Доповідь "Системний підхід у коучингу. Принципи коучинга"

Про матеріал
У матеріалах надано декілька визначень поняттю "коучинг", описано суть та площини системного підходу у коучингу, а також перелічено та описано окремі засади/принципи коучингу.
Перегляд файлу

 СИСТЕМНИЙ ПІДХІД У КОУЧИНГУ. ПРИНЦИПИ КОУЧИНГУ

 Згідно  концепції  Т.  Голлвея,  коучинг  –  це  методика  розкриття  потенціалу  особистості для максимізації власної продуктивності та ефективності.

 У  більш  широкому  розумінні,  -  коучинг  –  це  сучасна  технологія,  яку  створили  для  розвитку  потенціалу  людей  і  команд,  задля  досягнення  заздалегідь  узгоджених  цілей  та  докорінної  зміни  моделей  поведінки,  що  призводить  до  розкриття внутрішнього  потенціалу  особистості.   У  процесі коучингу   відбувається  розкриття  потенціалу людини,  розвиток  її   професійних  та  особистих  якостей  завдяки  чому  розвиваються  нові  здібності  й  навички,  які  підвищують ефективність роботи та покращують якість життя людини в цілому.

У праці  В. Брок  коучинг  трактується  як   цілеспрямований,  орієнтований  на   результати, систематичний   процес,  у   якому  одна  людина  сприяє  стійким  змінам  в  іншій   людині чи   групі, сприяючи  самокерованості  навчання  та    особистісному  зростанню.  Крім  того,  одним  з  принципів  коучингу  є  принцип єдності  та   взаємозв’язку –  усі  види   робіт у   межах  коучингу  є взаємопов’язаними та орієнтованими на кінцевий результат. 

 Так, виходячи  з   наведених  визначень,  вбачається,  що  системний підхід  у   коучингу полягає у декількох площинах

                по-перше,  системність     принципів  - коучинг     використовує   багато

 принципів із   філософії, психології,  педагогіки,  менеджменту  та   спрямований  передусім на покращення життя людей у професійній та особистісних сферах;

 по-друге,  системність  напрямів  та  способів  взаємодії  з  клієнтом  -

 коучинг  – це  унікальний   підхід,  що увібрав  у   себе найкорисніше  з   інших систем   допомоги  людині:  з психотерапії  –  запозичені   прийняття клієнта   таким, який  він   є,  створення  безпечного  простору для   нього, відсутність   внесення коучем  власного  розуміння   ситуації,  моделей, шаблонів  та  рецептів,   допомога клієнтові   в усвідомленні  його  картини  світу,  його  цінностей;   з тренерства  –  стимулювання   активних змін,  підтримка   ініціативи, дії,  допомога  у   створенні  внутрішніх  і зовнішніх  стимулів;  виклик,  спільна  діяльність  («давай  разом!»).  З  менеджменту  –  коучинг  допомагає  клієнту  в  плануванні  та  організації  діяльності.  Усе  це  робить  коучинг  абсолютно  особливим,  надзвичайно  продуктивним  і  дуже  привабливим  для  тих,  кому  важливо  управляти  власним  життям, повністю реалізовуючи свої таланти та здібності;

 по-третє,  системність  засобів  та  прийомів ,  які  застосовуються  в  процесі  коучинга  –  підґрунтям  коучингу  є  теоретичні  і практичні  напрацювання  позитивної,  когнітивної  та організаційної  психології,  а  також  гуманістичний,  біхевіоральний  та  системний  підходи  психології  щодо  можливостей  постійного  та цілеспрямованого  розвитку  людини.  Коуч  застосовує  методики  з  зазначених  напрямів  у  різних  поєднаннях  на  усіх  етапах  взаємодії  з  клієнтом,  при  роботі  з  кожною  конкретною  ціллю/запитом  клієнта.  Причому,  процес  формування  методологічного  апарату  коучингу  не  зупинився,  він  і  сьогодні  поповнюється  новими  методами  психоаналізу.  Крім  того,  в  коучингу  використовуються  окремі  методики  з  менеджменту,  економіки,  а  також  практичний  досвід  спортивних  тренерів;

 по-четверте,  ставлення  коуча  до  клієнта  як  до  цілісної особистості  ,  що  виражається  в  наданні  можливості  послідовно  сфокусувати  увагу  на  самості  (цінностях,  особистості,  цілях,  здоров’ї,  тощо),  на  формуванні  структурних  компонентів  самооцінки  (когнітивний,  особистісний,  поведінковий).  Таким  чином,  клієнту  демонструється  важливість  всіх  граней  його  життя  і  їх  взаємовплив один на одного;

 по-п’яте,  системність  компонентів,  на  яких  базується  коучинг ,  -  синергія,  структура  та  професіоналізм.  Суть  синергії  у  процесі  коучингу  полягає  у  тому,  що  клієнт  і  коуч  є  партнерами,  командою,  вони  одночасно  фокусуються  на  поставлених  цілях  та  прагнуть  до  максимальної  реалізації  очікувань  щодо  досягнення  більшого,  ніж  є  сьогодні;  структура  у  процесі  коучингу  проявляється  у  тому,  що  за  результатами  проведення  сесії  клієнт  бере  на  себе  більше  відповідальності,  мислить  масштабніше  і  здійснює  конкретні  дії у  напрямі  поставлених  планів,  що  у  комплексі  веде  до  результативності  дій  коуча;  професіоналізм  полягає  у  тому,  що  коуч  знає,  як  допомогти  клієнту  приймати  ефективніші  рішення,  встановлювати  вищі  цілі,  досягти  максимуму  продуктивності;

 по-шосте,  системність  факторів,  що  впливають  на  ефективність  коучингу  –  фактор  оточення  (зовнішні  можливості  або  обмеження),  поведінковий  фактор  (покрокові  дії  для  досягнення  цілей),  фактор  ідентичності  (людина  в  організації  розглядає  свою  соціальну  роль,  місію,  яку  виконує  та  ким  себе  відчуває),  фактор  духовності  (людина  розуміє  та  відчуває,  для  кого  виконується  її  робота,  і  це  надає  відчуття  осмислення  і  підвищує  мотивацію  до  дій),  фактор  переконання  та  цінності  (цінності,  закладені  у  праці,  мають  бути  мотивованими відповідною винагородою).

 Варто  зазначити,  що  сьогодні  все  більш  популярним  стає  системний  коучинг  —  це  практика  коучинга людини,   команди  чи  системи у   взаємозалежних  стосунках,  яка  включає  в  себе  коуча  для  спільного створення   ідей,  необхідних для   позитивної  користі  та взаємопов’язаних  систем,  частиною   яких вони є.

 Системний коучинг  зосереджується  на  частинах  і  зв’язках   між  частинами  як  органічному  системному  цілому,  яке  може  включати  всю  організацію,  її  зацікавлених  сторін  і клієнтів,  а   також ширший  промисловий  та  екологічний  контекст, з яким взаємодіє організація. 

 Системний коуч   визнає,  що  людина  або  люди  перед  ним  є голосом,   через  який  говорить  взаємозалежна система,   і  що  коуч чує   цей  голос  із  власним фоном, фільтрами та упередженнями. 

На  сьогодні  не  існує   єдиного чіткого  переліку  принципів   коучинга.  Теоретики та практики визначають наступні засади коучингу:

   віра  у  здібності  будь-якої  людини, її  високий  потенціал,  -  усі  люди  мають  набагато   більше  внутрішніх  здібностей,  ніж  ті,  які  вони  проявляють  у  своєму  повсякденному  житті.  Так,  Сер  Джон  Уітмор в   своїх  працях  відмічає,  що основоположним  принципом  коучингу  є  тверда  впевненість  у  тому,  що  практично  всі  мають  набагато  більше  здібностей,  ніж  ті,  які  вони  виявляють  у  своєму  повсякденному  житті.  Коуч  допомагає  повірити  в  те,  що  усередині  кожної людини є відповіді на питання, які її хвилюють;    принцип  усвідомленості  та  відповідальності  –  коучинг  працює  на

 рівні  свідомості  і  служить  для  розширення  меж  усвідомлення  дійсності,  що  й  дає поштовх до вибору вірного курсу руху та рішучих дій для його реалізації;    принцип  єдності  та  взаємозв’язку  –  усі  види  робіт  у  межах  коучингу

 є взаємопов’язаними та орієнтованими на кінцевий результат;       принцип  рівності  –  комунікативне  співробітництво  з  метою  досягнення  цілей  та  формування  партнерських  відношень  між  коучем  та  клієнтом;    принцип  відсутності  готових  відповідей  –  підлеглий  самостійно  повинен  дійти  до  відповіді  та  знайти  вірне  рішення,  коучинг  лише  стимулює  цю

 «подорож» через постановку вірних питань мотиваційного характеру;    принцип  відсутності  експертної  позиції  –  коуч  ніколи  не  займає  експертну  позицію  до  слухача,  не  висловлює  своєї  думки,  не дає      порад  –  лише  ставить запитання та слухає;         принцип     ієрархічності        розвитку     –        розвиток     особистості  відбувається  поетапно:  І  етап  –  егоцентричний.  ІІ  етап  –  групоцентричний.  ІІІ  етап – загальнолюдський;        принцип  поетапного  розвитку  –  кожен  крок  клієнта  має  відбуватися

 у зоні його розвитку;    принцип  опору  –  людина  завжди  відчуває  значні  труднощі  при

 спробі зробити щось нове в житті, змінити себе;    принцип  моніторингу  –  сферою  інтересів  коуча  є  конкретна  мета  у

 майбутньому, кроки до її досягнення сьогодні та уроки з минулого;         принцип,  що  для  того  щоб  допомагати  іншим,  ми  повинні

 безперервно прогресувати самі;

           принцип, що за кожною поведінкою лежить позитивний намір;    принцип легкісті та позитиву;

   принцип,  що  ми  можемо  вчитися  за  допомогою  всього,  що  ми  робимо,  однак  навчання  відбувається  тільки  тоді,  коли  ми  мислимо  і  будуємо  плани на майбутнє;    принцип,  що  люди  вчаться  тільки  тоді,  коли  по-справжньому

 залучені в процес;    принцип,  що  люди  здатні  змінюватися  тільки  в  тих  випадках,  коли

 хочуть цього і готові до цього;          принцип,  що  люди  роблять  найкращий  вибір  із  доступних  їм

 можливостей;       принцип,  що  ми  обмежуємо  наш  потенціал  рамками  наших

 переконань  (наприклад,  вважаючи,  що  певні  речі  неможливі  через  зовнішніх  або ситуаційних бар'єрів);    принцип  навчання на успішних прикладах, а не на помилках;    принцип,  що  наші  переконання,  що  відносяться  до  власного

 потенціалу, прямо пов'язані з нашою успішністю;        принцип  орієнтування не на проблему, а на її вирішення;    принцип, що прийняття, відкритість і довіра – ключ до взаємодії;           принцип спрямованості: з сьогодення в майбутнє;

                   принцип,  що  те,  як  ми  визначаємо  успіх,  надасть  прямий  вплив  на

 наші досягнення;           принцип фокусування на сильні сторони.

 Список літератури:

 1.       Systemic  coaching:  What  is  it  and  how  does  it  differ  from  other  forms?  URL:  https://www.coachhub.com/blog/systemic-coaching-what-is-it-and-how-does-it-differ  -from-other-forms/#what-is-systemic-coaching ?

2                    .  Іванова  Т.,  Бабич  К.  Коучинг  та  когнітивно-поведінкова  психотерапія:  взаємодія  та  співпраця  //  Соціально-гуманітарні  аспекти  розвитку  сучасного  суспільства  :  матеріали  ІХ  Всеукраїнської  наукової  конференції  студентів,  аспірантів,  викладачів  та  співробітників,  15–16  квітня  2021  р.  Суми  :  Сумський державний університет, 2021. С. 390-394.

3                    .  Коучинг:  технологія  розкриття  внутрішнього  потенціалу  дослідника  : навчально-методичний   посібник для   здобувачів освітньо-наукового   ступеня

 «доктор  філософії»  зі  спеціальності  051  Економіка  усіх  форм  навчання  [Електронний  ресурс] /   [упоряд.  О.  В. Захарова]   М-во  освіти і   науки України;   Черкас. держ. технол. ун-т. – Черкаси: ЧДТУ, 2020. – 65 с.

4                    .          Нежинська  О.О.  Основи  коучингу  :  навчальний  посібник  /  О. О. 

 Нежинська, В. М. Тименко. – Київ ; Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2017. – 220 с.

5                    .          Основні      принципи  коучингу.   URL: 

 https://stud.com.ua/35388/filosofiya/osnovni_printsipi_kouchingu

pdf
Додав(-ла)
Флюнт Мар'яна
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
23 квітня
Переглядів
402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку