Інсценізація, створена за творами С. Васильченка, Б.Стельмаха, О. Денисенка , розповідає про дитинство та юність Т.Г.Шевченка, зокрема його викуп із кріпацтва, становлення як поета-борця, вихід "Кобзаря".
Драматична постановка «Шляхами Тарасової долі»
(за творами Б.Стельмаха, С.Васильченка, О.Денисенка)
І дія
Дійові особи
Тарас, 9-11 років.
Степан — його товариш.
Оксана Коваленко — подружка Тараса.
Доля
Козак
Степан, граючи на сопілці, повертається від череди, сідає біля Тараса, який нахилився, щось малюючи.
Степан: Тарасе, сонце заходить! Женімо отару в село!
Тарас: Я заночую тут. Мене й так ніхто не чекає. Мачуха ненавидить, щовечора битий…
Степан: А вівці?
Тарас: Жени й моїх овець, а у селі вони й самі дорогу до двору знайдуть.
Степан: А вечеряти? Ти ж голодний…
Тарас: Вечеря! Була вечеря, коли мати жила. Тепер мене годують штовханцями… (плаче).
Степан: Не плач, Тарасе! Послухай, я тобі велику таємницю відкрию!
Тарас: Ну яка в тебе може бути таємниця?..
Степан: Є, є таємниця! Баба-повитуха про твою долю розказувала моїй матері, а я підслухав. Каже, що як глянула колись у ваше вікно, то мало не зомліла. Сидить, каже, кругом стола повно панів, а між панством мужик стоїть, вичитує щось із паперів. А вони на нього кулаками махають, а підійти бояться. Коли це, де не візьмись, цар у короні, та як схопляться з тим мужиком: той за груди, а той за шию.
Тарас: А далі що?
Степан: А далі баба розповідати побоялася. Казала, що ти неабияка дитина. Казала, що уже народився такий, що волю в панів одніме… Казала, що може, це якраз ти…
Тарас: Волю? У царя відібрати, а людям дати?! Ех, якби я мав таку силу, як ті гайдамаки, про яких мій дідусь розказував! Гайда до того високого коров’яка! (Підіймає з землі лозину, підходить до коров’яка):
— Лети голова з пліч!
Степан: А той високий, чорний будяк, Тарасе, буде їх цар!(до нього): — Проси! Не хочеш?
(Біжить Оксанка, умита, чепурненька).
Оксана: Степане, дивися твої вівці у шкоду зайшли!
Степан: Ой лишенько мені! А куди, забрели, кляті! (повертається до череди).
Оксана: Тарасе, що ти робиш?
Тарас: Який я Тарас? Я — гайдамака!
Оксана: Тарасе, бідний ти — у тебе й сорочка не біла.
Тарас: Де там буде вона біла — третій тиждень як надівана.
Оксана: Нема кому випрати?! ( легенько гладить своєю рукою руку Тарасову).
Тарас (зітхає): Немає!.. А знаєш оту пісню: «Ой зійди, зійди, зіронько моя вечірняя»?
Оксана (нишком): Ну то й що?
Тарас: Заспівай!
Оксана співає, Тарас зачудовано слухає.
Тарас: Зіронька — то це ти!
Оксана (здивувалась, зраділа і засоромилась): Таке прирівняв! Чим же я до неї подібна?
Тарас: Така гарна!..
Оксана: Дивись, Тарасе, як сонце заходить. Зачервонілось — як пожар!
Степан (повернувшись від череди): Так… Сонце заходить, той нам уже час гонити додому вівці!
Тарас: Не пожену! Заночую отут під зорями в полі.
Оксана: А не будеш боятися? Це ж лячно самому ночувати вночі на могилі!..
Тарас: Чому лячно? Тут гарно, а не лячно! Може, мама присниться або козаки. Козаки мені часто сняться, особливо один — старезний, сивоусий.
Оксана: Тоді добраніч, Тарасику! Я тобі вранці хліба принесу!
Тарас вкладається, вкривається свиткою, засинає. На сцені з’являється Доля.
Росте дитя, мов квітка на стерні, —
Присушить сонце, висушить негода
Зима і літо, холод і тепло —
Росте дитя, стежки свої верстає,
Переростає і добро і зло,
Малі свої літа переростає, —
Здаватись може, як билина в полі,
Але щодня під пильним оком долі.
Схиляється над Тарасиком, співає:
Люлі, синку, люлі,
Надлетіли з неба гулі,
Надлетіли білі-білі,
Як сорочка до неділі:
«Лети, хлопче, перед нами
Голубоньком межи снами,
А ми тебе доженемо,
Страх від тебе відженемо —
Ти й заснеш…»
Зі сну, з-за пісні вийшов запорожець — у козацьких шатах, пишних, як вогонь. У руках у нього дві великі книги — Біблія й «Кобзар»).
Доля: Це ти, Іване?
Козак: І кому я тут о цій порі приснився?
Доля: Тепер лиш дітям сняться залюбки правдиві запорозькі козаки…
Козак: заснув малий гайдамака… (сідає коло Тараса, гладить його по голові і сам до себе промовляє):
Було колись в Україні
Ревіли гармати,
Було колись — запорожці
Вміли панувати.
Панували, здобували і славу, і волю…
(З’являються запорожці, танець, під час якого Тарас прокидається і, вражений, спостерігає дійство).
Після танцю Тарас звертається до козака.
Тарас: Ви знову прийшли? Ви мені принесли ці грубезні книги?
Козак:Так. Це ті книги, хлопчику, які наш народ вибере з-поміж безлічі інших! Без першої він буде неповноцінний морально, без другої — немислимий і недолугий як народ. «Кобзар» — це Євангеліє від Тараса.
Тарас: Від Тараса? Але мій дідусь ніколи не читав Євангелія від Тараса. Читав від Івана, Луки, Матвія, Марка…
Козак: Євангеліє від Тараса напишеш ти!
Тарас: Я? Але ж я не апостол! Я — кріпак. Я — сирота, козаче, і в мене нема нікого-нікого, хто б вивів мене в люди…
Козак: Нікого? У тебе є Україна. У тебе є Бог. У тебе є народ. Це багато, хлопчику, дуже багато!
Освічується вся сцена. Доля ласкаво і поважно бере за руку Тараса і веде за собою за куліси.
Читець з-за куліс:
І взяла доленька за руку
малого хлопця одвела
Його до школи — не в науку —
Носити воду школярам.
Так козаком хотілось стати,
Панів рубати на друзки…
А довелося у палати
До Енгельгардта в козачки.
Перед тупим чужинцем-паном
Схилялось гордеє чоло.
Великодушні росіяни з неволі вирвали його…
ІІ дія
Тарас юний (24 роки).
Іван Сошенко.
Житло І.Сошенка: мольберт, канапа, крісла, етажерка. Вікно, прочинене у квітень, а за вікном бруківка вулиці. Художник з пензлями в руці, з палітрою — біля мольберта. У кімнату вскакує Тарас.
Тарас: Я вільний! Воля! Соха! Я більше не кріпак!
Сошенко: Тарасе, що тобі?! Чи ти, бува, не одурів?
Тарас: Соха! Я воленьку здобув! (Розгортає аркуш паперу) Дивись, читай! Оцей папір засвідчує, що я — людина! Не віл, не пес, не хижий звір — людина я! Соха, повір! (пускається у танок, співаючи, — читає з державного паперу):
«Тысяча восемьсот тридцать восьмого года ап-ре-ля
Двадцать второго дня,
Я, нижеподписавшийся, уволенный от службы
Гвардии полковник Павел Васильев сын Эн-гель-гардт
Отпустил вечно на волю…
Отпустил вечно на волю!
Сошенко (вириває з рук Тараса документ і продовжує):
…Отпустил вечно на волю крепостного моего чело-ве-ка
Тараса Григорьева сына Шев-чен-ка,
Доставшегося мне по наследству
От покойного родителя моего,
До которого мне, Энгельгардту, и наследникам моим впредь дела нет…
Тарас: Впредь дела нет!
Яке життя для себе вибирати?
Порадь мені, мій найдорожчий брате.
Легке? Гладке? Пухке? П’янке?
Якби вдалось таке,
Аби — по-перше!— всіх панів скарати,
По-друге! — розтовкти кріпацтва грати.
Сошенко:
Та годі, брате, бунтувати.
Найкраще, братику, утнеш,
Як в академію підеш,
Тим паче — до Брюллова.
Тарас:
А так і станеться, Соха!
Вперед, бери його лиха!
ІІІ дія
Тарас (26 років).
Добродій.
Доля.
Оксана Коваленко.
Тарасове житло-майстерня, Тарас малює за мольбертом, на кріслі перед ним позує Добродій.
Тарас: Ви, пане, давно з Гребінкою знайомі?
Добродій: Давно, Тарасе Григоровичу, давно. Навчалися разом.
Тарас: Ви вчились в Ніжині?
Добродій: У Ніжині, аякже! Це ж Гоголь, Кукольник, Гребінка — ми відтіль! (нахиляється і підіймає з підлоги шмат паперу, читає):
«Червоною гадюкою
Несе Альта вісти,
Щоб летіли круки з поля
Ляшків-панків їсти…»
Тарас Григорович! Це що воно за штука?
Тарас:Та се, добродію, не хочеться й казать,
Як іноді найде… як напосяде мука,
Рука й хапа папір та щось таке мазюка…
Добродій: Так що ж оце ви сам зловчились написать?
Тарас: Та ж сам.
Добродій: А чи у вас такого є багато?
Тарас: Та чималенько є.
Добродій: Покажіть!
Тарас (з-під ліжка витягнув коробку): Щоб не смітити хату, під ліжко все убгав.
Добродій: Тарас Григорович, голубчику, скажіть,
Чи ви б це не могли мені додому дати?
Бо дуже я хотів би прочитати…
Тарас:Та цур йому — нехай під ліжком і лежить. Воно не варте труду!
Добродій: А ні-бо варте! Тут щось особливе є!
Тарас: Гаразд, беріть, але — нікому ані слова.
Добродій: Так-так! Умова є умова. Прощайте, я пішов.
Тарас: Прощайте. Завтра жду.
Пішов Добродій. А Тарас замріявся, відклавши пензлі, підіймає з підлоги аркуш і читає власного вірша:
Вітер віє-повіває,
По полю гуляє.
На могилі Кобзар сидить
Та на кобзі грає.
Кругом його степ, як море
Широке, синіє…
Не дочитавши, відкладає, піднімає наступний аркуш, читає:
Чи правда, Оксано, чужа чорноброва,
І ти не згадаєш того сироту,
Що в сірій свитині, бувало, щасливий,
Як побачить диво — твою красоту;
Відриває очі від написаного, замріяно вдивляється у далечінь, ніби намагається відтворити в уяві дорогі риси обличчя, щасливі миті дитинства, усміхнений, засинає, схилившись над столом.
У сні з’являється Оксана.
Оксана: Втомився, бідолашний Тарасе, сидячи й заснув.
Бере зі столу недописаний аркуш паперу, схвильовано читає:
Кого ти без мови, без слова навчила
Очима, душею, серцем розмовлять.
З ким ти усміхалась, плакала, журилась,
Кому ти любила Петруся співать…
Розтривоженана, пригортає листочок з віршем до грудей і завмирає, на обличчі усмішка крізь сльози, як відгомін щасливих спогадів.
Тарас (прокинувшись, підходить, обережно обіймає за плечі):
Ти пам’ятаєш, як ми з тобою сиділи удвох на могилі й співали уночі, так щоб ніхто не чув? Тихо- тихо…
Оксана: Тарасе, прошу тебе, не згадуй…
Тарас: А коли ми переходили ставок убрід, то ти мене на плечі взяла, бо я був менший за тебе …
Оксана: Ох, Тарасе, чого ж так боляче?..
Тарас: І як мінялись і зливались наші зображення у воді ставковій, пам’ятаєш?
Оксана: Ніби й зараз бачу!
Тарас: А тоді ти кинула мене у воду і я тонув… А ти сміялась, бо мілко там мені було?..
Оксана: Коли б можна було усе те повернуть!.. Як вертається сон…
Тарас: А можна?... Ти хоч не забула нашої улюбленої пісні?
Оксана: Хіба таке забудеться?!
Тарас: Почни, тихенько-тихенько, як тоді на могилі…
Оксана співає: «Ой зійди, зійди, зіронько моя вечірняя…»
Тарас: Оксано, я ж тебе любив … І люблю… Більш нікого!…
Оксана: Я буду за тебе молитись, Тарасе, мій украдений раю! На всіх дорогах велелюдних і степах безкраїх світитиме тобі наша зіронька вечірняя!...
Припадає палко до грудей Тараса, хрестить і відходить. Далі звучить тільки пісня.
Тарас: Оксано! Не йди! Пішла! Чи й не приходила ніколи! Це знову був лиш сон!...
Бере аркуш і перо, пише:
Ми вкупочці колись росли,
маленькими собі любились
А матері на нас дивились
Та говорили, що колись
Одружимо їх. Не вгадали.
Старі зараннє повмирали,
А ми малими розійшлись,
Та вже й не сходились ніколи…
Тарас (піднімається з-за столу): Навіщо ж ти розлучила нас, доленько? Навіщо забрала мій сердечний рай? Чи ж не судилося мені звичайного людського щастя?! (бере в руки свій «Кобзар»). Ось мій «Кобзар», моє полите потом поле, сльозою скроплений пожар…А що мене чекає далі? Які мені відкриє далі шорстка сторінка «Кобзаря»?
З’являється Доля.
Доля: Ти будеш поетом волі в час неволі, поетом доброти в засиллі зла! Твоя доля — обкрадена, зневажена, заплакана Україна. Вона твоя і мати, і наречена!..
Тарас: Так! Україна!... Там мої брати і сестри! Моє навіки втрачене кохання!.. Там (захоплено, з любов’ю) лани широкополі, там Дніпро і кручі! Там звитяга козацька спить у високих могилах! Там (з ненавистю) пихате панство бенкетує! Козацьких дітей у ярма запрягає:
Схаменіться, будьте люди,
Бо лихо вам буде!
Розкуються незабаром заковані люде…
Повертається до Долі, бере її за руку, промовляючи:
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий
Ходімо дальше, дальше слава
А слава — заповідь моя!
Список використаної літератури
Васильченко С. У бур’янах.
Денисенко О. Сердечний рай, або Оксана.
Стельмах Б.М. Тарас: Драм. Поема-дилогія. — Львів: Каменяр, 1991.— 207 с.
Слоньовська О.В. Конспекти з української літератури: Нове прочитання творів 9 кл. — К.: Рідна мова, 2000. — С.543 — 546.