Доповідь на педагогічну раду " Зміст і методи естетичного виховання сучасної особистості, шляхи його вдосконалення"

Про матеріал
Детальний аналіз стану естетичного виховання у закладі, щляхи його вдосконалення.
Перегляд файлу

 

«Зміст і методи естетичного виховання

сучасної особистості, шляхи його вдосконалення.»

 

Немає дітей обдарованих і необдарованих, талановитих і звичайних.

Обдаровані, талановиті всі без винятку діти.

Розпізнати, виявити, розкрити, викохати,

виплекати в кожному учневі його неповторно-індивідуальний талант - значить підняти особистість на високий рівень розквіту людської гідності.

В. О. Сухомлинський

 

Кардинальні зміни в суспільстві, розвиток науки, техніки та виробництва, збільшення обсягів інформації потребують нової філософії виховання підростаючого покоління. Тому пріоритетами державної політики розвитку освіти «є особистісна орієнтація, формування національних загальнолюдських цінностей, створення умов для формування життєвих компетентностей школярів».

Завданням сучасної школи є виховання особистості, яка володіє не тільки знаннями, високими моральими якостями, а й уміє діяти адекватно у відповідних ситуаціях, застосовуючи знання, беручи на себе відповідальність за свою діяльність.

Метою навчання і виховання учнів у школі в галузі художньо-естетичної освіти має стати не тільки набуття системи художніх знань і вмінь, а також формування системи особистісних художньо-естетичних цінностей і 

компетентностей - важливих складників естетично розвиненої особистості, що полягає в її здатності керуватися набутими художніми знаннями й уміннями, готовність використовувати отриманий досвід у самостійній практичній художньо-творчій діяльності згідно із загальнолюдськими естетичними цінностями й власним світоглядом та естетичними смаками.

У результаті якісної художньої освіти й виховання має відбутись становлення особистісного розвитку школярів на основі виявлення різнобічних естетичних інтересів і потреб, розвитку художніх здібностей та в кінцевому результаті формування творчої індивідуальності кожного учня.

Компетентність – набута у процесі навчання і виховання  інтегрована здатність учня, що складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.

В.Сухомлинський сказав:  «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкрити і сили , й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій і творчій праці…»

  Наше  завдання  як педагогів допомогти учневі знайти себе в житті;

І пам’ятайте, що ми виховуємо Людину. А Людина – найдосконаліше творіння на Землі.  Я хочу прочитати притчу з Біблії.

      «Покликав один багатій до себе 3-х рабів і дав одному з них 5 талантів, другому – 2 таланти, третьому ж лише один. Через певний час повернулися до свого господаря раби, і той, що мав 5 талантів, дістав ще 5, той, що 2 , - ще 2, а третій загубив і той талант, що мав. Нічого не здобув.  І сказав  йому господар: «Тому хто має, ще додається, а хто нічого не має, той втратить і те, що мав».

 

      Отже, кожна людина наділена даром, талантом, має певні задатки, які потрібно розвивати, удосконалювати, бо без праці таланту немає, і хто не працює над собою, ніколи нічого не досягне. Не даремно кажуть:

Багато особистостей на світі

Та кожна, безперечно, діамант.

Життя обточить всіх, воно покаже,

Хто варт чого, а  хто не варт.

 

Пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, тому що воно закладене там природно,     це одне з головних завдань кожного педагога .

Всебічно розвинена особистість є надзвичайно чутливою до краси, гармонії, благородства. І своєю діяльністю вона прагне утверджувати їх. Саме на формуванні таких якостей особистості зосереджене естетичне виховання.

Естетичне виховання — формування в особистості здатності сприймати і перетворювати дійсність за законами краси в усіх сферах діяльності.

Які ж основні завдання естетичного виховання?

1) виховання в особистості почуття прекрасного;

2) формування умінь і навичок творити красу в повсякденному житті;

3) формування уміння відрізняти прекрасне від потворного;

4) формування уміння жити за законами духовної краси.

 

Який зміст естетичного виховання?

Змістом естетичного виховання є естетичне сприйняття, естетичні судження, естетичні знання, естетична культура, естетичні ідеали, естетичні почуття, естетичні переживання, естетична насолода, естетичні смаки, естетична діяльність. У комплексі ці категорії розкривають сутність естетичного виховання, розширюють його палітру, становлять його структуру .

Зміст естетичного виховання

Рис.1. Зміст естетичного виховання

 "Краса, — писав В.О. Сухомлинський, — могутній засіб виховання чутливості душі. Це вершина, з якої ти можеш побачити те, чого без розуміння і почуття прекрасного, без захоплення і натхнення ніколи не побачиш. Краса — це яскраве світло, що осяває світ. При цьому світлі тобі відкривається істина, правда, добро; осяяний цим світлом, ти стаєш відданим і непримиренним. Краса вчить розпізнавати зло і боротися з ним. Я б назвав красу гімнастикою душі — вона виправляє наш дух, нашу совість, наші почуття і переконання. Краса — це дзеркало, в якому ти бачиш сам себе і завдяки йому так чи інакше ставишся сам до себе".

У естетичному вихованні молоді використовують різні джерела прекрасного: образотворче мистецтво, музику, літературу, театр, кіно, архітектуру тощо. Щоб йти в ногу з часом, учитель образотворчого мистецтва  прагне до збагачення своїх знань, удосконалення власної виконавської майстерності. Теорія і практика естетичного навчання й виховання постійно розвиваються, і вчитель   цікавиться досягненнями сучасної науки, передової педагогічної практики. Вона   відчуває педагогічний пульс сьогодення і спрямовує свою професійну діяльність у русло постійного творчого пошуку. Ось чому наші виставки декоративно-ужиткового мистецтва завжди на обласних конкурсах посідають призові місця.  (Слово вчителю образотворчого мистецтва)

 Чільне місце посідає також музика, яка, відображаючи дійсність за допомогою мелодій, інтонацій, тембру, впливає на емоційно-почуттєву сферу людини, її поведінку. У школі не проходить жодного свята без музики і пісні.

Слово хочу надати вчителю музики. Як йому вдається вирішувати питання естетичного виховання на своїх уроках і в позакласній роботі. Хотілося б, щоб наші вихователі більше допомоги отримували від нього  при підготовці до свят.

Важливим джерелом є й художня (українська та світова) література.   Головним виразником естетики в літературі є слово. На думку К. Ушинського, слово як засіб вираження в літературному творі набуває подвійної художньої сили. Словесний образ має ще й понятійну основу і сприймається насамперед розумом. Тому література — важливий засіб розвитку інтелекту учнів. Наші вчителі проводять велику роботу в цьому напрямі. Саме на їхніх уроках учні засвоюють багатство і красу рідної мови, знайомляться з шедеврами рідної та світової літератури.  (Слово вчителю української мови)

На розв’язання завдань естетичного виховання спрямована наша виховна робота

Загальновідомо, що основними шляхами й засобами естетичного виховання учнів у школі є залучення дітей до участі в різних сферах художньо-творчої та виконавської діяльності на основі діагностики їх природних художніх нахилів і здібностей. Ось чому в школі створена база даних  обдарованих дітей.

  Цінність театру, кіно, телебачення, естради, цирку як засобів естетичного виховання у тому, що вони поєднують у собі елементи багатьох видів мистецтва. Ось чому ми особливу увагу приділяємо відвідуванню театру «Академія  руху», ПК «Мистецький», цирку, кінотеатру. Ці відвідування стають предметом   обговорення вистав, фільмів. Діти дають характеристику поведінки героїв фільмів з естетичних позицій. Предметом захоплення   стають   героїчні  вчинки людей, краса їх взаємин, духовне багатство, моральна чистота й фізична досконалість. Такі заходи формують естетичну свідомість , що реалізується через художньо-емоційне освоєння дійсності у формі естетичних почуттів, переживань, оцінок, смаків, ідеалів. Всі учнівські колективи  нашої школи відвідують ці мистецькі заходи.

Особливим фактором естетичного виховання є природа. Тому педагоги школи виховують  естетичні смаки через красу рідної природи в розмаїтті та гармонії барв, звуків, форм, закономірній зміні явищ. В. Сухомлинський, розглядаючи квітку чи окрему пелюстку, крильце метелика чи пушинку тополі, говорив, що дитина не повинна забувати глобальну істину: природа — це єдине ціле, якому притаманна гармонія взаємозв'язків і залежностей, яке є джерелом і суттю життя. Людина повинна не лише милуватися красою природи чи пам’ятками культури, а й берегти і захищати їх. Цьому вчать наші педагоги на своїх уроках, виховних заходах.

 Важливим елементом естетичного виховання є художнє виховання, яке являє собою процес формування у дітей художніх смаків, поглядів, уявлень, що дає змогу оцінювати, розуміти і любити мистецтво. Естетичні почуття є особливими почуттями насолоди, які відчуває людина, сприймаючи прекрасне у навколишній дійсності та творах мистецтва.

  Так, під час сприйняття картини або скульптури дитина не лише пізнає світ, а й фантазує, формує, «домальовує» подумки зображене, бачить на картині події, образи, характери, намагається за допомогою фарб, олівців все це намалювати. Художня освіта передбачає ознайомлення з творами мистецтва, з історією того чи іншого виду мистецтва. Вона допомагає краще сприймати та розуміти  мистецтво. Ось чому учні школи проводять заочні подорожі, відвідують виставкові зали, музеї, міжнародні виставки.

Художнє виховання формує потребу в художньо-творчій діяльності, яка  реалізується в умовах  нашої школи через участь дітей в спеціальних гуртках.  (Слово керівникам гуртків)

 Значним поштовхом в розвитку творчих здібностей учнів стали танцювальні колективи, яких в школі налічується шість. В учнів не тільки формуються вміння і навички художньо-естетичної діяльності, але й  виховуються  естетичні почуття, смаки, культура. діти цих класів  демонструють свої здібності на шкільних святах.

 Кожного року в школі проходить декада дитячої творчості. В ході декади   проходять  масові заходи, які  відповідають сьогоднішнім вимогам і потребам дітей у сучасному світі. Діти демонструють свої творчі здібності, знання, вміння, навички, необхідні їм для подальшого розвитку і реалізації себе в Україні. Підсумковим заходом декади   є фестиваль «Відкрий свою зірку», на якому всі класи   демонструють талановитих дітей в 6 номінаціях.Учні читають свої вірші, виконують  музику , проявляють здібності гри на фортепіано, скрипці. саксафоні, танцють, співають пісні, демонструють акторські, спортивні здібності,творчі роботи, всіх їх відзначаємо дипломами. Такі заходи дають можливість учням розкритись, відчути підтримку друзів, повірити в себе. Свою обдарованість діти показують і в   творчих роботах. Велику кількість творчих робіт  у вигляді малюнків,  поробок, аплікацій різноманітної тематики  наші учні представляють на святі.(Показати фото на екрані)

Краєзнавча та екскурсійна пошукова робота знайомить дітей з досвідом та традиціями  рідного краю. Екскурсії по місту допомагають учням глибше вивчати природу рідного краю,  історичні та культурні надбання.

Екскурсії до інших історичних міст (Львова, Дніпра, Київа, Харкова) стали для дітей своєрідним відкриттям превеликих вражень і неймовірного почуття гордості за свій народ. Екскурсії до Петриківки з майстер-класом з розпису сприяють формуванню національної духовності, відображають національну картину повсякденного козацького буття далеких і близьких предків, яка передається з покоління в покоління і формує духовний світ наших дітей. Як же  використовує цю форму роботи  розкаже класний керівник 7 класу.

 

Важливу роль в естетичному вихованні школярів відіграє сім’я. Належне естетичне оформлення квартири, наявність бібліотеки, мистецьких журналів, телевізора, сімейних традицій з обговорення телепередач, прочитаних книжок, сімейний відпочинок на природі, спільне відвідування театру — все це створює сприятливі умови для прищеплення естетичних смаків.  А яку ж роль у естетичному вихованні  наших учнів відіграє родина? Слово психологу школи

Важливим засобом естетичного виховання може слугувати дизайн шкільних приміщень, оформлення класу. Дуже приємно, коли в класі вихователем і класним керівником поставлена так робота, що діти не допускають самі, щоб було в класі  не прибрано.

З метою творчого розвиту дітей, можливостей використання нових технологій і нових знань у процесі створення нових творчих робіт  був проведений конкурс  витинанок, які  були ще одним поштовхом для розкриття творчого потенціалу , здібностей учнівського і педагогічного колективів , яскраво прикрасили кабінети, надали конкурсу нових  вражень. 

Вихователі і класні керівники створюють всі умови, які забезпечують ефективність організаційної роботи по вихованню культури поведінки. У вихованні культури поведінки органічно злиті культура спілкування, культура зовнішності, побутова культура, велике місце посідає культура мови. Важливе значення має виховання у школярів естетики поведінки — акуратності в одязі, красивої постави і манер, уміння триматися невимушено, природно, культурно й естетично виявляти свої емоції. Естетичне виховання учнів, як й інші виховні напрями, є досить складним педагогічним процесом. Часто учні можуть начебто і розуміти розповіді та настанови вчителя про красу навколишньої дійсності, трудової діяльності, про вияв дбайливого ставлення до предметів побуту, але у практичній поведінці вони не завжди слідкують цим вказівкам. Тому для вихователів досить важливою є проблема переведення естетичних емоцій в естетичні дійства, тобто перетворення естетичних установок і критеріїв учня у регулятори всіх напрямів практичної діяльності, а для цього потрібно набувати глибоких знань з естетики та етики, засвоювати психолого-педагогічну науку управління   освітнім процесом. Вихователям і класним керівникам слід пам’ятати , що при здійсненні діяльності з виховання культури поведінки учнів необхідно спиратись на знання особливостей віку, і саме створення у класі відповідної робочої обстановки , активні форми роботи  в цьому   напрямку( наприклад, програвання ситуацій) допомагають у  вирішенні цих проблем.

  На всіх етапах свого розвитку дитина осягає навколишній світ  з погляду його краси, естетики, і дуже багато що залежить від того, наскільки на цьому шляху надамо  їй  підтримку  ми, дорослі. Щоб назавжди не втратити найцінніше, ми повинні прищеплювати підростаючому поколінню любов до прекрасного, світлого, високодуховного.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Tyutko Ulyana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
8 лютого 2019
Переглядів
3115
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку