Доля дитини в батьківських руках

Про матеріал
Мета цього тренінгу: сприяти становленню батьківської компетентності, шляхом усвідомлення механізмів діалогічного спілкування та формування вмінь і навичок конструктивної взаємодії з дітьми у сім’ї.
Перегляд файлу

Мета тренінгу:

сприяти становленню батьківської компетентності шляхом усвідомлення  механізмів діалогічного спілкування та формування вмінь і навичок конструктивної взаємодії з дітьми у сім’ї.

Завдання: 

  • усвідомлення батьками основних засад психічного розвитку дитини,
  • отримання ними навиків критичного осмислення стійких стереотипних       

     установок у сімейному вихованні,

  • розширення і збагачення знань щодо ролі емоційної сфери у становленні особистості дитини та відпрацювання навичок емпатійного реагування на  поведінку підлітка,
  • розвиток вміння будувати діалогічну взаємодію при вирішенні проблемних сімейних ситуацій, 
  • виховання психолого - педагогічної компетентності батьків.

Обладнання: стрічки, написи, ватмани, журнали, ножиці, клей, скотч.

 

Зміст тренінгу

  1. Вступне слово ведучого,  
  2. Вправа на знайомство «Клубочок»,
  3. Очікування
  4. Обговорення правил роботи в групі,
  5. Вправа – метафора «Річка та береги»,
  6. Вправа «Колода карт»
  7. Вправа Ситуаційно-рольова гра «Зв`язки»,
  8. Колаж «Потреби дитини для всебічного розвитку»,
  9. Вправа «Обери головне»
  10. Рефлексія
  11.  Вправа «П'ять добрих слів»

Хід заняття

  1. Вступ

Ведучий: Загальновідомо, що становлення повноцінної особистості дитини залежить насамперед від системи стосунків у сім’ї. “Всі ми родом з дитинства”, “Все – і хороше, і погане – людина одержує в сім’ї”. Ці педагогічні вислови відомі, напевне, всім. Відтак, зрозуміло, що без радикальної перебудови традиційного сімейного виховання, не слід очікувати серйозних успіхів у сфері становлення повноцінної особистості: самостійної, відповідальної, упевненої у собі, ініціативної, творчої, з чіткими моральними настановами. Ми спробуємо з вами сьогодні знайти правильний шлях у спілкуванні з дітьми.

 

  1. Вправа на знайомство  "Клубочок"

Мета: провести знайомство учасників групи. Створити умови для ефективної роботи.

У мене в руках клубочок ниток для в’язання. Зараз ми будемо в’язати візерунок нашої групи. Учасник в чиїх руках знаходиться клубок, називає своє ім’я і рису, яку найбільше цінує в людях. Потім обмотати нитку навколо свого пальця і покотити клубок будь-якому іншому учаснику тренінгу. Клубок має побувати у кожного. І ще: уважно слухайте один одного, хто говорить, це нам наприкінці знадобиться.

Потім змотуємо клубок назад. Робити це будемо так: той, хто знімає нитку з пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник.

Рефлексія:

  • Чи важко вам було виділити рису, яку найбільше цінуєте в людях?
  • Які відчуття викликала ця вправа?

 

  1. Очікування. Вправа «Соняшник»

На підготовлених стікерах, які знаходяться в кожного на спинці стільця, учасники формують свої очікування від тренінгового заняття. Після озвучування кожний стікер-зернинку прикріплюють до соняшника.

 

  1. «Правила роботи в групі»

Мета: ознайомлення групи  з правилами та принципами спільної роботи.

Хід проведення:

Учасникам пропонується створити умови, щоб кожен почувався зручно і робота в групі була ефективною. Для ефективного спілкування обговорюються наступні принципи тренінгу:

  • „Тут і тепер” – розмова про те, що відбувається в групі в кожен конкретний момент.
  • Персоніфікація висловлювань – відмова від знеособлених суджень типу „як правило, ми думаємо”, „деякі тут вважають” і т.п., заміна їх адресними: „я вважаю”, „я думаю”.
  • Акцентування мови почуттів – уникання оцінювальних суджень, їх заміна описом власних емоційних станів (не „ти мене образив”, а „я почуваюся ображеним, коли ти...”)
  • Активність – включеність в інтенсивну міжособистісну взаємодію кожного члена групи, дослідницька позиція учасників.
  • Довірливе спілкування – відвертість, відкрите вираження емоцій і почуттів.
  • Пунктуальність – дотримання регламенту, орієнтування в часі ведучим та учасниками.
  • Добровільність – можливість відмовитися від виконання завдання, якщо воно занадто складне або з якихось причин не приймається учасником.

На основі цих принципів будуються правила роботи у відповідності з особливостями роботи в даній конкретній групі та потребами самих учасників.

У правилах віддзеркалені характеристики реальних процесів і явищ, які існують у прототипах моделюючої реальності. (висять на дошці)

- кожен учасник має можливість висловитися, якщо у нього є бажання;

- всі учасники групи поважають цінності і погляди кожного, навіть, якщо не згодні з ними;

- обговорюються ідеї, пропозиції, а не люди, що їх висловили;

- всі учасники роблять зауваження коротко і по суті;

- кожен учасник, навіть захищаючи свою точку зору, відкритий для сприйняття чужих ідей, думок та інтересів інших учасників;

- усі розбіжності, конфлікти, що виникають під час роботи, розв’язуються мирним шляхом з урахуванням інтересів учасників і правил роботи;

- всі учасники прагнуть створити відкриту, ділову, дружню атмосферу.
 

  1. Вправа - метафора „Річка та береги” .

Мета: на емоційно-смисловому рівні допомогти учасникам усвідомити роль батьківського впливу на становлення особистості дитини.

Хід проведення: Ведучий повільно зачитує текст:

 „Мені подобається порівнювати дитину з водою. Це річка весела та стрімка, бурхлива, або ж глибока та повільна. Вона пливе собі, куди їй заманеться, рухається вільно та невимушено. Але рух кожної річки визначає її русло, ті береги, яких ми називаємо “батьками”. Вони, завжди ніби попереду, визначають основне спрямування її руху. Якщо батьки знають, як виховувати дитину, мають свої стійкі ціннісні настанови, розуміють, що є важливим для дитини, - то це береги міцні, надійні. Тоді і річка почувається захищеною та більш впевненою.

Де ви бачили такі береги, які б тиснули на річку чи змушували її плисти в інший бік? Річка пливе вільно у відповідності до своєї природи, але береги дещо скеровують її рух. Річка, яка не має берегів розтікається, поступово перетворюючись на болото. Так і дитина, яка не відчуває підтримки, розумного контролю з боку батьків не має життєвих орієнтирів, чіткого самоусвідомлення своїх справжніх бажань та потреб. Тому часто потрапляє під чужий вплив або тиск оточення.

Діти наслідують своїх батьків, вони ніби віддзеркалюють їхню поведінку, манери спілкування, але, головне, – засвоюють саме ті цінності, ті головні життєві принципи, які сповідують батьки. Тому помиляються ті батьки, які впевнені, що дитина буде робити так, „як я говорю”. Насправді, ж вона буде робити так, „як я роблю”. Тому батькам важливо бути послідовними у думках, переконаннях та діях.”

Обговорення змісту тексту, відповіді на запитання, що виникли в процесі вправи.

 

  1.  Вправа «Колода карт»

Мета: знайомство учасників,  згуртування групи та створення комфортної атмосфери для успішної роботи.

Хід проведення

Ведучий просить помінятися місцями тих людей, які вважають, що це стосується їх:
- встаньте ті, у кого темне волосся;

- встаньте ті, хто часто посміхається; 

- встаньте ті, хто має доньку;

- встаньте ті, хто має сина;

- встаньте ті, хто вважає себе гарною матір’ю;

- встаньте ті, хто вважає себе добрим батьком;

- встаньте ті, хто прийшов сьогодні на нашу зустріч з гарним настроєм, і хоче отримати безліч позитивних вражень і корисних порад. 

Привітайте один одного оплесками.

 

  1. Вправа Ситуаційна рольова гра „Зв`язки”

Мета: ознайомити учасників з важливістю підтримувати та берегти міцність зв`язків, які існують в сім’ї, в школі між дорослими та дітьми, дати можливість відчути емоції, які виникають в учасників під час ситуації, коли від них «відвертаються» самі близькі люди, дати можливість задуматися про наслідки прояву байдужості стосовно проблем дитини.

Обладнання: записки з написами ролей, стрічки, ножиці, листки з написами «Вулиця», «Інтернет», «Шкідливі звички», «Ранні статеві стосунки», «Синій Кит», «Інтернет залежність», «Злочини», «Наркотики».

Хід проведення:

Учасники вибирають листок з написаною роллю (дитина, батько, мати, хрещена, дідусь, бабуся, класний керівник, сусідка…) Після цього в центр кімнати стає учасник в ролі дитини та від нього тягнуться стрічки до кожного учасника, тим самим символізуючи невидимі зв`язки. У дитини є проблемна ситуація в якій її ніхто не підтримує, засуджує, обвинувачує, ігнорує або відмовляється  від спілкування через брак часу та зайнятість. Всі учасники по черзі програють свою фразу, відвертаються  і в цей момент зв`язки (стрічки) перерізаються ведучим. Коли учасник в ролі дитини залишається сам на сам, ведучий запитує його про думки, емоційний стан, відчуття. Після висловлення учасника в ролі дитини, йде обговорення думок, емоційних станів, відчуттів усіх інших учасників.

Ведучий запитує всіх учасників: «Що дитина буде робити в цій ситуації?»

Після отриманих відповідей, ведучий демонструє написи: «Вулиця», «Інтернет», «Шкідливі звички», «Ранні статеві стосунки», «Синій Кит», «Інтернет залежність», «Злочини», «Наркотики»…

Після цього всі учасники приходять до висновку, що потрібно дорожити дитиною, стосунками між батьками та дітьми. Намагатися більше розуміти потреби дитини та проводити з нею більше часу в спільній творчій діяльності.

 

  1. Вправа Колаж «Потреби дитини для всебічного розвитку».

Мета: сприяти усвідомленню потреб, бажань, можливостей, а також прав дітей у сім’ї.

Обладнання: білі аркуші паперу, ілюстровані журнали, клей, ножиці, фломастери.

Хід проведення:

Учасники створюють колаж на тему «Потреби дитини для всебічного розвитку». По завершенні роботи батьки презентують свої напрацювання.

Шановні батьки, пам’ятайте, що особистісний простір у сім’ї це головне для дитини.

  1. Вправа «Обери головне»

Із запропонованих на дошці сімейних чинників батьки обирають ті, які, на їхню думку, є важливими для виховання дітей, і записують на макети ли­сточків за кількістю груп. Захищають свої відповіді.

Чинники: любов, довіра, розуміння, підтримка, матеріальне забезпечення, допомога.

 

  1.  Рефлексія :
  • Які вправи вам сподобалися та запам’яталися?
  • Що найбільше сподобалося або не сподобалося на заняття?

 

  1.  Вправа «П'ять добрих слів»

Учасники утворюють коло. Психолог пропонує кожному обвести свою долоню на аркуші паперу і позначити на малюнку своє ім'я.  Далі аркуш передається сусідові праворуч, натомість учасник одержує малюнок від сусіда ліворуч. В обведеній долоні позначається якась приваблива риса автора малюнку. Вправа триває, доки заповнена записами «долоня» не повернеться до власника.

 

Психолог.«Пам’ятайте, що дитина – це дзеркало життя своїх батьків. Як у краплі води відбивається сонце, так і в дітях відображається духовне багатство мами і тата. Робіть усе, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей було прекрасним. Любові та взаєморозуміння вашим сім'ям».

 

docx
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку