Доповідь з теми "Цікава геометрія"

Про матеріал

Ніколи ще до нашого часу ми не жили

в такий геометричний період. Навколишній

світ – це світ геометрії, чистий, істинний,

бездоганний у наших очах. Усе навколо – геометрія.

Ле Корбюзьє

(найвідоміший архітектор ХХст.)

Перегляд файлу

                                                Ніколи ще до нашого часу ми не жили

                                           в такий геометричний період. Навколишній 

                                            світ – це світ геометрії, чистий, істинний,

                                            бездоганний у наших очах. Усе навколо – геометрія.

                                                                                                     Ле Корбюзьє

                                                                                           (найвідоміший архітектор ХХст.)

 

                Ще в епоху неоліту люди складали на стінах печер орнаменти з трикутників, ромбів, прямокутників, кіл.   Деякі з фігур мали для людей магічне значення. Так, трикутник вважався символом  життя, смерті і відродження; квадрат – символом стабільності. Всесвіт, нескінченність позначали правильним п’ятикутником, правильний шестикутник  був символом краси і гармонії. Круг – знаком досконалості.

             Метою ознайомлення молодших школярів з елементами геометрії є підготовка їх до вивчення систематичного курсу в основній школі, здатності використовувати набуті знання і вміння під час вивчення інших предметів та для вирішення життєвих завдань. Головне завдання полягає у розвитку в учнів просторових уявлень, уміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати й абстрагувати; формуванні у школярів практичних умінь будувати, креслити, моделювати й конструювати геометричні фігури від руки та за допомогою простих креслярських інструментів. У початковому курсі математики в учнів формують уявлення та поняття про геометричні фігури на площині, їх істотні ознаки і властивості; вчать розпізнавати геометричні фігури у просторі та їх елементи, співставляти образи геометричних фігур з навколишніми предметами. Навчальна діяльність, пов’язана із вимірюванням і обчисленням геометричних величин, дозволяє проілюструвати просторові та кількісні характеристики реальних об’єктів, організувати продуктивну діяльність молодших школярів.

             Формування початкових геометричних уявлень пов’язане з узагальненням фактів, які сприймаються дітьми через живе споглядання та практичне ознайомлення з предметами і їхнім властивостями. Виконуючи дії з предметами, дитина виділяє колір, величину та форму предметів, а також просторові зв’язки та інше. На основі цих чуттєвих характеристик у дітейформуються певні геометричні узагальнення.

    Формування уявлень та понять про геометричні фігури:

        Важливим етапом формування в учнів геометричних понять є їх початкове введення.  Під час вивчення геометричного матеріалу передбачається розгляд певного геометричного поняття в його розвитку, з опорою на попередні знання про нього, подальший розвиток цих знань.  

            Вивчення геометричного матеріалу необхібно супроводжувати практичними вправами, при цьому учні будуть сприймати не лише готові геометричні фігури і тіла, вони самостійно будуть створювати і відтворювати досліджувані геометричні форми, використовуючи для цього вирізання і наклеювання, моделювання, вирізання розгорток і склеювання, креслення, конструювання геометричних фігур з інших фігур та інше . Отримані знання використовуються дітьми на практиці не тільки на уроках математики, при обчисленні периметру та площі, а також на уроках трудового навчання, образотворчого мистецтва, на уроках природознавства.  

          На мою думку, більшість учителів формує у дітей просторові уявлення в курсі математики, складовою якого є геометрія.  .Я вважаю, що розвитку просторових уявлень молодших школярів сприяють дидактичні комп’ютерні ігри. Існують різні комп’ютерні ігрові програми: „Дивовижний квадрат”, „Викладання квадратів”, „Складені многокутники”, „Чарівне коло” та інші. Саме на цих іграх учні легко засвоюють графічні оператори побудови крапки, лінії, прямокутника, кола; вчаться створювати з фігур різні композиції. Молодші школярі погано розбираються в кольоровій гамі, та робота на комп’ютері (розфарбовування різних фігур) допомагає усунути й цей недолік.

      Я дійшла висновку , що майже весь геометричний матеріал подається дітям на основі вже їхніх знань, хоча ці знання ще зовсім маленькі. Але саме таким шляхом відбувається краще засвоєння у дітей найпотрібніших геометричних понять.

І на мою думку, це вірний шлях, тому що всім нам відомо, що краще запам’ятовується те, до чого сам додумався.

Ознайомлення з геометричними тілами в 1-4 класах

           Перші уявлення про геометричні тіла діти дістають у дошкільному віці. У початкових класах для розвитку цих уявлень можна використати уроки математики, малювання, а також моделювання з пластиліну на уроках праці, прогулянки та екскурсії.

           Можливі такі види роботи з геометричними тілами: розгляд предметів, моделей, малюнків, що мають певну геометричну форму; поступове введення назв геометричних тіл; знаходження в навколишньому середовищі предметів відповідної назви; моделювання геометричного тіла з пластиліну; виділення деяких елементів тіла (вершини, ребра, грані, основи); малювання на папері за зразком і вказівками вчителя.

У початкових класах учням слід дати поняття про такі геометричні тіла, як куля, куб, циліндр, прямокутний паралелепіпед, конус та піраміду.

        Учні 1 – 4 класів знайомляться з геометричними фігурами, їх найважливішими властивостями, вчаться виконувати побудови, визначати довжини, площі, що потрібно, насамперед, для того, щоб підготувати дітей до вивчення систематичного курсу геометрії.

       А на яку фігуру схожі ви?

      Виберіть одну з них (квадрат, трикутник, прямокутник, круг).

      Виявляється, по тому, яку фігуру ви вибрали, можна говорити про ваш 

      характер.

      Психологічний  тест Яка ти геометрична фігура?

      Квадрат. Дуже працьовиті люди, прагнуть, щоб у всьому був порядок, надають     перевагу чітким вказівкам, що треба робити. Над завданням працюють до     завершення, навіть, якщо це монотонна, важка робота.

      Трикутник. Вроджені лідери. Впевнені в собі, завжди намагаються бути

  першими. Швидко аналізують ситуацію і приймають рішення. Коли їм дають     завдання, вони самостійно ставлять ціль і розробляють план її досягнення. Не  люблять визнавати свої помилки і слухати критику.

      Прямокутник. Ці люди часто незадоволені собою, завжди хочуть більшого і   кращого, їм складно самим прийняти якесь рішення. Виявляють цікавість до   всього, охоче беруться за те, чого раніше не робили. Оточуючих приваблює їх   допитливість, сміливість.

      Круг. Це дружелюбні люди, люблять спілкуватися. Коли їм дають завдання, вони   обов’язково його з ким-небудь обговорюють. А ще вони найкращі слухачі, здатні   співпереживати, співчувати.

          Геометрична пропедевтика поділяється на такі складові: розвиток просторових уявлень молодших школярів, формування уявлень про лінії і відрізок, креслення і вимірювання довжин відрізків, ознайомлення з многокутниками і кругом, вимірювання периметра і площ многокутників, спостереження геометричних тіл і введення їх назв.

         Розвитку просторових уявлень учнів сприяють вправи на: орієнтування в напрямах руху і в розміщенні предметів відносно самого себе; орієнтування в розміщенні частин предмета, який розташований перед суб’єктом; порядкове розміщення предметів; визначення положення, в якому знаходиться один предмет відносно другого; визначення горизонтального, вертикального і похилого положення.

            Одним з основних понять геометричної пропедевтики є поняття «відрізок», яке вводиться через інше «частина прямої». Учні 1 – 4 класів стикаються з вимірюванням і кресленням відрізків, порівнянням їх довжин.

           Молодші школярі зустрічаються з такою геометричною фігурою, як кут. Вони знайомляться з прямим кутом, вчаться порівнювати кути за величиною. Для цього використовують прямий кут косинця, або малку.

Щоб сприяти правильному формуванню у дітей уявлень про кут доцільно розглядати не лише кути многокутників, а й предметів та речей з навколишнього оточення.

Ознайомлюючись з многокутниками, школярі повинні не лише розглядати готові моделі, а й вчитися самостійно відтворювати геометричні образи в уяві та на папері. Тому особливої ваги слід надати вправам на: виділення знайомих фігур серед інших, порівняння та конструювання фігур, зображення їх на папері та класній дошці. У зв’язку з цим в учнів повинні сформуватися елементарні графічні уміння і навички роботи з креслярськими інструментами.

Мета вивчення елементів геометрії буде досягнута, якщо на кінець навчання в початковій школі учні будуть: орієнтуватися в основних напрямах положення і руху на площині і в просторі; знати найпростіші геометричні форми, пізнавати і знаходити їх у навколишньому середовищі; знати назви основних елементів фігур і деяких тіл, уміти їх показати і полічити; знати, якими поверхнями обмежена просторова форма простіших многогранників; вміти вимірювати довжину відрізків і креслити відрізки заданої довжини, знаходити довжину ламаної і периметр многокутника, будувати многокутники, обчислювати площу прямокутника і квадрата, користуватися буквенними позначеннями.

Список використаних джерел                                                                           Богданович М. В. Методика викладання математики в початкових класах. – К.: А.С.К., 1999. – 352 с.

Водопьянова Н. В. Робота с геометрическим материалом. // Начальная школа, 2005, №6.- с. 66 – 69.

Волчаста М. Вивчення геометричних фігур на уроках математики. // Початкова школа,2008, №6. – с. 19 – 22.

Волчаста М. Вивчення геометричних фігур. // Початкова школа, 2014, №7. – с. 21 – 23.

Голубева Н. О., Щеглова Т. М. Формирование геометрических представлений у первокласников. // Начальная школа, 2012, № 3.-с. 44.

Кухар В. М., Титова Г. С. Наступність у формуванні геометричних уявлень. //Початкова школа 2013,№6.–с.40-42.

Пышкало А. М. Особенности изучения геометрического материала. // Начальная школа, 2012, №4. – с.42 – 45.

 

 

Чугуївська загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів №7

 

 

 

 

 

 

Доповідь. «Цікава  геометрія»

 

 

 

 

 

           Вчитель. Бондаренко Н.М.

 

 2018 р.

 

 

 

docx
Додано
24 квітня 2018
Переглядів
2623
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку