Доповідь "Як мас - медіа впливають на життя людини"

Про матеріал
Сучасна людина майже повністю формує свої смаки та уявлення про навколишній світ не з особистого досвіду, а за посередництвом мас-медіа, які часто моделюють ситуації і пропонують певні зразки поведінки.
Перегляд файлу

Тема : «Вплив мас – медіа на життя людини»

 

План-конспект і презентація до уроку на тему "Засоби масової інформації та  їх роль у суспільному житті."

 

 

«Хто володіє інформацією,

той володіє світом»

 Уїнстон Черчілль.

 

Сучасна людина майже повністю формує свої смаки та уявлення про навколишній світ не з особистого досвіду, а за посередництвом мас-медіа, які часто моделюють ситуації і пропонують певні зразки поведінки.

На сьогодні цю фразу можна сформулювати дещо інакше: «Хто володіє медіа, той володіє світом».

Завдяки впливу медіа формується картина світу (світогляд, світобачення), ціннісно-смислові орієнтири (наше ставлення до світу, його оцінка). Під впливом медіа виробляються критерії оцінки і способи розуміння світу.

За своїм характером вплив медіа є інформаційним та соціальним.  

Інформаційним тому, що діє на окрему людину, групу чи суспільство вцілому через інформацію.

Соціальним він стає в процесі взаємодії людей, обміну ними інформацією (знаннями, ідеями, досвідом і т.д.), впливу один на одного.

 

У масових комунікаціях аудиторія (кожен з нас) є об’єктом впливу.

Суб’єктом впливу є той, хто створює повідомлення (інформацію). Професійно цим займаються інформаційні агенції. Саме вони зачасту створюють інформаційне середовище суспільства чи окремої людини.

Предметом впливу є саме повідомлення та спосіб його подачі.

На що ж впливають медіа? Передусім на психіку людини та її поведінку, масову свідомість, громадську думку та власну позицію людини.

Громадська думка

1) це особливий стан масової свідомості, спільне розуміння громадянами значущих для них явищ, подій і процесів;

2) це сукупність уявлень, оцінок і суджень, що їх поділяє більшість чи принаймні значна частина населення стосовно проблем, подій чи фактів дійсності в конкретній соціальній ситуації. Вона може бути в суспільства в цілому, в етнічної групи, у виробничого колективу чи якогось іншого соціального угруповання. 

Реклама

популяризація товарів, видовищ, послуг і т. ін. з метою привернути увагу покупців, споживачів, глядачів, замовників тощо, поширення інформації про когось, щось для створення популярності, а також візуальна та інша медіа-продукція — плакати, оголошення, відеокліпи, що використовуються як засіб привертання уваги потенційних споживачів.

Інформаційна агенція

спеціалізований установа, яка діє з метою забезпечення оперативною політичною, економічною, соціальною, культурною інформацією редакції газет, журналів, телебачення, радіомовлення.

Інформаційне середовище

1) це сукупність технічних і програмних засобів зберігання, обробки та передачі інформації, а також політичні, економічні та культурні умови реалізації процесів інформатизації;

2) це світ інформації навколо людини та світ її інформаційної діяльності.

Масова свідомість

колективна, властива великим групам і цілому суспільству сукупність ідей, поглядів, уявлень про світ, його оцінок, настроїв і почуттів, викликаних взаємодією з ним.

Функції мас-медіа.jpg

 

Вплив медіа може бути як позитивним, так і негативним. На попередньому уроці ми дізнались про шість типів контенту. П’ять із них спрямовані на те, щоб вплинути на нашу свідомість. Дуже часто в роботі різних медіа застосовується така форма подачі матеріалу, як реклама.

 

Впливаючи на аудиторію, медіа використовують різні інструменти:

  • переконування (активна форма впливу на основі аргументації);
  • навіювання (не стосується розумової сфери. Основою є пасивний вплив, що базується на емоціях, вірі та довірі);
  • наслідування (формування моделей поведінки, спілкування через образи);
  • психологічне зараження (передача емоційного стану. Основними каналами є кіно, телебачення.);
  • маніпулювання (цілеспрямована прихована дія на аудиторію з метою отримання конкретного результату.)

На ступінь засвоєння тієї чи іншої інформації також значною мірою впливають чинники всередині нас:

1) ступінь поінформованості з питання;

2) досвід (обсяг знань);

3) емоційний стан (в момент отримання інформації та після);

4) сформованість світогляду (оцінки, установки, стереотипи, уявлення смаки, ідеали);

5) спонукання до дій.

 

Таким чином, метою діяльності медіа в сучасному світі є вплив на формування як світогляду окремої людини, так і громадської думки суспільства вцілому. Саме тому важливо розуміти, хто і з якою метою подає ту чи іншу інформацію. 

Сьогодні нас повсюди оточує інформація. У ЗМІ новинна стрічка оновлюється щохвилини, а кожен новий день приносить свої сенсації. Те, що було мега-новиною вчорашнього ранку, завтра може взагалі не афішуватися.

Коли інформації забагато, вона не лише швидко забувається, а й розмиває наші ціннісні орієнтири. Ми перестаємо співпереживати жертвам катастроф боа втрачаємо вміння аналізувати дані. Ми вже фізично не здатні (хоча б мінімально) перевірити кожну прочитану новину. Тому й піддаємося на маніпуляції та віримо фейкам.

Захиститися від цього допомагає медіаграмотність. І коли значення терміну «грамотність» ні в кого не викликає суперечок, то з першою частинкою – медіа – ситуація складніша. Тому давайте почнемо з того, які ж власне інституції ми називаємо гордим словом «медіа»?

Дійсно, медіа – доволі широке поняття. Воно виходить далеко за межі звичних нам телебачення, газет, Інтернет-сайтів чи радіо. Медіа – інформаційні засоби та прийоми, що допомагають передавати повідомлення конкретному споживачеві. Тобто шляхи та інструменти, що поширюють інформацію, – від преси до фільму.

Які типи медіа існують?

1. Мас-медіа або засоби масової інформації. Це добре знайомі нам телебачення, періодична преса (газети та журнали), радіо, Інтернет-ЗМІ.

2. Директ-медіа – комунікаційні системи, що допомагають передавати інформацію. Себто інтернет (загалом, як явище), телефон, пошта, рекламні конструкції (борди, листівки).

3. Медіа-носії (окремі носії інформації). До них відносять листи, записи на аудіо- та відеоносіях, мультимедійні презентації.

4. Соціальні медіа – засоби комунікації людей та груп між собою, інформацію в яких творять самі користувачі. Це соціальні мережі, блоги, персональні сайти.

Нижче я наведу 5 реальних фактів про те, як медіа впливають на наше життя. Звісно, це далеко не вичерпний список. Більше – я впевнена, кожен з вас має подібний особистий приклад. Сподіваюся розвиток медіаграмотності допоможе вам мінімізувати деструктивні впливи медіа та навчить, як ними користуватися з розумом.

ФАКТ 1:
Результати виборів залежать від медійного іміджу політиків

 

Про людей, яких ми обираємо в президенти чи народні депутати, здебільшого ми знаємо з телебачення та політичних агіток. А це означає, що ми віддаємо голос тому образу, який нам транслюють з екрану, а далеко не тій особистості, якою політик є насправді.

Що посприяло такому небувалому успіху? Кілька речей (спойлер: всі вони пов'язані з медіа)! Виборців годували яскравими телевізійними роликами, джинсою в ЗМІ (матеріалами рекламного характеру, що замасковані під журналістські), на вулицях ефект підтримували білборди (великі рекламні щити) тощо.

ФАКТ 2:
Молодь калічиться, повторюючи трюки з фільмів

«Усі трюки виконані професіоналами!» або «Трюк виконаний професійними каскадерами. Не намагайтеся повторити в домашніх умовах!». Пам'ятаєте такі застереження з фільмів чи реклами?

Але є ті, кому каскадерська слава не дає спокою. Саме з медіа сформувалися субкультури руферів, що незаконно видираються на верхівки хмародерів, та зачеперів, що полюбляють пересуватися громадським транспортом з вітерцем (себто на його даху).

Чому вони цим займаються? Зазвичай причини до безумства банальні – аби зробити гарне фото чи стати зіркою Інтернету, зібравши лайки та перегляди.

І це не дивно: покоління зачеперів і руферів росло на голлівудських бойовиках і фантастиці. Вони захоплювалися сміливістю акторів, а вірніше – їхніх дублерів-каскадерів. А зараз підросли та почали наслідувати улюблених героїв, видираються на дахи, вишки, забираючись на вагони метро або електрички.

Але в житті не так, як на екрані. Тут далеко не кожен подвиг завершується хеппі ендм.

 

ФАКТ 3:
Смертельне зловживання соціальними мережами

Продовжуючи роздуми про молодь та Інтернет неможливо упустити з виду тематику соціальних мереж.

Батьки все частіше виражають стурбованість тим, скільки часу сучасні діти проводять за комп'ютером чи з телефоном. Але не варто забувати і про те, чим саме молодь займається в соцмережах? Що вони бачать? Як на це реагують? Які емоції викликає побачене? На що наштовхує ця інформація?

Бо те, що ми бачимо в соцмережах немає нічого спільного з відображенням реальності, це реальність сконструйована. Чому так? В соцмережам ми показуємо кращу сторону себе. Наприклад, роблячи селфі, обираємо більш вдалий ракурс: щоб щоки меншими були, сховався другий підборідок чи були менш помітні темні круги під очима.

Та іноді бажання тримати марку чи видавати себе за того, ким ти не є насправді, може вбити.

Ну і на завершення аргументації факту: пам'ятаєте, як на початку 2017 року Україну сколихнула ситуація довкола онлайн-гри з суїцидальним нахилом «Синій кит»?

Все має мати межі, використання соцмедіа в тому числі. Тому споживайте відповідально!

 

ФАКТ 4:
ЗМІ формують наші стосунки

У вас є родичі чи друзі в Росії? А ви зараз нормально спілкуєтеся з ними? А до 2014 якими були ваші стосунки?

Особисто мені не відомо про жодну родину, якій вдалося зберегти настільки ж теплі та відверті стосунки. Хтось просто перестав обговорювати політику, хтось пройшов довгий шлях від образ до взаєморозуміння, а комусь довелося обірвати всі зв'язки.

Це все результат відвертої щоденної пропаганди в ЗМІ та фейків на кшталт розп'ятого хлопчика зі Слов'янська.

Знаєте, є такий експеримент про чорну і білу пірамідки. Довгий час людині показували чорну пірамідку та говорили, що вона – білого кольору. Врешті-решт піддослідні з думкою погоджувалися. Точно так діє пропаганда та фейки в засобах масової інформації. Чим частіше повторювати, тим швидше аудиторія почну думати так само.

Чому ці навіювання неочевидні аудиторії? Давай подумаємо. От кому б ви повірили більше: ЗМІ, яке читаєте щодня, чи невідомому іноземному телеканалові? Певно ж до знайомих ведучих і журналістів довіра була б вищою. Але чи все, що транслює в маси наш медійний фаворит є єдиною і непорушною істиною?

 

ФАКТ 5:
Медіа можуть бути й гарним інструментом, наприклад, для поширення інформації

Звісно, є у медіа світла позитивна сторона. Засоби масової інформації є ефективним інструментом підтримки суспільної рівноваги, а самі медіа допомагають нам взаємодіяти врешті-решт. І дууууже швидко передають інформацію.

Можливо без медіа Євромайдан не зібрався б так швидко. Можливо було б набагато менше учасників. І вже однозначно – ми би менше знали про те, що там відбувалося.

Якби не було ЗМІ та Інтернету, чи могла б бути результативною Українська біржа благодійності, що збирає кошти на лікування важкохворих і вирішення соціальних проблем? І вже однозначно вона не змогла б акумулювати більше 130 686 000 гривень.

Мені здається, це далеко не риторичні питання.

 

P.S.

Інша ситуація з тим, яким чином можуть використовувати медіа. І найяскравіше ця залежність простежується саме в ЗМІ. Адже мета його створення визначає те, що транслює ЗМІ аудиторії. Комусь кортить захищати свої політичні та бізнес інтереси, комусь хаяти конкурентів, комусь вирощувати потенційних покупців, комусь розважати й впарювати товари.
 

 

Untitled

docx
Додано
5 березня
Переглядів
510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку