Тема. Додавання раціональних чисел (з однаковими знаками).
Мета: сформувати уявлення про зміст дії додавання раціональних чисел; вивести правила додавання від'ємних чисел і виробити вміння застосовувати це правило для розв'язування задач, що передбачають додавання від'ємних чисел.
Обладнання: демонстраційний термометр.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
а) 5 + 0,8; 0,23 + 7; 0,48 + 0,2; 0,6 + 0,34; 2,7 + 1,12;
б) 3,4 + 2,5; 17,2 + 2,8; 5,9 + 3,7; 4,857 + 7,64;
в) 6 + 0,1 + 0,04; 7 + 0,05 + 0,8; 3,4 + 0,007 +0,06; 19 + 1,02 + 0,18;
2,01 + 1,3 + 0,09.
2,7; -3; -2,7; 3; 5,03; а, якщо а > 0; -b, якщо b > 0?
а) 2,7... > 2,73; б) -2,7... > -2,73; в) 2,7... > -2,73; г) -2,7... > 2,73?
II. Формування знань
1. Традиційно в радянській школі цій темі передувала тема «Зміни величин», у ході вивчення якої діти усвідомлювали, що зміни величин бувають двох видів: збільшення (зміна вважається додатною) та зменшення (зміна вважається від'ємною). А потім уже, спочатку на координатній прямій, а далі із цих спостережень ми виводили правила додавання раціональних чисел. В умовах сьогодення ми не маємо часу на такий пошуковий підхід. Тому або формально даємо алгоритм додавання чисел з однаковими знаками, від'ємних чисел, або ж (і це кращий варіант) все ж таки на інтуїтивному рівні вводимо поняття «зміни величини» і її знака залежно від напряму зміни. Використовуючи наочність (демонстраційний термометр), ми розглядаємо кілька прикладів на додавання чисел з однаковими знаками, а потім формулюємо висновок — загальне правило.
2. Автор наполягає на тому, що краще не давати правило додавання від'ємних чисел, а провести аналогію з додаванням двох додатних чисел і сформулювати загальне правило додавання двох чисел з однаковими знаками.
Зміст навчального матеріалу може бути таким (працюємо з моделлю термометра):
Задача 1. Термометр показує +3 °С. Потім температура підвищилась на 2 °С. Яку температуру показує термометр зараз?
Розв'язання. Зрозуміло, що
+3 + (+2) = 5 або +3 + (+2) + = (|+3| + |+2|) = + (3 + 2)+ = 5.
Задача 2. Термометр показував -4 °С. Потім температура знизилась на 2 °С. Яку температуру показує термометр зараз?
Розв'язання. Зрозуміло, що, як і в попередній задачі, -4 + (-2) = -6.
Звернемо увагу, що -4 + (-2) = (|-4| +|-2|) = -(4 + 2) = -6.
Отже, щоб додати 2 числа з однаковими знаками, достатньо додати їх модулі і перед результатом поставити їх спільний знак.
III. Закріплення знань. Вироблення вмінь
Усні вправи
Виконайте додавання: а) 40 + 60; -40 + (-60); 20 + (+15); -20 + (-15);
б) 0,3 + 0,7; -0,3 + (-0,7); +1,2 + (0,6); -1,2 + (-0,6);
в) ; ; ; г) ; ; .
Письмові вправи
а) 110 + 120; б) -110 + (-120); в) -107 + (-18); г) -25 + (-50);
д) (-0,5) + (-2,5); є) +4,2 + (+5,8); ж) -6,3 + (-4,7); з) -8,5 + (-1,75);
к) -1 + ; л) -5 + .
а) х = -17; у = -19; б) х = -9,1; у = -7,4; в) х = -; у = -2.
Додатково. Вправи на повторення
а) х = 4; у = 8; б) х =-2; у = -4; в) х = -3; у = 5.
IV. Підсумки уроку
Історична довідка. Відомо, що додатні і від'ємні числа були відомі ще давнім індусам. Але, на відміну від нас, вони вважали додатні числа «майном», а від'ємні числа «боргом». Спробуйте перекласти вивчене правило додавання чисел з однаковими знаками на мову давніх індусів.
(Правильна відповідь. Борг + борг є борг; майно + майно є майно.)
V. Домашнє завдання
а) -46 + (-18); б) -8 + (-12); в) -144 + (-56); г) -6,4 + (-3,6);
д) -5,8 + (-1,8); є) -3,74 + (-1,74); ж) - + ; з) -+ ;
к) - + ; л) -3+; м) -1+ (-2,8); н) -1 + (-2,25).