Тема: Досліджуємо фразеологізми
Мета:
-
Навчальна: Ознайомити учнів з поняттям фразеологізму, розвинути вміння розпізнавати фразеологізми в мовленні, пояснювати їх значення.
-
Розвивальна: Розвивати мовленнєві вміння, збагачувати словниковий запас, логічне мислення, уяву.
-
Виховна: Виховувати інтерес до рідної мови, бережливе ставлення до мовних багатств українського народу.
Обладнання: підручник, зошит, картки із завданнями, інтерактивна дошка, презентація, малюнки, картки з фразеологізмами.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційний момент
-
Привітання: Добрий день, діти! Я рада бачити вас сьогодні на уроці. Давайте розпочнемо його з усмішки. Подаруйте посмішку один одному і мені.
-
Мотивація: Сьогодні ми вирушимо у захоплюючу подорож у світ мовних скарбів. Ми будемо досліджувати особливі вирази, які називають фразеологізмами. Ці вирази роблять нашу мову яскравою і виразною.
II. Актуалізація опорних знань
-
Бесіда:
-
Що таке словосполучення? Наведіть приклади.
-
Чи знаєте ви такі вирази, як "бити байдики", "водити за ніс", "як дві краплі води"? Що вони означають?
-
Вправа "Розшифруй речення": Вчитель читає речення з фразеологізмами, а учні пояснюють їх значення.
III. Повідомлення теми і мети уроку
-
Слово вчителя: Сьогодні ми дізнаємося, що таке фразеологізми, навчимося їх розпізнавати та використовувати в мовленні. Фразеологізми – це справжні перлини нашої мови, які роблять її багатою і барвистою.
IV. Вивчення нового матеріалу
-
Пояснення вчителя з використанням презентації:
-
Що таке фразеологізм? Пояснення поняття фразеологізму на доступних для дітей прикладах.
-
Чому фразеологізми важливі? Роль фразеологізмів у мовленні, їхня виразна сила.
-
Види фразеологізмів:
-
Порівняння (сильний як бик, спритний як білка)
-
Звертання до частин тіла (заломити руки, тримати язик за зубами)
-
Звертання до природи (як дві краплі води, як кіт наплакав)
-
Інші види.
-
Робота з підручником: Виконання вправ на розпізнавання фразеологізмів у тексті.
V. Закріплення вивченого матеріалу
-
Інтерактивні вправи:
-
"Розшифруй речення": Учні отримують картки з реченнями, в яких замість фразеологізмів пропущені крапки. Їх завдання – вставити відповідні фразеологізми.
-
"Знайди пару": На дошці або картках написані фразеологізми та їх значення. Завдання учнів – знайти відповідні пари.
-
"Склади речення": Учні складають речення, використовуючи вивчені фразеологізми.
-
Гра "Фразеологічний футбол": Діти діляться на дві команди. Команда, яка правильно пояснить фразеологізм, забиває гол.
VI. Творча робота
-
Створення коміксів: Учні створюють комікси, в яких використовують фразеологізми.
-
Написання міні-оповідання: Учні пишуть невелику історію, використовуючи якомога більше вивчених фразеологізмів.
VII. Підсумок уроку
-
Бесіда:
-
Що таке фразеологізм?
-
Навіщо нам потрібні фразеологізми?
-
Які фразеологізми вам найбільше запам'яталися?
-
Рефлексія: Учні оцінюють свою роботу на уроці за допомогою смайликів або кольорів.
VIII. Домашнє завдання
-
Скласти список з 5 фразеологізмів, які ви зустрічали в книгах або чули від дорослих.
-
Скласти невеликий діалог, використовуючи вивчені фразеологізми.
Додаткові ідеї для уроку:
-
Створення плаката "Фразеологізми навколо нас".
-
Використання інтерактивних дошок та онлайн-ресурсів.
-
Проведення конкурсу на кращий малюнок до фразеологізму.
Сенкани до теми "Фразеологізми"
Приклади, які можна використати на уроці:
Сенкан №1
-
Фразеологізми
-
Яскраві, сталі, образні
-
Збагачують, прикрашають, дивують
-
Ми говоримо фразеологізмами щодня
-
Скарби
Сенкан №2
-
Вислови
-
Стійкі, образні, народні
-
Прикрашають мову, передають думки
-
Фразеологізми – це наша спадщина
-
Мудрість
Сенкан №3
-
Фразеологізми
-
Старі, мудрі, крилаті
-
Розмаїття, багатство, краса
-
Фразеологізми – окраса мови
-
Скарби
Метод гронування
Приклади фразеологізмів на гілках:
-
Значення (переносне): бити байдики, водити за ніс, тримати язик за зубами.
-
Структура: як дві краплі води, ні світ ні зоря, як кот наплакав.
-
Походження: бити об стіну (історичне), як євангелист Матвій (біблійне).
-
Використання: у казках, прислів'ях, розмовах з друзями.
-
Види: білий як сніг (порівняння), гора з плечей звалилася (метафора).