Математика
4 клас
Розділ. Додавання і віднімання багатоцифрових чисел
Автор: Часовенко Надія Михайлівна
вчитель вищої кваліфікаційної категорії, «Старший вчитель»
Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5
Тема.
Прості і складені задачі на визначення швидкості, часу і відстані. Дії над іменованими числами. Ознайомлення з назвами геометричних тіл. Повторення вивчення.
Мета.
-
Узагальнити зв’язки між відстанню, часом і швидкістю; ознайомити з назвами геометричних тіл.
-
Розвивати вміння учнів розв’язувати задачі на обчислення згаданих величин, виконувати дії над іменованими числами.
-
Виховувати почуття доброзичливості, ввічливості і взаємодопомоги.
Обладнання.
Мультимедійний диск уроків математики в 4-му класі. Презентація PoverPoint (слайди ілюстрації корабля, маршрут) квитки, таблиця з назвами геометричних тіл, картки з буквами.
Тип уроку: урок-подорож
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
- Діти, у нас сьогодні незвичайний урок, адже до нас завітали гості. То ж поверніться до них, усміхніться і привітайтеся.
(діти вітаються)
-
Я дуже хочу, щоб на нашому уроці панувала атмосфера взаєморозуміння, пізнання успіху.
-
Давайте разом прочитаємо девіз нашого уроку:
«Вивчай, пробуй, твори!
Успіху свого досягни!»
(Діти читають девіз з мультимедійної дошки, слайд №1)
-
Сьогодні у нас ще незвичайний урок і тому що ми помандруємо океанами. І ця мандрівка поведе нас на острів «Нових знань», де ми будемо вивчати невідомі геометричні тіла.
-
Зараз відкрийте зошити і запишіть дату і тему уроку з дошки.
-
Діти, що ви очікуєте від цієї мандрівки?
(хочемо дізнатися про невідомі геометричні тіла, отримати задоволення від морських пригод)
ІІ. Каліграфічна хвилинка.
-
А тепер давайте пригадаємо океани, які ми нещодавно вивчили.
(Їх чотири: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північно-Льодовитий)
-
А які материки вони омивають?
(Їх шість: Південна Америка, Північна Америка, Євразія, Африка, Австралія, Антарктида)
-
А який із них омивають всі океани? (Євразію)
-
Який найглибший океан? ( Тихий океан)
-
Давайте каліграфічно запишемо середню глибину тихого океану. Вона сягає 3976м.
-
Яке це число?
-
Скільки всього сотень у ньому?
-
А тепер запишемо довжину найглибшого місця в океані.
ІІІ. Усний рахунок.
-
Як ви думаєте? На чому ж ми зможемо здійснити цю подорож?
(На кораблі)
(Використовую слайд №2)
-
А назва цього корабля зашифрована в оцих квитках (показую квитки на геометричних фігурах), які ви зараз придбаєте. Але, щоб отримати цей квиток, вам потрібно назвати його номер і обчислити приклад.
(Діти по черзі беруть геометричні фігури і обчислюють приклад.)
(Учитель виставляє номер квитка із буквою .
1 8 2 3 4 5 7 6
П М І Л І Г И Р
-
Розмістіть цифри в порядку зростання і прочитайте назву корабля.
(Пілігрим)
-
Пілігрим – це подорожуючий об’єкт, або особа.
-
А зараз по східцях піднімемось на корабель.
(Використовую слайд №3)
780-230+60-200+410+180:10-10
(550, 610, 410, 820, 1000, 100, 90)
-
А тепер скажіть, що ще потрібно справжнім морякам, щоб не заблукати в морських просторах?
(Маршрут)
(Учень зачитує маршрут з екрана, слайд №4.
-
Розминка.
-
Мис «Обчислень».
-
Зустріч з піратами.
-
Підводна течія.
-
Бухта «Задачна».
-
Острів «Нових знань»)
-
А щоб правильно визначити маршрут і напрям корабля, нам потрібні (математичні знання).
-
Ось тепер у нас є все для подорожі.
-
То ж зручніше розміщуйтеся – ми вирушаємо!
IV. Математичний диктант.
-
Діти, погляньте, піднявся вітер, океан штормить, а нам потрібно зупинитися біля мису «Обчислень». Щоб успішно дійти до нього, необхідно записати математичний диктант. Завдання на екрані, ви записуєте лише відповіді.
(Використовую слайд №5)
1)З чисел 10, 100, 120, 102, 1220 – випишіть лише круглі числа.
-
З чисел 120, 200, 1000, 10, 325 – випишіть лише розрядні.
-
3 Зробіть перетворення
-
6 м = …см
-
З ц 80 кг =…кг
-
3 доби = …год
-
Літак летів 1000 км із швидкістю 500 км/год. Скільки годин він був у польоті?
-
Велосипедист їхав 4 години із швидкістю 12 км/год. Яку відстань він проїхав?
-
Кінь пробіг 50 км за 5 годин. Яка швидкість коня?
-
10, 100, 120, 1220
-
120, 325
-
600см, 380 кг, 72 години
-
2 години
-
48 км
-
10 км/год, Слайд №6)
V. Розвиток математичних знань.
-
Молодці, наш корабель прямує далі.
-
Але що це? Вдалині видно невідомий прапор. Та це ж пірати. Вони висунули свою вимогу. Якщо ми складемо і розв’яжемо вираз, вони нас пропустять до нашого острова «Нових знань»
(- Знайдіть у підручнику номер 410, учень розв’язує біля дошки)
28 750-(750+1 001)=26 999
-
1 001+750=1 751
-
28 750-1 751=26 999
- Молодці, з завданнями справились, а тепер можна і відпочити.
Фізкультхвилинка.
-
Тепер продовжимо нашу подорож. Шлях наш пролягає через Атлантичний океан, в якому рухається тепла течія Гольфстрім. Щоб вона нас не віднесла в сторону, нам потрібно виконати ще одне завдання – виконати дії над іменованими числами. Знайдіть номер 412. І варіант виконує 1-й стовпчик, ІІ варіант виконує 2-й стовпчик.
-
І варіант – 14 грн. 96 к. + 6 грн. 4 к. = 21 грн.
20 км 800 м - 4 км 80 м = 16 км 720 м
-
ІІ варіант – 10 грн. – 5 грн. 8 к. = 4 грн. 92 к.
8 кг 420 г – 3 кг 80 г = 5 кг 340 г
-
Із цією перешкодою ми справились і непомітно підійшли до бухти «Задачна». Щоб успішно закинути якір, нам потрібно розв’язати задачу. Вона у вас на партах.
Задача.
Океанський лайнер до місця призначення рухався 6 год із швидкістю 50км/год. А повертаючись, він цю відстань подолав за 5 год. З якою швидкістю рухався лайнер, повертаючись назад?
(Задачу розв’язує учень біля дошки)
Аналіз розв’язування задачі :
Вчитель: Про що треба дізнатися в задачі?
Учень: Нам потрібно знайти швидкість лайнера.
Щоб знайти швидкість нам потрібно знати відстань і час.
Час у нас є, а відстань ми можемо знайти в першій дії.
Розв’язок задачі.
-
50 х 6 = 300 (км) – пройшов лайнер; (у нас є відстань і час, можемо знайти швидкість)
-
300 : 5 = 60 км/год. – швидкість лайнера.
Відповідь: повертаючись назад, лайнер рухався із швидкістю 60 км/год.
VI. Вивчення нового матеріалу.
-
Тепер ми можемо висадитись на острів «Нових знань».
-
Тут нас зустріли жителі цього острову, які і ознайомлять нас з новими знаннями, тобто з геометричними тілами.
(Використовую мультимедійний диск)
VIІ. Закріплення
-
А зараз ми створимо асоціативний кущик з геометричних тіл.
-
Відкрийте форзац підручника, де зображені малюнки геометричних тіл. Ще раз прочитайте ці назви.
-
А тепер погляньте на екран, на ньому зображені предмети. Ваше завдання сказати, на які геометричні тіла схожі ці предмети.(барабан, глобус, ялинка, кубик Рубика, портфель, піраміда Хеопса).
(Діти поступово створюють на дошці асоціативний кущик)
-
А зараз візьміть у руки свої пропуски. Вони мають форму геометричних фігур. Скажіть, на якому геометричному тілі ви бачите:
трикутник;
коло;
квадрат;
прямокутник;
овал.
-
Діти, візьміть у руки свої квитки. Вони мають форму різних геометричних фігур. Уважно подумайте, в яке геометричне тіло можна перетворити ці фігури, або на якому геометричному тілі є ці фігури.
(У мене круг, його можна перетворити у циліндр, або кулю)
-
А зараз знайдіть номер 411. Скажіть які геометричні тіла нагадують вам ці фігури.
(Конус, кулю, циліндр)
VIIІ. Підсумок уроку.
-
Ось наша мандрівка і закінчилася.
-
Про що ми хотіли дізнатися на острові «Нових знань»?
-
Чи досягли ми своєї очікуваної мрії?
-
Що допомогло нам подолати перешкоди на шляху до мрії?
(математичні знання)
-
Діти, на цьому острові є замок «Мрій і побажань».
-
Давайте залишимо і ми тут наші побажання на наших пропусках жителям острова і тим мандрівникам, які прийдуть після нас.
(Миру, добра, щастя, благополуччя, здоров’я)
-
І прикріпимо їх на цей замок.
-
Ми перемогу нарешті здобули
І до дому спокійно майнули.
-
Але ж у нас у класі є гості, давайте і їм пошлемо побажання (діти говорять побажання)
-
Бажаємо розумних і кмітливих учнів.
-
Справжніми олімпійцями в роботі стати.
-
Здоров’я, наснаги, високої зарплати.
-
Щоб вас хвилювали приємні турботи.
-
Многая літа ще хочем побажати.
-
Тепла, любові і затишку в хаті.
-
І від Бога прощення і благословення.
-
Соломонової мудрості й натхнення.
Справжні моряки й морячки,
Швидко дуже рахували,
Всі задачі розв’язали,
Свою спритність показали.
То ж бажаю вам щастя зимного
Неба голубого, хліба запашного.
IХ. Домашнє завдання.
Задача 417, приклади 418 (для всього класу) Підручник
Желєйко О. – завдання на карточках