Тренінг на тему: «Конструктивне спілкування»
Мета: ознайомити учнів із поняттям «конфлікт», видами конфліктів, причинами, позитивними та негативними аспектами конфлікту, способами подолання конфлікту; усвідомити роль конструктивного спілкування для запобігання конфлікту; формувати вміння безконфліктно поводитися, враховувати інтереси й потреби інших; розвивати аналітичні здібності, рефлексію, виховувати ввічливість, доброзичливість, поліпшення свого емоційного стану під час спілкування.
Обладнання: аркуші паперу А4, олівці, маркери, паперові сердечка, кольорові фішки, мінеральна вода, моток ниток.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
Вправа «Райський сад»
Мета: розвиток у підлітків здатності до самопрезентації.
Тренер. Для привітання давайте підведемося, посміхнемося один одному і скажемо «Добрий день!».
Ви навчаєтеся в одному класі й знаєте одне одного. Але уявіть, що ви потрапили в райський сад. У ньому можна побачити значну кількість апельсинів, лимонів, мандаринів, різних сортів яблук, слив, груш, полуниці, суниці, ківі, авокадо тощо. Оберіть щось одне й дайте відповідь на запитання: «Який я фрукт?», «Якби я був фруктом, то я був би...». Опишіть сорт, смак, стиглість, колір тощо. (Кожен асоціює себе з певним фруктом і розповідає, який він.)
Тепер ми з вами краще познайомилися і більше дізналися одне про одного.
IІ Прийняття правил у групі
Психолог. Для того, щоб наша робота з вами була плідною і цікавою, ми повинні встановити спільні правила для подальшої співпраці. Я , пропоную такі. (.Правила попередньо написані на плакаті)
Правила роботи в групі:
12.Обговорюються ідеї, а не особистість.
Що дає нам виконання цього завдання? Як допоможуть нам правила під час роботи?
ІІІ. Демонстраційна вправа «Пляшка газованої води»
Уявіть, що пляшка з газованою водою - це наші почуття, які вирують у душі (продемонструвати ефект, струсивши пляшку). Як не дозволити їм зашкодити нам? Якщо відкрити пляшку повільно, то ми можемо контролювати ситуацію, випускати повітря порціями, тихо. Аналогічно і з емоціями. Ми можемо розглянути ситуацію не одразу, а поступово, тобто поспілкуватися з друзями, рідними, висловитися, щоб вгамувати негативні емоції, але в кінці треба все ж таки поговорити з людиною, з якою сталися прикрі непорозуміння.
ІV. Оголошення теми. Очікування
Сьогодні в нас буде цікаве заняття, тема якого: « Конструктивне спілкування».
Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю у світі. Спілкування людей - це досить складний процес. Кожен із нас учиться цього все життя, набуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. На жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти в нашому житті? Як їх розпізнати? Як за запобігти та як розв'язувати їх? Про це ми з вами і поговоримо сьогодні.
Вправа «Дерево сподівань»
Мета: допомогти учасникам усвідомити власні очікування від заняття.
Інструкція
Тренер пропонує учасникам записати свої очікування на стікерах у вигляді листочків і розмістити їх на плакаті «Дерево». Якщо всі очікування справдяться, у кінці заняття «Дерево» розквітне рожевими квітами.
V. Вправа «Малюнок удвох асоціації слова «Конфлікт»»
Мета: пояснити, що всі люди по-різному реагують на одну й ту ж ситуацію; продемонструвати процес виникнення конфлікту.
Інструкція
Група об’єднується в пари. Кожна пара отримує аркуш паперу формату А4. Упродовж виконання вправи розмовляти забороняється. Учасники беруть одну ручку удвох таким чином, щоб партнери тримали її одночасно й малювали малюнок-асоціацію на слово «конфлікт».
Запитання для обговорення
До уваги тренера!
Під час обговорення з’ясовується, що підлітки поводилися в цій ситуації абсолютно по-різному: хтось «рвався в бій» і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався вгадати наміри іншого й запропонувати свої ідеї, хтось байдуже малював «по черзі», а хтось узагалі віддав малюнок напарникові. Варто проаналізувати позицію кожного учасника.
VІ. Вправа «Перетворення свинцю на золото»
Мета: показати позитивні сторони конфлікту.
Тренер. Конфлікти можуть спричиняти гнів, ненависть, ворожість, можуть призводити до насильства. Деякі конфлікти закінчуються у залах суду або навіть війнами. Проте конфлікти містять потенціал численних несподіваних позитивних результатів.
Зараз кожен учасник звернеться до сусіда зі словами: «Конфлікт — це погано...». Той, до кого зверталися, відповідає: «Так, це погано, але...» й намагається знайти позитив у цій конфліктній ситуації.
Тренер підкріплює вправу плакатом «Що є позитивного в конфлікті?»
Запитання для обговорення
VІІ. Вправа «Руханка»
Психолог. Зараз прошу всіх встати і розрахуватися на 1-й, 2-й. Парні числа стоять у внутрішньому колі, непарні – у зовнішньому. Завдання за 1 хв. Розповісти одночасно одне одному цікаву та веселу історію із свого життя.
Запитання:
Інформаційне повідомлення.
Стратегії виходу з конфлікту
Назва стратегії |
Переваги |
Недоліки |
1. КОНКУРЕНЦІЯ Відстоювання своїх інтересів до кінця, інколи на шкоду іншому. |
Усі твої інтереси враховано |
Репутація скандаліста та неприємної людини |
2. УНИКАННЯ Відкладання вирішення конфлікту, відсторонення від проблеми. |
Виграєш час |
Проблему не розв’язано, негативні емоції не зникли, а загнані всередину |
3. СПІВПРАЦЯ Знаходження взаємовигідного варіанту виходу з конфліктної ситуації. |
Враховані інтереси обох сторін |
Потребує багато сил та часу |
4. ПРИСТОСУВАННЯ Ігнорування своїх інтересів на користь іншого, зміна позиції. |
Не зіпсовано стосунків з людиною, бо її інтереси враховано |
Твої інтереси залишились без уваги |
5. КОМПРОМІС Домовленість про взаємовигідні поступки, прийняття зручного для усіх варіанту |
Частину інтересів обох сторін враховано |
Отримав лише частину того, на що розраховував,і необхідно суворо дотримуватись умов договору |
Які, на вашу думку, з цих п'яти способів частіше трапляються в реальному житті?
VІІІ. Вправа «Чарівний килим»
Психолог. Кожна людина певний період свого життя перебуває в колективі, а це означає, що вона повинна уміти налагоджувати стосунки з іншими людьми. Які ви знаєте способи взаємостосунків: спілкування, колективної праці тощо? (Обмін думками.)
А чи здогадуєтеся про те, що між людьми існує ще й якийсь невловимий зв'язок? Як гадаєте, навіщо він потрібен? (Обмін думками.) Про це є одна історія...
(Ведучий просить учасників стати в коло на відстані витягнутих рук і заплющити очі. Сам бере моток ниток,заходить у середину кола і починає розповідати казку.)
Відомо, що давним-давно на світі жив один дуже цікавий чоловік. У нього була довга сива борода і волосся, тому багато людей думали, що він старий і мудрий. Інші бачили дитячий блиск в очах чоловіка і казали, що він молодий. Цей чоловік умів те, чого не вміли інші. Люди називали його мудрецем. Ніхто не знав, звідки він прийшов, але казали, що раніше він був звичайною людиною, такою, як і всі. Змінювалися покоління, а мудрець усе жив серед людей, і вони почувалися захищеними.
І ось настав день, коли мудрець вирушив у дорогу. Він обійшов усю землю, пізнав багатьох людей і здивувався, наскільки різними були їхні характери, звички, бажання і прагнення. «Як непросто всім жити одне з одним», — думав мудрець, — що б такого зробити, аби допомогти їм?».
І тоді він сплів довгу тонку нитку, вирішив обійти добрих серцем людей і зв'язати їх цією чарівною ниткою. (Ведучий розповідає історію, обходячи кожного учасника гри і вкладаючи йому в руки нитку.)
Нитка була унікальною. Гладенька, тонка, зовсім непомітна для людини, але, попри це, впливала на стосунки. Ті, кому мудрець передав чарівну нитку, стали добріші, спокійніші, терплячіші. Вони почали уважніше ставитись одне до одного, намагалися зрозуміти думки і почуття ближнього. Інколи вони сперечалися, нитка натягувалася, але не рвалася. Часом сварилися, і нитка рвалася, а якщо мирилися — обірвані кінці нитки спліталися знову. Лише вузлик нагадував про минулу сварку.
Що робили люди з подарунком мудреця? Хтось обережно зберігав, передаючи таємницю з покоління в покоління. Хтось не відчував нитки, залишаючи на ній багато вузликів, і характер його постійно змінювався і ставав «покрученим». Та головне — у кожного з'явилася здатність протягувати нитки до тих, кого вони вважали близькими і друзями, товаришами і партнерами. (Ведучий на останньому учаснику, який стоїть у колі, відрізає нитку від мотка і зв'язує кінці. Отже, нитка утворює замкнене коло.)
Друзі, зараз ви відчуваєте у своїх руках чарівну нитку, подарунок Чарівника. Яка вона на дотик? Гладенька, тонка, прохолодна... Давайте перевіримо, що може відбутися, якщо кожен потягне її на себе. Вона натягнеться і різатиме руки. Такі стосунки називають «натягнутими»...
А якщо один потягне нитку на себе, а хтось не стане цього робити?.. Що буде, давайте спробуємо. Рівновага кола порушується. Хтось опинився у стійкішому положенні, а хтось — у зовсім хиткому... Про такі ситуації кажуть: «Він тягне ковдру на себе».
Різні експерименти можна проводити з ниткою. Багато людей присвячують цьому ціле життя. Натягнуть, розірвуть, зав'яжуть вузлик, обв'яжуть або взагалі відпустять... Чи на це розраховував чарівник, даруючи чарівний подарунок? Напевно, ні...
Давайте зараз знайдемо таке положення і натягнутість нитки, яке для всіх буде найзручнішим. Запам'ятаймо цей стан кожною клітинкою тіла. Саме так чарівники відчувають зв'язок один з одним.
Закріплення: (Ведучий бере в руки моток пряжі, і стає в коло разом з учасниками).
Ви бачите у мене в руках моток ниток. Якщо нитку намотати на кінці пальця, він утримуватиме нитку натягнутою, як котушка. Таким чином зможемо зіткати килим. Намотавши нитку на палець, ми передаватимемо моток іншому, говорячи йому добре слово. Це може бути комплімент, гарне побажання, вираження добрих почуттів. Передавати моток можна будь-кому: тим, хто стоїть навпроти, тим, хто поряд чи віддалік. Можна говорити добрі слова всім ткачам, тоді моток піде по колу. Кожен намотує нитку собі на палець, і моток повертається назад. Поступово всі наші пальці стануть обплетеними, а килим готовим.
Дозвольте, я почну (ведучий намотує на палець кінець нитки). Я пишаюся твоїм талантом... (ім'я учня), твоя усмішка щоразу осяює всіх нас. (Ведучий передає моток учаснику гри, до якого був звернений комплімент. Той намотує нитку собі на палець і передає моток іншому учаснику, говорячи йому добрі слова. Поступово між усіма дітьми натягуються нитки. Гра може тривати довго: чи доки нитки не закінчаться (у цьому випадку візьміть другий моток), чи доки учасники не втомляться. Тут ведучому важливо вловити настрій групи.)
Подивіться, який гарний килим у нас вийшов! Схоже, майже всі наші пальці задіяні в підтриманні його форми? Спробуйте порухати пальцями! Відчуваєте, який резонанс це викликає?
Ми з вами говорили про те, що між нами протягнуті невидимі нитки, тепер бачимо, що вони створюють цікаві малюнки. Бачите: достатньо нам порухати пальцями, як нас почують. Чарівники називають це чутливістю. Давайте збережемо таке відчуття.
Отже, наш килим готовий. Обережно спустимо його донизу, на підлогу і знімемо з пальців. Тепер, коли килим лежить на підлозі, якщо хочете, можна роззутися і по черзі пройти по ньому. Чарівний килим, зітканий сьогодні, символізує добрі стосунки між нами. Давайте скатаємо його в клубочок. Подумайте, як це допоможе нам у реальному житті?
Підсумок: Сьогодні ви стали учасником чарівного перетворення, в якому невидиме стало видимим. Ви побачили те, що зазвичай приховане від людського ока. Багато хто вважає, почуття взаємозв'язку — лише красивий образ, метафора. Та сьогодні ви побачили, що нитки реальні. І кожен з нас у своєму житті плете разом з іншими невидимі килими. Хотілося б, щоб у тих нитках, які ви натягуєте, було менше вузликів, а візерунки ваших стосунків були гарними і гармонійними.
ІХ. Вправа «Дерево підсумків»
Інструкція
Тренер пропонує учасникам прикрасити дерево цвітом. Учасники, в яких справдилися очікування, розміщують на дереві рожеву квітку, а ті, в кого ні — жовту. Свій вибір обґрунтовують.
Рефлексія
Тренер пропонує учасникам пригадати, що відбувалося на занятті та відповісти на запитання.