Тема : «Вплив мас – медіа на життя людини»
«Хто володіє інформацією,
той володіє світом»
Уїнстон Черчілль.
Сучасна людина майже повністю формує свої смаки та уявлення про навколишній світ не з особистого досвіду, а за посередництвом мас-медіа, які часто моделюють ситуації і пропонують певні зразки поведінки.
На сьогодні цю фразу можна сформулювати дещо інакше: «Хто володіє медіа, той володіє світом».
Завдяки впливу медіа формується картина світу (світогляд, світобачення), ціннісно-смислові орієнтири (наше ставлення до світу, його оцінка). Під впливом медіа виробляються критерії оцінки і способи розуміння світу.
За своїм характером вплив медіа є інформаційним та соціальним.
Інформаційним тому, що діє на окрему людину, групу чи суспільство вцілому через інформацію.
Соціальним він стає в процесі взаємодії людей, обміну ними інформацією (знаннями, ідеями, досвідом і т.д.), впливу один на одного.
У масових комунікаціях аудиторія (кожен з нас) є об’єктом впливу.
Суб’єктом впливу є той, хто створює повідомлення (інформацію). Професійно цим займаються інформаційні агенції. Саме вони зачасту створюють інформаційне середовище суспільства чи окремої людини.
Предметом впливу є саме повідомлення та спосіб його подачі.
На що ж впливають медіа? Передусім на психіку людини та її поведінку, масову свідомість, громадську думку та власну позицію людини.
Громадська думка |
1) це особливий стан масової свідомості, спільне розуміння громадянами значущих для них явищ, подій і процесів; 2) це сукупність уявлень, оцінок і суджень, що їх поділяє більшість чи принаймні значна частина населення стосовно проблем, подій чи фактів дійсності в конкретній соціальній ситуації. Вона може бути в суспільства в цілому, в етнічної групи, у виробничого колективу чи якогось іншого соціального угруповання. |
Реклама |
популяризація товарів, видовищ, послуг і т. ін. з метою привернути увагу покупців, споживачів, глядачів, замовників тощо, поширення інформації про когось, щось для створення популярності, а також візуальна та інша медіа-продукція — плакати, оголошення, відеокліпи, що використовуються як засіб привертання уваги потенційних споживачів. |
Інформаційна агенція |
спеціалізований установа, яка діє з метою забезпечення оперативною політичною, економічною, соціальною, культурною інформацією редакції газет, журналів, телебачення, радіомовлення. |
Інформаційне середовище |
1) це сукупність технічних і програмних засобів зберігання, обробки та передачі інформації, а також політичні, економічні та культурні умови реалізації процесів інформатизації; 2) це світ інформації навколо людини та світ її інформаційної діяльності. |
Масова свідомість |
колективна, властива великим групам і цілому суспільству сукупність ідей, поглядів, уявлень про світ, його оцінок, настроїв і почуттів, викликаних взаємодією з ним. |
Вплив медіа може бути як позитивним, так і негативним. На попередньому уроці ми дізнались про шість типів контенту. П’ять із них спрямовані на те, щоб вплинути на нашу свідомість. Дуже часто в роботі різних медіа застосовується така форма подачі матеріалу, як реклама.
Впливаючи на аудиторію, медіа використовують різні інструменти:
На ступінь засвоєння тієї чи іншої інформації також значною мірою впливають чинники всередині нас:
1) ступінь поінформованості з питання;
2) досвід (обсяг знань);
3) емоційний стан (в момент отримання інформації та після);
4) сформованість світогляду (оцінки, установки, стереотипи, уявлення смаки, ідеали);
5) спонукання до дій.
Таким чином, метою діяльності медіа в сучасному світі є вплив на формування як світогляду окремої людини, так і громадської думки суспільства вцілому. Саме тому важливо розуміти, хто і з якою метою подає ту чи іншу інформацію.
Сьогодні нас повсюди оточує інформація. У ЗМІ новинна стрічка оновлюється щохвилини, а кожен новий день приносить свої сенсації. Те, що було мега-новиною вчорашнього ранку, завтра може взагалі не афішуватися.
Коли інформації забагато, вона не лише швидко забувається, а й розмиває наші ціннісні орієнтири. Ми перестаємо співпереживати жертвам катастроф боа втрачаємо вміння аналізувати дані. Ми вже фізично не здатні (хоча б мінімально) перевірити кожну прочитану новину. Тому й піддаємося на маніпуляції та віримо фейкам.
Захиститися від цього допомагає медіаграмотність. І коли значення терміну «грамотність» ні в кого не викликає суперечок, то з першою частинкою – медіа – ситуація складніша. Тому давайте почнемо з того, які ж власне інституції ми називаємо гордим словом «медіа»?
Дійсно, медіа – доволі широке поняття. Воно виходить далеко за межі звичних нам телебачення, газет, Інтернет-сайтів чи радіо. Медіа – інформаційні засоби та прийоми, що допомагають передавати повідомлення конкретному споживачеві. Тобто шляхи та інструменти, що поширюють інформацію, – від преси до фільму.
Які типи медіа існують?
1. Мас-медіа або засоби масової інформації. Це добре знайомі нам телебачення, періодична преса (газети та журнали), радіо, Інтернет-ЗМІ.
2. Директ-медіа – комунікаційні системи, що допомагають передавати інформацію. Себто інтернет (загалом, як явище), телефон, пошта, рекламні конструкції (борди, листівки).
3. Медіа-носії (окремі носії інформації). До них відносять листи, записи на аудіо- та відеоносіях, мультимедійні презентації.
4. Соціальні медіа – засоби комунікації людей та груп між собою, інформацію в яких творять самі користувачі. Це соціальні мережі, блоги, персональні сайти.
Нижче я наведу 5 реальних фактів про те, як медіа впливають на наше життя. Звісно, це далеко не вичерпний список. Більше – я впевнена, кожен з вас має подібний особистий приклад. Сподіваюся розвиток медіаграмотності допоможе вам мінімізувати деструктивні впливи медіа та навчить, як ними користуватися з розумом.
ФАКТ 1:
Результати виборів залежать від медійного іміджу політиків
Про людей, яких ми обираємо в президенти чи народні депутати, здебільшого ми знаємо з телебачення та політичних агіток. А це означає, що ми віддаємо голос тому образу, який нам транслюють з екрану, а далеко не тій особистості, якою політик є насправді.
Що посприяло такому небувалому успіху? Кілька речей (спойлер: всі вони пов'язані з медіа)! Виборців годували яскравими телевізійними роликами, джинсою в ЗМІ (матеріалами рекламного характеру, що замасковані під журналістські), на вулицях ефект підтримували білборди (великі рекламні щити) тощо.
ФАКТ 2:
Молодь калічиться, повторюючи трюки з фільмів
«Усі трюки виконані професіоналами!» або «Трюк виконаний професійними каскадерами. Не намагайтеся повторити в домашніх умовах!». Пам'ятаєте такі застереження з фільмів чи реклами?
Але є ті, кому каскадерська слава не дає спокою. Саме з медіа сформувалися субкультури руферів, що незаконно видираються на верхівки хмародерів, та зачеперів, що полюбляють пересуватися громадським транспортом з вітерцем (себто на його даху).
Чому вони цим займаються? Зазвичай причини до безумства банальні – аби зробити гарне фото чи стати зіркою Інтернету, зібравши лайки та перегляди.
І це не дивно: покоління зачеперів і руферів росло на голлівудських бойовиках і фантастиці. Вони захоплювалися сміливістю акторів, а вірніше – їхніх дублерів-каскадерів. А зараз підросли та почали наслідувати улюблених героїв, видираються на дахи, вишки, забираючись на вагони метро або електрички.
Але в житті не так, як на екрані. Тут далеко не кожен подвиг завершується хеппі ендм.
ФАКТ 3:
Смертельне зловживання соціальними мережами
Продовжуючи роздуми про молодь та Інтернет неможливо упустити з виду тематику соціальних мереж.
Батьки все частіше виражають стурбованість тим, скільки часу сучасні діти проводять за комп'ютером чи з телефоном. Але не варто забувати і про те, чим саме молодь займається в соцмережах? Що вони бачать? Як на це реагують? Які емоції викликає побачене? На що наштовхує ця інформація?
Бо те, що ми бачимо в соцмережах немає нічого спільного з відображенням реальності, це реальність сконструйована. Чому так? В соцмережам ми показуємо кращу сторону себе. Наприклад, роблячи селфі, обираємо більш вдалий ракурс: щоб щоки меншими були, сховався другий підборідок чи були менш помітні темні круги під очима.
Та іноді бажання тримати марку чи видавати себе за того, ким ти не є насправді, може вбити.
Ну і на завершення аргументації факту: пам'ятаєте, як на початку 2017 року Україну сколихнула ситуація довкола онлайн-гри з суїцидальним нахилом «Синій кит»?
Все має мати межі, використання соцмедіа в тому числі. Тому споживайте відповідально!
ФАКТ 4:
ЗМІ формують наші стосунки
У вас є родичі чи друзі в Росії? А ви зараз нормально спілкуєтеся з ними? А до 2014 якими були ваші стосунки?
Особисто мені не відомо про жодну родину, якій вдалося зберегти настільки ж теплі та відверті стосунки. Хтось просто перестав обговорювати політику, хтось пройшов довгий шлях від образ до взаєморозуміння, а комусь довелося обірвати всі зв'язки.
Це все результат відвертої щоденної пропаганди в ЗМІ та фейків на кшталт розп'ятого хлопчика зі Слов'янська.
Знаєте, є такий експеримент про чорну і білу пірамідки. Довгий час людині показували чорну пірамідку та говорили, що вона – білого кольору. Врешті-решт піддослідні з думкою погоджувалися. Точно так діє пропаганда та фейки в засобах масової інформації. Чим частіше повторювати, тим швидше аудиторія почну думати так само.
Чому ці навіювання неочевидні аудиторії? Давай подумаємо. От кому б ви повірили більше: ЗМІ, яке читаєте щодня, чи невідомому іноземному телеканалові? Певно ж до знайомих ведучих і журналістів довіра була б вищою. Але чи все, що транслює в маси наш медійний фаворит є єдиною і непорушною істиною?
ФАКТ 5:
Медіа можуть бути й гарним інструментом, наприклад, для поширення інформації
Звісно, є у медіа світла позитивна сторона. Засоби масової інформації є ефективним інструментом підтримки суспільної рівноваги, а самі медіа допомагають нам взаємодіяти врешті-решт. І дууууже швидко передають інформацію.
Можливо без медіа Євромайдан не зібрався б так швидко. Можливо було б набагато менше учасників. І вже однозначно – ми би менше знали про те, що там відбувалося.
Якби не було ЗМІ та Інтернету, чи могла б бути результативною Українська біржа благодійності, що збирає кошти на лікування важкохворих і вирішення соціальних проблем? І вже однозначно вона не змогла б акумулювати більше 130 686 000 гривень.
Мені здається, це далеко не риторичні питання.
P.S.
Інша ситуація з тим, яким чином можуть використовувати медіа. І найяскравіше ця залежність простежується саме в ЗМІ. Адже мета його створення визначає те, що транслює ЗМІ аудиторії. Комусь кортить захищати свої політичні та бізнес інтереси, комусь хаяти конкурентів, комусь вирощувати потенційних покупців, комусь розважати й впарювати товари.