Досвід формування життєтворчого досвіду у гуртках художньо-технічного напряму
Компетентнісний підхід у навчанні в позашкільних закладах сприяє успішній адаптації вихованців в соціумі, рішенню ключових проблем сучасного життя, їх професійному самовизначенню.
З метою підвищення якості і результативності позашкільної освіти важливим є впровадження в педагогічну практику компетентністних підходів для формування у вихованців життєтворчого досвіду, тобто важливих (базових) компетентностей таких, як пізнавальної, практичної, творчої та соціальної.
Педагоги нашого центру постійно працюють над вирішенням проблеми розвитку творчої особистості, своєчасного виявлення здібних дітей шляхом діагностики, використання засобів, які стимулюють розвиток їхніх творчих потенційних можливостей та життєвих компетентностей.
Так у гуртку «Моделювання іграшок сувенірів» керівники гуртків використовують різні форми і методи роботи, що дають змогу формувати у вихованців ключових компетентностей. Наприклад для формування пізнавальної компетентності педагоги використовують такі методи роботи, як розповідь, яка супроводжується показом репродукцій, бесіди з переглядом і аналізом зразків сувенірів. На заняттях основний час надається практичній роботі, що дає можливість розвитку практичної компетентності. До неї входить виготовлення шаблонів моделей іграшок, розробка нових конструкцій, розкрій тканини, пошиття та оздоблення виробів. Під час навчання вихованці поступово опановують різноманітні техніки виготовлення сувенірів. Вони оволодівають новим рівнем знань на основі раніше одержаних відомостей. Гуртківці самостійно працюють із кресленнями, виготовляють об'ємні іграшки, опановують елементи конструювання лялькового одягу. Увесь навчальний процес має творчий і виховний характер, що дає змогу для формування творчої компетентності. Діти вчаться проектувати і створювати свої іграшки та вироби для практичного вжитку, оформлення закладу, житлових кімнат, використання в побуті. Працюючи над колективними завданнями, гуртківці також виконують окремі частини спільної композиції. Це дуже згуртовує групу, діти розуміють, що від роботи кожного залежить кінцевий результат. Колективна робота виховує в дітей дружні взаємовідносини, почуття взаємодопомоги, що в свою чергу формує соціальну компетентність.
Відвідуючи гурток «Студія образотворчого мистецтва», «Дизайн» – у гуртківців формується художньо-естетичне ставлення до дійсності; знання та уявлення про образотворче мистецтво; оволодіння початковими фаховими знаннями і уміннями.
На заняттях гуртківці опановують основи малювання кольоровими олівцями, простим олівцем, фарбами та вивчають різні види ліній, змішування фарб різних кольорів, а також вчяться малюванню різних предметів, людей, тварин, рослин, тощо. Оволодівають різними художніми інструментами та вчяться працювати з різноманітними матеріалами, що дає можливість для формування пізнавальної, практичної та творчої компетентності.
Виконання малюнків кольоровими олівцями — одне з найулюбленіших занять дітей, яке сприяє розвитку їхньої фантазії та творчої активності.
Використання фарб має велике значення для розвитку в гуртківців почуття кольору та форми, оскільки фарбами краще передавати кольорове розмаїття навколишнього світу. Під час занять із вихованцями педагоги використовуються різні методи. Наприклад, правильному зображенню форми, кольору та розташування предмета у площині картини передує його детальне вивчення. Малюнок може бути виконаний гуртківцями згідно з власною фантазією, що в свою чергу формую практичну та творчу компетентності. Під час такої роботи значна увага приділяється створенню самої композиції. Спочатку юний художник придумує ескіз, який має висловити його задум. Потім зображення переноситься на аркуш більшого паперу, де предмети або об'єкти зображуються ретельніше. Ще одним методом роботи з дітьми, який використовують педагоги на своїх заняттях – є імпровізація, яка заохочує вихованців. Значна частина занять присвячується використанню кольору, як засобу гармонізації форми та художньої виразності. На заняттях вихованці працюють у жанрах натюрморту, пейзажу та портрету. Роботи виконуються у графічній техніці за допомогою штриха, лінії, плями, крапки. Значна частина занять відводиться малюванню людини і тварин, вивченню їхньої будови та зовнішнім особливостям. Обов'язковою є робота на пленері — малювання тварин і рослин із натури, відтворення стану природи у пейзажах і натюрмортах.
У гуртку «Різьблення по дереву», керівник гуртка на своїх заняттях розвиває художнє мислення вихованців, їхні конструкторські здібності, творчу ініціативу, самостійність виконання робіт, основами художньої обробки деревини, її особливостями та специфікою роботи, що формує пізнавальну компетентність. Також вчить на практиці застосовувати знання, тому на практичних заняттях діти вчаться користуватися інструментом, матеріалами, одержують навики різьбярського мистецтва.
На заняттях гуртківці опановують найпростіші уміння і навики користуватись необхідними матеріалами та інструментами, оволодівають технікою виготовлення простих виробів із дерева. З часом завдання для дітей стають складнішими – вони виготовляють різьблені речі зі складними мотивами, виконують складніші орнаментальні композиції з поєднанням різьблення різних видів і технік, що сприяє формування практичної та творчої компетентностей.
Керівник гуртка виховує у гуртківців дбайливе, шанобливе ставлення до народних традицій, культури праці й спілкування, формує естетичний смак. Гуртківці беруть активну участь в обговоренні й оцінюванні власних виробів. Однією з найвищих форм оцінки роботи вихованців є презентація виробів, участь в міських, обласних, всеукраїнських виставках-конкурсах, що дає можливість для формування соціальної компетентності.
Відвідування гуртка «Паперопластика» дає широкі можливості для розвитку творчих здібностей дітей, зокрема уміння уявляти, фантазувати, розвивати конструктивне мислення, рухову та зорову пам'ять, дрібну моторику пальців рук. На заняттях діти вчяться знаходити кольорове вирішення, дотримуватися послідовності в створенні виробу, проявляючи оригінальність та акуратність. На заняттях педагог використовує різні техніки роботи з папером такі, як: паперопластика, орігамі, гофрування, кусудама, що удосконалює естетичний смак у дітей, і в свою чергу формує пізнавальну, практичну і творчу компетентності. У гуртківців розвивається відчуття прекрасного, підтримується творчий початок у діяльності дитини. Чим раніше діти будуть залучені до цього процесу, тим легше вони в подальшому житті будуть стверджуватися як особистість, проявляючи творчий індивідуальний потенціал.
Діти осягають справді універсальний характер паперу, відкриваючи його вражаючі якості, знайомляться з найпростішими виробами з паперу та з приготуваннями більш складних і, разом з тим, цікавих виробів, що в свою чергу формує пізнавальну компетентність. Крім того, діти набувають навичок конструкторської, навчально-дослідної роботи, досвід роботи в колективі, вміння вислуховувати і сприймати чужу точку зору, що в свою чергу формує базові компетентності у дітей.
Для формування соціальної компетентності особлива увага приділяється створенню в дитячому колективі доброзичливої, творчої обстановки, що сприяє виявленню індивідуальності кожного. У дітей розвивається почуття колективізму, відповідальності і гордості за свою працю, повагу до праці інших.
Відвідування гуртка, «Фотостудія Ми», надає можливість вихованцям гуртка творчо працювати над створенням фотознімків, також розвиває художній смак та творчу уяву, фантазію, логічне мислення, спостережливість. Керівник гуртка спонукає гуртківців дбайливо ставитися до навколишнього світу, разом з гуртківцями вони ходять на пленери, вздовж річки Псел, виїжджають до с. Могриця, ходять вулицями нашого міста, що в свою чергу формує у дітей такі компетентності, як: пізнавальну, творчу та практичну. Гуртківці вчаться бережно ставитися до природи і обладнання для фотозйомки, суворо дотримуватися правил техніки безпеки і правил поводження в природі.
На заняттях гуртка вихованці ознайомлюються з історією розвитку фотографії, як одним із видів мистецтва, вчяться працювати з різними допоміжним обладнанням такими, як: фотооб’єктив, спалах, парасольки, віддзверкалювачі, штативи, фотозбільшувачі, фотолампами та багато ін., що в свою чергу формує пізнавальну, творчу та практичну компетентності. Крім того, діти здобувають початкові знання з обробки фотографій за допомогою графічних редакторів «Photoshop», «Lightroom». Також гуртківці знайомляться з різноманітними жанрами фотографії (натюрморт, пейзаж, репортаж, графіка, портрет, макро-зйомка, предметна фотозйомка та ін.). Діти постійно працюють над створенням власного фото-архіву і творчого портфоліо. Для формування творчої компетентності діти самостійно працюють над вибором сюжетів зйомки та їх назвами. Гуртківці вчяться проектувати і створювати сюжети зйомки для демонстрації результатів під час проведення фотоконкурсів і фотовиставок різних рівнів. Працюючи над колективними завданнями гуртківці виконують окремі частини спільної композиції. Це згуртовує групу: діти розуміють, що від роботи кожного залежить кінцевий результат. Колективна робота формує у дітей соціальну компетентність. Також гуртківці беруть участь у міських, обласних, всеукраїнських, міжнародних конкурсах фотомистецтва.
У гуртках «Туристична співана поезія» – педагоги ознайомлюють дітей з кращими зразками світової музичної культури; вивчають та поглиблюють музично-теоретичні знання та вміння, що в свою чергу формує пізнавальну компетентність. У всі часи музичне виконавство було одним з найважливіших засобів художньо-естетичного розвитку особистості.
На своїх заняттях педагоги вчать дітей загальним правилам музичної грамоти та сольфеджіо, розвитку ритміки, музичного слуху, музичної пам’яті та уяви, формуванню та розвитку музичного сприймання та емоційної чуйності на основі накопичення музичних вражень, прищеплення інтересу і любові до музики. Також вони забезпечують формування та розвиток у гуртківців творчих та акторських здібностей, музичного мислення, слуху, виконавської майстерності, почуття ритму; формування естетичного смаку, що в свою чергу формує практичну та творчу компетентності.
Формуванню соціальної компетентності у гуртківців сприяє виховання національної гідності шляхом виконання кращих творів вітчизняної музики, розширення загального світогляду; вихованню працелюбності, відповідальності, дисциплінованості, толерантності та дружелюбності.