Доповідь на тему: «Здоров’язберігаючі технології на уроках української мови та літератури».

Про матеріал
Доповідь на тему: «Здоров’язберігаючі технології на уроках української мови та літератури».
Перегляд файлу

Доповідь на тему:

«Здоров’язберігаючі технології на уроках української мови та літератури».

Вчитель: Дудла А.В.

 

 Йдучи на урок, керуйся  правилом: «Даючи  знання, не  забирай  здоров’я!».

   Сьогодні, однією з найважливіших функцій освіти є збереження і зміцнення здоров’я школярів. Формування компетентної особистості, здатної до здорового способу життя, корисної суспільству – соціальне замовлення держави, зумовлене часом.

Основним завданням вчителя будь-якого предмету на уроці, зокрема української мови та літератури, є зняття емоційної напруги, попередження фізичної і психологічної втомлюваності учнів, створення комфортних умов для активізації мовленнєвої діяльності.

З цією метою для досягнення результату потрібно впроваджувати здоров’язберігаючі технології в навчальний процес, а це потребує від учителя, по-перше, не допускати перевантаження учнів, визначаючи оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її подання, враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості учнів. Намагатися планувати такі види роботи, які сприяють зниженню втоми. Здоров’язберігаючі технології передбачають: зміну видів діяльності, чергування інтелектуальної, емоційної, рухової видів діяльності, групової й парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності, вчать вмінню поважати думки інших, висловлювати власні думки, правилам спілкування, проведення ігор та ігрових ситуацій,  нестандартних уроків, інтегрованих уроків.

Тобто, зниженню втоми учнів  протягом уроку сприяє  різноманітність видів роботи. Тому доцільно чергувати різні види навчальної діяльності: опитування, письмо, розв’язання проблемних ситуацій, читання, слухання, розповідь, робота з наочними, мультимедійними посібниками, практична робота тощо. Потрібно пам’ятати, що дуже часта зміна однієї діяльності на іншу вимагає від учнів додаткових адаптаційних зусиль, що також сприяє втомлюваності.

Розв’язати поставлені завдання щодо здоров’язбереження на уроках української мови допомагає реалізація соціокультурної змістової лінії чинної програми, що здійснюється через підбір лексичного матеріалу до уроку, добір диктантів,  текстів для переказів,  аудіювання та читання мовчки.

З метою формування здоров’язберігаючої компетентності  можна використовувати тексти, що містять відомості про здоровий спосіб життя та спорт, ознаки і способи профілактики інфекційних захворювань, нещасних випадків тощо. Відповідно до них підбираються мовні завдання (випишіть, здійсніть розбір, співставте, дослідіть).

Незмінним матеріалом є прислів’я, приказки, фразеологізми про здоров’я і цінність життя, на основі яких можна проводити різні мовні операції: накреслити схему речення, пояснити розділові знаки чи правопис окремих слів, розвивати усне мовлення, з’ясовуючи чому вчать дані народні вислови і яке їх виховне значення.

Активне використання дидактичних ігор на уроках мови дає змогу формувати і закріплювати позитивне ставлення дитини до предмета вивчення, сприяє вияву їх творчих здібностей, спонукає до активного включення у навчальний процес.

Ефективним є використання комп’ютерних технологій на уроках української мови та літератури. Подання навчального матеріалу у цікавій та незвичній формі підвищує інтерес до предмету.

На уроках української мови та літератури  використовую такі здоров'язберігаючі технології : сміхотерапію, мультимедійні руханки, музикотерапію, релаксацію, мультимедійні презентації,  дидактичні ігри, уроки творчості та уроки на свіжому повітрі.

Наприклад, вправи на сміхотерапію: на моїх уроках часто звучать жартівливі фрази, що покращують душевний стан учнів і допомагають трішки розслабитися.

     Другою технологією, яка дітям подобається, і я  використовую – мультимедійні(патріотичні) руханки такі як : «Скоро перемога», «Козацькому роду –нема переводу», «Паляниця» тощо.

 Не менш важливою на моїх уроках є музикотерапія. Наприклад, під час вивчення літописної оповіді «Три брати – Кий, Щек,  Хорив і сестра їхня Либідь» учні слухають уривок пісні « Як тебе не любити,  Києве мій»,  щоб дізнатись тему легенди. Ця технологія створює спокійну атмосферу  на уроці і, водночас, мотивує до навчання.

Для того, щоб учні трішки відпочили, під час читання твору я використовую релаксацію, до прикладу, я читаю вірш  Олександра Олеся «Заспів». А учні, одночасно, мають вимовляти звуки, що  передають грім, грозу,  сміх, шелест листя,  дзвони, свист, дощ,  плюскіт води тощо. Це заспокоює нервову систему, знімає напруження.

Майже, на всіх уроках використовую мультимедійні презентації та  дидактичні ігри, вони знижують напруження та урізноманітнюють уроки. 

На уроках української мови використовую такі мультимедійні ігри та вправи:

     «Лопайте бульбашки в довільному порядку(учні лопають бульбашки в довільному порядку і мають  записати  приховані за ними  слова)»,

     «Розподілити слова у два кошики»,

     «Я - будівельник»,

     «Лови помилку»,

     «Лінгвістичне дослідження»,

     «Лінгвістичний  волейбол», 

     «Ремонт слів»,

     «Лінгвістичний тренажер»,

     німий розподільний диктант,

     «Ланцюжок»,

     вправа «Коктейль»,

     вправа «Картотека»,

     «Впіймай апостроф»,

     «Лайфхак» і т. д.;  

з української літератури :

     гра «Посели загадку»,

     за набором Emoji відгадайте прислів’я чи приказку,

     гра «Літературне лото»,

     вправа «Хто є автором телеграми?»,

     гра «Хто я?»,

     гра «Відтвори», робота з ілюстраціями тощо.

     Активно використовую технологію творчості,  у першу чергу малювання.       Творчий розвиток є не тільки головним терапевтичним механізмом, саме він допомагає виховувати здорову особистість. За допомогою малювання дитина має можливість виразити свої переживання, почуття, відношення. Крім того, творча діяльність допомагає зняти напруження, сприяє підвищенню дитячої самооцінки, впевненості у власних силах, та взагалі розвиває творчі здібності.

   Так, наприклад, у 5-х класах для узагальнення знань з української мови проводжу уроки творчості на тему: «Візуалізація текстової інформації», тобто, учні текстову інформацію переводять в графічну,  тому що за допомогою кольорових схем краще запам’ятовується інформація!

   На уроках української літератури в 5- 6 класах учні відтворюють своє сприйняття художнього твору, героя та біографію письменника через асоціативні малюнки, до прикладу:

     у 5 класі учні навчилися відрізняти лірику від епосу й драми за допомогою міні схем, малюнків,

     поезія С.Чернілевського «Забула внучка в баби черевички» (учні малюють черевичок і записують хмару слів у ньому),

     «Підготуйся до подорожі. Спакуй валізу Я.Стельмаха»(учні малюють рюкзак і в ньому записують дані про поета),

     «Створи титульну сторінку книги»,  тощо.

     Також  учні малюють свою мнемотехніку(піктограму) до поезій.

   Це покращує показники обсягу та точності запам'ятовування і розвитку різних пізнавальних процесах, підвищує тривалість зберігання та якість відтворення засвоєної інформації. 

   На мою думку, сучасний урок не повинен обмежуватись приміщенням закладу освіти. А з настанням весни є безліч можливостей розширювати пізнавальні горизонти дітей. Це уроки просто неба або уроки на свіжому повітрі. Адже,  свіже повітря позитивно впливає на фізичне самопочуття дітей, що своєю чергою покращить їхній психічний та емоційний стан.

     Вважаю урок неповноцінним, якщо на ньому були відсутні емоційно-смислові розрядки (посмішки, доречні жарти, використання приказок, афоризмів з коментуванням, музики). Емоційна радість, спільне переживання краси, спільне прагнення зрозуміти і дають бажання пробудження думки.

    Отже, здоров’язберігаюча діяльність педагога сприяє збереженню й зміцненню як здоров’я учнів, так і особистого здоров’я вчителя. Тому планую і далі працювати в цьому напрямку, підвищуючи власну професійну компетентність.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
25 лютого
Переглядів
334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку