Довідник
сучасного вчителя
(З досвіду роботи)
Михайліна Т.І., вчитель зарубіжної літератури,
Сучасні педагогічні технології у практиці вчителя зарубіжної літератури
Технологія (від грецького techne – «мистецтво», «майстерність» і logos – «слово», «навчання») – сукупність методів, що застосовуються в якому-небудь процесі для досягнення найкращих результатів.
Педагогічна технологія – конструювання навчального процесу з гарантованим досягненням мети.
1. Проектно-діяльнісна технологія.
2. Технологія розвитку критичного мислення
3. Технологія проблемного навчання
4. Технологія зустрічних зусиль
5. Ейдотехніка (ейдотехніку ще називають «жива пам’ять»)
6. Діалогова технологія.. Діалог починається з висловлювання: «я хочу сказати», «моя думка», «мені хочеться доповнити», «моя точка зору».
Типологія особистісно орієнтованого навчання:
– Гуманно-особистісні технології;
– Технології співпраці;
– Технології розвивального навчання;
– Технології вільного виховання;
– Технологія рівневої диференціації навчання та ін..
8. Інтерактивна технологія (від англ. Interaction – «взаємодія»)
9. Комп’ютерні (інформаційні, мультимедійні) технології. Поняття інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) охоплює не лише комп’ютерні програми, а усі сучасні засоби комунікації: телебачення, мобільні телефони, Інтернет тощо.
Кожна з педагогічних технологій – універсальна, дієва, результативна, має власну зону, у межах якої відбувається розвиток особистості.
«Хмари слів» на уроках зарубіжної літератури
Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див». Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди.
Дон Кіхот - мрійник, божевільний дивак чи шляхетна людина?
Це тільки деякі варіанти використання «хмар слів». Кожен вчитель може додати до свого арсеналу вправ найрізноманітніші ідеї.
Інтерактивний плакат — це електронний освітній засіб нового типу, який забезпечує високий рівень задіювання інформаційних каналів сприйняття наочності навчального процесу
Використання інтерактивних плакатів в навчальному процесі сприяє тому, що учні краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, підвищується ефективність їх самостійної роботи та впливає на якість формування практичних умінь і навичок
Вчитель для створення інтерактивного плакату може використати інтернет-сервіси такі як:
Інтерактивний плакат. Біографія Омара Хайяма
Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ LearningApps.
LearningApps.org - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей для використанням і на уроках, і позаурочний час, і для малечі, і для старшокласників.
Конструктор Learningapps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.
Такий підхід дає можливість диференціювати завдання. Цю ідею можна влучно використовувати для організації "перевернутого" навчання (зокрема, домашнє завдання за рівнями навчальних досягнень учнів), проектної діяльності тощо.
Електронні засоби навчання
Тесторіум — це безкоштовна система по створенню тестів та проведення тестування, призначена для вчителів (викладачів) і учнів (студентів) будь-яких навчальних закладів. Основна мета створення цієї системи — полегшити роботу вчителя та надати учням можливість самостійно перевірити свої знання.
Кожний вчитель за допомогою такої системи може самостійно створювати тести зі свого предмета, а учень може самостійно перевірити свої знання на цих тестах, які відкриті для усіх або запропоновані вчителем.
Завдяки Тесторіуму вчителеві не треба перевіряти чи виконані тести, оскільки це зробить сама система одразу після завершення тестування. Також вчитель на моніторі свого комп'ютера може побачити результати тестування і проконтролювати, скільки завдань виконав кожний учень, на які питання відповів, чи правильно відповів і скільки балів за це отримав.
У системі реалізовано можливість обміну тестами, тобто вчителі можуть дозволити користуватися своїми тестами іншим вчителям (викладачам), які зареєстровані в системі Тесторіум. Таким чином відбувається обмін інформацією, а також економиться час на створення тестів.
Використовуючи Тесторіум, Ви отримаєте:
· безкоштовну систему по створенню тестів та проведення тестування;
· систему, яку легко, швидко і зручно використовувати в роботі;
· систему, яку не треба завантажувати, встановлювати та конфігурувати;
· необмежену кількість користувачів — вчителів (викладачів) і учнів (студентів);
· необмежену кількість запитань і тестів.
Сторітелінг (storytelling)
Сторітелінг (storytelling) – це мистецтво розповідати історії з метою навчання, керування шляхом донесення змісту повідомлення за допомогою спеціальної методики.
Алгоритм дій буде наступним:
Варіанти сюжетів
Існує п’ять основних сюжетів сторітелінгу.
1.Класичний
Структура: головний герой – ціль – перепони на шляху до цілі – подолання проблеми – результат. Підходить для мотивації, пояснення процесів або явищ, вибору шляхів розв’язання певних проблем чи задач.
2. Боротьба з монстром
Структура: Головний герой – ціль – зустріч з дуже сильним монстром – боротьба та перемога – досягнення цілі. Підходить як мотивація для навчання.
3. Історія Попелюшки
Структура: герой – незвична ситуація – поява проблем (або ворогів) – втручання чарівного помічника – щасливе вирішення ситуації. Підходить для мотиваційних промов, пояснення або порівняння процесів та явищ.
4. День байбака
Структура: герой – ціль – дії героя та повернення до початкової точки – вибір правильної стратегії дій – досягнення мети. Підходить для проведення роботи над помилками.
5. Квест
Структура: герой – ціль – зміна кількох локацій та вирішення в кожній з них певних задач – почергове досягнення міні-результатів – тріумф. Підходить для моделювання проблемних ситуацій, вирішення аналітичних задач, закріплення набутих навичок та вмінь.
Буктрейлер як реклама
Буктрейлер – це відеоролик про книгу чи певний твір, в якому в художній формі цікаво та насичено подається ключова ідея, спонукаючи до прочитання повної версії. «Родзинка» буктрейлеру – інтрига. Тому головна задача такого виду мистецтва – не стільки передати головний зміст, скільки викликати захоплення, зацікавлення та сильні емоції.
Етапи створення буктрейлеру
Вибір книги. Мотивацій у виборі книг для створення промо-ролика може бути безліч: улюблена, сучасний бестселер, програмна класика тощо
Створення буктрейлеру у межах навчального процесу, з одного боку, популяризує прочитання книги, а з іншої, дозволяє на повну реалізувати творчі здібності школярів. А ви в свою чергу можете по-іншому поглянути на своїх учнів!
Інфографіку можна застосовувати:
- на усіх етапах уроку (при актуалізації опорних знань, вивченні нового матеріалу, узагальненні нової теми тощо);
- при проведенні різних типів уроків (при проведенні інтегрованих уроків, на уроках компаративного дослідження тощо);
- використанні різних методів та прийомів роботи на уроці (інтерактивні вправи, створення власних інфографік тощо).
Використання на уроці інфографіки дозволяє учителеві формувати в учнів майже усіх видів ключових компетентностей:
- ціннісно-смислових;
- загальнокультурних;
- пізнавальних;
- комунікативних;
- інформаційних;
- моральних.
Навчальна платформа Course Hero пропонує цікавий спосіб вивчення світової літератури. На сайті у вигляді інфографіки розміщено інформацію про близько 600 текстів світових класиків та сучасних іноземних авторів.
Пазл (від англ. jigsaw puzzle) — гра-головоломка, що виглядає як мозаїка, яку потрібно скласти з безлічі фрагментів малюнка різної форми. Пазли дуже корисні для розвитку логічного мислення та пізнавальних здібностей людини, уваги, пам'яті, уяви.
Як використовувати пазли на уроках з дидактичною метою? Спобуйте використати пазли на уроці, і ви переконаєтеся, що це хороший спосіб підвищити мотивацію учнів до виконання завданнь на уроці.
Якщо у вас є можливість використовувати Інтернет в робочому кабінеті, то генератор пазлів - хороша можливість швидко і легко за кілька хвилин створити матеріал до уроку. Щоб пазл не був тільки грою, додаємо на картинку завдання для учнів, яке вони мають виконати, коли складуть пазл. Чудово спрацює елемент змагання на уроці: хто перший складе пазл та виконає завдання! Більшість учнів мають смартфони із постійним доступом до Інтернету, тому вони легко можуть виконувати ці завдання на своїх гаджетах.
Уявіть! Смартфон - ефективний засіб навчання!
Щоб учні швидко знайшли в мережі той пазл, який ви їм підготували, можна для посилання на відповідний пазл використати QR-код. За допомогою генератора QR-кодів зашифруйте посилання на пазл. Продемонструйте код дітям із плазми, проектора чи роздрукований на папері. Учні просканують його за допомогою Вайберу чи будь-якого іншого зчитувача QR-кодів і миттєво перейдуть до виконання завдання - складання пазлів.
Корисні посилання
https://tetkorz.blogspot.com/p/blog-page_8.html?spref=fb&fbclid=IwAR1PorbKSTflvkvGbvhi5XICXkA3uK2B1JSgWht4ZvXRrxU9_gSobqwkwQA
Учитель не повинен іти попереду, ведучи за собою дітей, не повинен іти позаду, весь час підштовхуючи їх,— він повинен бути весь час поряд і спільно вирішувати всі проблеми, що виникають у навчальному процесі.
1