Урок математики в 6 класі
Тема «Додавання раціональних чисел»
Мета : увести дію додавання від'ємних чисел, сформулювати відповідне правило; формувати вміння застосовувати набуті знання і навички до розв’язування задач та вправ; розвивати логічне мислення, кмітливість, інтерес до математики; виховувати почуття колективізму, відповідальне ставлення до навчання, самостійність.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Обладнання: інтерактивна дошка, комп’ютер; комп'ютерна презентація; підручник Мерзляк А.Г. та ін.. Математика 6 клас ( [1] ).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Обраний учнями кожного ряду учень - «учитель» перевіряє домашні завдання кожного учня свого ряду і доповідає про результати перевірки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування (метод «Мозковий штурм»)
- Дайте визначення модуля числа.
- Чому дорівнює модуль невід’ємного числа?
- Чому дорівнює модуль від’ємного числа?
- Як можна порівняти два від’ємних числа, порівнюючи їхні модулі?
- Яке з двох чисел більше: додатне чи від’ємне; від’ємне чи нуль; додатне чи нуль?
ІV. Формування теми, мети й завдань уроку
Учитель Молодці, а тепер перейдемо до наступного етапу уроку. Для того, щоб дізнатися над якою темою ми будемо працювати слід розгадати анаграми: Яннавадод ціранонихаль лесич.
Після відгадування анаграми учитель повідомляє тему та мету уроку: увести дію додавати від’ємні числа та сформувати правило.
V. Засвоєння нового матеріалу
Учитель Вам, напевне, відомі такі ігри (наприклад, доміно), у яких той, хто переміг, одержує певну кількість заохочувальних очок, а той, хто програв, — штрафних очок. Якщо, наприклад, гравець за одну гру виграв 3 очка, а за наступну 5 очок, то загальну кількість виграних очок знаходимо додаванням 3 + 5 = 8, або можна записати: (+3) + (+5) = +8.
Якщо гравець за одну гру отримав 3 штрафних очка, а за наступну 5 штрафних очок, то загальну кількість штрафних очок знаходимо також додаванням. Якщо кількість штрафних очок записати від'ємними числами, то отримаємо: (-3) + (-5) = -8. Число -8, а також вираз (-3) + (-5) — це сума чисел -3 і -5.
Звернімося до підручника ( [1] : стор 267 ). Розглянемо приклад (учні розглядають приклад з підручника з коментуванням учителем незрозумілих місць).
Отже, прочитаємо правило додавання від'ємних чисел.
Правила:
VІ. Первинне закріплення знань
[1] : стор 270 № 951 (усно);
стор 270 № 952 (1, 5, 8); № 954 (1, 3, 5); (письмово)
«Математика-гімнастика розуму»,- сказав великий полководець О.В.Суворов. Саме такою гімнастикою займемося й ми, Розгадавши шифрограму, ви прочитаєте прізвище вченого-математика праці якого сприяли визнанню від’ємних чисел.
1)-45,3+(-24,7) 2)-5,9+(-3,7) 3)12+ (-26) |
4) 4,23+ (-5,23) 5) -2,4+(-3,8) 6) -4,3+(-9,8) |
-6,2 |
-1 |
-70 |
-14,1 |
-9,6 |
-14 |
Р |
А |
Д |
Т |
Е |
К |
РЕНЕ ДЕКАРТ
Учитель. Рене Декарт - французький математик. Він запропонував геометричне визначення додатніх та від’ємних чисел.
VІІ. Підсумки уроку
Історична довідка. Відомо, що додатні і від'ємні числа були відомі ще давнім індусам. Але, на відміну від нас, вони вважали додатні числа «майном», а від'ємні числа «боргом». Спробуйте перекласти вивчене правило додавання чисел з однаковими знаками на мову давніх індусів.
(Правильна відповідь. Борг + борг є борг; майно + майно є майно.)
VІІІ. Домашнє завдання
[1]: стор 267 § 34, вивчити правила, розглянути питання на стор 269;
№ 953; № 957 ( 1 - 6 ); № 961
№ 973* ( задача від Мудрої Сови)