1
Доповідь на тему: «Інноваційні технології на уроках української мови та літератури»
Життя доводить, що в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення та працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів та рішень). Це людина, «яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення, вмінням бачити за межі того, що бачать сучасники і бачили попередники».
У наш час спостерігається зростання інтересу до процесу творчості. Якщо в деяких психічних процесах людині допомагають складні механізми (комп’ютери, сканери, обчислювані машини), то творчість не може бути формалізована і обмежена певною програмою дій, не може бути механічною.
Пріоритетним завданням навчально-виховного процесу є всебічний розвиток учнів, зокрема творчих здібностей особистості.
У сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу як ніколи актуальні дидактичні заповіді В. Сухомлинського. У книзі «Сто порад учителю» він писав: «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці...» Вважаю, що завдання вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою.
Мета викладача:
Хочу навести декілька цитат світових мислителів про освіту:
Навчання без роздумів – шкідливе, роздуми без навчання– небезпечні. Конфуцій
Освіта — це те, що залишається, коли ми вже забули все, чого нас вчили. Джордж Галіфакс
Багато чого не зробиш, поки не вивчишся. Але багато треба зробити, щоб навчитись. Конфуцій
Провідна ідея полягає у виробленні певної сукупності технологій навчання української словесності, що сприяють розвитку творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників у сучасних дітей.
Творчість розвивають – інформаційні та інтерактивні технології.
Нові інформаційні технології навчання – це сукупність методології та технології навчання, в основу якої покладено використання комп’ютерних навчальних програм, що забезпечують інтерактивний програмно-методичний супровід навчального процесу.
Комп’ютерні засоби навчання поділяються на: електронний підручник, статистичні таблиці та динамічні таблиці, літературні портрети, тестові завдання, диктанти, медіа-твори, віртуальні екскурсії.
Активно впроваджуємо комп’ютерне навчання й на своїх заняттях. Наприклад, бінарний урок з предметів українська мова та інформатика на тему: «Ділові папери» з використанням комп'ютерних та інноваційних технологій. На цьому уроці здобувачі освіти не тільки отримали інформацію на запропоновану тему (редагування та форматування символів, абзаців, сторінок та використання шрифтів; знання змісту, реквізитів, вимог до оформлення ділових паперів), а й закріпили ці знання на практиці з використанням ПК. На цьому уроці застосували низку інтерактивних методів, які використовуємо майже на кожному уроці.
Наприклад, інтерактивна технологія «Мозковий штурм»
Це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, який спонукає учасників виявляти свою уяву та творчість. Він передбачає вільне висловлення думок усіх учасників і допомагає знаходити багато ідей та рішень. Учитель на уроці називає тему «Мозкового штурму».
«Мозковий штурм». Учні по черзі відповідають на питання, які висвітлюються на дошці.
Завершіть речення.
Робота в групах – це спільна діяльність для досягнення загальних цілей. За такої діяльності учні прагнуть отримати результат, що буде найкращим для кожного і для всіх членів групи. Ця форма роботи дозволяє учням набути навичок співробітництва, оволодіти вміннями висловлюватися та активно слухати.
Наприклад, викладач ділить учнів на дві групи і роздає кожній групі завдання. Опрацювати конспект і коротко відповісти на такі запитання.
Метод «Мікрофон» дає можливість кожному висловлювати думку, швидко, по черзі, відповідаючи на запитання.
Правила проведення «Мікрофону»: говорити має право тільки той учень, у кого «символічний» мікрофон; відповіді не коментують і не оцінюють; коли хтось висловлюється, інші мають дотримуватися тиші.
Наступний приклад використання інноваційних технологій на уроках – це «Турнір знавців української мови».
Мета такого заходу: повторити, узагальнити знання учнів з мови; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови і літератури, почуття партнерства.
На такому уроці можна використати конкурс «Редактор». Учасники редагують речення на час. Яка команда правильно відредагує більше речень, та і виграє.
Конкурс «Мовний аукціон» під час якого командам пропонується слово до якого треба підібрати синоніми. Виграє команда, яка називає останнє слово.
Говорити – казати, балакати.
Бити – вдарити, лупцювати, гепати.
Думати – міркувати, гадати.
«Розігрування ситуації за ролями»
Мета розігрування ситуації за ролями– визначити особисте ставлення
до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду поведінки в подібній ситуації методом гри, виконання ролі, близької до реальної життєвої ситуації. Вона допомагає навчитися через досвід та почуття.
Зважаючи на нові підходи до вивчення української мови і літератури, перед сучасним творчим вчителем стоїть проблема більш детального вивчення ролі впровадження інноваційних методів і прийомів навчання, зокрема інтерактивних, комп’ютерних технологій. Тому потрібно:
- використовувати активні методи, засоби навчання;
- сприяти самовираженню кожного учня, використовуючи розвивальний потенціал уроку;
- через впровадження в практику комп’ютерних, інтерактивних технологій створювати умови для розвитку індивідуальності кожного учня;
- використовуючи можливості інтеграції різних інноваційних технологій;
- створювати власні мультимедійні уроки для розвитку дослідницьких здібностей і комунікативних компетенцій учнів.
Отже, у процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного, особистісно-орієнтованого, проєктного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість учня.