Тернопільська спеціалізована школа
І-ІІІ ступенів №29 з поглибленим вивченням іноземних мов
Доповідь на тему:
"Сучасні форми і методи викладання англійської мови у школі"
Підготувала: вчитель англійської мови
Ясюченя Н.М.
Тернопіль 2021
Сучасний етап розвитку нашої держави вимагає від підростаючого покоління гнучкості, комунікабельності, швидкої адаптації до різноманітних життєвих ситуацій, критичного мислення, вміння долати конфлікти та бути готовими до міжкультурного та міжособистісного спілкування і співробітництва. Саме тому сьогодні необхідно приділяти серйозну увагу ефективності та якості процесу навчання іноземних мов. І першочерговим завданням учителя є створення таких умов для навчання, де школярі, без шкоди для себе, могли б «потренуватися», «спробувати» себе у дорослих життєвих ситуаціях.
Працюючи у школі ось уже 15 років з учнями початкових класів, середньої ланки, і з різними автентичними підручниками (Fly High, Quick Minds, English Plus) можу зробити простий висновок – дитина, сідаючи за шкільну парту, чекає чогось цікавого і незвичайного. Вона( дитина) щира і відкрита, з великим бажанням творити, тому на уроках варто використовувати сучасні методи, що стимулюють учнів до творчої, продуктивної праці, викликають прагнення до активних дій, спілкування і висловлювання власних думок англійською мовою. Саме такими є інтерактивні методи навчання.
Одже, у початковій та середній школі використовую різного роду дидактичні ігри у командах, парах, оскільки маленькі діти проявляють найбільший інтерес до такого виду діяльності і саме у грі розвивається їх особистість та інтелектуальний потенціал. Наприклад, ігри із флеш-картками : на обрану тематику прикріплюю флеш-карти в різних куточках класної кімнати. Ділю учнів на 2 команди. Пояснюю,що в кожному раунді гри братиме участь 1 гравець із кожної команди. Називаю слово. Гравці знаходять відповідну флеш-карту, підбігають, торкається і промовляють «Бінго» і т.д. ця гра сприймається «на ура» як у 2-3 кл. так і у 6 кл. і чудово підходить для розвитку мотивації вивчати нові слова.
Також використовую ігри з малюнками . Наприклад, під час вивчення теми «Їжа» ми з учнями 3 кл. намалювали монстра на дошці( паралельно повторивши лексику «Частини тіла») і учні уявляли, що наш монстр дуже голодний . Далі я проводила гру за методом «Мікрофон» передаючи уявний мікрофон і ставила запитання “ Monster, monster, what do you have for breakfast/lunch/dinner? , а діти мали уявити , що вони є монстрами і назвати те.ю що вони їдять.
e.g. I am a hungry monster and I’ve got chicken, salad…. for breakfast (у цій грі ми повторили і закріпили лексику до тем «Частини тіла» та «Їжа» плюс розвивали вміння розповідати, що діти їдять за допомогою ГС “ I’ve got.. for…”
Активно впроваджую у свою педагогічну діяльність гру “Chainstory”, оскільки вона тренує логіку, прояв фантазії та індивідуальності. Суть гри полягає у продовженні історії попереднього учня. Наприклад, у 3 кл. під час вивчення теми «Відпочинок» ми складали історію, про те як слід готуватися до відпочинку( що робимо за порядком і т.д.), також на тему « Мій розпорядок дня», ми фантазували про наш ідеальний день(відтреновуючи при цьому Present Simple). А у 6 кл. під час вивчення теми «Минуле» , ми вигадували подорож у машині часі “My Time Travels”, а бо ж у темі «На фото» , учні 6 кл за поданим зображенням складали ланцюжком історію “An exciting rescue”.У грі такого плану ми перевіряємо словниковий запас з певної теми та загального словникового запасу в поєднанні з граматикою, а також покращуються навички швидкого реагування, логічного мислення, підвищується увага, не меншу роль віддають фокусуванню на сюжеті історії, що допомагає розвивати пам’ять.
Використовую роботу в парах, групах. Наприклад, у 3 кл під час вивчення теми ступені порівняння прикметників, учні у парах запитували- відповідали один одного запитання за зразком у АВ
e.g. Who‘s the oldest person in your family?
Who’s the tallest person in your family?....
А бо ж у групах, ми описували у письмові формі хто найвищий/найстарший/наймолодший/найнижчий у нашому класі. Потім кожна група розповідала ми обговорювали думки груп. У 6 кл, наприклад у темі «Вільний час та хобі», робота в парах була ефективною для закріплення лексики та засвоєння основних виразів про захоплення та уподобання як усно так і письмово : учні в парах складали 5 стверджень про своїх однокласників, використовуючи теперішній час. Потім зачитували по черзі свої речення іншим парам, котрі мали відгадати хто це. Приклад ефективної групової роботи у 6 кл над темою «Комунікації» та розрізнення часів – Pr. Simple and Pr. Continuous: групам по 3- 4 учня було роздано монетку. У групах по черзі підкидали монетку – якщо випадала «решка», то учень складає речення у теперішньому часі про когось із класу, якщо випадає « орел», то складає речення у тривалому часі про когось із класу.
У парах та групах учні 3 кл працювали в темах « Повсякденні звички» та « Вчорашній день», « Мої емоції» , де не лише тренували вміння складати загальні запитання та відповіді теперішнього і минулого часу, а й вчилися комунікувати одне з одним і емоційно зближуватися. Також корисною була групова робота написання листа до друзів , де практикували вміння будувати запитання із ГС “ Did you… ( listen to music yesterday)? із характерним початком та завершенням листа. Діти у групах писали листа із запитаннями, а потім обмінювалися із іншої групою і давали відповідь на цей лист. Також хочу відмітити, що дуже гарно працює робота в парах при взаємооцінюванні ( після виконання вправи, наприклад, обмінлися зошитами, переврили один одного і допомогли один одному зрозуміти свої помилки).
У своїй педагогічній діяльності стараюся працювати над розвитком навичок самооцінювання учнів та рефлексії. Адже, здатність до самооцінювання має мотивувати учнів до покращення результатів навчання, формувати впевненість в собі. Зокрема у робочих зошитах учнів є типи завдань , які виконуються в класі після повторення матеріалу. Після виконання вправ учні мають самостійно обрати і замалювати смайлики 3-х значень - good/very good/excellent (3 кл) або 5-ти рівневі зірочки(5-6 кл), що найкраще відповідає їхньому рівню засвоєння матеріалу та зусиллям. А з 2-3 кл розвиваємо вміння аналізувати власні досягнення за допомогою таблиці із кишеньками по кольорах ( зелений , жовтий, червоний )
I CAN DO IT I’M NEARLY THERE I NEED HELP
На своїх уроках використовую також і такий метод інтерактивного навчання, як складання „Асоціативного куща”. Такий метод дозволяє швидко перевірити, узагальнити знання учнів. Так, при вивченні теми «Україна» у 6 кл. пропоную дітям пригадати все, що вони знають про Україну і зобразити у вигляді схеми. «Кущ» асоціацій поступово розгортається.
Часто використовую методи « Мікрофон», «Мозковий штурм», підбираю до уроку такі творчі завдання, за допомогою яких можна розвивати пізнавальні процеси: пам’ять, увагу, уяву, швидкість реакції, логічне мислення учнів. Наприклад 6 кл, тема « Успіх.Досягнення» ми дискутували над думкою « How we can make our brain do better?”
Особливої уваги заслуговує технологія ситуативного моделювання, а саме «Розігрування ситуації за ролями». У ході рольової гри учасники «розігрують у ролях» визначену проблему або ситуацію. Рольова гра потребує ретельної підготовки. Початкові вправи мають бути простими з наступним ускладненням. Наприклад, я розпочинаю з читання текстів «за ролями» із наступним розігруванням подібної ситуації. Наші підручники Fly High та English Plus подають до кожної теми низку цікавих та корисних діалогів для розігрування.
Принаймі раз у тему проводжу різнотипні уроки – урок – дискусія (6 кл “How to survive homework…”), урок –вікторина( 6 кл “A short history of the millennium”) , урок-віртуальна екскурсія( 6кл “The past. Visit the British Museum”) https://www.britishmuseum.org/collection/galleries/enlightenment, урок-фотогаларея (6 кл “ Unusual photos).
Пропоную розглянути приклади використання мною проектних технологій на уроках англійської мови. У третьому класі під час вивчення теми «Україна» учні готували відео - проектну роботу під назвою “I am Ukrainian”, представляли свої Food Posters про їжу ,а також виготовляли Holiday Bag і розповідали ,що вони беруть з собою у подорож зазвичай. У 6-класах використовую на уроках також інформаційні проекти. Такі проекти можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів. Учні виготовляють проекти, де описують свої подорожі та уподобання( “Free time activities”), своїх друзів( “Communication and emoji”) , відомих співаків, акторів( Web pages”), супроводжуючи розповідь фотографіями, сюрпризами. Такі проекті технології дозволяють проявити учням свої творчі можливості, проявити максимум знань.
У молодшій школі важливим є використання методу TPR – використовую мімічні ігри, реальні предмети та продукти, тканини, музику та пісні.
Виходячи з того, що інтеграція предметів — одна з перспективних тенденцій сучасної школи, я намагаюсь впроваджувати систему інтегрованого уроку в свою навчальну діяльність – інтегровані уроки ( 2 кл «Sally’s Story. The Grey Duck. Формування вмінь зорового сприймання та сприймання на слух. Свійські та дикі птахи.» (Англійська мова і Я досліджую світ) , або ж інтегрую окремий матеріал по предметах у свій урок ( наприклад, 6 кл тема”The Past” вивчали історію нашого тисячоліття + минулий час чи інформатика + англійська, коли учні вчилися писати відгук на веб-сторінку)
На даний час висока ефективність використання в навчанні мультимедійних засобів, основа яких – зорове та слухове сприйняття матеріалу є очевидною. Адже, застосування мультимедійних засобів підвищує рівень сприйняття за запам’ятовування на 30-40% завдяки одночасній багатоканальній взаємодії учня з інформацією. Особливо це актуально в умовах дистанційного навчання. Тому активно використовую Youtube ресурси та PР презентації , наприклад 2 кл тема «Everyday activities. Present Simple”. Закріплення матеріалу відбувалося за допомогою наступних навчальних відео https://www.youtube.com/watch?v=zHWtWOIn3RY, https://www.youtube.com/watch?v=ddDN30evKPc, https://www.youtube.com/watch?v=9l6RUsAadHM&feature=emb_logo.
Підручники із якими ми працюємо мають досить гарну інтерактивну навчальну платформу. А саме, готуючи уроки у 2-3 класах, я активно застосовую платформу для вивчення англійської мови Fly High Digital, оскільки вона безпосередньо пов»язана із підручниками із якими ми працюємо “Fly High Ukraine”.Це величезний ресурс, що містить аудіо та відео матеріали до підручника. Дидактичний матеріал та допомога у підготовці до уроку дуже цінна. Учні в ігровій формі стрімко накопичують лексичний матеріал. А цікаві історії та пісні сприяють ефективному засвоєнню граматики. Достатньо лише перейти за посиланням https://flyhigh.dinternal.com.ua/ .Зокрема хочу відзначити інтерактивну частину ресурсу. Наприклад, у школі ми опрацьовували тему “Fun time + Present Countinuous”, а вдома я запропонувала дітям переглянути навчальне відео під назвою Play Time і в онлайн режимі виконати завдання до нього для самоконтролю https://flyhigh.dinternal.com.ua/digital/video.html . Або ж , на завершення теми “My Day”, дітям було надано посилання для інтерактивної гри для закріплення лексики по заданій темі https://flyhigh.dinternal.com.ua/digital/games/5/index.html?&a5_lms_api=Console.
І для 6 класів це електронна версія ITOOLS for English Plus2 та додаткові онлайн вправи по підручнику. Подаю часто граматичний матеріал на випередження ( самостійне опрацювання) в онлайн режимі через короткі video-grammar animation, що подаються в підручнику, а уже в школі лише відтреновуємо вміння вживати ту чи іншу ГС в мовленні (писемному , усному).
Щодо середньої школи, то тут теж стараюся підшуковувати цікаві сайти, ресурси та платформи. Окрім вище згаданих Youtube, Viber, Zoom, На Урок, до онлайн-інструментів, які
Також стали мені в пригоді у процесі навчання такі ресурси як , Learningapps (Past Simple) https://learningapps.org/13526141, (Irregular Verbs)https://learningapps.org/6088806,(Weather)https://learningapps.org/11804354 та QR code tasks.
Беручи до уваги вищезазначену інформацію, можна дійти висновку, що використання інтерактивних форм та методів в реалізації особисто орієнтованого підходу та викладанні англійської мови дають змогу практично збільшити кількість розмовної практики на занятті, виявляються цікавими для учнів, допомагають засвоїти матеріал та використати його у подальших заняттях, виконують дидактичні та різні розвивальні функції. Таким чином, вчитель стає наставником самостійної учбово-пізнавальної та творчої діяльності учнів.