Доповідь на педагогічній раді на тему: «Роль, місце та основні функції класного керівника у навчально-виховному процесі» (за результатами анкетування класних керівників)

Про матеріал
Загальною метою проведення анкетування стало виявлення особливостей класного керівництва. Основними завданнями – визначення: особливостей взаємодії з учнями, батьками (з ким у класного керівника більш налагоджені контакти); домінуючого стилю взаємовідносин з класним колективом; етапів спільної діяльності, на яких учні найбільш залучені до виконання (при плануванні, при підготовці, при проведенні, при підведенні підсумків); особливостей дій, поведінки учнів при підготовці і проведенні колективних справ; напрямків діяльності, які найчастіше використовують у виховній роботі класні керівники; основних труднощів у виховній діяльності.
Перегляд файлу

Доповідь на педагогічній раді

Дата: 29.03.2015 р.

Тема: «Роль, місце та основні функції класного керівника у навчально-виховному процесі»

(за результатами анкетування класних керівників)

В анкетуванні взяло участь 8 класних керівників, з них 4 класних керівників початкової ланки та 4 класних керівників середньої ланки.

 Загальною метою проведення анкетування стало виявлення особливостей класного керівництва. Основними завданнями – визначення:

  • особливостей взаємодії з учнями, батьками (з ким у класного керівника більш налагоджені контакти);
  • домінуючого стилю взаємовідносин з класним колективом;
  • етапів спільної діяльності, на яких учні найбільш залучені до виконання (при плануванні, при підготовці, при проведенні, при підведенні підсумків);
  • особливостей дій, поведінки учнів при підготовці і проведенні колективних справ;
  • напрямків діяльності, які найчастіше використовують у виховній роботі класні керівники;
  • основних труднощів у виховній діяльності.

Таблиця 1. Взаємодія  класного керівника з учнями.

(З ким у вас налагоджений найбільший контакт?)

Відповіді

Поч. ланка

Сер. ланка

З окремими учнями

75

50

З активом класу

25

50

 

Таблиця 2. Взаємодія класного керівника з батьками

(З ким у вас налагоджений найбільший контакт?)

Відповіді

Поч. ланка

Сер. Ланка

З окремими батьками

25

25

З батьківським комітетом

75

75

 

Таблиця 3. Домінуючий стиль взаємовідносин

Відповіді

Поч. ланка

Сер. Ланка

Авторитарний

0

0

Співробітництво і взаємодопомога

100

100

Конфлікти і невтручання

0

0

Нейтралітет і невтручання

0

0

 

Найкращий стиль – співробітництво і взаємодопомога для гармонійного розвитку як класного колективу в цілому, так і для окремої особистості кожної дитини.

Таблиця 4. Етапи найбільшої активності учнів у виконанні спільної діяльності

Відповіді

Поч. ланка

Сер. Ланка

При плануванні колективних справ

0

75

При підготовці колективних заходів

75

25

При проведенні колективних заходів

25

0

При підведенні підсумків

0

0

 

Молодші школярі ще не в змозі самостійно планувати колективну діяльність в силу своїх вікових можливостей, тому найбільшу активність класні керівники дають можливість учням проявляти при підготовці та проведенні колективних заходів. Старшим учням більшість вчителів довіряють планувати колективні заходи активніше, тобто проявляти ініціативність у таких справах.

Таблиця 5. Особливості дій, поведінки учнів при підготовці і проведенні колективних справ

Відповіді

Поч. ланка

Сер. Ланка

Діють самостійно, творчо, без сторонньої допомоги

0

25

Правильно виконують заздалегідь підготовлене і сплановане вчителем

50

25

Діють під контролем вчителя і за його допомогою

50

50

Відчувають невпевненість, не можуть діяти без контролю і допомоги

0

0

 

Виховна робота побудована педагогами так, що учні як початкової, так і середньої ланки не відчувають невпевненості без контролю та допомоги вчителя. Звичайно, самостійно, без сторонньої допомоги можуть діяти тільки одиниці учнів середньої ланки. Це цілком виправдано для учнів початкової ланки. Для учнів 6-8 класів це досить низькі показники.

Таблиця 6. Напрямки виховної діяльності

Відповіді

Поч. ланка

Сер. Ланка

Ціннісне ставлення до людей (інших)

100

25

Ціннісне ставлення до держави

0

25

Ціннісне ставлення до мистецтва

0

25

Ціннісне ставлення до держави і природи

0

25

 

Основу виховної діяльності класні керівники початкової ланки вбачають у вихованні в дітей ціннісного ставлення до інших (до людей, до родини). Молодший шкільний вік – якнайкращий для реалізації цього напрямку. В більш старшому віці, тобто в дітей середньої ланки пріоритетними є виховання ціннісного ставлення до держави. Актуальним є також і естетичне виховання (ціннісне ставлення до мистецтва), а також екологічне (ціннісне ставлення до природи). Це зумовлено, передусім, предметною спрямованістю вчителя, яких прагне прищепити знання з вказаних напрямків та удосконалити  їх в учнів і в ході виховної роботи.

Таблиця 6. Труднощі у роботі класного керівника

Відповіді

Поч. ланка

Сер. Ланка

Невстигаючі учні, які систематично не виконують домашні завдання

50

0

Матеріально-технічне забезпечення НВП

25

0

Формування колективізму, дружності в класному колективі

25

0

Порушення дисципліни

0

75

Відсутність зацікавленості

0

25

 

Труднощі у роботі класних керівників початкової та середньої ланок істотно відрізняються і відповідають закономірностям розвитку дітей на кожному з етапів шкільного життя. Так, на початкових етапах навчання педагоги можуть зіштовхуватися з проблемою згуртованості, дружності в учнівському колективі – звичайно, в різній мірі (знову ця «міра» залежить від індивідуальних особливостей учнів класу, кожного окремо з учнів).                            Ще однією проблемою, яка часто зустрічається в початковій ланці є невиконання учнями домашніх завдань. Це спричинює значне зниження успішності таких учнів. Такі труднощі виділили половина класоводів молодших класів.                                                                                                                                                          Один класовод визначає основні труднощі через відсутність матеріально-технічного забезпечення НВП (проектора, ММ дошки в класному кабінеті чи актовому залі).                                                                                                                Учні середньої ланки – це діти підліткового віку. Цьому віку притаманні почуття дорослості, явище емансипації (протест проти правил). Звичайно, такі особливості проявляються по-різному – від прямого протесту до повного ігнорування вимог (правил, прохань) шкільного життя. В більшості учнів нашого навчального закладу це проявляється у порушенні дисципліни (і небажанні активно дотримуватись моральних цінностей) та відсутності зацікавленості (до уроків, виховних заходів). Це проблема є проблемою не окремого навчального закладу, а проблема, яка є досить поширеною в ЗОШ.

Висновки:

  1. Побудова педагогами взаємовідносин в класному колективі на основі співробітництва та взаємодопомоги.
  2. Надання класними керівниками ініціативи учням при виконанні колективних справ відповідно до їх вікових можливостей.
  3. Реалізація напрямків виховної діяльності, знання та навички яких є  найбільш актуальними та сприйнятливі для дітей на певному віковому періоді.
  4. Труднощі у роботі з невстигаючими учнями, які систематично не виконують домашні характерні для початкової ланки та порушення дисципліни – для середньої ланки.

Рекомендації:

Класним керівникам:

  1. Співпраця з батьками учнів, які систематично не виконують домашні завдання (початкова ланка) та постійно порушують дисципліну (середня ланка).

Психологу:

  1. Розробка рекомендацій для педагогів з приводу особливостей взаємодії з порушниками дисципліни.
  2. Розробка рекомендацій для педагогів з приводу особливостей взаємодії з батьками учнів.
  3. Розробка рекомендацій для батьків учнів щодо надання допомоги дітям у виконанні домашніх завдань.

Адміністрації:

  1. Контроль за дотриманням учнями правил для учнів.

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
31 липня 2019
Переглядів
798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку