Доповідь "Музика - цілитель здоров'я"

Про матеріал
Дповідь-стаття про особливі аспекти впливу музичного мистецтва на здоров'я людини.
Перегляд файлу

Опорний навчальний заклад

«Щасливський навчально-виховний комплекс

«ліцей – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок» Пристоличної сільської ради Київської області

 

 

 

 

 

 

 

ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ НАСКРІЗНОЇ ЗМІСТОВОЇ ЛІНІЇ

«ЗДОРОВ’Я І БЕЗПЕКА »

НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

 

 

 

 

 

 

Роботу виконала

вчитель музичного мистецтва,

вчитель-методист

ОНЗ ЩНВК

О.В. Мельниченко

 

 

 

Щасливе

2018

 «Музика — цілитель здоров’я.»

 Ст. Бєхтєрєв

 

Сучасне суспільство досягло такого ступеня розвитку, що починає усвідомлювати цінність не тільки матеріального достатку, а й психічної рівноваги, душевного комфорту. Загальновідомо, що мистецтво потужно впливає на емоційний стан людини, на її самопочуття та рівень працездатності. Споглядання мистецьких творів або власне творення мистецтва допомагає зняти стрес, вивільнитися від тривоги, позбутися депресії.

Тому важливо навчати учнів використовувати прийоми арттерапії, які сприятимуть не тільки збагаченню емоційно-почуттєвої сфери школярів, але й певних поведінкових ризиків. Системна і постійна діяльність щодо опанування підлітками цих якостей мистецтва сприятиме активному розвитку емоційного інтелекту, гармонізації інтелектуальної та емоційної сфер особистості, що дає можливість досягнення стану здоров'я як рівноваги.

У вимогах навчальної програми це окреслено як здатність підлітків висловлювати власні враження, почуття, отримані під час сприймання та творення мистецтва; визначати власні емоції від сприйняття мистецтва; ідентифікувати, характеризувати їх вплив; усвідомлювати цінність поваги, розуміння, шанобливого ставлення до людини; усвідомлювати загальнолюдські, естетичні та художні цінності, транслятором яких є мистецтво.[2]

У пояснювальній записці до оновленої програми інтегрованого курсу «Мистецтво» для 5-9 класів говориться про те, що наскрізна змістова лінія «Здоров’я і безпека» націлена на формування духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.

Її реалізація засобами мистецтва сприятиме гармонізації інтелектуальної та емоційної сфер особистості. Це відбувається у процесі усвідомлення учнями впливу мистецтва на емоційну сферу людини, зокрема, через емоційно-образне пізнання навколишнього світу на основі синтезу різних видів мистецтва; ознайомлення з елементами арттерапії, які сприятимуть збагаченню емоційно-почуттєвої сфери школярів, зниженню кількості захворювань та поведінкових ризиків.  [1]

С.В. Шушарджан  (спеціаліст в області музикотерапії) у своїй книзі «Музикотерапія і резерви людського організму» відзначає, що корифеї античної цивілізації Піфагор, Аристотель, Платон - звертали увагу сучасників на цілющу силу впливу музики, яка, на їх думку, встановлює пропорційний порядок і гармонію Всесвіту, в тому числі і порушену гармонію в людському тілі.

Звук - це енергетична вібрація, яка впливає на особу. Піфагором були встановлені мелодії і ритми, за допомогою яких на душі молодих людей можна було робити благотворний вплив. Від Піфагора пішла традиція порівнювати суспільне життя з музичним ладом і з цілим оркестром, де кожному відведена своя роль. Аристотель вважав, що мистецтво звуків має здатність формувати характер і «правильні» почуття.

Музикотерапія була офіційно визнана в Європі в XIX столітті , коли її стали використовувати у своїй практиці передові лікарі. Але розквіт цього напрямку медицини та психотерапії припав вже на XX століття .

Зокрема, в Індії національні наспіви використовуються як профілактичний засіб в багатьох лікарнях. У Китаї також масово випускають музичні альбоми з несподіваними для нас назвами: «Травлення», «Безсоння», «Мігрень». Є також «Печінка», «Легкі», «Серце». Китайці «приймають» ці музичні твори, як таблетки або лікарські трави.

 Перші наукові роботи, що досліджують механізм впливу музики на людину, з'явилися наприкінці XIX - початку XX століття. У працях В.М.Бехтерева, І.М. Догеля, І.Р. Тарханова та інших з'являються дані про благодійний вплив музики на центральну нервову систему, дихання, кровообіг, газообмін. На думку дослідників, у XX столітті, особливо в другій його половині, музична терапія як незалежна дисципліна стала широко практикуватися в різних країнах Європи.

 

 

Реалізація здоров'язберігаючої компетентності на уроках музичного мистецтва

 В музиці, як відомо, знаходиться величезний здоров'язміцнюючий потенціал. Вона допомагає знімати стреси, стимулювати роботу мозку, підвищити засвоєння матеріалу, сприяє естетичному вихованню. Наш емоційний стан, процеси сприйняття, запам'ятовування, розуміння залежить від того, що ми слухаємо. Звук - це енергія. Залежно від частоти коливання, рівня голосності, ритму, звук впливає на людину. Правильно підібрані мелодії здатні активізувати людські резерви. Сучасний учень постійно шукає можливості послухати свою улюблену музику. Дослідження американських психологів говорять про те, що середній учень з 4 по 11 клас витрачає приблизно 10 500 годин на прослуховування музики. Це в два рази більше шкільного часу!

За цими результатами можна зробити висновок, що музика впливає на підлітків навіть сильніше, ніж телебачення. А дослідження вказують на те, що будь-які дії, приклади, розповіді під музичний супровід залишаються у пам'яті дитини набагато довше. Крім того, учень, випадково знову почувши цю музику, згадує про цікавий урок. Доцільно використовувати цю технологію для емоційного налаштування учнів на сприйняття матеріалу, створення певного настрою, при вивченні поетичних творів, виконанні творчих завдань. [3]

Угорський композитор З. Кодай в 1929 році писав : «Чудодійний  засіб ритму - дисциплінування нервів, тренування гортані і легенів. Все це ставить спів поруч з фізичною культурою. Те й інше потрібно щодня - не в меншій мірі, ніж їжа»[7].

 

 

 

 

 

 

 

 

 Види здоров'язберігаючих технологій на уроках музичного
мистецтва

- Музичне сприймання

Сьогодні музичне виховання набуває ще більшого значення. Головним завданням в цьому процесі є формування в учнів потреби в сприйнятті музики, яка робить благородним їх внутрішній світ. Розвиваючи здатність розуміти мову музики, відчувати її виразність, я намагаюся дати дітям необхідні знання, уміння, навички, виховувати інтерес до музики.

Children_Love_Music-800x445.jpg Наукою обґрунтовано, що класичні музичні твори, особливо Й.С.Баха, Л. Бетховена, П. І. Чайковського, В.А.Моцарта, викликають позитивні емоції, нормалізують ряд фізіологічних процесів у багатьох людей.

 Останнім часом вчені активно займалися впливом музики на воду. Ця тема не так далека від теми впливу музикування на людину, адже людський організм на 80% складається з води. Ведучи постійний контроль і використовуючи хороше Інтернет відео спостереження, вони зробили висновки знову не на користь важких мелодій: вплив хард-року руйнує структуру води, така вода зацвітає, а спокійна класична музика, навпаки, зберігає її структуру і робить воду кристально чистою.

 Так, для поліпшення настрою бажано слухати «Рондо в турецькому стилі» Вольфганга Амадея Моцарта, «Хабанеру» з опери Жоржа Бізе «Кармен» або «Тріумфальний марш» з «Аїди» Джузеппе Верді. Забути про неприємності та проблеми вам допоможе «Аве Марія» Франца Шуберта та «Колискова» Йоганнеса Брамса. Якщо вам важко вставати вранці, сонливість проженуть концерти та сонати Антоніо Вівальді, серенади Франца Шуберта. Відчуттям ранкової свіжості наповнять вашу душу «Ранок» Ріхарда Штрауса, «Ранковий настрій» Едварда Гріга, симфонічний ескіз «Море» Клода Дебюссі, «Пробудження птахів» Олів’є Мессіана.

 Музика Моцарта взагалі особлива. Нейробіолог Гордон Шоу після низки експериментів стверджує, що музика Моцарта мобілізує можливості людського мозку. Вчений вважає, що «така яскрава та різноманітна музика полегшує роботу головного мозку, зокрема допомагає математикам та шахістам».

Такий позитивний ефект пояснюється тим, що музичні твори цього композитора витримують 30-секундний інтервал «голосно—тихо», а він точно відповідає характеру біотоків головного мозку людини. Геніальний австрійський композитор писав свою музику переважно в мажорних тонах, тому вона постійно притягує увагу слухачів. Його симфонії та концерти для скрипок видаються настільки радісними та щирими, що виникає природне бажання піддатися цьому радісному настрою й підспівувати.

 Французький лікар Томатіс у своїй книжці «Чому саме Моцарт?» пише: «Сила Моцарта недоступна іншим. Його музика звільняє душу. Лікувальні властивості її такі сильні, що це робить Моцарта найбільшим з усіх композиторів». [6]

- Спів

Про вплив співу на здоров'я людини говорить дослідник О.Попов. Він радить співати в усіх випадках життя. Під час цього процесу людина може звільнитися від усіх своїх бід і переживань. Спів не тільки форма навчання музики, спосіб організації дозвілля і різних заходів, але це ще й потужний оздоровчий чинник, що забезпечує ефективність впливу на організм тих, хто співає.

Співати в будь-якому випадку корисно, навіть якщо немає ні слуху, ні голосу. Навчившись висловлювати свій стан голосом, людина отримує ефективний засіб для зняття внутрішньої напруги та для самовираження.

Якщо розглядати лікувальні звуки з позиції музикотерапії, то з урахуванням відкриттів в сучасній науці рекомендації в цій специфічній галузі вокалотерапіі будуть наступними:

57-810x810.jpgГолосні звуки:

А - знімає будь спазми, лікує серце і жовчний міхур;

Е -  покращує роботу головного мозку;

 І - лікує очі, вуха, стимулює серцеву діяльність, «прочищає» ніс;

О - пожвавлює діяльність підшлункової залози, усуває проблеми з серцем;

 У  -  покращує дихання;

И  -  лікує вуха, покращує дихання.

Велика увага на уроках музики приділяється вихованню та розвитку дитячих голосів. Звук під час співу повинен литися вільно , без напруги і крику, бути природним і виразним. Голос - це своєрідний індикатор здоров'я людини.

 Особливо добре голосові дані розвиваються протягом роботи над протяжною піснею , а довгий розспів одного складу або слова розвиває дихання. Ось чому спів, як засіб лікування, призначається дітям із захворюванням дихальних шляхів.

- Вокальне дихання

Вміння керувати диханням сприяє вмінню керувати собою. Дихання стимулює роботу серця, головного мозку і нервової системи, робить людину здоровішою. Наприклад вправа "Повільний видих" допомагає розслабитися, заспокоїтися, впоратися з хвилюванням і дратівливістю.

Правильне дихання вентилює легені, збільшує приплив кисню в кров, впливаючи на діафрагму, стимулює роботу серця, печінки, шлунка та інших органів, підтримує нормальний кровообіг, травлення, допомагає виведенню шлаків з організму.

Для оволодіння навичками повного дихання я використовую такі вправи:

 «Аромат квітів». Заснована на принципах дихальної терапії. Під звуки музики за помахом «чарівної» палички діти повільно вдихають повітря носом, не піднімаючи плечей, затримавши дихання на вершині вдиху.  За помахом «чарівної» палички, повільно видихають повітря. При цьому увага фіксується на м'язах живота. Під час вдиху живіт злегка випинається, а при видиху втягується всередину.

  «Вітер». Зображуючи вітер, діти дмуть сильно і дуже тривало, в кінці видиху з напругою втягують м'язи живота. Цю вправу можна виконувати під музику на звук с на одному видиху. Спочатку звук посилюється (крещендо), потім затихає (дімінуендо).

«Засипає квітка». Виконується, щоб заспокоїти дихання: на одну чверть робиться вдих, на три чверті - видих. При цьому діти подумки уявляють себе квітами, які закривають на ніч свої пелюстки в бутони.

«Кенгуру». Діти уривчасто співають звукоряд, при цьому підстрибуючи спочатку на двох ногах, потім на одній.

0038772a8faae74f629e10317ceac88c.png.jpg«Чапля». Діти співають будь-який звук в унісон якомога довше, стоячи на одній нозі і розвівши руки в сторони, як крила.

- Елементарне музикування та імпровізація.

Традиції позитивного використання інструментальної імпровізації ми знаходимо в педагогічній системі «елементарного музикування» видатного німецького композитора Карла Орфа.

 

Навчаючи дітей навичкам колективного музикування, Орф використовував імпровізацію, гру на найпростіших ударних інструментах. Застосування елементів системи Карла Орфа у музично-корекційної діяльності показувало позитивну динаміку у дітей: підвищення психічної активності, рівня саморегуляції, розвиток емоційно - особистісної сфери, розширення комунікативних навичок[5].

- Пластичне інтонування

Жест, рух, пластика мають особливу властивість узагальнювати емоційний стан дитини. Вони змушують дітей переживати виражене в музиці. Пластичне інтонування - це будь-який рух людського тіла, який викликаний музикою і який відображає її образ. Рухи можуть бути різні - від гнучкого руху рукою до імітації гри на музичних інструментах ( „Веселий музикант" А. Філіпенка), від погойдування корпусом до радісного танцю, від легкого кроку до хороводу.

 

 

 

Висновок

 Таким чином, здоров'язберігаючи технології  на уроках мистецтва -  це спосіб організації  послідовних дій у ході навчально-виховного процесу, реалізації освітніх програм на основі всебічного врахування індивідуального здоров'я учнів, особливостей їх вікового, психофізичного, духовно-морального стану і розвитку , збереження і зміцнення здоров'я в результаті якої формується певна компетенція.

Здоров'язберігаючі технології спрямовані на збереження здоров'я дитини та покликані виховувати, стимулювати у дітей бажання жити, бути здоровими. Урок музичного мистецтва сам по собі є здоров’язберігаюча технологія.

 

 

Використані ждерела

  1. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів  МИСТЕЦТВО 5– 9 класи. 2017р.
  2. КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти». МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕДМЕТІВ.
  3. https://revolution.allbest.ru/pedagogics/00675026_0.html#text
  4. Шушарджан С.В. Музикотерапія і резерви людського організму / С.В. Шушарджан. – М., 1998.
  5. Т.Е. Тютюннікова. Уроки музыки. Система обучения Карла Орфа.

М. «Астрель»2000.

  1. https://dt.ua/SOCIETY/likuyut_zvuki_muziki.html
  2. Петрушин В.І. Слухай . Співай . Грай . М. : Музика , 2000

 

docx
Додано
11 грудня 2022
Переглядів
957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку