Бінарний урок математики й української мови у 5 класі. Це друга наша спільна робота з Ларисою Міщенко. Цей урок було успішно проведено в рамках шкільного семінару “Реалізація наскрізних змістових ліній при формуванні ключових компетентностей”. Отримали величезне задоволення від підготовки і проведення уроку. Від себе додам: це велика удача -працювати поряд з колегами, для яких немає нічого неможливого. Принаймні, з Ларисою Борисівною ми розуміємо один одного без зайвих слів.
Бінарний урок математики та української мови
Здоров’я у відсотках
Мета: формувати практичні вміння і навички учнів застосовувати набуті знання до розв’язування задач на знаходження відсотків від числа; повт.й узагальн. вивч. про однорідні члени речення, звертання, вставні слова; удосконал.навички їх визначення в тексті, правильно ставити при них розділові знаки, вживати у власному мовленні; виховувати гігієну харчування, турботу про власне здоров’я, про здорове і повноцінне майбутнє; відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих, формувати в учнів цілісний світогляд про навколишній світ; розвивати мислення, мовлення, емоційно-вольову сферу, творчі та інтелектуальні здібності.
Хід уроку:
Учитель мови:
Відомий британський шеф-кухар Гордон Джеймс Рамзі сказав: «Знати про їжу людина повинна не менше, ніж про математику або про свою рідну мову». Ця, на перший погляд, неймовірна думка привернула нашу з Ларисою Борисівною увагу.
Учитель математики:
І разом ми вирішили, що набуті знання з рідної мови та математики сьогодні неодмінно мають прислужитися не менш важливим знанням про їжу, точніше про корисну їжу і раціональне харчування. Тож урок наш незвичайний. Його тема «Здоров’я у відсотках».
Учитель мови:
І сьогодні, аби успішно працювати на уроці, вам потрібно буде використовувати знання з мови й математики. А оскільки на це нас наштовхнув своїми словами Гордон Рамзі, творець шоу «Пекельна кухня», то ми працюватимемо на власній кухні, яку назвемо «Раціональна кухня».
Учитель математики:
На ній сьогодні працюватиме 4 групи зі своїм су-шефами: Настею Сидоренко, Лізою Перістою, Данилом Немировським, Іллею Жигилієм. Під їх керівництвом кожна група має зібрати свою «тарілку раціонального харчування», виконуючи математичні й мовні завдання і демонструючи при цьому швидкість та якість роботи. Переможці отримають за роботу найвищі бали.
Учитель мови:
Що ж, почнемо. Напевно, ви помітили, що вже декілька разів прозвучало слово «раціональний». Пропоную вам перед справжніми випробуваннями, як кажуть у спорті, «розігрітися» на лексичній розминці. Погляньте на екран. На ньому спроектовано лексичне значення слова «раціональний». Поясніть на основі цього лексичного значення вирази «раціон харчування», «раціональна кухня» і «раціональне харчування», «тарілка раціонального харчування» (кожна група отримує свій вираз)
Лексична розминка:
Раціональний – який ґрунтується на вимогах розуму, логіки; розумний; спрямований до кращого, розумнішого застосування чого-небудь; доцільний.
Відповіді груп: хто найперший, отримує бонус у вигляді______________________
«Раціон харчування» – це здорове розумне меню на день, що сприяє нашому здоров’ю;
«Раціональна кухня» – яка ґрунтується на розумному поєднанні продуктів харчування, яка турбується про здоров’я людини;
«Раціональне харчування» – розумне, здорове харчування, де все правильно поєднується і розраховується, всі поживні речовини;
«Тарілка раціонального харчування» – уявна тарілка з набором корисних продуктів у їх розумному співвідношенні.
Учитель математики:
А я зазначу, що слово «раціональний» використовується і в математиці. У …. класі ми будемо вивчати з вами поняття про раціональні числа і вирази. А сьогодні хочу, аби ви раціонально використовували свій час і знання.
Завдання №1з математики.
«Хто швидше»
Перевести відсоток у десятковий дріб. (У кожної команди набір карток, на яких записані десяткові дроби, їх необхідно покласти на відповідні комірки таблиці, на яких записано відповідні відсотки, числом вниз. Таким чином утвориться малюнок-вислів)
0,2 |
3,24 |
0,15 |
0,04 |
0,1 |
1 |
|
|
|
Без |
солі, |
без |
хліба – |
немає |
обіда |
|
|
|
Учні виконують завдання
Скарбничка мудрих думок
Учитель мови:
Прочитати прислів’я, пояснити, як ви їх розумієте. Записати їх, підкреслити однорідні члени речення відповідно до їх синтаксичної ролі. Пояснити розділові знаки у реченнях.
1група Без солі, без хліба – немає обіда. Борщ та каша – їжа наша (укр.прислів’я)
2 група Надлишок їжі заважає тонкості й гнучкості розуму. Сите, повне черево до навчання глухе (лат.прислів’я)
3 група Лущіть оріхи для користі, для потіхи. Солодка їда – шлунку й животу біда (укр.прислів’я)
4 група Їж яблуко в день – і лікарі та ліки не знадобляться. Великі люди завжди були стриманими й помірними в їжі (англ.вислови)
Учні дають відповіді:__________________________________
Підсумовуючи, зазначу, що ми завжди повинні розумно ставитися до того, що вживаємо в їжу. Недаремно ж і наше самопочуття зазвичай пов’язане зі стравами, які обираємо. Пам’ятаєте слова з відомого мультфільму про Симпсонів: «Самотність і гамбургери – це пекельна суміш!» Не будьте самотніми – будьте здоровими!
Учитель математики: І лікувальний чай у цьому – перший помічник! Саме про це наступна задача. Прочитайте її умову. Поясніть двокрапку у записі умови.
Задача1. Лікувальний чай для підвищення імунітету містить такі компоненти: 10% малини, 5% смородини, 2% імбиру, 6% лимону, 8% меду, а решта – кип’яток. Скільки потрібно взяти інгредієнтів, щоб отримати 1 кг такого чаю?
Пояснення: кому ставимо після узагальнювального слова «компоненти» перед однорідними членами речення (бонус команді, яка першою дасть відповідь)
Учні розв’язують задачу Д/з: за поданим розв’язком задачі скласти текст задачі, використовуючи однорідні члени речення;
Хвилинка емоційного розвантаження
Учитель мови:
«Ви не любите котів? Та Ви просто не вмієте їх готувати!» – це відома цитата кумедного героя американського серіалу «Альф», відеофрагмент якого пропоную вам переглянути, аби ви не тільки відпочили, але й виконали наступне мовознавче завдання. Дивіться уважно.
Відеофрагмент
Довідка: Альф, друг, прибулець, ненажерчик.
Використовуючи звертання, дайте Альфу поради щодо здорового харчування і правил поведінки за столом. Кожній групі пропонується утворити звертання від запропонованого слова і записати речення за запропонованою схемою:
1 група: звертання (без окличної інтонації) на початку речення.
2 група: звертання (з окличною інтонацією) на початку речення.
3 група: звертання всередині речення.
4 група: звертання в кінці речення.
Перевірка завдання
Міні-підсумок: Звернуся і я до вас з порадою: Дорогі діти, розумні учні, приділяйте харчуванню велику увагу, цінуйте мамину турботу про вас, її поради щодо корисної їжі. Д/з: А вдома ви маєте скласти поради товаришеві щодо здорового харчування на основі почутого на уроці з використанням звертань і вставних слів.
Учитель математики: А я пропоную вам наступну задачу. Прочитайте її умову.
Задача 2. На думку дієтологів, дотримуючись правил здорового харчування, дітям у 11-12 років потрібно з’їдати 450 грам овочів на день у співвідношенні: 20% моркви,25% пекінської капусти, 10% буряка, 35% помідорів та 10% цибулі. Скільки кілограмів овочів кожного виду потрібно заготувати на два місяці для однієї 11-річної дитини?
Учитель мови: Знайдіть у тексті попередньої задачі вставне слово. До якої групи за значенням воно належить? Яку роль виконує для розуміння змісту задачі? (посилання на фахівців).
Зараз кожна з груп отримає картки з реченнями (це поради стосовно раціонального харчування), у яких вам треба буде знайти вставні слова, визначити групу, до яких вони належать і поставити правильно розділові знаки.
Текст
Яке ж харчування вважається «розумним» для організму? По-перше з їжею повинна поступати до організму оптимальна кількість білків, жирів, вуглеводів, вітамінів і мікроелементів. По-друге харчування має бути збалансоване й різноманітне. По-третє важливо приділити увагу і тому, як часто і з якими інтервалами приймається їжа. Оптимальна кількість на думку фахівців 4 рази на день, невеликими порціями. Раціональне харчування передбачає, що споживати ви повинні приблизно стільки калорій, скільки витрачаєте.
Учні виконують разом роботу, учитель збирає картки й перевіряє
Учитель математики: Життєво необхідними для ваших молодих організмів є насамперед вітаміни, і отримувати їх краще не з синтетичних комплексів, а з овочів, фруктів і інших корисних продуктів. При раціональному харчуванні покрити потребу організму у вітамінах та мікроелементах нескладно: досить з’їдати по 5 фруктів або овочів (картопля не в рахунок!) на день, краще у свіжому вигляді. І щоб зібрати всю тарілку з вітамінами ви маєте розв’язати ще одну задачу.
Задача 3. Українець Петрик з’їдає 250 грам яблук щодня для дотримання норми заліза в організмі. А хлопчик П’єр такого ж віку з Бурунді – вживає банани, які становлять 150% від кількості яблук. Скільки бананів з’їдає за день П’єр?
Діти заповнюють тарілки
Учитель мови:
Перед вами харчова піраміда – це простий гід, який допоможе дізнатися про здорове харчування, а також покаже, які саме продукти потрібні для нормальної життєдіяльності нашого організму. І найголовніше, у якому співвідношенні. З’ясуйте, на який її поверх варто поставити ваші тарілки.
З раннього віку дитині необхідно пропонувати не лише смачну, але і корисну їжу.
Таку піраміду можна роздрукувати і почепити в кухні, щоб вона була на видному місці.
Підбиття підсумків уроку:
Учитель математики: Великий математик Піфагор говорив: «Ніхто не повинен переступати міру ні в їжі, ні в харчуванні». І вміння вирахувати у відсотках співвідношення різних інгредієнтів досить важливо, як ви вже зрозуміли.
Учитель мови: «Скажи мені що ти їси, і я скажу тобі хто ти», – ці слова французького філософа, кулінара, юриста, економіста, політичного діяча, музиканта Жана Саварена доводять, що людина може стати успішною в тому числі і завдяки правильному харчуванню. Тож переконані, що сьогоднішній урок стане ще одним кроком до вдосконалення і ваших знань, і ваших думок, і вашого харчування, і вашого майбутнього успіху.