ДОНЕЦЬКИЙ КРАЙ У РОКИ ГОЛОДОМОРУ (1932 – 1933 РР.). СТИРАННЯ ПАМ’ЯТІ.

Про матеріал
Даний урок є дослідженням історії Донецького краю в роки Голодомору (1932 – 1933 рр.). За допомогою інтерактивних завдань кожен учень зможе простежити перебіг тих «страшних місцевих подій» на тлі всеукраїнських, відчути причетність до них, а головне, не допустити такого свавілля в майбутньому. Уважне вивчення цієї сторінки історії, додасть сили звільнитися від ідеологічного поневолення радянської влади.
Перегляд файлу

ДОНЕЦЬКИЙ КРАЙ У РОКИ ГОЛОДОМОРУ (1932 – 1933 РР.). СТИРАННЯ ПАМЯТІ.

 

(тематичний урок, присвячений вшануванню 85-х роковин Голодомору)

 

Даний урок є дослідженням історії Донецького краю в роки Голодомору (1932 – 1933 рр.). За допомогою інтерактивних завдань кожен учень зможе простежити перебіг тих «страшних місцевих подій» на тлі всеукраїнських, відчути причетність до них, а головне, не допустити такого свавілля в майбутньому. Уважне вивчення цієї сторінки історії, додасть сили звільнитися від ідеологічного поневолення радянської влади.

 

Предмет: історія України

Клас: 10 (І курс)

Тип уроку: урок формування нових знань.

Форма уроку: веб-квест

Тип веб-квесту: короткочасний

Форма організації навчальної діяльності: робота в малих групах (по 5 учнів)

Адреса блогу: https://historydonetsk.blogspot.com

Мета уроку: вчити учнів аналізувати події голодомору на території Донецького краю, усвідомлювати їх сутність, показати маловідомі сторінки повсякденного життя місцевого населення в 1932 – 199 рр., розкрити основні засоби опору радянському уряді на цих землях; розвивати критичне і логічне мислення. увагу, формувати вміння працювати в групах, пробудити в учнів інтерес до вивчення історії рідного краю, удосконалювати вміння аналізувати історичні джерела; виховувати повагу до подій минулого рідного краю, почуття громадянської відповідальності, патріотизм, гуманність, національну свідомість.

Матеріально-технічне оснащення уроку: комп’ютери (ноутбуки), проектор, мультимедійна дошка, відео.

Очікувальні результати:

Учні знатимуть:

  • способи опрацювання поданого матеріалу;
  • алгоритм проведення уроку-квесту;
  • перебіг подій, пов’язані з «чорною сторінкою» Донецького краю.

Учні зможуть:

  • систематизувати зібрану інформацію;
  • використовувати інформаційний простір мережі Інтернет для проведення дослідницької роботи;
  • працювати в групах для досягнення мети уроку-квесту;
  • визначити масштаби та наслідки даної трагедії на території Донецького краю;
  • описувати повсякденне життя сільського населення Донецького краю в 1932 – 1933 рр.;
  • порівнювати різні джерела інформації та визначити власну позицію.

Міжпредметні зв’язки: художня культура, інформатика, українська література.

Література:

  1. https://drive.google.com/drive/folders/0B_mxBo22WkJeZld0UUgzLW1sdjg
  2. Голодомор у Донбасі як це було // http://vecherka.donetsk.ua/?show=news&newsid=105176#.WXgsxUlSDIU
  3. Репресивна діяльність органів ГПУ під час Голодомору в Україні, зокрема в Донецькій області // http://history.org.ua/LiberUA/NKPZHGDO_2008 /NKPZHGDO_2008.pdf  (ст..32-43)
  4. Пам’ятники жертвам Голодомору в Україні. Донецька область // http://www.holodomor-monuments.org/donetsk.html
  5. До питання про кількість жертв голодомору 1932 - 1933 рр. у Донбасі / Є. В. Славич // Історичні і політологічні дослідження. - 2014. - № 1-2. // http://jhpr.donnu.edu.ua/article/view/735/753
  6.  Національна книга пам’яті Голодомору. Донецька область.


Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Привітання та епіграф уроку

Картинки по запросу фон презентаціїПеревірка готовності учнів до уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Мотиваційна діяльність

Сьогоднішній урок ми з Вами проведемо у формі квесту, що знаходиться на цьому блогу за адресою:

https://historydonetsk.blogspot.com

Ми відправимося на пошуки правди та відкриття нових фактів, пов’язаних з «чорною сторінкою» історії нашого краю і тим самим віддамо належне добрій пам’яті невинних жертв Голодомору.

Для ознайомлення натисніть на вкладку Головна сторінка

https://historydonetsk.blogspot.com/p/blog-page.html

C:\Users\Людмила\Desktop\2.png

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, проблемою та завданнями уроку.

Вступ:

Голодомор 1932–1933 рр. – штучно організований та зумисно підтримуваний тоталітарним комуністичним режимом з метою придушення антирадянських настроїв та виступів проти колективізації на селі. Визнання Голодомору 1932–1933 рр. геноцидом Українського народу законодавчо закріплено Законом України «Про Голодомор 1932 – 1933 років в Україні», ухваленим Верховною Радою України 28 листопада 2006 р.

Тема Голодомору страшна та емоційно виснажлива. Живих свідків практично не лишилось. І останнім часом у суспільстві посилюється несприйняття цієї теми. Особливо молоддю, більшість якої не може сформулювати, що таке геноцид, Голодомор, тоталітаризм. Мало хто розуміє значення широко вживаних у 30-ті рр. слів «буксири», «чорна дошка», «куркуль», «урки», «трудодень». Прізвища Молотова, Кагановича, Постишева, Сталіна не викликають жодних емоцій у багатьох. Та й чи варто згадувати та вивчати ті страшні події? Може, час дати спокій мертвим? Тож чи варто взагалі згадувати? Адже за останні 30 років і меморіали жертвам поставили, й ініціаторів засудили, і архіви дослідили...

Не достатню увагу було приділено вивченню даного періоду на території Донеччини. Тут довгий час існував «міф про благоденствіє Донецького краю» в роки голодної насильницької смерті. Лише дослідницька робота відкриє «залізну завісу» примари тридцять третього року.

C:\Users\Людмила\Desktop\6.6png.png

Проблема: Головною метою історичної освіти є виховання громадянина України. Підростаючому поколінню необхідне знання історії свого народу, особливо рідного краю. Проведення тематичних екскурсій, цікавих подорожей, вікторин, квестів допомагає учням краще засвоїти новий матеріал, усвідомити історичні факти, які сприяють поширенню ідей патріотизму.

C:\Users\Людмила\Desktop\Безымянный.png

Завдання

  1. Ознайомтесь з пам’яткою роботи веб-квесту (вкладка «Пам’ятка для учасників квесту»).
  2. Вам необхідно об’єднатися у групи по 5 учнів, обрати її голову та методом жеребкування дізнатися, яку роль буде виконувати ваша команда.
  3. У вкладці блогу («Ролі») Ви обираєте свою роль.
  4. Кожна роль передбачає виконання певних завдань (для їх виконання треба користуватися вкладкою «Ресурси»).
  5. Ознайомтесь зі шкалою оцінювання за Вашу роботу (вкладка «Критерії оцінювання»).
  6. Після завершення запропонованих завдань складіть звіт-презентацію у програмі Power Point, Publisher.
  7. Заповніть, будь ласка анкету в кінці своєї роботи
  8. Дізнайтеся про результати дослідження кожної групи.

C:\Users\Людмила\Desktop\1.png


Пам’ятка роботи для учасників квесту.

  1. Познайомтесь з темою та проблемою.
  2. Оберіть роль і відповідно до неї ознайомтесь із завдання.
  3. Вивчіть подані ресурси та літературу.
  4. Складіть план роботи відповідно до своєї ролі.
  5. Познайомтесь з критеріями оцінювання.
  6. Оформіть звіт роботи своєї групи.
  7. Підготуйтесь до захисту, обговоріть свій виступ у міні-групі.

ІV. Формування нових знань, вмінь та навичок

Роль 1 «Журналісти»

 

І. Опрацюйте історичні джерела (періодичні видання), в яких зафіксовані спогади очевидців голодомору в Донецькій області) та опишіть буденне життя селянських родин Донецького краю в цей період, відповідаючи на ряд питань:

  • З’ясуйте походження історичних джерел (хто є авторами, вік, соціальний стан, освіта, що являють собою джерела за змістом та формою (законодавчий акт, лист, літопис, спогади), за яких обставини з’явилися джерела). Що є спільного в цих джерелах? Наведіть приклади.
  • Хто такі «урки»? Як склалася їх подальша доля?
  • Які умови життя були у Ваших ровесників в 1932 – 1933  рр.? Про що це свідчить?
  • Що таке «табірна брама? Яке її було призначення?
  • Чи відобразилася демографічна ситуація сільського населення Донецького краю періоду 1932 – 1933 рр. на подальших змінах кількості українського населення? Відповідь обґрунтуйте.

ІІ. Форма звітності: презентація, в якій треба відобразити буденне життя сільського населення Донецького краю періоду 1932 – 1933 рр.

 

Література:

1.  https://drive.google.com/drive/folders/0B_mxBo22WkJeZld0UUgzLW1sdjg

2. Голодомор у Донбасі як це було // http://vecherka.donetsk.ua/?show=news&newsid=105176#.WXgsxUlSDIU

3. https://www.youtube.com/watch?v=iaohFxYmrPs

 

Роль 2. «Психологи»

 

І. Уявіть себе в ролі психолога, який отримав завдання укласти коментарі до фотоматеріалів для прояснення тієї «Великої трагедії», відповідаючи на наступні питання:

  • Який настрій у людей на фото? Чому?
  • Як Ви вважаєте, на що сподівалися селяни? Про що вони не здогадувалися?
  • Як Ви гадаєте, які зміни відбуваються у свідомості людини в голодних умовах. Запишіть свої міркування.
  • Як ви розумієте поняття «моральність радянського керівництва» по відношенню до українського села? Обґрунтуйте свою відповідь.
  • Чи Ви погоджуєтесь з тим, що штучний голод 1932 – 1933 рр. розвив в свідомості українського селянина психічне захворювання - «синдром добротворця» Як це сьогодні проявляється? Що ми сьогодні втратили і що натомість отримали?

ІІ. Форма звітності: скласти фотоколаж своєї розповіді, підписуючи під кожним фотоматеріалом своє міркування.

Література:

https://drive.google.com/drive/folders/0B_mxBo22WkJeVU5pN2JyV1dEQW8

Роль 3 «Історики»

І. Опрацюйте наукові статті та дайте відповіді на наступні питання:

  • У чому полягала «операція на селі» в 1932 - 1933 рр. в Донецькому регіоні? З’ясуйте її причини та результати.
  • Перерахуйте хвороби, від яких помирали люди. Чи можна стверджувати, що дане явище викликане голодом?
  • Як влада приховувала значну смертність населення в Україні, зокрема в Донецькій області?
  • Чому довгий час існував «міф про благоденствіє Донецького краю» в роки голодної насильницької смерті?

ІІ. Форма звітності: буклет «Голодомор в Донецькому краї: основні події».

 

 

 

Література:

  1. Репресивна діяльність органів ГПУ під час Голодомору в Україні, зокрема в Донецькій області // http://history.org.ua/LiberUA/NKPZHGDO_2008/NKPZHGDO_2008.pdf  (ст..32-43)
  2. Пам’ятники жертвам Голодомору в Україні. Донецька область // http://www.holodomor-monuments.org/donetsk.html
  3. До питання про кількість жертв голодомору 1932 - 1933 рр. у Донбасі / Є. В. Славич // Історичні і політологічні дослідження. - 2014. - № 1-2. - С. 79-88. // http://jhpr.donnu.edu.ua/article/view/735/753

V. Підсумки уроку та представлення учнівських робіт:

  • виступ учнів з кожної групи. Представлення звіту.
  • оцінювання роботи команд експертами здійснюється за представленими нижче критеріями у12-бальній шкалі).
  • аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;
  • повідомлення та обґрунтування оцінок;
  • надання домашнього завдання

Критерії оцінювання

Критерії

 

Бали (макс. 3 за кожний критерій)

1

Розуміння завдань (точне розуміння теми та правильне опрацювання історичних джерел)

3

2

Творчий підхід до пошукової діяльності та взаємодія в групах

3

3

Естетичність та оригінальність оформлення

3

4

Представлення своїх робіт (подача матеріалу)

3

 

Обговорення виступів кожної групи. Самооцінка та взаємооцінка результатів роботи.

 

VІ. Інструктаж домашнього завдання

І. Написати твір-есе за висловом:

Хліб – індустріалізації, голод  – селянам.

ІІ. Допрацювати свої творчі роботи

ІІІ. Ознайомитися з документальними хронічками з даної тематики.

Документальні хроніки

  1. Історична казка: Закон «Про п'ять колосків» // https://www.youtube.com/watch?v=twC27Ez9Sq8
  2. Голодомор. Брати // https://www.youtube.com/watch?v=RBgFeK2ior4
  3. Великий Голод (2005) // https://www.youtube.com/watch?v=XYcw_-80bas
  4. Голодомор. Жнива розпачу // https://www.youtube.com/watch?v=TkOybf8ciSs
  5. Голодомор..... Живі... // https://www.youtube.com/watch?v=IvxvoWnMGP0
  6. Голод // https://www.youtube.com/watch?v=3Y54VEbWrlA
  7. Творці Голодомору // https://www.youtube.com/watch?v=xF2i1Trw-aU
  8. Голод 33 // https://www.youtube.com/watch?v=D6PZ2S8pMY8
  9. «Голодомор 1932-1933 рр. Постгеноцидний синдром». // https://www.youtube.com/watch?v=bHFo_8cthSY
  10. Історична казка: Закон «Про п'ять колосків»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сєрокурова Любов Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 жовтня 2019
Переглядів
939
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку