Дослідницька робота на уроці алгебри: "Формула коренів квадратного рівняння"

Про матеріал
  • Мета запропонованої дослідницької роботи допомогти учням “відкрити” алгоритми розв'язку квадратних рівнянь.Вчити учнів бачити аналогію задач, аналогію теорій.
  • Для перевірки отриманих знань учням пропонуються індивідуальні диференційовані самостійні роботи за власним варіантом. ( а- власних варіант, порядковий номер в журналі. )
  • Для проведення дослідницьких робіт застосовується технологія групової роботи. Кожній групі пропонуються завдання залежно від рівня складності (середній, достатній, високий )
  • Група (4-5учнів) виконує проблемне завдання, яке є елементом загальної проблеми. Після обговорення робляться висновки. Всі учні мають можливість взяти участь в дослідженні з урахуванням власних творчих здібностей.
Перегляд файлу

 

Дослідницька робота з учнями на уроці алгебри в 8 класі.

Вчитель: Ласкіна С.М

Тема: Формула коренів квадратного рівняння. .

 Мета: Вивести формулу для ровязування квадратних рівнянь. Формувати уміння ровязувати квадратні рівняння виділенням квадрата двочлена.

Всі  рівняння розв язанні в групах , записуються на дошці.

 

Група 1. ( середній рівень).

Розвязати рівняння       х2 – 10х + 9 = 0 способом виділення квадрата двочлена. Скільки коренів має рівняння ?

                 х2  - 2 *5х + 25 – 25  + 9 = 0

                   ( х – 5 )2 = 16

                    х – 5 = 4           х – 5 = -4

                    х = 9                 х = -4 + 5

                                             х = 1

Відповідь:  1; 9.

Група 2.  (середній рівень).

Розвязати рівняння    х2 – 10х + 25 = 0. Скільки коренів має рівняння ?

                                    ( х – 5 )2 = 0

                                      х = 5

Відповідь:  5.

Група 3. (середній рівень).

Розвязати рівняння    х2 – 10х + 100 = 0.

                              х2  - 2 *5х + 25 – 25  + 100 = 0

                              ( х – 5 )2 = -75

                              розвязків немає.

Група 4. (достатній рівень).

Розвязати рівняння    х2 – 10х + 15 = 0.

                                    х2  - 2 *5х +52 – 5 2 + 15 = 0

                                    ( х – 5 )2  -  10  = 0

                                     ( х – 5 )2 = 10

                                 х – 5 =                    х – 5 = -

                                 х =                      х = -       

Відповідь:  - ,  .    

Група 5. (достатній рівень).

Розвязати рівняння   2 + 2х  -  1 = 0

                                    Домножимо на 3:

                                     9х2 + 6х - 3 = 0

                                   (3х)2 + 2 3х 1 + 1 – 1 – 3  = 0

                                   (  3х + 1 )2 - 4  = 0

                                      3х + 1 = 2             3х + 1 = -2

                                       3х = 1                     3х = -3

                                         х =                       х = -1

Відповідь:  , -1.

Група 6. (високий рівень).

Розвязати рівняння   х2 + 3х – 4 = 0

                                     х2 + 2  

                                    

                                       

                                     х +                    х +                       

                                     х =          х = - 

Відповідь:   -4; 1.

 

Група 7 ( сильні ).            ах2 + вх  +  с = 0

                                            Домножити на 

                                    4ах2 + 4авх + 4ас = 0

                                    (2ах)2 + 2 2ах в + в2  + 4ас = 0

                                    ( 2ах + в )2 = в2 – 4ас

               2ах + в =    або       2ах + в = - 

                 х1 =              х2 =

 

                                    Обговорення.

  1. Скільки розв’язків може мати повне квадратне рівняння ?

               ( 1, 2, не має ровязків ).

  1. Які числа можуть бути розв’язками квадратного рівняння ?

            ( R дійсні )

  1. Коли незручно застосовувати спосіб виділення квадрата двочлена ?
  2. Коли рівняння має один корінь ?

             = 0 ,  в2 – 4ас = 0.

  1. Коли рівняння не має коренів ?

             в2 – 4ас .

6. Коли рівняння має  2 корені ?                                           

                  в2 – 4ас .

             Висновок  ( робить вчитель)

Вираз  в2 – 4ас називають дискримінантом  ( латинське diskriminans – розрізняючий ).

                            D = в2 – 4ас

 

                            ах2 + вх + с = 0

                            D = в2 – 4ас

               Якщо  D = 0, то  х = -,

                         D, то   х1,2 =                                      

     D, то коренів не має.

Користуючись формулою коренів квадратного рівняння можна розв язати будь-яке квадратне рівняння.

                            Самостійна робота.

               ( за власним варіантом).

Варіант а – порядковий номер в журналі.

      Розвзати рівняння                         Відповіді

  1. (а + 1) х2 – х – а = 0                                             1; -
  2. х2 + ах + 1000 = 0                   коренів не має (якщо вар а31)
  3. ах2 + (а+1) х – (2а +1) + 0      один з коренів  1.

 

Додаткове  завдання сильним учням.

  1. Довести, що в першому рівнянні при будь-якому значенні  а  один з коренів рівняння  1.
  2. Знайти номер варіанта при якому друге рівняння буде мати розв’язок.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку