Доповідь "Роль учителя у створенні психологічно безпечного середовища"

Про матеріал
У доповіді розкрито важливість ролі учителя у створенні психологічно безпечного середовища для учнів у навчальному закладі. У наших руках можливість створити у навчальному закладі таку атмосферу, в якій усі будуть почувати себе «як удома», атмосферу психологічного комфорту, атмосферу любові і доброзичливості, адже кожен вчитель – це держава, яка може бути або демократичною, або ліберальною, або авторитарною.
Перегляд файлу

Доповідь на тему:

«Роль учителя у формуванні  психічно-безпечного середовища»

Свою доповідь я хотіла б почати з чудової притчі: «Жив мудрець, який знав усе на світі. Ось  одна людина і захотіла довести, що він не все знає.               Затиснувши у долонях метелика, вона запитала:

- Скажи, мудрець, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?А сам думає: «скаже живий – я метелика умертвлю, скаже мертвий -  випущу». Мудрець, подумавши, відповів:

- Усе у твоїх руках, людино!»

У  наших   руках  можливість  створити  у навчальному закладі таку  атмосферу,  в  якій  усі  будуть  почувати себе  «як   удома»,  атмосферу  психологічного  комфорту,  атмосферу  любові  і  доброзичливості, адже  кожен  вчитель – це  держава,  яка  може  бути  або  демократичною,  або  ліберальною,  або авторитарною.

Для початку розберемо поняття психологічний комфорт. Психологічний комфорт  умови життя, при яких  людина почуває себе спокійно, немає необхідності захищатися.

Комфортність вміщує в собі: благополуччя, задоволення, затишок, доброзичливість, приємне спілкування, спокій.

Комфортне навчання та виховання складається з таких структурних компонентів:

  • ПСИХОЛОГІЧНА КОМФОРТНІСТЬ
  • ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА КОМФОРТНІСТЬ
  • ФІЗИЧНА КОМФОРТНІСТЬ

Психологічна комфортність – це такий стан, який виникає в процесі життєдіяльності дитини,  вказує на радість, задоволення, отримані в навчальному  закладі; це умова життя, за якої учень спокійний та немає потреби від будь-кого захищатися.

Але ще в 1941 році психолог Роберт Джонсон ввів термін «шкільна фобія» - це не просто небажання дитини відвідувати школу, а невротичний стан, який  характеризується розладом сну, підвищеною тривожністю, енурезом, загостренням хронічних хвороб (гастрит, виразка, астма).

        Вправа «Закінчи речення»

Закінчити  вислови  славетних  педагогів:

  •  В.Сухомлинський: «Дитяча довіра до вчителя – це крапля чистої води на квітці троянди, треба так зрізати цю квітку,…

щоб не струсити цю краплю.

  • К. Ушинський: «На жаль, дітей здебільшого карають за те, за що слід було б карати…

їхніх батьків та вихователів.

Ш. Амонашвілі: «Частіше запрошуйте на урок Момуса – бога сміху й жартів, щоб прогнати з уроку …                     Морфея – бога сну.

ПСИХОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ СТРЕСУ ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ТА СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ:

  • зміни у шкільній успішності;
  •  вживання алкоголю або наркотиків;
  • зміни у режимі сну або харчування;
  • часті скарги на фізичний стан;
  • одержимість питанням своєї ваги: невиправданий страх перед ожирінням;
  • затяжна депресія, зниження апетиту, песимізм, меланхолія, думки про смерть;
  • часті прояви агресії або жорстокості; замкнутість.

Тому, щоб уникати стресових, дискомфортних ситуацій із учнями, я використовую:

  • прохання замість вимог;
  • методи словесного переконання;
  • компромісний розв’язок питань, які створили стресову ситуацію;
  • чітку, продуману організація уроку;
  • уникнення образливих та принизливих для учня слів;
  • методи емоційного розвантаження.

 

Інтелектуальна комфортність – це задоволеність дитини своєю розумовою діяльністю, її результатами на уроках, а також задоволення потреби в отриманні нової  інформації.

Щоб досягти мети навчання, я використовую:

  • зовнішню та внутрішню мотивацію;
  • створення ситуації успіху;
  • зміну видів навчальної діяльності під час уроку;
  • словесний, наочний, аудіовізуальний методи, що чергуються протягом уроку;
  • роботу в парах, групах та індивідуальну роботу;
  • рольові ігри, дискусії, семінари;
  • фізкультхвилинки та релаксаційні паузи;
  • варіативну систему оцінювання.

Фізична комфортність учня - це відповідність між його тілесними, соматичними потребами та предметно-просторовими умовами навчального середовища. Ця потреба тісно пов’язана із сенсорними процесами, що характеризують зорові, слухові та тактильні відчуття. Стан фізичного комфорту несе з собою відчуття задоволеності власною діяльністю, позитивні мотиви до її продовження, що веде до індивідуального росту учня.

Як же створити в навчальному закладі фізичний комфорт?

Умови фізичного комфорту у ЗЗСО :

  • організація гарячого харчування учнів;
  • дотримання гігієнічних умов щодо температурного режиму, освітлення, провітрювання приміщень
  • створення таких комфортних умов навчання, які виключають будь-які зовнішні подразники.

Не забороняти, а направляти,

Не керувати, а співкерувати,

Не примушувати, а переконувати,

Не командувати, а організовувати.

 

docx
Додано
3 грудня 2021
Переглядів
1942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку