Конспект заняття з логопедичної ритміки
для дітей 3 – 5 років з важкими порушеннями психофізичного розвитку
Тема: «Тварини та птахи восени»
(Заняття і всі його віршовані вправи складені
Вчителем-логопедом Баєвою С. В.)
Мета: формування кінетичного праксису з узгодженням темпу та ритму музичних чи коротких віршованих творів та за сигналом-словом; стимуляція подовженого мовленнєвого видиху; формування рухових артикуляційних вмінь та заохочення до мовленнєвої активності; розвиток володіння мімічно-м’язовими диференційованими рухами; удосконалення граматично-значеннєвої компетентності числа іменника на імпресивному рівні; розширення уявлення про навколишній світ, формування логічного мислення, пам’яті та уваги різних модальностей; формування сприйняття емоційного іронічного мовлення, формування вміння очікувати та називати своє ім’я залежно від статі: хлопчик чи дівчинка (в організаційному моменті).
Обладнання: картинки – явища природи, тварини: зайчик, їжачок, собачка, ведмедик; осіннє листя, шишки; іграшки: пташка, білочка; музичні твори.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
1. Вчитель-логопед починає, діти додають необхідні слова:
Прийшли діти групи (Со-неч-ко – добавляють діти назву групи з ритмічними рухами рук),
Діти: - Лого-рит-міка у нас (з ритмічними рухами рук).
І з дівчатками вітатись:
Хто Катя? - (Я Катя, відповідає дитина і т. п.),
Будем з хлопцями вітатись:
Хто Денис? – (Я Денис і т. п.).
(В подальших заняттях діти самі по черзі називають своє ім’я)
ІІ. Основна частина заняття.
Дощ буває восени, так чи ні?
Зірки бувають восени, так чи ні?
Сонце буває восени, так чи ні?
Хмарки бувають восени, так чи ні?
Діти набирають повітря і голосно дають відповідь.
Роздивляємось. Визначаємо колір.
Під музику виконуємо рухи, немов малюємо пензликом -
допомагаємо осені розфарбувати листя.
а) Роздивляємось іграшку. Показуємо дзьобик, крильця, пір’ячко.
б) Показуємо частини тіла в порівнянні: у пташки - дзьобик, а у діток - ротики, у пташки – крильця, а у діток - ручки.
Звертаю увагу на граматичні категорії однини – множини (ручка – ручки, ротик – ротики, пальчик – пальчики )
в) Виконуємо рухові вправи:
Пташки дзьобики розкривають (чотири пальця то з’єднуються з великим, то роз’єднуються),
Пір’ячко чистять (пальці в замок – роз’єднати),
Крильця розпрямляють (прямі руки в сторони),
І … відлітають.
На слово « відлітають» діти починають рухатись і «махати крильцями» під музику.
а) Показую дітям шишку, під музику передаємо її один одному, стискаючи у долонях. Пригощаємо горішками з шишки білочку (іграшка).
б) Виконуємо рухи віршика:
Білочка: скок, скок (стрибки праворуч – ліворуч),
Шишку знайшла, лапками взяла (імітуємо: підняли, тримаємо).
Зубками: цок, цок (відкриваємо, закриваємо ротик, слідкуємо за прикусом),
Горішки на зубок (закрити ротик, показати зубки).
Заохочую повторювати короткі слова: скок, цок, або контури цих слів.
Вітер гучно завиває, нас лякати полюбляє:
У – у – у – у – у (коротко, довго; гучно, тихо вимовляємо звук)
а) Вітер виє – завиває, хто як осінь проводжає? Хто готується спати всю зиму, а хто не спить? (з картинками)
Зайчик спить взимку? Діти відповідають: Не спить, або - НІ.
Собачка спить? – Не спить.
А Їжачок готується спати? - Так.
А ведмедик спить ? – Спить.
б) Гра «Спить, чи не спить». Вчитель – логопед показує картинки, а діти, якщо бачать зайчика та собачку – широко відкривають очі, а коли бачать їжака та ведмедика – закривають.
7. Гра « Їжачок». Формування узгоджених рухів в ритмі вірша і музики.
(на килимку лежить осіннє листя).
Їжачок, їжачок (ходимо по колу),
Ох, колючий твій бочок (штовхаємо пальчиками в долоньки),
Постривай, не засинай (сваримося пальчиком) –
Собі листячко збирай (діти лягають на килимок на спинки і, не повертаючись, знаходять листочок – встають знову в коло).
ІІІ. Підсумок заняття:
На спинки лягали… що збирали?
Всі разом проспівуємо під музику: До по-ба-чен-ня, і діти під звук поїзда, чи іншого транспорту крокують із зали.