Мотивація навчальної діяльностіМотив (франц. motif, лат. motus - рух) - спонукання до діяльності, пов'язане із задоволенням потреб людини. Пов'язаний він із задоволенням наявних потреб суб'єкта діяльності, а тому відіграє спонукальну функцію, зумовлює предметну спрямованість активності людини. Мотивація - система спонукань, які зумовлюють активність організму і визначають її спрямованість. Мотивація. Навчальна Спонукальна охоплює пізнавальні потреби, мотиви і сенси навчання. Емоційне переживання пізнавальної потреби постає як інтерес.
Дофамін (або «допамін») - цю речовину прийнято називати гормоном задоволення або радості. Допамін відноситься до катехоламінів — це особлива група активних речовин, які виступають в ролі посередників в міжклітинних хімічних реакціях. Також гормон є нейромедіатором або нейротрансмітером. Як це приблизно виглядає ви можете бачити на зображенні:
Роль гормону дофамін в організмі людини не всі визначають правильно, багато хто пов'язує його з відчуттям щастя, на самій же справі гормон дофамін допомагає вам запам'ятати шлях отримання задоволення. Спробуємо розібратися в тому, чому дофамін пов'язаний з формуванням залежностей. Фактично дофамін є наркотиком, що знаходиться всередині нашого організму, крім того, він включається під впливом саме зовнішніх факторів.
Що таке цифрова залежність і звідки вона взялася?"Крім речовин, що викликають залежність, таких як цукор, алкоголь, опіоїди, існує також цілий новий клас діджитальних залежностей, який 20 років тому ще не існував: текстові повідомлення, твіт, серфінг в Інтернеті, онлайн-покупки, ігри, в тому числі і азартні, лайки, репости, шери, коментарі ... Все це викликає звикання, — продовжує лікарка. — все ж, незважаючи на безперешкодний доступ до всього цього "щастя", люди стають усе більш нещасними, ніж будь-коли раніше. Рівень депресії, занепокоєння, фізичного болю і самогубств зростає у всьому світі, особливо в багатих країнах".
В даний час інтенсивно обговорюється і дослiджується феномен (захворювання/синдром) "(нарко) залежності від Інтернету", або Інтернет-аддикції (Internet Addiction Disorder, або IAD)[8]. З'явився дуже вагомий термін Netaholic. Ми пропонуємо вам пройти тест для виявлення Інтернет-залежності.
Позначте твердження, які Вам підходять:1. гарне самопочуття або ейфорія за комп'ютером;2. неможливість зупинитися;3. збільшення кількості часу, проведеного за комп'ютером;4. нехтування сім'єю і друзями;5. відчуття порожнечі, депресії, роздратування не за комп'ютером;6. брехня вчителям або членам сім'ї про свою діяльність;7. проблеми з роботою або навчанням;8. сухість в очах;9. головні болі за типом мігрені;10. болі в спині;11. нерегулярне харчування, пропуск прийомів їжі;12. нехтування особистою гігієною;13. розлади сну, зміна режиму сну.
Ознайомтесь із результатами 0-3 - Ви мудрий користувач інтернету. Можете подорожувати по мережі скільки завгодно довго, тому що вмієте контролювати себе. 4 - 7 - У вас є деякі проблеми, пов'язані з надмірним захопленням інтернетом. Якщо ви не зверніть на них уваги зараз - надалі вони можуть заповнити все ваше життя. 8 - 13 - Використання інтернету викликає значні проблеми у вашому житті. Вам потрібна термінова допомога психолога.
Вправа «Рука» Мета: виявлення прихованих можливостей для подолання залежності від соціальних мереж. Кожен учасник на аркуші паперу пише своє ім’я та обводить свою руку олівцем. На кожному пальці пропонується написати якість, що може допомогти подолати залежність від соціальних мереж. Потім малюнки пускаються по колу й інші учасники повинні виділити ті якості, які на їхню думку допоможуть людині позбутися залежності. Малюнки повертаються власникам. Відбувається обговорення.
Вправа «Управління часом» Мета:спрямувати учасників тренінгу на усвідомлення значення часу, ефективності його використання, як капіталовкладення дляреалізації мрій у власному майбутньому. Запишіть на листку паперу: Чого ви прагнете, про що мрієте.1- етап: Запишіть в таблицю «Управління часом», що ви робите погодинно. Символами позначте вид, сферу на які ви витрачаєте час.2- етап: Підрахуйте загальну кількість годин, які ви витрачаєте на кожний вид діяльності.3- етап: Проаналізуйте, як ви проводите свій час: На який вид діяльності витрачаєте більшу частину часу? Ця діяльність дійсно заслуговує на це? На який вид діяльності витрачаєте меншу частину часу? Ця діяльність дійсно заслуговує на це? У кожного з вас є свої мрії на майбутнє. Чи допомагає вам спосіб проведення часу у тому, щоб швидко та ефективно досягти своєї цілі?
Запитання для обговорення. Що показала робота з таблицею?Які висновки ви можете зробити щодо ваших дій для зміни ситуації?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}годинипонеділоквівтороксередачетверп’ятницясуботанеділя9-10 год. 10-11 год. 11-12 год. 12-13 год. 13-14 год. 14-15 год. 15-16 год. 16-17 год. 17-18 год. 18-19 год. 19-20 год. 20-21 год. 20-21 год. 21-22 год. 22-23 год. Всього на тиждень (годин):
З метою ефективного впровадження профілактичних програм щодо попередження Інтернет-залежності серед підлітків в закладах середньої освіти, соціальним педагогам та вчителям можна порекомендувати:1. Налагоджувати співпрацю з організаціями, що працюють у сфері попередження Інтернет-залежності, залучати до співпраці громадські організації. 2. Урізноманітнювати форми та методи профілактики, збільшувати застосування вербальних методів: окрім лекцій та бесід, які передбачають пасивне сприйняття інформації, використовувати диспути, дискусії, вікторини, які активніше залучають слухачів, а також інтерактивні методи подання інформації (тренінги, сюжетно-рольові ігри, вправи, перегляд художніх кінофільмів, мультфільмів). 3. Сприяти розробці та впровадженню програм, які організовують дозвілля підлітків.
4. Залучати правоохоронців до спільних заходів дозвілля дітей (спортивних змагань, конкурсів) та для проведення сюжетно-рольових ігор з метою ознайомлення з роботою правоохоронних органів. 5. Проводити заходи з правової освіти, формувань навичок безпечної поведінки в Інтернет мережах фахівцями та за методикою «рівний-рівному» - самими неповнолітніми. 6. Під час перебування у школі вчителям та педагогам слід звертати увагу та слідкувати за учнями, як вони використовують ПК чи лише в навчальних і пізнавальних цілях у навчальному закладі чи не за призначенням; 7. Розробити правила користування особистими засобами комунікаціями (мобільний телефон, планшет тощо)з метою контролювати дотримання регламенту використання мобільних пристроїв під час навчально-виховного процесу.
Батькам при появі у дітей схильності до Інтернет-залежності в першу чергу необхідно:1. Регламентувати час перебування підлітка в Інтернет-мережі та за комп'ютером в цілому. 2. Показувати особистий позитивний приклад (наприклад, вироблення правил поводження з мобільним телефоном вдома та школі). 3. Слід навчити дитину сприймати комп’ютер та Інтернет як технічні ресурси в отриманні знань та вмінь, а не як засоби отримання емоцій.
4. Запропонувати альтернативні способи проведення вільного часу підлітка. Слід до списку обов’язково внести спільні справи чи заняття 5. В дуже рідких випадках можна використовувати комп'ютер та Інтернет як заохочення в процесі виховання підлітка (наприклад, в якості винагороди за виконання домашнього завдання або в допомозі веденні домашніх справ тощо). 6. Особливу увагу слід приділяти он-лайн іграм, в які грають діти, оскільки більшість з них можуть викликати безсоння, агресію, дратівливість, специфічні страхи та фобії.
7. Віддавати перевагу розвиваючим іграм ніж розважальним. 8. Забороняти підліткам їсти та пити під час перебування он-лайн в Інтернет мережах. 9. У разі порушень домовленості щодо використання Інтернету чи комп’ютера підлітком з батьками, слід спільно обговорювати види покарань. 10. Якщо підліток сумлінно дотримується правил та всіх домовленостей щодо Інтернету, обов'язково повідомити їй про свої почуття радості та задоволення. Це призводить до закріплення бажаної поведінки.
11. Необхідно разом займатися творчою діяльністю, адже діти потребують похвали батьків. 12. Необхідно підтримувати підлітка у рівнобічному розвитку та підтримати його самостійний вибір, якщо підліток буде займатися улюбленою справою, то часу на «шкідливі звички» не вистачатиме. 13. У сім’ї започаткувати родинні традиції та ритуали. Гарного дня)))