тиша: буйні води котить Тиса,
Рине Прут, і Латориця, Черемоші два іскряться, -
Один – Білий, другий - Чорний,
Кожен смілий та моторний.
Гей, карпатські ріки наші, - на дарабах – бокораші!
Під Карпатами Дністер тихе плесо розпростер,
як волошки, голубий у Дністер впадає Стрий.
А потойбіч гір чимдуж поспішає долом Уж.
А над Ужем, кожен знає, - місто Ужгород зростає.
Крізь Донбас повз терикони мчить Дінець без перепони, -
Шлях вертає,гін за гоном, щоб з’єднатись з тихим Доном.
Дніпрельстаном на добро осяває степ Дніпро.
На зеленій на Десні просто диво навесні.
І на Ворсклі у свічадо полтавчанки зорять радо,
А рибалок до весла річка Прип’ять прип’яла!
України крайній пруг омива Західний Буг…
Під час складання опорної схеми використовується карта атласу «Внутрішні води».
Основні річкові басейни
Чорне море Азовське море Балтійське море
Прийом «Географічний словничок»
Режим річки – це особливості її поведінки впродовж року.
Повінь – тривале підняття рівня води, яке повторюється з року в рік в один і той самий сезон.
Паводок – значне і швидке підняття води в річці, яке відбувається в різні пори року внаслідок раптової відлиги, або сильної зливи.
Межень – найнижчий рівень води в річках.
Льодостав – суцільний льодовий покрив, який встановлюється у грудні і триває, зазвичай, 2-3 місяці.
Випереджувальне домашнє завдання
Вчитель запропонував двом учням за бажанням підготувати короткі повідомлення про режим рівнинних та гірських річок.
І учень: На рівнинних річках повінь спостерігається навесні. Характеризується стрімким підйомом рівня води, збільшенням швидкості до 1 м.с. Межень буває влітку та взимку. Паводки трапляються в період після повені до початку холодів, взимку більшість річок замерзає.
ІІ учень: Для гірських річок характерним є паводковий режим з максимумами навесні. В Карпатах такий режим зберігається протягом року, а в Кримських горах – в холодний період.
Прийом «Конспект»
Вчитель пропонує скласти таблицю про роботу річок, використовуючи текст підручника.
Вид роботи річки |
Характеристика |
Річкова ерозія |
Процес руйнування річкою гірських порід |
Меандри |
Петле подібні вигини річки |
Пляж |
Пологі намивні береги |
Стариця |
Озеро серпоподібної форми, що перетвориться поступово на болото внаслідок заростання |
Тераса |
Пологі ділянки зі схилами – уступами |
Каньйон |
Вузька глибока долина з майже прямовисними схилами і вузьким дном |
Твердий стік |
Твердий матеріал, який переноситься річкою у завислому і розчиненому вигляді |
Дельта |
Острови в гирлах річок, які утворюються з твердого наносного матеріалу |
Прийом «Географічний диктант»
Вчитель пропонує закінчити речення.
Тест – контроль
А. територія, з якої річка збирає свої води
Б. головна річка з усіма притоками
В. всі річки, що впадають в головну
2. Оберіть лише гірські річки України
А. Дніпро, Дністер
Б. Лімниця, Стрий
В. Оріль, Вовча
3. Межень – це…
А. найвищий рівень води в річці
Б. середній рівень води в річці
В. найнижчий рівень води в річці
4. Більш руйнівну роботу виконує річка, яка має…
А. найбільший похил
Б. найменший похил
В. середній похил
5. Оберіть три річки, які належать до басейну Азовського моря
А.Горинь Б.Салгир В.Псел
Г. Оскіл Д.Інгулець Е.Сіверський Донець
6. Встановіть відповідність між головною річкою та її притокою
1.Дніпро А.Молочна
2.Дунай Б.Інгул
3.Південний Буг В.Прут
4.Дністер Г. Збруч
Е.Інгулець
Прийом «Закінчи речення»
Прийом «Географічний кінозал»
Вчитель пропонує переглянути відеофрагмент «Річка Либідь»
І рівень: опрацювати параграф підручника, дати усні відповіді на запитання в кінці параграфа.
ІІ рівень: випереджуюче домашнє завдання: підготувати короткі повідомлення про найголовніші річки України. Відеопідтримка на вибір учня.
ІІІ рівень: Пригадайте з уроків історії, з якими річками пов’язане виникнення древніх цивілізацій. Розкажіть, яка роль річки в їх виникненні і розвитку. На вибір учня древньоєгипетська або китайська древня цивілізація.