25 червня о 17:00Вебінар: Онлайн-тести: цікава форма роботи на інтегрованому уроці

Шлях до справжньої краси (за казкою О. Уайльда "Хлопчик-зірка")

Про матеріал
Конспект уроку зарубіжної літератури в 5 класі за казкою О. Уайльда "Хлопчик-зірка" (вчитель зарубіжної літератури Фещук Лариса андріївна)
Перегляд файлу

Тема: Шлях до справжньої краси (Еволюція образу головного героя.

           Символічний зміст назви казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка»)

 

     Мета уроку: формувати ключові компетентності: уміння вчитися – уміння запам’ятовувати, правильно відтворювати й висловлювати свою думку; загальнокультурну – дотримуватись норм мовленнєвої культури, поведінки в колективі; здоров’язбережувальну – викликати позитивні емоції за допомогою використання ігрових моментів; соціальну – розвивати вміння працювати в колективі; інформаційну – навчати учнів використовувати малюнки та схеми як джерела інформації; комунікативну – формувати вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту; формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: емоційно-ціннісної – визначати головну думку прочитаного, авторську позицію; виявляти актуальні проблеми і деякі художні особливості творів; висловлювати власне ставлення до відображених у художньому творі подій, образів, тем, ідей з урахуванням моральних цінностей; літературознавчої – провадити пошуково-дослідницьку діяльність (систематизацію фактів, здійснення аналізу окремих літературних явищ); культурологічної – визначати загальнолюдські цінності, втілені в творі; компаративної – з’ясувати особливості зображення різних героїв

 

Тип уроку: урок засвоєння знань і формування на їхній основі умінь і навичок

Форма уроку: урок-дослідження, урок-подорож

Обладнання: портрет О. Уайльда, видання казки різних років, текст художнього

                         твору, ілюстрації до казки Д. Гордєєва і учнівські малюнки до

                         твору; три шкатулки з символами; мультимедійна презентація

Епіграф:                                                    Зараз ми вміємо літати в небі, як птахи,

                                                                                              плавати в воді, як риби,

                                                                  нам залишилось одне – навчитися жити

                                                                                                        на землі, як люди

                                                                                                               Б. Шоу

                                                                 Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас      

                                                              дивляться на зірки

                                                                                                              О. Уайльд

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Пролунав і стих дзвінок,

                                               Починається урок.

     Доброго дня, дорогі учні й гості!

     Якщо день розпочинається з посмішки, то можна сподіватися, що він пройде вдало. Давайте і ми сьогоднішній урок розпочнемо посмішкою. Ваше завдання – бути уважними, активними, винахідливими,  а головне – працьовитими, показувати, що ми знаємо і як уміємо працювати.

  1. Настановчо-емоційний етап

     Чи бачили ви коли-небудь, як падають зорі? Кажуть треба загадати бажання, і воно неодмінно здійсниться. Які побажання є у вас на сьогоднішній урок? Передайте їх одне одному ланцюжком.

       Я хочу побажати тобі …

(творчої наснаги, цікавості, активності, гарних оцінок, цікавого уроку, сміливості, щоб урок був для тебе корисним, щоб бажання збулися, уміння, добра, милосердя, любові, терпіння, уміння, знань …)

 

     Діти, сьогодні у нас урок любові, мудрості, добра; урок, наповнений сяйвом загадкової зірки, яка у кожного своя  і кожному освітлює його життєвий шлях.

 

  1. Актуалізація опорних знань

     На минулому уроці ви познайомилися із творчістю О. Уайльда та його твором «Хлопчик-Зірка». Давайте пригадаємо зміст твору. Пропоную виконати інтерактивну вправу «Розташуй в потрібній послідовності».

     Вам пропонуються епізоди твору, які знаходяться в довільному порядку. Знайдіть місце для кожного епізоду.  (Слайд 2)

  1. Зустріч з матір’ю-жебрачкою
  2. Безсердечне ставлення до оточуючих
  3. Покарання за жорстокість та егоїзм
  4. Поява Хлопчика-Зірки
  5. У полоні чарівника
  6. Винагорода
  7. У пошуках матері
  8. Уроки милосердя і доброти

 

     Давайте перевіримо правильність ваших відповідей  (Слайд 3)

           Відповіді:

                1 – 4                              5 – 7

                2 – 2                              6 – 5

                3 – 1                              7 – 8

                4 – 3                              8 – 6

     Отже, я гадаю, ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя

  1. Мотивація навчальної діяльності

               Слово вчителя

     Краса… Добро… Краса зовнішня і краса душі… Роздумами про співвідношення добра і краси в житті людини пронизані усі твори англійського письменника О. Уайльда. Митець писав: «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки». О. Уайльд не раз говорив своїм дітям про те, що на кожного з них очікують різні життєві випробування, кожен може потрапити в багнюку заздрощів, жадібності, жорстокості, але справжня людина повинна вміти дивитися не тільки під ноги, а й на зірки – «вони світять для тих, хто здатен підняти голову, побачити зоряне небо і оцінити його красу».

     Отже, у казці О. Уайльда «Хлопчик-Зірка» розсипано багато зірок – мудрих істин, які для людини не нові, адже вони записані в священних книгах людства. Але інколи людина забуває ці істини. Тож вирушаймо на пошуки і відкриймо їх для себе, бо вони мають стати дороговказом для кожного в житті.

                       (Учитель роздає учням символічні зірочки)

 

  • Які асоціації виникають у вас зі словом «зірка»?

*Скласти асоціативний ряд  до слова «зірка»

    (Зірка – далека, яскрава, недосяжна, холодна, …)

  • А якщо зірка – О. Уайльд?  (Слайд 3)

(Зірка О. Уайльд – талановита, естет, знавець справжньої краси людини)

 

  1. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку

                                 (Слайди 4,5)

     Робота з епіграфом

  • Що, на вашу думку, означає вираз: «навчитися жити, як люди»?

(… цінувати один одного, любити все, що нас оточує, бути добрим, милосердним … любити природу)

 

      Природа – це естетична насолода. Це віддзеркалення душі людської: вона може бути щирою і яскравою – а може бути холодною і жорстокою. Вона як людина: дарує квіти, тепло, сонце; вона як людина: дихає камінням і самотністю.

      Тому письменники та поети, митці та художники запрошують її до співпраці. Не виключенням є і казка О. Уайльда. (Слайд 6) Завдяки художнім образам ми відчуємо істинне лице героїв, а завдяки художній деталі – поринемо у внутрішній світ героя. Три скриньки дадуть підказки вирізнити найголовніші епізоди і ми пройдемо тернистий шлях хлопчика від «холодної зірки» до людини, що висвітлює справжню красу.

 

  1. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
    1. Бесіда за запитаннями
  • Що означає для хлопчика справжня краса?

          (це фізична врода, що дає йому можливість дивитися на всіх зверхньо)

  • Хто першим сказав, що в хлопчика «кам’яне серце»?

         (Лісоруб)

  1.                                  Складаємо асоціативний ланцюжок до слова «серце».

       Серце – кам’яне, жорстоке, добре, щире, ніжне, милосердне, немилосердне, грубе, самотнє, …

 

       Тож запрошую вас у подорож, де ключовим словом буде «серце»

                                  (Слайд 7)

  1. Характеристика образу героя.  Робота в групах

 

1група

2група

3група

До зустрічі з мамою

Розплата

Випробування

«кам’яне серце»

поранене серце матері

серце, що випромінює Любов

 

 

I група. До зустрічі з мамою.

       Аналіз тексту. Виразне читання.

-- Перед вами перша скринька, в ній символи. Розкодуємо їх:

       * Нарцисс – любить тільки себе.

                 Зачитайте:

^ Зовнішність (с.96) «мав личко біле й ніжне … І він стрункий, немов квітка в полі, де не ступала нога косаря»

^ Риси характеру (с.97) “   виростав він гордий себелюбний і жорстокий.»

  • Як називається такий художній засіб?

                     (протиставлення)

* Камінець – символ жорстокості

^ Поведінка (с.97) «Дітьми лісоруба і всіма іншими сільськими дітьми він гордував. … заходити в те село просити милостиню»

* Сокира – символ невдячності до лісоруба, що виховував його

               (с.98)

* Бурштинове намисто – символ пам’яті про матір

( Слайд 8)

  • Який можна зробити висновок?

( Ключове речення «Чому ти такий жорстокий до тих, хто потребує співчуття»)

  •                  Яке серце у нашого героя? («кам’яне серце»)

 

 

  1. Робота з образом героїні. Відео «Мати»

 

  • Давайте подивимось на жінку очима хлопчика з кам’яним серцем. Запрошую висловити власну думку.

 

                                    (Перегляд відео)                                      

(Слайд 9)

                  Бесіда:

  • Зверніть увагу на художні деталі: поміркуйте над поглядом жінки, її жест рукою.
  • Яка пора року? Як розкриває природа її стан душі? Мова іде про найдорожчу людину для кожного із нас.

           (Очі випромінюють тепло, сум.

              Тварина потягнулася до руки, що її гладить, дерева без листочків, як мати без дитини.

             Осінь холодна – на серці холод, воно плаче.)

  • Згадайте, що в Біблії написано про батьків дітям?

( «Шануй батька свого і матір свою»)

   *  Шанував Хлопчик-Зірка свою матір?

* І коли Хлопчик-Зірка перетворився на потвору, як він це пояснює?

  • Хлопчик каже: «Напевно така розплата за мій гріх»

             Слайд 9. А серце матері плаче

 

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

II група. Розплата.

Відкриємо 2-гу скриньку із символами. Розкодуємо їх.

  • Яка розплата чекала на Хлопчика-Зірку за скоєне ним лихо?

 

(Слайд 10)

  • Бумеранг – (с.100) «…весь світ повівся з ним так само жорстоко, як він       чинив у дні своєї гордині».
  • Камінець – символ жорстокості до хлопця:

^ перетворився у жабу (с.99) «Обличчям він став схожий на жабу, а тіло його вкрилося лускою як у гадюки»

^ хлопці стали насміхатися над ним (с.100) «…діти дражнили його й кидали в нього камінням… і не було жодної людини, яка б зглянулась на нього»

^ тварини відмовилися допомагати (с.100)

  • Бурштинове намисто – символ пошуку матері
  • З чим зіткнувся хлопчик під час пошуків матері?

          (З жорстокістю, байдужістю)

   Висновок: Чому так жорстоко чинить світ з головним героєм?

(Слайд 11)

       (Щоб розтопилось у сльозах кам’яне серце хлопчика)

 

III група. Спокута. Випробування.

 

  • Випробування. Яке воно буде? Відкриємо 3-тю скриньку.

              Аналіз уривків:

 

Три монети:

  • Яке відношення вони (три монети) мають до Хлопчика-Зірки?

 

1. Чаклун  

2. Зайчик                                       

3. Прокажений

Страх  

Співчуття                                     

Самопожертва

 

  • Що почував Хлопчик перед чаклуном? (Страх)
  • Що спонукало Хлопчика-Зірку допомогти Зайченяті?

(Під час пошуків матері протягом трьох років від хлопчика відвернувся весь світ. Зіткнувшись із жорстокістю, яка стосувалася його самого, він став чуйним до чужого горя.)

  • Першого разу хлопчик віддав прокаженому монету з білого золота, другого – з жовтого. Чому тоді до хлопчика не повернулася його краса і чому він тоді не знайшов свою матір?

(Хоча серце хлопчика стало добрішим, проте жалість до себе і свого становища ще переважає. І перший і другий раз, віддаючи монети хлопчик говорить, що в нього лише одна монета і якщо він не принесе її господарю, то той його поб’є і він навік залишиться його рабом. Прокажений благав його дати, доки хлопчик не віддав монету. А втретє він віддає монету зі словами: «Твоя біда гірша, ніж моя». Він вже не думає про себе.)

 

 

                                          (Слайд 12)

Ключові речення:

  • Як ти вчинив зі мною, так і я вчинив з тобою».
  • Твоя біда гірша ніж моя»

(Слайд 13 ). Серце, що омилося, очистилося сльозами.

 

 

   Висновок:

  • Яким був? І яким став?

( Хлопчик пройшов шлях від жорстокості до справжньої краси…)

 Виразне читання ключових епізодів:

*  Давайте зачитаємо, які зміни відбулися з Хлопчиком-Зіркою.

*  Яким став правителем?

            (с.104-105)

 

  1. Еволюція образу головного героя. (Слайд 14.)

                                              Слайд 15:

  • Як спокутує свою провину перед матір’ю Хлопчик-зірка?
  • Краса повернулася до героя , а чи правильно буде сказати, що Хлопчик-зірка став таким, як колись?

Висновок: слайд 16

 

  1. Творче завдання

   Складання формули «Справжня краса людини» (Слайд 17)

       (Складаємо на дошці і в зошитах)

 

(Душа + думки + вчинки + відповідальність + зовнішність = справжня краса людини)

 

  1. Проблемне питання:

      Звідки ж висвітлюється теплий промінчик, що розтоплює камінь?

                    (Слайд 18. «Гаряче серце»)

    Отже, завершуємо подорож «гарячим серцем».

  1. Підбиття підсумків уроку
    1. Слово вчителя

     Казка збентежила наші душі, нікого не залишила байдужим. Тож, перш ніж завершити урок, кожен з вас нехай напише на зірочках, які лежать на ваших партах, що ви вважаєте головним у житті людини, які істини допомогла усвідомити вам казка, істини, які мають стати дороговказом для кожного в житті ( про що треба пам’ятати завжди).

 

      (Учні по одному читають висновки-істини і прикріплюють на дошці на зображення  зоряного неба «Зірки мудрих істин»)

 

 

( Істини на зірочках: - бути щирим,    - поважати інших,      -не заздрити,

  • не задирати носа,  - любов до матері,  - бути милосердним до людей і тварин,
  • бути милосердним до людей , що потрапили в біду,  -бути справедливим,
  • нікого не ображати,  - не бути злим і жорстоким…,
  • злі вчинки не залишаються безкарними,  - бути вдячним за піклування,
  • з повагою ставитися до старших…)
  • Нехай цей «зорепад» істин надовго запам’ятається вам, а я бажаю обов’язково знайти свою зірку в житті, своє щастя, любов і повагу людей.

 

  1. Д/з: написати твір-мініатюру на тему “Що таке справжня краса?»

                      (5-7 речень)

IX. Оцінювання і коментування оцінок

 

Поетична хвилинка.

Закінчити урок, діти, я хочу словами українського поета Миколи Луківа.

 

 Не зобидь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем,

Тільки раз ми на землі живем,

 У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає, крім зла,

 Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром спіши воздати,

Мудрість завше доброю була.

 Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

 Бо людина ціниться по тому,

 Чи вона зробила, що могла,

 Скільки сил у неї вистачало,

 Щоб на світі більше щастя стало.

 

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Фещук Лариса
Додано
22 березня
Переглядів
53
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку