Доповідь на тему:
«Роль учителя у формуванні психічно-безпечного середовища»
Свою доповідь я хотіла б почати з чудової притчі: «Жив мудрець, який знав усе на світі. Ось одна людина і захотіла довести, що він не все знає. Затиснувши у долонях метелика, вона запитала:
- Скажи, мудрець, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?А сам думає: «скаже живий – я метелика умертвлю, скаже мертвий - випущу». Мудрець, подумавши, відповів:
- Усе у твоїх руках, людино!»
У наших руках можливість створити у навчальному закладі таку атмосферу, в якій усі будуть почувати себе «як удома», атмосферу психологічного комфорту, атмосферу любові і доброзичливості, адже кожен вчитель – це держава, яка може бути або демократичною, або ліберальною, або авторитарною.
Для початку розберемо поняття психологічний комфорт. Психологічний комфорт – умови життя, при яких людина почуває себе спокійно, немає необхідності захищатися.
Комфортність вміщує в собі: благополуччя, задоволення, затишок, доброзичливість, приємне спілкування, спокій.
Комфортне навчання та виховання складається з таких структурних компонентів:
Психологічна комфортність – це такий стан, який виникає в процесі життєдіяльності дитини, вказує на радість, задоволення, отримані в навчальному закладі; це умова життя, за якої учень спокійний та немає потреби від будь-кого захищатися.
Але ще в 1941 році психолог Роберт Джонсон ввів термін «шкільна фобія» - це не просто небажання дитини відвідувати школу, а невротичний стан, який характеризується розладом сну, підвищеною тривожністю, енурезом, загостренням хронічних хвороб (гастрит, виразка, астма).
Вправа «Закінчи речення»
Закінчити вислови славетних педагогів:
щоб не струсити цю краплю.
їхніх батьків та вихователів.
Ш. Амонашвілі: «Частіше запрошуйте на урок Момуса – бога сміху й жартів, щоб прогнати з уроку … Морфея – бога сну.
ПСИХОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ СТРЕСУ ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ТА СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ:
Тому, щоб уникати стресових, дискомфортних ситуацій із учнями, я використовую:
Інтелектуальна комфортність – це задоволеність дитини своєю розумовою діяльністю, її результатами на уроках, а також задоволення потреби в отриманні нової інформації.
Щоб досягти мети навчання, я використовую:
Фізична комфортність учня - це відповідність між його тілесними, соматичними потребами та предметно-просторовими умовами навчального середовища. Ця потреба тісно пов’язана із сенсорними процесами, що характеризують зорові, слухові та тактильні відчуття. Стан фізичного комфорту несе з собою відчуття задоволеності власною діяльністю, позитивні мотиви до її продовження, що веде до індивідуального росту учня.
Як же створити в навчальному закладі фізичний комфорт?
Умови фізичного комфорту у ЗЗСО :
Не забороняти, а направляти,
Не керувати, а співкерувати,
Не примушувати, а переконувати,
Не командувати, а організовувати.