Допоміжний матеріал до уроку «Скалярний добуток векторів»
Дорогі десятикласники!
Розв’яжемо декілька оригінальних задач на застосування скалярного добутку векторів.
Задача 1. Дано вектори (2; 4;– 3) і
(х; 1; 6). При яких значеннях х кут між векторами
і
:
1)гострий; 2) прямий; 3) тупий?
Відповіді на ці питання дає поняття скалярного добутку векторів: якщо він додатний, то кут – гострий (бо cos
0), якщо від’ємний, то кут – тупий (бо cos
0), і, якщо він дорівнює 0, то ці вектори перпендикулярні, тобто кут між ними – прямий.
Отже, *
= 2х + 4*1 + (–3)*6 = 2х + 4 –18 = 2х – 14;
1). 2х – 14 0, 2х
14, х
7 – кут гострий.
2) 2х – 14 0, 2х
14, х
7 – кут тупий.
3) х = 7 – кут прямий.
Задача 2. Довести, що чотирикутник АВСД з вершинами
А(5; –3; 2), В(9; –1; 3), С(12; –5; –1), Д(8; –7; –2) – прямокутник.
Доведення: пригадуємо, що прямокутник – це паралелограм у якого всі кути прямі. Спочатку доведемо, що АВСД – паралелограм. Це можна зробити декількома способами: можна показати, що його діагоналі в точці перетину діляться пополам. Якщо після цього ми покажемо, що вони рівні, то АВСД – прямокутник (але все це можна зробити без застосування векторів).
Покажемо, що =
(тоді АВСД – чотирикутник у якого дві протилежні сторони паралельні й рівні, а, отже, за ознакою паралелограма АВСД паралелограм):
(9–5; –1+3; 3–2),
(12–8; –5+7; –1+2),
( 4; 2; 1),
( 4; 2; 1),
=
, отже, АВСД – паралелограм.
Далі доведемо, що у нього є прямий кут, тобто доведемо, що
,
(8–5; –7+3; –2–2),
(3; –4; –4). Знаходимо скалярний добуток векторів
і
:
*
= 4*3 + 2*(–4) + 1*(–4) = 12 –8 –4 = 0.
Отже, АВСД – прямокутник.
Бажаю успіху!