ДОНЕЦЬКИЙ КРАЙ У РОКИ ГОЛОДОМОРУ (1932 – 1933 РР.). СТИРАННЯ ПАМ’ЯТІ.
(тематичний урок, присвячений вшануванню 85-х роковин Голодомору)
Даний урок є дослідженням історії Донецького краю в роки Голодомору (1932 – 1933 рр.). За допомогою інтерактивних завдань кожен учень зможе простежити перебіг тих «страшних місцевих подій» на тлі всеукраїнських, відчути причетність до них, а головне, не допустити такого свавілля в майбутньому. Уважне вивчення цієї сторінки історії, додасть сили звільнитися від ідеологічного поневолення радянської влади.
Предмет: історія України
Клас: 10 (І курс)
Тип уроку: урок формування нових знань.
Форма уроку: веб-квест
Тип веб-квесту: короткочасний
Форма організації навчальної діяльності: робота в малих групах (по 5 учнів)
Адреса блогу: https://historydonetsk.blogspot.com
Мета уроку: вчити учнів аналізувати події голодомору на території Донецького краю, усвідомлювати їх сутність, показати маловідомі сторінки повсякденного життя місцевого населення в 1932 – 199 рр., розкрити основні засоби опору радянському уряді на цих землях; розвивати критичне і логічне мислення. увагу, формувати вміння працювати в групах, пробудити в учнів інтерес до вивчення історії рідного краю, удосконалювати вміння аналізувати історичні джерела; виховувати повагу до подій минулого рідного краю, почуття громадянської відповідальності, патріотизм, гуманність, національну свідомість.
Матеріально-технічне оснащення уроку: комп’ютери (ноутбуки), проектор, мультимедійна дошка, відео.
Очікувальні результати:
Учні знатимуть:
Учні зможуть:
Міжпредметні зв’язки: художня культура, інформатика, українська література.
Література:
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Привітання та епіграф уроку
Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Мотиваційна діяльність
Сьогоднішній урок ми з Вами проведемо у формі квесту, що знаходиться на цьому блогу за адресою:
https://historydonetsk.blogspot.com
Ми відправимося на пошуки правди та відкриття нових фактів, пов’язаних з «чорною сторінкою» історії нашого краю і тим самим віддамо належне добрій пам’яті невинних жертв Голодомору.
Для ознайомлення натисніть на вкладку Головна сторінка
https://historydonetsk.blogspot.com/p/blog-page.html
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, проблемою та завданнями уроку.
Вступ:
Голодомор 1932–1933 рр. – штучно організований та зумисно підтримуваний тоталітарним комуністичним режимом з метою придушення антирадянських настроїв та виступів проти колективізації на селі. Визнання Голодомору 1932–1933 рр. геноцидом Українського народу законодавчо закріплено Законом України «Про Голодомор 1932 – 1933 років в Україні», ухваленим Верховною Радою України 28 листопада 2006 р.
Тема Голодомору – страшна та емоційно виснажлива. Живих свідків практично не лишилось. І останнім часом у суспільстві посилюється несприйняття цієї теми. Особливо молоддю, більшість якої не може сформулювати, що таке геноцид, Голодомор, тоталітаризм. Мало хто розуміє значення широко вживаних у 30-ті рр. слів «буксири», «чорна дошка», «куркуль», «урки», «трудодень». Прізвища Молотова, Кагановича, Постишева, Сталіна не викликають жодних емоцій у багатьох. Та й чи варто згадувати та вивчати ті страшні події? Може, час дати спокій мертвим? Тож чи варто взагалі згадувати? Адже за останні 30 років і меморіали жертвам поставили, й ініціаторів засудили, і архіви дослідили...
Не достатню увагу було приділено вивченню даного періоду на території Донеччини. Тут довгий час існував «міф про благоденствіє Донецького краю» в роки голодної насильницької смерті. Лише дослідницька робота відкриє «залізну завісу» примари тридцять третього року.
Проблема: Головною метою історичної освіти є виховання громадянина України. Підростаючому поколінню необхідне знання історії свого народу, особливо рідного краю. Проведення тематичних екскурсій, цікавих подорожей, вікторин, квестів допомагає учням краще засвоїти новий матеріал, усвідомити історичні факти, які сприяють поширенню ідей патріотизму.
Завдання
Пам’ятка роботи для учасників квесту.
ІV. Формування нових знань, вмінь та навичок
Роль 1 «Журналісти»
І. Опрацюйте історичні джерела (періодичні видання), в яких зафіксовані спогади очевидців голодомору в Донецькій області) та опишіть буденне життя селянських родин Донецького краю в цей період, відповідаючи на ряд питань:
ІІ. Форма звітності: презентація, в якій треба відобразити буденне життя сільського населення Донецького краю періоду 1932 – 1933 рр.
Література:
1. https://drive.google.com/drive/folders/0B_mxBo22WkJeZld0UUgzLW1sdjg
2. Голодомор у Донбасі як це було // http://vecherka.donetsk.ua/?show=news&newsid=105176#.WXgsxUlSDIU
3. https://www.youtube.com/watch?v=iaohFxYmrPs
Роль 2. «Психологи»
І. Уявіть себе в ролі психолога, який отримав завдання укласти коментарі до фотоматеріалів для прояснення тієї «Великої трагедії», відповідаючи на наступні питання:
ІІ. Форма звітності: скласти фотоколаж своєї розповіді, підписуючи під кожним фотоматеріалом своє міркування.
Література:
https://drive.google.com/drive/folders/0B_mxBo22WkJeVU5pN2JyV1dEQW8
Роль 3 «Історики»
І. Опрацюйте наукові статті та дайте відповіді на наступні питання:
ІІ. Форма звітності: буклет «Голодомор в Донецькому краї: основні події».
Література:
V. Підсумки уроку та представлення учнівських робіт:
Критерії оцінювання
№ |
Критерії
|
Бали (макс. 3 за кожний критерій) |
1 |
Розуміння завдань (точне розуміння теми та правильне опрацювання історичних джерел) |
3 |
2 |
Творчий підхід до пошукової діяльності та взаємодія в групах |
3 |
3 |
Естетичність та оригінальність оформлення |
3 |
4 |
Представлення своїх робіт (подача матеріалу) |
3 |
Обговорення виступів кожної групи. Самооцінка та взаємооцінка результатів роботи.
VІ. Інструктаж домашнього завдання
І. Написати твір-есе за висловом:
Хліб – індустріалізації, голод – селянам.
ІІ. Допрацювати свої творчі роботи
ІІІ. Ознайомитися з документальними хронічками з даної тематики.
Документальні хроніки