Комунальний заклад « Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»
Завдання ІІ туру Всеукраїнської олімпіади з математики
1. Розв’яжіть рівняння -10
-2(а-11)
+2(5а+6)х+2а +
=0.
2. Робочий день скоротився з 8 год. до 7 год. На скільки відсотків потрібно підняти продуктивність праці, щоб при тих самих розцінках заробітна плата зросла на 5%?
3. На продовженні сторони AD вписаного чотирикутника ABCD за точку D відмітили точку E так, що AC CE і BDC DEC . Відомо, що DE1см Знайдіть довжину сторони AB.
4. У класі 28 учнів. Середній зріст всіх учнів цього класу дорівнює 150 см. Середній зріст всіх хлопчиків дорівнює 155 см, а середній зріст всіх дівчаток дорівнює 148 см. Скільки дівчаток в цьому класі? Відповідь обґрунтуйте.
5. Вісім однакових кубиків з ребром, довжина якого дорівнює 1, зафарбували так, що 24 їхні грані білі, а 24 – чорні. Доведіть, що з них можна скласти куб, у якого площа частини поверхні, зафарбованої білою фарбою, така ж, як площа частини поверхні, зафарбованої чорною фарбою.
Кожне завдання оцінюється в 5 балів
На виконання завдань відводиться 3 години
Використання калькуляторів заборонено 2017 рік
Відповіді:
1. Розв’язання: Ліва частина рівняння є квадратним тричленом відносно параметра а. Тому рівняння запишемо так:
–2а(
–5x–1)+(x4–10
+22
+12х)=0. Оскільки його дискримінант невід’ємний: D/4=
, то маємо рівняння
+ 10а+25=0, якщо х=1, і (а–
+ 6х)(а–
в іншому разі. У першому випадку а= –5 і дане рівняння набуває вигляду
–10
+32
–38х+15=0
(х–3)(х–5)=0.
Звідси маємо 4 корені рівняння: 1, 1, 3, 5. У випадках, коли а5 маємо сукупність квадратних рівнянь
–6х–а=0 і
–4х–2–а=0. Розв’язки даного рівняння, залежно від параметра такі:
(– розв’язків немає
–9 3; 3
(–9;–6) 3
–6 3, 2, 2
–5 1, 1, 3, 5
(–6;–5)(–5;
2. Розв’язання: За 1 годину восьмигодинного робочого дня робітник виконував 1/8 частину норми, що приймемо за 100%. За 1 годину семигодинного робочого дня він вже виконував 1/7 частину норми, що складає %. Продуктивність роботи зросла на
Це підвищення продуктивності зберегло розмір заробітної плати. Для підвищення заробітної плати на 5% продуктивність праці треба підвищити на
або 15%. Відповідь: 15%.
3. Розв’язання:
Нехай DEC, тоді DAC DEC як кути при основі рівнобедреного трикутника. BDC за умовою задачі; BAC BDC як вписані кути, що спираються на одне і ту саму дугу.
Крім того, помічаємо, що
ABC180ADC CDE . Тоді трикутники ABC і EDC рівні за двома сторонами і кутом між ними. Отже, AB DE 1см.
Відповідь: AB1см.
4. Розв’язання: Нехай m – кількість хлопчиків в цьому класі, а d – кількість дівчаток. Тоді сумарний зріст усіх хлопчиків дорівнює S=m155 см, а сумарний зріст всіх дівчаток дорівнює s =d148 см. Отже, сумарний зріст всіх учнів цього класу S+ s= m155+ d148 (см), а з іншої сторони в класі 28 учнів і середній зріст їх дорівнює 150см, тоді сумарний зріст всіх учнів дорівнює 28150=4200см. Отже m+ d=28 і (28–d)155+ d148=4200.
Розв’язавши рівняння, одержимо d=20. У класі 20 дівчаток.
Відповідь: 20.
5. Розв’язання.Складаємо куб довільним чином. Нехай на його поверхні буде а білих і b чорних квадратів. Зрозуміло, що а+b=24. Розглянемо число х= а– b. Воно парне. Якщо х=0, то а= b, і задача розв’язана. В іншому разі поворот одного з кубиків на кут відносно однієї з осей, що проходить через центри протилежних граней, залишає число х незмінним або змінює його на 2. За три такі операції можна досягти, щоб грані кубика, які були на поверхні куба, сховалися всередину, а ті, що були всередині, опинилися на поверхні. За 24 такі операції число х дорівнюватиме
(24 – а) – (24 – b) = b – а = –( а – b), тобто стане протилежним початковому значенню. Отже, на якомусь кроці воно дорівнюватиме нулю.