Допоможемо звірятам до зими підготуватись
Мета: корекційно – розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, мислення, увагу, фонематичний слух, дрібну та загальну моторику, мовне дихання; забезпечувати психологічний комфорт дітей, сприяти зняттю емоційної напруги і втоми; вдосконалювати вміння дітей узгоджувати рухи з мовленням, знання дітей про осінні явища; особливості поведінки диких тварин.
Збагатити словник дітей словами присвійних прикметників: білячий, заячий, ведмежий, лисячий, каштановий, березовий, липовий, дубовий, кленовий.
Навчальна: формувати уміння складати речення з протиставним сполучником «а»; вчити утворювати присвійні прикметники за допомогою суфіксів – яч-, -ч-,-; закріплювати вміння дітей утворювати присвійні прикметники за допомогою суфікса ов -.
Виховна: виховувати бажання допомагати іншим; любов до тварин, до природи. Забезпечувати психологічний комфорт.
Матеріал: декорації: ліс, дерева, лісова галявина,сова, листя з дерев, гілка, малюнки із зображенням тварин, овочів,фруктів, хвости диких тварин, «чарівна» торбинка, малюнки із зображенням житла тварин, кошик з горіхами, «пеньочки» - столи, лісовичок.
Попередня робота: розучування пальчикової гімнастики, рухів до гри «Страшно», віршів.
Хід заняття:
Привітання з гостями.
Логопед: Діти, гості сидять подивіться. Ви привітайтесь, усміхніться, веселим настроєм поділіться.
Логопед: Навколо мене діти ставайте, загадку мою відгадайте:
Сонечко землю не так зігріває,
Листя пожовкле з дерев опадає,
Часто дощ ллється, птахи відлітають
Відгадайте, коли це буває? (Восени)
Логопед: Як називаються останній місяць осені?
Логопед: Яка пора року прийде після осені?
Логопед: Це означає, що незабаром до нас прийде білосніжна зима з холодами, морозами і заметілями.
Логопед: Які заготовки люди роблять на зиму?
Д/г «Осінні заготовки»
Логопед: Не лише люди готуються до зими, але уся природа.
Логопед: А щоб краще побачити, як природа готується до зими я запрошую вас до осіннього лісу.
Логопед: З допомогою якого транспорту можна потрапити в ліс?
А я вам пропоную під ти пішки, як туристи. В похід вони беруть з собою рюкзаки, і одягають їх на плечі. Туристи ходять один за одним
Логопед: Один за одним ставайте і до лісу вирушаймо. (діти ідуть «змійкою» по залу)
Логопед: Ось ми і в лісі. Яке свіже повітря! Понюхайте чим пахне в лісі? (відповіді дітей)
Логопед: Діти, подивіться зламана гілка. Хто в лісі міг її зламати? (відповіді дітей)
На ній ще є листочки. Подуємо на листочки так , як дує на них вітер.
Д/г « Подуй на листочок»
Логопед: Дерева також готуються до зими. Вони скидають листя та засинають, щоб весною знову зазеленіти.
Логопед: Вітер не тільки зламав гілку, а ще зірвав з гілочок дерев останні листочки. Вам цікаво з яких дерев ці листочки?
Д/г «З якого дерева листок?»
Логопед: Що це за звуки?
Сова: Угу, угу.
Логопед: Хто так звуки подає у лісі, яка пташка?
Сова: Добрий день, діти! Діти , звірі в лісі загубили свої хвости. А я знайшла їх , але заплуталася де чий хвостик і не можу їм повернути. Допоможіть мені повернути звірятам свої хвости, бо без хвоста звірові ні краси, ні радості. Взимку їм без хвостів не обійтись. (дає кошик з хвостами)
Сова: А я полетіла, - Угу!
Логопед: Сядемо на галявину і подивимося, що за звірі їх загубили.
(діти розглядають )
Д/г «Чий хвіст»
Логопед: А ось і білочка наближається до нашої галявини.
В лісі білочка стрибає
І горішки там збирає
Білка:
Руденьке я звірятко
На дереві влаштую хатку
Червонясту шубку маю
По гілках собі стрибаю
(виходить засмучена)
Логопед: Чого ти така засмучена?
Білочка: Мені треба назбирати горішків на зиму, але не можу.
Логопед: Чому?
Білка: Не можу стрибати , загубився мій хвіст, шукаю, але не можу знайти.
Логопед: Ми допомагаємо звірям повернути їх . Який тобі потрібний?
Білочка: Мені потрібний здоровий, рудий, пухнастий хвіст.
Логопед: Є в нас такий. (логопед пропонує хвіст іншої тварини)
Логопед: Цей хвіст підійте білочці? (відповіді дітей)
Логопед: Чому не підійте? (відповіді дітей потім знаходять білячий хвіст і віддають білці)
Білка: Тепер можу назбирати горішків. (відходить за дерево)
Логопед: У цьому лісі є лікар айболит він лікує лісових тварин. Я гадаю він допоможе звірятам приживити хвостики.
Логопед: Діти а навіщо потрібний білці хвіст? (відповіді дітей)
Логопед: А ось і білочка. (знову з’являється білочка з кошиком в руках)
-Як ти готуєшся до зими?
Білка: Я міняю шубку з руденької на сіру і запасаю горішки. Ось назбирала.
Логопед: І куди будеш дівати?
Білочка: Буду друзів пригощати.
Логопед: Давайте пригадаємо і пальчиками покажемо, як білочка пригощає друзів горішками.
Пальчикова гімнастика « Гостинці для друзів»
Маленький горішок – руденькій лисиці,
Найменший горішок - пташечці синичці,
Більший горішок - для друга зайчатка,
Найбільший горішок – то для ведмежатка.
Звірятка солодкі горішки поїли
І лапочки після обіду помили.
(діти виконують відповідні рухи пальчиками до тексту)
Логопед: А тепер пригадаємо, які горішки дарувала білочка і кому?
Д/г «Пригадай та назви»
( логопед виставляє малюнки із зображенням горіхів, а діти пригадують та називають кого яким пригостить білочка)
Логопед: Що ще може запасати білочка? (відповіді дітей)
Логопед: Впізнайте, діти хто це до нас поспішає? Він великий, клишоногий, коричневий, поважний, лісовий…..(відповідь дітей)
( під музику виходить ведмідь )
Ведмідь:
Народився я в кожусі,
Та зими усе ж боюся.
Взимку лісом не гуляю
А в барлозі спати лягаю.
Ведмідь: Добрий день, діти. Я чув, що ви допомагаєте звірятам хвости повернути.
Логопед: Який в тебе був хвіст?
Ведмідь: У мене був маленький, коричневий.
Логопед: Знайдемо зараз і твій хвіст. (пропонує хвіст іншої тварини)
Підійде ведмедю цей хвіст?
Чому не підійде? (відповіді дітей потім знаходять ведмежий хвіст і віддають ведмедю)
Ведмідь: Дякую за хвіст. Запрошую вас зі мною пограти, бо прийшов вже час мені спати на зиму вкладатись.
Рухлива гра «Діти і ведмідь»
Логопед: Ведмедю, а ти вже підготувався до зими, що зібрався спати вкладатись?
Ведмідь: Так я вже підготувався до зими. Щоб взимку мені було тепло спати, я утеплив собі барліг сухою травою, листям, гілочками дерев.
Логопед: Так, як діти підготувався ведмідь до зими? (відповідь дітей)
Логопед: На лісову галявину поспішає красива, хитра, руда, пухнаста…
Лисиця:
Я руденька, ще й хитренька
Вовчику – братику сестричка.
Логопед: Чого ти тут блукаєш?
Лисиця:
Я лісом блукаю,
хвіст свій шукаю.
Логопед: А який у тебе був хвіст?
Лисиця: У мене був довгий, рудий, пухнастий хвіст.
Логопед :Оцей підійде? ( логопед пропонує інший хвіст)
Чому не підійде? (відповіді дітей потім знаходять лисячий хвіст і віддають лисиці)
Логопед: Діти навіщо лисичці взимку потрібний хвіст? (відповіді дітей)
Лисиця: Я стала красивіша з довгим, пухнастим хвостом. (милується)
Логопед: Лисичко, а що це в тебе за картинки?
Лисичка: На цих картинках житла звірів та пташок.
Логопед: Діти ви знаєте де живуть звірі та птахи? (відповіді дітей)
Д/г «Хто де живе?»
Логопед: До нас поспішає ще одне звірятко: маленький, сірий, боязкий…
Зайчик:
Ой –ой –ой!
Хто це мене лякає?
Я страшенний боягуз
Всіх на світі я боюсь
Логопед: Чого ти зайчику плачеш?
Зайчик: (плаче)
Літню шубку змінив на зимову
Але хвостик десь подівся
І я дуже засмутився.
Логопед: Не плач, ми тобі допоможемо повернути хвостик.
Логопед: Який хвіст тобі потрібний?
Зайчик: Мені потрібний маленький, біленький хвостик. (находять і віддають зайчику)
Логопед: Навіщо зайчик міняє на зиму шубку? (відповіді дітей)
Зайчик: Ось в мене нова шубка з маленьким, білим хвостиком. Дякую вам. (радіє і знов засмучується)
Логопед: Чому ти знов засмутився?
Зайчик:
Заяча доля, на жаль не легка
Про себе самі повинні дбати,
Щоб не потрапити вовку та лисиці у лапи
Треба слух гарний та міцні лапи мати
Логопед: Щоб вижити у лісі взимку, зайчику потрібно бути дуже уважним. Щоб не потрапити на обід лисиці , навчимо зайчика уважно слухати і чути слово «лисиця»
Д/г «Лисиця»
Логопед: Перевіримо чи став зайчик уважним?
Д/г « Будь уважний»
Зайчик заховався в кущах, Бо напав на нього страх: Жовтий лист зашелестить – Зайчик зиркне, затремтить,
Жолудь з дуба упаде – Зайчик вушками пряде. Захитається трава – Охне зайчик: «Це сова!» Фиркнуть в лісі їжаки – Зайчик скочить: «Це вовки!» І помчиться із ліска Через поле до ярка.
|
Присісти, закрити руками обличчя Тремтіти Ш-ш-ш Піднятися, подивитися вліво – вправо, Затремтіти Стрибнути Зашевелити вушками Нахили тулуба вліво- вправо Ой-ой-ой Ф-ф-ф У-у-у Пострибати |
Логопед: Майже всі хвости ми роздали, а чиї ще залишилися. (розглядають). Допомогли звірям час повертатися з прогулянки.
(Звучить музика, з’являється лісовичок)
Лісовичок:
Я господар лісу – лісовичок. Я живу в лісі і слідкую за порядком.
З друзями я граю.
Гра «Так чи ні»
Лісовичок: Ви розумники і я вас хочу пригостити горішками та грибочками.
Лісовичок: А мені час іти, до побачення.
Час і нам повертатися з подорожі. (діти стають один за одним і під музику повертаються з осіннього лісу).
Діти: (звертаються до гостей)
Ми сьогодні в ліс ходили
Там ми зайчика зустріли.
Зайчик зимоньку чекає,
Білу шубку одягає.
Ще з ведмедем ми грали
Лисиці допомагали
Там і білочка стрибала,
І горішки все збирала.
Підсумок.