Тема: Бібліографія. Анотація
Мета: навчити учнів працювати з бібліографічним апаратом бібліотеки, різними джерелами інформації; формувати в ліцеїстів глибокі знання про книгу, про видову різноманітність друкованих джерел; навчити працювати з науковою, технічною та іншою літературою, складати список літератури та анотацію до книги; розвивати увагу, пам’ять, мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до книги.
Обладнання: підручник з української мови для 10 класу, каталоги й картки, бібліографічні покажчики, довідники, художні книги.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ви відкриєте для себе матеріал, який допоможе вам вдвічі, а то й втричі швидше опрацьовувати літературу. Окрім того, ми увійдемо до світу науки з його нормами та традиціями. Предмет сьогоднішнього уроку стосується найсвятішого у цьому світі – книги чи статті. Раніше, можливо, вам дозволяли довільно оформлювати список джерел, проте від сьогодні будете робити це "по-дорослому" (як у спорті: коли граєте у футбол у дворі, можете не зважати на деякі правила, проте на серйозному рівні їх слід дотримуватися з максимально можливою точністю).
Отже, тема уроку: бібліографія та анотація.
З кожним роком у всьому світі зростає кількість друкованої літератури. Книг дуже багато, тому треба навчитися орієнтуватися в цьому морі книг, зуміти вибрати те, що найбільше цікавить. У цьому нам допомагають картотеки, а також допоможе бібліографія.
ІII. Вивчення нового матеріалу
1. Пояснення вчителя
- Робота з книгою розпочинається з попереднього знайомства з нею – з її довідковим апаратом (вихідними даними та анотацією).
Слово „бібліографія” походить від двох грецьких слів „бібліо” – книга і „графо” – пишу.
Бібліографія – це перелік книг, журналів, статей із вказівкою вихідних даних; покажчик літератури. Вихідні дані вміщуються на титульній сторінці та на її звороті, а також на останній сторінці книги.
У вихідних даних зазначаються прізвище та ім’я автора (авторів), прізвища редакторів, художників, коректорів, обсяг книги, тираж. Вказується також адреса видавництва та друкарні, де виходить книга, а також рік видання.
Анотація — це короткий огляд змісту книги, статті часто з критичною оцінкою її.
Вона складається з: 1) опису бібліографічних ознак книги (автор, назва І т. д.); 2) короткого переказу матеріалу; 3) вказівок, кому ця книга адресована.
Анотація здебільшого розміщується на звороті титульної сторінки і служить для попереднього ознайомлення читача зі змістом книги. Іноді в анотації містяться елементи оцінки книги і короткі відомості про автора.
2. Дидактична бесіда.
- З чим можна порівняти бібліографію? (З особистими даними людини)
- Які дані вміщує бібліографія книги і в якому порядку? (Автор, Назва. – Місце видання.: Видавництво, Рік видання. – Кількість сторінок).
- Навіщо фіксувати стільки даних про книгу? (Щоб чітко й однозначно визначити її)
- Чому така точність в бібліографічній пунктуації? (В науці обов’язковою є впорядкованість всього. Ця пунктуація – результат домовленості, положення про оформлення книг, вона єдина для всього світу, зрозуміла кожній освіченій людині з будь-якого куточка планети. Окрім того, така точність робить можливою машинну (комп’ютерну) обробку інформації про книги).
- З чим можна порівняти анотацію? (З розповіддю людини про себе).
Які відношення між анотацією і бібліографією? (Анотація вміщує повну бібліографію).
- Для чого потрібна анотація? Для швидкого ознайомлення зі змістом книги).
- Що вміщує анотація в кінці? Навіщо? Чому важливий адресат?
Монографія: Автор, Назва. – Місце видання.: Видавництво, Рік видання. – Кількість сторінок.
Колективна монографія: Назва. – Місце видання.: Видавництво, Рік видання. – Кількість сторінок.
Стаття: Автор, Назва // Назва видання чи збірника, Рік, Число. – Номери сторінок.
Матеріал з Інтернету: Автор, Назва // Повна назва ресурсу від базової сторінки до назви ресурсу.
V. Закріплення набутих знань, формування вмінь і навичок.
1. Складання бібліографії
Зараз ми спробуємо зробити бібліографічний опис книжки. (У кожного учня на столі своя книга) за правилом-орієнтиром.
Правило-орієнтир
1. Відкрийте книжку на першій сторінці і знайдіть прізвище та ініціали автора. Запишіть їх на каталожну картку від першої вертикальної лінії друкованими літерами.
2. Знайдіть назву твору і запишіть її на другій лінійці від другої вертикальної лінії.
3. Знайдіть підзаголовки (якщо є), чи жанр твору та запишіть через дві крапки після назви з великої літери.
4. Знайдіть вихідні дані книжки, місце видання, видавництво, рік видання, кількість сторінок. Запишіть це, користуючись зразком. Знайдіть авторський знак і номер відділу. Запишіть за зразком.
(учитель показує зразок).
2. Складання анотації.
- Ознайомтеся з бібліографічними даними та прочитайте коротку анотацію до книги За цим зразком складіть анотацію до будьякого з розділів підручника «Української мови» для 10 класу.
V. Підсумок уроку.
Бібліотечна вікторина.
Що означає слово каталог? Звідки воно до нас прийшло?
(каталог – „список”, „опис”, „перелік” книг. Це слово прийшло з Давньої Греції).
Що таке анотація?
(коротка узагальнена характеристика книжки).
Де розташована анотація?
(на зворотному боці титульного аркуша)
Хто є основоположником української бібліографії?
(М.Комаров)
Які відомості друкуються на обкладинці?
(автор, заголовок, серія)
Хто такий „бібліофіл”?
(людина, яка любить книжки)
Що означає термін „бібліографія”?
(бібліографія в перекладі з грецької – книг описання. Складається з двох грецьких слів: „бібліо” – книга; графія – пишу)
VІ. Домашнє завдання.
1. Вивчити конспект
2. Скласти анотацію на художню книгу.
До вас звернувся товариш із проханням порекомендувати йому цікаві книги про історичне минуле України.
Складіть для нього алфавітний список таких книжок зі ліцейської бібліотеки.
Виберіть у бібліотеці дві книжки і напишіть на них бібліографічні відомості та анотації, щоб зацікавити своїх ровесників. Зробіть необхідні висновки, висловте своє ставлення до прочитаного.