5 клас
Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з
елементами роздуму
Мізинчик
Липневий день був значимим для дідуся Романа: він переходив у статус пенсіонера. Не очікував на приїзд гостей у будні, тому й не було особливих приготувань. Мізинчик, якого привезли на початку літа, хвостиком тягнувся вслід за дідусем, його цікавило все живе. Він здружився з півником, кури мирно дозволяли заглядати на сідало і збирати яйця. Із задоволенням випасав Чорнушку і Брикайлика. Правда, інколи й бабуся отримувала від нього допомогу, коли годувала поросят. У більшості це було після купання і прання, бо тільки він міг знайти у хліві місце, де обов`язково замажеться. І в цей ювілейний день, добре пам`ятаючи бабусине «замазура», після обідніх годувань знаючи, де можна пройти «очищення», побіг до дзюркачика і, незважаючи на дрижаки, заліз у холодну воду. Поки бабуся зорієнтувалася, куди той шугонув, малий відвойовував у гусака місце під дзюркачиком. Старий гусак злився, шипів, ґелґотав, однак через певен час відступив і здав об`єкт. Як тільки Софія Михайлівна виявила купальника, дістала з води, загорнула в рушник і цілуючи пустуна, примовляла: «Ох, зацілую своє замурзане щастя!» Він, хапаючи обіруч бабусю за шию, запитував: «А що, щастя буває замурзане?» Йому подобалося, як бабуся, вже купаючи в балії, де за день нагрівалася вода, розповідала про щастя, де воно живе, як , в їхній родині.
(За Г. Гузовською-Корицькою; 200 слів)
Попереднє опрацювання тексту
А. Які типи мовлення ви знаєте?
До якого типу мовлення належить текст? Відповідь аргументуйте
Як ви розумієте значення слова «щастя»?
У які моменти ви почуваєте себе щасливими?
Що для бабусі є щастям?
Яка основна думка тексту? Доведіть, що в ньому поєднано розповідь і роздум
Б. 1. Пояснити значення слів:
Дзюркач – гірське джерело
Балія - низька посудина для прання білизни
2. Пояснити орфограми у словах: здружився, збирати, купання, прання, щастя, прижилося.
3. Записати у зошити слова: ґелґотав, обіруч, «замазура», «очищення»
4. Дібрати синоніми до слова «щастя» (задоволення, благодать, гаразди)
5. Повторити розділові знаки при прямій мові. Пояснити розділові знаки у реченнях: Як тільки Софія Михайлівна виявила купальника, дістала з води, загорнула в рушник і цілуючи пустуна, примовляла: «Ох, зацілую своє замурзане щастя!» Він, хапаючи обіруч бабусю за шию, запитував: «А що, щастя буває замурзане?»
6. Розкрити значення фразеологізму: тягнутися хвостиком (невідступно слідувати за ким-небудь).
7. Скласти план
Орієнтовний план
1. Липневий день для дідуся Романа.
2. Ставлення Мізинчика до домашньої худоби.
3. Купання Мізинчика під дзюркачиком.
4. Замурзане щастя Софії Михайлівни.
5. Вечірнє купання в балії.
Завдання:
За складеним планом підготувати докладний усний переказ тексту з елементами роздуму.
Список використаних джерел: