Тема: Шлях до справжньої краси (Еволюція образу головного героя.
Символічний зміст назви казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка»)
Мета уроку: формувати ключові компетентності: уміння вчитися – уміння запам’ятовувати, правильно відтворювати й висловлювати свою думку; загальнокультурну – дотримуватись норм мовленнєвої культури, поведінки в колективі; здоров’язбережувальну – викликати позитивні емоції за допомогою використання ігрових моментів; соціальну – розвивати вміння працювати в колективі; інформаційну – навчати учнів використовувати малюнки та схеми як джерела інформації; комунікативну – формувати вміння зв’язно висловлюватися в контексті змісту; формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: емоційно-ціннісної – визначати головну думку прочитаного, авторську позицію; виявляти актуальні проблеми і деякі художні особливості творів; висловлювати власне ставлення до відображених у художньому творі подій, образів, тем, ідей з урахуванням моральних цінностей; літературознавчої – провадити пошуково-дослідницьку діяльність (систематизацію фактів, здійснення аналізу окремих літературних явищ); культурологічної – визначати загальнолюдські цінності, втілені в творі; компаративної – з’ясувати особливості зображення різних героїв
Тип уроку: урок засвоєння знань і формування на їхній основі умінь і навичок
Форма уроку: урок-дослідження, урок-подорож
Обладнання: портрет О. Уайльда, видання казки різних років, текст художнього
твору, ілюстрації до казки Д. Гордєєва і учнівські малюнки до
твору; три шкатулки з символами; мультимедійна презентація
Епіграф: Зараз ми вміємо літати в небі, як птахи,
плавати в воді, як риби,
нам залишилось одне – навчитися жити
на землі, як люди
Б. Шоу
Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас
дивляться на зірки
О. Уайльд
Хід уроку
Пролунав і стих дзвінок,
Починається урок.
Доброго дня, дорогі учні й гості!
Якщо день розпочинається з посмішки, то можна сподіватися, що він пройде вдало. Давайте і ми сьогоднішній урок розпочнемо посмішкою. Ваше завдання – бути уважними, активними, винахідливими, а головне – працьовитими, показувати, що ми знаємо і як уміємо працювати.
Чи бачили ви коли-небудь, як падають зорі? Кажуть треба загадати бажання, і воно неодмінно здійсниться. Які побажання є у вас на сьогоднішній урок? Передайте їх одне одному ланцюжком.
Я хочу побажати тобі …
(творчої наснаги, цікавості, активності, гарних оцінок, цікавого уроку, сміливості, щоб урок був для тебе корисним, щоб бажання збулися, уміння, добра, милосердя, любові, терпіння, уміння, знань …)
Діти, сьогодні у нас урок любові, мудрості, добра; урок, наповнений сяйвом загадкової зірки, яка у кожного своя і кожному освітлює його життєвий шлях.
На минулому уроці ви познайомилися із творчістю О. Уайльда та його твором «Хлопчик-Зірка». Давайте пригадаємо зміст твору. Пропоную виконати інтерактивну вправу «Розташуй в потрібній послідовності».
Вам пропонуються епізоди твору, які знаходяться в довільному порядку. Знайдіть місце для кожного епізоду. (Слайд 2)
Давайте перевіримо правильність ваших відповідей (Слайд 3)
Відповіді:
1 – 4 5 – 7
2 – 2 6 – 5
3 – 1 7 – 8
4 – 3 8 – 6
Отже, я гадаю, ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя
Слово вчителя
Краса… Добро… Краса зовнішня і краса душі… Роздумами про співвідношення добра і краси в житті людини пронизані усі твори англійського письменника О. Уайльда. Митець писав: «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки». О. Уайльд не раз говорив своїм дітям про те, що на кожного з них очікують різні життєві випробування, кожен може потрапити в багнюку заздрощів, жадібності, жорстокості, але справжня людина повинна вміти дивитися не тільки під ноги, а й на зірки – «вони світять для тих, хто здатен підняти голову, побачити зоряне небо і оцінити його красу».
Отже, у казці О. Уайльда «Хлопчик-Зірка» розсипано багато зірок – мудрих істин, які для людини не нові, адже вони записані в священних книгах людства. Але інколи людина забуває ці істини. Тож вирушаймо на пошуки і відкриймо їх для себе, бо вони мають стати дороговказом для кожного в житті.
(Учитель роздає учням символічні зірочки)
*Скласти асоціативний ряд до слова «зірка»
(Зірка – далека, яскрава, недосяжна, холодна, …)
(Зірка О. Уайльд – талановита, естет, знавець справжньої краси людини)
(Слайди 4,5)
Робота з епіграфом
(… цінувати один одного, любити все, що нас оточує, бути добрим, милосердним … любити природу)
Природа – це естетична насолода. Це віддзеркалення душі людської: вона може бути щирою і яскравою – а може бути холодною і жорстокою. Вона як людина: дарує квіти, тепло, сонце; вона як людина: дихає камінням і самотністю.
Тому письменники та поети, митці та художники запрошують її до співпраці. Не виключенням є і казка О. Уайльда. (Слайд 6) Завдяки художнім образам ми відчуємо істинне лице героїв, а завдяки художній деталі – поринемо у внутрішній світ героя. Три скриньки дадуть підказки вирізнити найголовніші епізоди і ми пройдемо тернистий шлях хлопчика від «холодної зірки» до людини, що висвітлює справжню красу.
(це фізична врода, що дає йому можливість дивитися на всіх зверхньо)
(Лісоруб)
Серце – кам’яне, жорстоке, добре, щире, ніжне, милосердне, немилосердне, грубе, самотнє, …
Тож запрошую вас у подорож, де ключовим словом буде «серце»
(Слайд 7)
1група |
2група |
3група |
До зустрічі з мамою |
Розплата |
Випробування |
«кам’яне серце» |
поранене серце матері |
серце, що випромінює Любов |
I група. До зустрічі з мамою.
Аналіз тексту. Виразне читання.
-- Перед вами перша скринька, в ній символи. Розкодуємо їх:
* Нарцисс – любить тільки себе.
Зачитайте:
^ Зовнішність (с.96) «мав личко біле й ніжне … І він стрункий, немов квітка в полі, де не ступала нога косаря»
^ Риси характеру (с.97) “ виростав він гордий себелюбний і жорстокий.»
(протиставлення)
* Камінець – символ жорстокості
^ Поведінка (с.97) «Дітьми лісоруба і всіма іншими сільськими дітьми він гордував. … заходити в те село просити милостиню»
* Сокира – символ невдячності до лісоруба, що виховував його
(с.98)
* Бурштинове намисто – символ пам’яті про матір
( Слайд 8)
( Ключове речення «Чому ти такий жорстокий до тих, хто потребує співчуття»)
(Перегляд відео)
(Слайд 9)
Бесіда:
(Очі випромінюють тепло, сум.
Тварина потягнулася до руки, що її гладить, дерева без листочків, як мати без дитини.
Осінь холодна – на серці холод, воно плаче.)
( «Шануй батька свого і матір свою»)
* Шанував Хлопчик-Зірка свою матір?
* І коли Хлопчик-Зірка перетворився на потвору, як він це пояснює?
Слайд 9. А серце матері плаче
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
II група. Розплата.
Відкриємо 2-гу скриньку із символами. Розкодуємо їх.
(Слайд 10)
^ перетворився у жабу (с.99) «Обличчям він став схожий на жабу, а тіло його вкрилося лускою як у гадюки»
^ хлопці стали насміхатися над ним (с.100) «…діти дражнили його й кидали в нього камінням… і не було жодної людини, яка б зглянулась на нього»
^ тварини відмовилися допомагати (с.100)
(З жорстокістю, байдужістю)
Висновок: Чому так жорстоко чинить світ з головним героєм?
(Слайд 11)
(Щоб розтопилось у сльозах кам’яне серце хлопчика)
III група. Спокута. Випробування.
Аналіз уривків:
Три монети:
1. Чаклун |
2. Зайчик |
3. Прокажений |
Страх |
Співчуття |
Самопожертва |
(Під час пошуків матері протягом трьох років від хлопчика відвернувся весь світ. Зіткнувшись із жорстокістю, яка стосувалася його самого, він став чуйним до чужого горя.)
(Хоча серце хлопчика стало добрішим, проте жалість до себе і свого становища ще переважає. І перший і другий раз, віддаючи монети хлопчик говорить, що в нього лише одна монета і якщо він не принесе її господарю, то той його поб’є і він навік залишиться його рабом. Прокажений благав його дати, доки хлопчик не віддав монету. А втретє він віддає монету зі словами: «Твоя біда гірша, ніж моя». Він вже не думає про себе.)
(Слайд 12)
Ключові речення:
(Слайд 13 ). Серце, що омилося, очистилося сльозами.
Висновок:
( Хлопчик пройшов шлях від жорстокості до справжньої краси…)
Виразне читання ключових епізодів:
* Давайте зачитаємо, які зміни відбулися з Хлопчиком-Зіркою.
* Яким став правителем?
(с.104-105)
Слайд 15:
Висновок: слайд 16
Складання формули «Справжня краса людини» (Слайд 17)
(Складаємо на дошці і в зошитах)
(Душа + думки + вчинки + відповідальність + зовнішність = справжня краса людини)
Звідки ж висвітлюється теплий промінчик, що розтоплює камінь?
(Слайд 18. «Гаряче серце»)
Отже, завершуємо подорож «гарячим серцем».
Казка збентежила наші душі, нікого не залишила байдужим. Тож, перш ніж завершити урок, кожен з вас нехай напише на зірочках, які лежать на ваших партах, що ви вважаєте головним у житті людини, які істини допомогла усвідомити вам казка, істини, які мають стати дороговказом для кожного в житті ( про що треба пам’ятати завжди).
(Учні по одному читають висновки-істини і прикріплюють на дошці на зображення зоряного неба «Зірки мудрих істин»)
( Істини на зірочках: - бути щирим, - поважати інших, -не заздрити,
(5-7 речень)
IX. Оцінювання і коментування оцінок
Поетична хвилинка.
Закінчити урок, діти, я хочу словами українського поета Миколи Луківа.
Не зобидь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем,
Тільки раз ми на землі живем,
У могилу не бери провину.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати,
За добро добром спіши воздати,
Мудрість завше доброю була.
Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла,
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало.
1