Тема уроку. Друга світова війна у поезії Константи Галчинського та Альфреда Маргула – Шпербера.
Мета. У художній формі змалювати життя і творчість К.І. Галчинського, А. Маргул - Шпербера; проаналізувати майстерність поетів в зображенні жорстокості й трагічності війни; визначити провідні думки творів; розвивати творчі здібності учнів, асоціативне мислення, вміння виразного читання поезій; сприяти вихованню в учнів особистого ставлення до проблем, порушених у творах , поваги до історичного минулого, виховувати патріотизм, формувати активну громадянську позицію.
Обладнання. Портрети поетів К. Галчинського та А. Маргула – Шпербера; текст віршів «Солдати з Вестерплятте», «Про назву концтабору Бухенвальд»; презентація до теми; ватман, кольоровий папір, фарби, листи для творчості учнів; пісня Христини Панасюк «333» .
Хід уроку
І. Мотивація навчання.
1. Вступне слово вчителя. Звучить поезія:
Спинись, людино…Мовчки поклонись…
У тишині задумайся на мить…
І нам життя всміхалося колись,
Дзвонила сонцем радісна блакить!
Орали ми і засівали лан,
Щоб добротою колосився світ.
Коли зібрати болі наших ран,
То розколовся б навіть і граніт!
Не треба сліз! Ще наші нас печуть!
Коли не спить далекий небосхил
І стелиться туманом сивина,
Наш гнівний голос чути із могил:
«Хай буде проклята війна!»
2. Оголошення теми, запис епіграфа у зошит.
Сіре згарище, тиша німа…
Раптом знову стріляють гармати!
Чорним птахом влітає війна
В наші душі, щоб щастя забрати!
Вікторія Головко
3. Асоціативна розминка.
Запишіть на окремі темні хмаринки образи, з якими у вас асоціюється слово «війна» ( діти називають образи та клеять на ватман поруч зі словом війна)
4. Бесіда:
-А коли почалася Друга світова війна?
- подумайте, як може війна змінити життя людей?
5. Слово вчителя.
Щоб люди ніколи не забували про жахіття, які приносить війна, вона народила поетів, які донесли до нас усе, що пережили люди. І нам сьогодні відомі імена багатьох свідків тих подій, які у власних творах змалювали трагедію війни. Серед них – Константи Галчинський та Альфред Маргул-Шпербер. Вони майже ровесники, і хоча жили в різних європейських країнах, та фашистський чобіт безжально ступив на їхню батьківщину. І вони виявили свою громадянську позицію.
6. Завдання кожній групі: дослідити творчість поетів та обмінятися враженням про їхню долю та громадянську позицію з присутніми.
7. (Фото Галчинського на екрані) Мобілізували поета в серпні 1939 року до лав польської піхоти рядовим, а вже 17 вересня 1939 р. він потрапив у німецький полон і 5 років провів у концтаборах. «Пісню про солдатів з Вестерплятте» Галчинський написав 16 вересня 1939 р. Вестерплятте – це польський півострів у Балтійському морі, який став на шляху фашистів з першого дня війни. Ось так він виглядає нині, а таким був під час опору ворогові ( фото Вестерплятте)
8. Опрацюйте історичну довідку про півострів Вестерплятте. Кожна група виконує завдання та озвучує інформацію.
9. Виразне читання поезії «Пісня про солдатів з Вестерплятте» вчителем.
- Який настрій викликає вірш?
- від чийого імені йде розповідь у творі?
10. Виразне читання поезії учнями.
- яка тема твору?
- яке значення рядків у дужках?
- чому складається враження, що солдати щасливі?
- за допомогою яких художніх засобів передається трагедія війни?(знайти й записати епітети, метафори, порівняння)
- зверніть увагу на рядки: «…до неба лавами пішли солдати з Вестерплятте».
Пішли у небо… «Небесна сотня»…Знайомі до болю слова, які ми чуємо вже й у нашому сьогоденні. Це – трансформація образу полеглих героїв.
11. Солдатів з Вестерплятте, які вижили, фашисти захопили в полон і відправили до концтаборів. Можливо, хтось із них потрапив до сумнозвісного табору смерті – Бухенвальд, про який написав вірш Альфред Маргул-Шпербер. ( портрет письменника на екрані). За походженням – єврей, народився на Буковині в Чернівецькій області, був румунським поетом, який писав вірші німецькою мовою. Завдяки друзям та блискучим знанням німецької мови його оминула доля в’язня. Чому Бухенвальд вважали одним із найстрашніших свідків нацизму? ( на екрані фото Бухенвальду)
Яку інформацію про концтабір Бухенвальд ви знайшли в історичних довідках?( Кожна група озвучує матеріал)
12. Виразне коментоване читання вірша «Про назву концтабору Бухенвальд» вчителем та учнями.
- яким почуттям наповнена поезія?
- які художні засоби найчастіше використовує поет?(епітети, метафори, антитезу, риторичне запитання)
Ось ми з вами й намалювали разом сумне полотно війни, не властиве для щасливого дитинства.
Тому ми, такі ще маленькі, спробуємо змінити щось у цьому світі, аби настав мир.
ІІІ. Закріплення нового матеріалу.
ІV. Домашнє завдання. Виразно читати та вивчити напам’ять поезію про війну за вибором; зібрати інформацію про родичів, які були учасниками Другої Світової війни.
( фото на екрані Героїв Небесної Сотні та загиблих на війні ніжинців).
Зверніть увагу на екран. Ці фото зроблені за останні 3 роки. Це – учні мого
9-А класу, а це – попередній випуск. І щоб дев’ятикласники сьогодні могли мирно жити й навчатися, мої старші орли захищають кордони України, аби війна не прийшла до нашої оселі. Я пишаюсь своїми власними дітьми, у кожного з них – свій бій і свої перемоги. То ж нехай збереже Бог нас і Україну!