Формування ключових компетентностей на уроках англійської мови
Урок – дзеркало загальної педагогічної культури
вчителя, мірило його інтелектуального багатства,
показник його світогляду, ерудиції.
До хорошого уроку вчитель готується все життя.
В. Сухомлинський
Освіта є невід'ємною частиною суспільства, і в центрі уваги завжди був і буде всебічний розвиток особистості, формування її світогляду, умінь і навичок. Змінюється суспільство – змінюється й освіта. На сучасному етапі освіта не тільки великий багаж знань та результати тестів, зараз на головний план виходить формування в школярів самовизначення, загального розвитку та напряму до самореалізації.
Мета загальної середньої освіти забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних сучасній людині для майбутнього успішного життя. Під компетентністю розуміється поєднання знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити діяльність у нових непередбачуваних умовах.
Спільними для компетентностей Нової української школи є вміння:
-
читати, розуміючи прочитане;
-
висловлювати власну думку усно й письмово – критично і системно мислити – логічно обгрунтовувати свою позицію – конструктивно керувати емоціями – оцінювати ризики – приймати;
-
рішення - розв'язувати проблеми;
-
а такоож творчість, ініціативність, здатність співпрацювати з іншими людьми.
Формувати ключові компетентності у дитини вчитель повинен опираючись на:
-
наскрізний підхід;
-
міжпредметні зв'язки;
-
поступальність і наступність у розвитку компетентностей.
Провідним засобом реалізації мети є компетентнісний підхід до організації навчання у загальноосвітній школі на основі ключових компетентностей як результату навчання.
Ключові компетентності
-
Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами.
Уміння:
-
використовувати українознавчий компонент в усіх видах мовленнєвої діяльності;
-
засобами іноземної мови популяризувати Україну, українську мову, культуру, традиції, критично оцінювати їх.
Ставлення:
-
гордість за Україну, її мову та культуру;
-
розуміння потреби популяризувати Україну у світі засобами іноземних мов;
-
усвідомлення того, що вивчаючи іноземну мову, ми збагачуємо рідну;
-
готовність до міжкультурного діалогу.
-
Спілкування іноземними мовами.
Реалізується через предметні компетентності.
-
Математична компетентність.
Уміння:
-
розв'язувати комунікативні та навчальні проблеми, застосовуючи логіко-математичний інтелект;
-
логічнообгрунтовувати висловлену думку;
-
використовувати математичні методи (графіки, схеми) для виконання комунікативних завдань.
Ставлення:
-
готовність до пошуку різноманітних способів розв'язання комунікативних і навчальних проблем.
-
Основні компетентності у природничих науках і технологіях.
Уміння:
-
описувати іноземною мовою природні явища, технології, аналізувати та оцінювати їх роль у життєдіяльності людини.
Ставлення:
-
інтерес до природи та почуття відповідальності за її збереження;
-
розуміння глобальності екологічних проблем і прагнення долучитися до їх розв'язання за допомогою іноземної мови.
-
Інформаційно-цифрова компетентність.
Уміння:
-
вивчати іноземну мову з використанням спеціальних програмних засобів, ігор, соціальних мереж;
-
створювати інформаційні об'єкти іноземними мовами;
-
спілкуватися іноземною мовою з використанням інформаційно-комунікаційних технологій;
-
застосовувати ІКТ для пошуку, обробки, аналізу та підготовки інформації відповідно до поставлених завдань.
Ставлення:
-
готовність дотримуватись авторських прав та мережевого етику.
-
Уміння вчитися упродовж життя.
Уміння:
-
визначати комунікативні потреби та цілі під час вивчення іноземної мови;
-
використовувати ефективні навчальні стратегії для вивчення мови відповідно до власного стилю навчання;
-
самостійно працювати з підручником, шукати нову інформацію з різних джерел та критично оцінювати її;
-
організовувати свій час і навчальний простір;
-
оцінювати власні навчальні досягнення.
Ставлення:
-
сміливість у спілкуванні іноземною мовою;
-
подолання власних мовних бар'єрів;
-
відповідальність за результати навчально-пізнавальної діяльності;
-
наполегливість;
-
внутрішня мотивація та впевненість в успіху.
-
Ініціативність та підприємливість.
Уміння:
-
ініціювати усну, писемну, зокрема онлайн взаємодію іноземною мовою для розв'язання конкретної життєвої проблеми;
-
генерувати нові ідеї, переконувати в їх доцільності та об'єднувати однодумців задля втілення цих ідей у життя;
-
презентувати себе і створювати тексти (усно і письмово) іноземною мовою, які сприятимуть мабутній кар'єрі.
Ставлення:
-
дотримання етичної поведінки під час розв'язання життєвих проблем;
-
комунікабельність та ініціативність;
-
ставлення до викликів як до нових можливостей;
-
відкритість до інновацій;
-
креативність.
-
Соціальна та громадянська компетентності.
Уміння:
-
формувати власну позицію;
-
співпрацювати з іншими на результат, спілкуючись іноземною мовою;
-
розв'язувати конфлікти у комунікативних ситуаціях;
-
переконувати, аргументовувати, досягати взаєморозуміння/компромісу у ситуаціях міжкультурного спілкування;
-
переконувати засобами іноземної мови у важливості дотримання прав людини;
-
критично оцінювати інформацію з різних іншомовних джерел.
Ставлення:
-
толерантність у спілкуванні з іншими;
-
проактивність в утвердженні демократичних цінностей;
-
усвідомлення необхідності володіння іноземними мовами для підвищення власного добробуту.
-
Обізнаність та самовираження у сфері культури.
Уміння:
-
висловлювати іноземною мовою власні почуття, переживання і судження щодо творів мистецтва;
-
порівнювати та оцінювати мистецькі твори та культурні традиції різних народів.
Ставлення:
-
усвідомлення цінності культури для людини і суспільства;
-
повага до багатства і розмаїття культур.
-
Екологічна грамотність і здорове життя.
Уміння:
-
розвивати екологічне мислення під час опрацювання тем, текстів, новин, комунікативних ситуацій, аудіо- та відеоматеріалів;
-
розробляти, презентувати та обгрунтовувати проекти, спрямовані на збереження довкілля;
-
пропагувати здоровий спосіб життя засобами іноземної мови.
Ставлення:
-
сприймання природи як цілісної системи;
-
готовність обговорювати питання, пов'язані із збереженням навколишнього середовища;
-
відповідальне ставлення до власного здоров'я та безпеки.
Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здорове життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх навчальних предметів і є метапредметними.